Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2312 ggr
ariama
2012-02-04 10:05

Varför avmaska på rutin?

Ja, varför avmaska på rutin? Jag skulle vilja säga: "Sluta med det!" Flört

Det är INTE "god djurhållning" eller "ansvarsfullt". Det är urmodigt, och baserat på gamla tankegångar då vi inte visste bättre.

Det främsta argumentet MOT avmaskning "vare sig det behövs eller inte", är resistensutvecklingen.

Sedan är det rent förkastligt att utsätta sin djur för detta, när det inte behövs. Avmaskningsmedel är ett läkemedel, vilket betyder att det är "ett gift". Det dödar det som det sätts in mot.

Läkemedel kräver lång utprovningstid innan det får komma ut på marknaden. Varför det? Jo, både för att biverkningarna ska upptäckas, men också för att få fram rätt dos, så det som bekämpas verkigen dör, medan den som ska klara sig verkligen gör det.

När det gäller besättningar av "stor-djur" har man gått ifrån "rutin-avmaskning" (eller rutinavlusning Flört ). Det är helt enkelt inte hållbart!

Djur som behöver läkemedel, avmaskningsmedel, osv, ska kunna få det, utan att effekten avtagit och/eller försvunnit, på grund av "slarvig användning" som rutinåtgärd.

Det finns gott om nya forskningsrapporter som stöder det jag skriver här. Eller snarare tvärtom. Jag baserar det jag skriver, på de senaste forskningsrönen.

TA ANSVAR i de här frågorna!!!

Annons:
Grodan
2012-02-04 18:35
#1

Tror inte att någon gör det.

Jag avmaskar bara nyinköpta djur och om jag har besvär med mask.

Tyvärr är det oerhört svårt att bli av springmask på möss. De återinfekteras från omgivningen trots avmaskning. Om man har anmält 10-20 möss till en utställning riskerar de att diskvalificeras om de har mask. Det kan bidra till att utställare avmaskar sina möss oftare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-02-06 07:27
#2

"Tror inte att någon gör det."    Tyvärr …Rynkar på näsan joo.

Och ska jag vara petig Flört så anser jag "avmaskar bara nyinköpta djur" också går in under "Rutin - vare sig det behövs eller inte" eftersom det kanske helt enkelt inte behövs varje gång? Kanske bara är nödvändigt en gång av tio, typ?

Under karantänstiden finns tid att kolla upp om där finns parasiter eller inte. Eller?

Grodan
2012-02-06 15:43
#3

Jag kan sälla mig till den skaran som avmaskar. Jag kan t o m medicinera djur som är sjuka, ex i Rossel om jag anser att de har en chans att överleva.

Jag är inte rädd för resistens. Trots det är jag är noga med att aldrig hälla ut medicin i vasken, i toan eller handfatet. Är också noga med att medicinera rätt dos och rätt mängd och att inte avbryta påbörjad behandling. Vet jag att jag inte orkar med en långvarig behandling så struntar jag i att påbörja den.

Men jag kan inte säga att jag avmaskar på rutin. Jag avmaskar inte ens min hund på rutin.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-02-06 16:11
#4

#3 hade vi inte en liknande diskussion  en annan tråd? Jag tror det framgick tydligt där att de flesta avmaskar om mna ser mask.

#0 Personligen erkänner jag att jag körde stroghold på alla mina i juli/augusti inför SM när jag såg mask hos mina möss i somras. Dels skulle 40 djur ställas och dels skulle en hoper säljas. Då tog jag en kur på hela besättningen. jag tror absolut att finns det mask lite här och var så finns det över allt.

jag har över hundra möss och det är mycket svårt att avgöra om alla har mask genom att analysera deras bajs. Vad säger att det kommer med en mask just precis då den bajsar på min hand? Därför kör jag över hela besättningen. Risken är annars att det blir småduttande med några möss nu och några andra då, så att man inte får väck skiten. Det tror jag inte är bra.

Jag tog hem en luspudel i november och då åkte han i samma packning som mina utställningsmöss från minnesutställningen där han hämtades upp. Inte i samma burar, men i transporterna intill varann. jag upptäckte sedan ohyra på fler djur och då fick de flesta medicin mot ohyra. inte de i terrarierna som inte varit med på utställningen alls.

men jag gör inte som vi gjorde förr med tex katter och hundar: medicinerar på rutin en gång på år ut i fall att. Så tror jag ingen gör…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[aammE]
2012-02-06 16:46
#5

Jag avmaskar på rutin, alla nya möss avmaskas (förutsatt att de ej är avmaskade 30 dagar innan med stronghold) och de jag har hemma nu är avmaskade i en omgång, för jag vill ej ha mask på mina eller ännu hellre råka sälja möss med mask.

Stephanie
2012-02-06 17:19
#6

Kan man själv se i mikroskop om det finns mask? Eller behövs det för mycket/dyr utrustning för att det ska vara möjligt för oss "vanliga dödliga"?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
StillaSinnet
2012-02-06 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 mask ses med blotta ögat.

Klicka upp denna bild och högerklicka sedan för att öppna den i nytt fönster/flik och förstora den så ser du de genomskinliga trådarna i bajset. Det är maskar

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-06-30 17:16
#8

Jag berättade i tråden Om parasitbekämpning vad leg.vet. Solveig Tjäder sa till mig idag och hon anser att man kan/ska avmaska musbebisar på rutin.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
2012-06-30 17:46
#9

Leg.vet Solveig Tjäder har uttalat sig mycket i ALLA år angående olika djurslag. Inte allt hon säger är rätt enligt andra i samma kår.

Grodan
2012-06-30 17:51
#10

#9 Smaken är som baken.

Grejen är den att av 5 tillfrågade veterinärer så är hon den enda som svarar. De andra tittar bara helt tomt framför sig och fattar nada. De käner inte till problematiken med springmask på mus och när jag presenterar den blir de förvirrade…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
2012-06-30 17:56
#11

eller är Solveig den enda som svarat att det är OK att ha mask på utställningsdjur? OSERIÖST, tycker jag!

Camillhe
2012-06-30 17:59
#12

Kan inte du kontakta veterinärer, Tomas, och sen ge info hur man ska komma tillrätta med problemet med springmask på möss eller du kanske har en bra problemlösning redan som du kan dela med dig av?

/redigerat av Grodan

[TomasH]
2012-06-30 18:11
#13

#12 Banminth och Ivomec dödar springmask. Nu vet jag inte hur det är med råttor (för det är väl det du och Grodan samarbetar med va?) men på möss är det så enkelt.

Annons:
Tsunamis
2012-06-30 19:57
#14

Den mask som drabbar gerbiler är en springmask, Stronghold är inte dokumenterad att ta springmask men det gör den. Bekräftad av en vetr + flertalet gerbiluppfödare (OT kanske)

MvH  Tsunamis

[TomasH]
2012-06-30 20:25
#15

#14, vad bra! Ännu en anledning att inte godkänna mask på sina möss! Gerbilföreningen har ju visat stor seriositet när det gäller mask på smådjuren! Hoppas att Svemus nu kan ta efter!

[TomasH]
2012-06-30 21:05
#16

#12, så nu har jag fått svar från veterinär Katja Kivipuro som även är marsvins och kaninuppfödare. Hon är en ung och upplyst veterinär.

Mössens springmask behandlas med Axilur och Ivermectin i Finland.

Tsunamis
2012-06-30 21:29
#18

#16 Axilur är standard på gerbilernas springmask också, den är ju receptfri så lite lättare att få tag på.

MvH  Tsunamis

Vattnadal
2012-06-30 23:24
#19

Jag har kört axilur mot springmask på mina möss, och fått bort det. Avmaskar inte på rutin, men ser jag mask på en, behandlas alla med axilur eller ivomec.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KickiG
2013-08-18 21:02
#20

Sitter här och surfar på allt möjligt och snubblade över denna tråd. #7 vilken jättefin bild! Nu har jag rotat runt och kollat på bajs och inte hittat några "masktrådar", så slopar tanken på avmaskning tillsvidare. Skulle folk bara veta vad vi djurägare håller på med… Vi är ju värre än småbarnsföräldrar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2013-08-18 21:10
#21

#20 Det finns ett gäng "mask-trådar"… men jag orkar inte leta just nu…

Jag vet inte vad det betyder riktigt… hur är småbarnsföräldrar?

Efter den här tråden och en diskussion hos uppfödare och musägare kom vi fram till att inte avmaska på rutin samt att det är bra om man inte diskar djur på utställning som har mask, då det ger fel signaler.

Jag vet, det är helt jäkla galet.. inte diska? men det är hopplöst svårt att bli av med springmask på möss… och jag anser att om Stronghold är det vi använder så ska vi inte använda det flera gånger om året. Det borde i så fall finnas andra sätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-08-18 21:15
#22

#21 Småbarnsföräldrar… tja de är typ "Har hen bajsat? Hur många gånger? Hur såg det ut? Åh en spya, ok, normal koncistens." Åtminstone de jag råkat ut för. Man kan typ inte byta blöja utan att innehållet ska analyseras in till minsta molekyl. 🙂 Och djurägare är likadana har jag märkt. 

Jag känner lite lika om all medicinering, man ska inte göra saker på rutin, utan tänka efter. Och mina mustjejer har bott tillsammans hela sitt liv, men vet inte om de någonsin blivit avmaskade. Låter saken vila tillsvidare, sedan när det är dags att börja introducera nya medlemmar i flocken får jag ta mig en ny funderare.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2013-08-18 21:24
#23

#22 ok, jag fattar men ändå inte…

lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: