Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1312 ggr
Thowas
2012-02-05 23:49

snedskalle på möss

hur/ varför uppkommer snedskalle på möss? kan man bota det eller är det bara att avliva?

fick ta bort en av mina nakenmöss som fått snedskalle men då var den oxå väldigt sjuk i mycoplasma. fick antibiotikabehandling men blev aldrig frisk….  de övriga blev bra i mycon, men nu har även en till börjat visa snedskalle. varför?  det har uppkommit nu i dagarna

Annons:
[aammE]
2012-02-05 23:51
#1

Det orsakas av virus, så mycket vet jag.

Thowas
2012-02-05 23:58
#2

läste just i ett inlägg av Grodan att ett av mycoplasmans symptom är just snedskalle…

kanske bara att ta bort då antar jag…

[aammE]
2012-02-06 00:05
#3

Ja, jag skulle ha gjort det.

Grodan
2012-02-06 00:08
#4

Upptäcks snedskalle i ett tidigt stadium så kan den avstannas, ev botas, med antibiotika.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
2012-02-06 00:13
#5

men de har nyss gått på antibiotika… bara några veckor sen den tog slut

Camillhe
2012-02-06 01:18
#6

Fast det beror ju på varför de fått snedskalle. Ofta kan det bero på mycoplasma men det kan ju också bero på andra bakterier eller virus. De kan också ha en tumör i hjärnan, få en hjärnblödning etc

Och om det var mycoplasma så är myco väldigt svårt att bota, oftast kan man bara bota symptomen. Och sen hjälper inte alla sorters antibiotika utan det måste ju vara specifik antibiotika för just den sjukdomen djuret har. Ofta skriver man dock ut bredspektra antibiotika. På råttor brukar man använda baytril och vibranord/ronaxan kombinerat för myco problem.

Annons:
Grodan
2012-02-06 01:44
#7

#5 Gah, är det sant?… Vad trist…

Insåg att jag aldrig läste #0. Ber om ursäkt.

Vilken antibiotika fick mössen?

Misstänker ni virus bör ni göra ett stop i all verksamhet i eran mushållning i minst 40 dagar. Med stopp av verksamhet menas all avel  och Hopsättning av möss - inga möss skall under denna tid träffas, ha intimkontakt, ej heller skall några nya möss födas. Är kullar på gång räknas stopp av verksamhet efter deras födelse och 40 dagar fram. Detta för att eliminera virus. Virus fungerar så att så länge den kan träffa coh smitta nya djur hålls den vid liv - enkelt förklarat (jag är mitt uppe i en film o sover redan sedan länge… hehe)…

Nyfiken fråga: Vad för "nakenmöss" har ni? Upplever du att de är mer sjuka än pälsade möss?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
2012-02-06 11:07
#8

de fick baytril 2,5 vecka.  en var liten och klen från början och sjukast av dom, och han gick inte att rädda.  de andra blev bra, men som sagt så har jag upptäckt snedskalle på en till.

de nakenmöss jag har nu är efter Lilla Ru, som jag köpte från Artlink, som hon hade med på utställningen i gävle. tog en kull efter honom med en chokladhona jag har.

med mina pälsade möss har jag inte haft problem med på jätte länge och jag hoppas verkligen inte det beror på virus så alla blir dåliga…

men de som nu fått snedskalle har ju som sagt behandlats för mycoplasma

Camillhe
2012-02-06 14:32
#9

Fast bara Baytril brukar inte ta mycoplasma. Du skulle kunna prova ronaxan/vibranord antingen med eller utan baytril. Hör med veterinären.

Grodan
2012-02-06 16:00
#10

#8 Ok. Jag vet inte hur de har det med immunförsvaret. Jag har inte fått någon uppdatering på hur gamla de blir/blivit. Ville bara höra om du hade den hårlösa mus som saknar tymus.

#9 Ingenting tar Myco, Tungan uteTungan uteTungan ute

Camihlle menar att infektionen i mellanörat kan medicineras bort om du ger musen två antibiotikum samtidigt. Jag har botat* flera möss och råttor med snedskalle genom att medicinera just Baytril och tetracyklin (Terramycin,Vibranord etc). Jag rekommenderar en lite högre dos än den veterinären rekommenderar, för att när musen väl är sjuk har den svårt att ta upp medicinen samt att sjukdomen kräver en aning högre dos. Allt detta av egen erfarenhet och noga vägledning av veterinär Solveig Tjäder (som var den första veterinär som i Sverige rekommenderade detta mot snedskalle).

*några blev helt återställda, på några avstannade snedvridningens utveckling men tyvärr fick musen/råttan gå med lite lutande huvud resten av livet


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-02-06 17:56
#11

#10 Tomas möss från mig har tymus.

mina första nakenmöss här hemma har jag precis börjat ta bort pga ålder. Några med tumörer vid drygt ett år (honorna Cherry eye och Queen Of the dark från England) . Jag har även helt friska nakenmöss som dött typ naturligt av ålder vid ca15 månader och jag har en nakenmus som går kvar här som sällskap ännu, född 20/9-10. En hane. Min första hanen, Hercules, född i UK, 2:a maj 2010, tog jag bort 10/11 2011, han blev 1.5 år och magrade då kraftigt men annars var han fullt frisk. En mager nakenmus ser för hemsk ut…:(…

hanarna har blivit äldre än honorna.

jag tycker nakenmössen har haft bättre immunförsvar än mina fuzzies, om man ska gå efter hårlöshet och känslighet för kyla eller så. men jag ser också att de har överlevt många av mina normalpälsade.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Camillhe
2012-02-06 21:49
#12

Ja det blev fel, skulle stått bara baytril brukar inte ta myco symptomGuld i mun

Grodan
2012-02-07 00:17
#13

#11 Ok, bra att veta om nakenmusarna. Då vet vi att de har livslängd som Engelsktypade ungefär, generellt sett.

#12 hihi, aj nåvv, ville bara retas lite Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: