Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1439 ggr
Charlie2006
2/13/12, 12:06 AM

Fundering kring sable

Fick upp en fråga i huvudet för en stund sen och det har att göra med sable.

Måste båda föräldrarna ha sable bakom sig/vara sable för att det ska kunna komma sable eller räcker det med att ena är sable? eller räcker det med att musen/mössen bär på sable för att det ska dyka upp i en kull? 

Har inte så bra koll vad som gäller vad när det gäller musfärger, om färgen måste finnas på bådas sida eller ej. Då jag håller på mycket med hamstrar, och där måste båda föräldrana bära på färgen/färgerna för att det ska dyka upp i kullen.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
Charlie2006
2/13/12, 12:08 AM
#1

Har nämligen inte sätt bilder på sable på länge eller hört något om den färgen och undrar om det änns finns kvar i sverige?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/13/12, 8:55 AM
#2

Sable är en teckningsgen Umbrous satt på röd A(y). Sable är alltså en RÖD variant. En av "De vackra röda mössen":

http://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen

Alltså, med genetiska defekter.

Umbrous är jag inte säker på, har bara uppgifter ur äldre litteratur, som säger att man inte vet om sable-genen Umborus är en enda gen, eller ett komplex av gener/polygener, eller båda delarna.

En sable är en sotad röd, med mkt stark sotning. Här kan sotningen bero på polygener, medan den starka sotningen som ger sable, kan vara Umbrous-genen. Hur det verkligen ligger till vet jag inte, men det är onekligen en skillnad mellan enbart sotade och sable.

Sotning och Umbrous finns även på andra färger, den behöver inte vara knuten till just röd, men färgen sable är en röd mus tecknad med umbrousteckningen.

Här finns lite om sotning/Umbrous:

http://mus.ifokus.se/discussions/4f27d58e88f47207f6000272-lustig-farg-sotning

ariama
2/13/12, 9:03 AM
#3

Och så svar på din fråga Glad.

Eftersom det handlar om den röda varianten A(y), kan den inte vara homozygot - alltså ha dubbla genen A(y)/A(y) eftersom dessa dör i livmodern under första dräktighetsveckan (utan att skada mamman, fostret/embryot tillbakabildas/absorberas.

Genen A(y) är dominant, och det räcker att endast en förälder har genen. Eftersom den är dominant, ser man alltså att man har den. Syns den inte, så finns den inte.

Bland ungarna efter en röd, får man ALLTID även andra färger. Och dessa andra färger har INTE A(y) i sig, de är fria (befriade) från den skadliga genen.

Det finns gott om röda möss i olika varianter (kan bli många rödbaserade färger, t.ex. med sable eller med olika blekgener) i Sverige, även här på Mus.iFokus.

Tyvärr följer KUNSKAPEN om dem, inte med mössen. Flertalet vet inte vad de har, och vad det innebär. De vackra röda mössen, och de så innerligt söta röda musungarna, tar alla med storm, och "vill ha"-faktorn är hög. Kyss

Man kan inte låta bli att älska dem, inte jag heller. Men det är en svår variant att ha! om man ska ha dem.

Charlie2006
2/13/12, 6:41 PM
#4

Tack för information och svar. :)

Du skriver: "Eftersom det handlar om den röda varianten A(y), kan den inte vara homozygot - alltså ha dubbla genen A(y)/A(y) eftersom dessa dör i livmodern under första dräktighetsveckan (utan att skada mamman, fostret/embryot tillbakabildas/absorberas."

Stämmer detta värkligen?, då en av dom två sable jag får hem när det är utställning har båda föräldrarna som är sable.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/13/12, 8:19 PM
#5

Ja, för föräldrarna är A(y)/* båda två, alltså de har bara en röd-gen, men den syns, eftersom genen är dominant. Syns den inte, så finns den inte.

Ungarna efter två röda A(y)/* och A(y)/* blir:

A(y)/A(y) - som alltså aldrig föds eftersom dessa inte kan existera,

A(y)/*    = röd

*/A(y)    = röd

*/*         = avgörs av de andra färggenerna.

Dessa kullar blir alltid mindre, eftersom vissa ungar aldrig föds.

Charlie2006
2/13/12, 8:27 PM
#6

#5 Konstigt för den hanen är efter u:chocolate sable och e:chocolate sable http://www.geluzee-mys.wz.cz/Odchovy%202/B%20s%20PP.html Fast chocolate sable kanske inte räknas till röd? fatade inte det riktigt om bara röd sable är röd eller om vare sig det är blue sable, chocolate sable mm blir en röd variant? Skäms.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
ariama
2/13/12, 8:43 PM
#7

Ja, det där kan låta lite knepigt, men chocolate-sable är en röd variant.

Musen är röd. Sotningsfärgen däremot, bestäms av de andra färggenerna.

A(y)-genen är dominant över alla andra färger (utom den andra rödgenen e/e, som heter Recessive Yellow, men det hör inte hit).

Så musen kan vara en röd med vilka andra färggener som helst.

När musen är sable, är den "sotad" som ett täcke över ryggen, och denna sotningsfärg bestäms av de andra färggenerna. Själva ryggen är svart (svart mus = vanlig sable), chocolate (chocolatefärgad mus), cinnamon, agouti, osv.

Sedan minskar sotningsfärgen ner på sidorna för att så småningom bli helt röd med röd mage. Denna rödfärg har inget med tan att göra, utan beror på att musen är röd (men kan givetvis även ha tan-genen, liksom den kan ha alla andra färggener, men det är inget måste.

Att jag inte skriver blå-sable eller lilac, beror på att man sällan avlar röda möss med blågener, eftersom blått "förstör" rödfärg.

ariama
2/13/12, 8:55 PM
#8

Kan du genetik?

Två chocolate-sable har färg-generna:

A(y)/a b/b C/C D/D E/E  +  A(y)/a b/b C/C D/D E/E

Då blir alla ungarna röda A(y)/a b/b C/C D/D E/E och chocolate a/a b/b C/C D/D E/E. (Och de "dubbelröda" utvecklas aldrig)

Ihop med sable-tecknings-genen blir ungarna chocolate-sable och chocolate.

Dina sablemöss har alltså syskon som är chocolate. Avlar man röd, får man även avla en "grundfärg", som kompletterar rödfärgen och även kanske gör den bättre.

ariama
2/13/12, 9:00 PM
#9

"Röd sable" finns inte. En röd mus med röd rygg är helt enkelt bara röd.

Säger man bara "sable" menar man en svart sable (säger man aldrig), med svart rygg.

Marten sable är en sable med blekgener, och blekgenerna bleker rött i första hand, så den blir vit på mage och uppför sidorna. Den svarta ryggen bleks också, och får olika ljusare toner oftast beige.

Charlie2006
2/13/12, 9:12 PM
#10

Hos möss kan jag inte genitik, hos hamster kan jag. Tycker det är mera att hålla koll på hos möss, och har inte hållit på så länge, man börjar lära mig. :) En hel vetenskap om jag får säga det själv, men det är roligt att lära sig. :)

Funderar själv att kanske para dom jag får hem när dom är gamla nog beroende hur dom utvecklas, vilket temprament dom får och hur min vardag ser ut, men vet inte vilken färg som är bäst att använda om man då inte kan para chocolate sable hanen med red/chocolate sable honan, för att få fram en bra sable färg.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
2/13/12, 9:31 PM
#11

Bara inflikar en liten… Jag uppmärksammade den här kullen när jag surfade runt bland tjeckiska musuppfödare och jag skulle inte säga att föräldrarna är Sable. Inte vad som framgår av foton i a f.

Det kan vara intressant om man kan se stamtavla, samt även höra med uppfödaren vilken gen det gäller. Det kan ju vara bägge gula/röda gener inblandade här, ifall uppfödaren medvetet korsat dem… (eller omedvetet)

sårri,jag svamlar lite, är trött o hängig o hjärnan någonstans på E4:an


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Charlie2006
2/13/12, 9:43 PM
#12

#11 Kan fråga uppfödaren om h*n kan skicka över stamtavlan på mail till mig. Igentligen gör det inget om dom är sable eller inte för mig, tingade dom för att dom var sable innan jag såg bilder måste jag erkänna, men när jag såg bilder på dom blev jag lite smått kära i dom kullarna Skäms Glad.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
2/14/12, 7:18 AM
#13

Du kan väl presentera stamtavlan här. Som jag misstänkte så kan man däri se att det förekommer Recessive Yellow. Frågan är om det är blandat i linjen mellan RY och DY eller om det bara är felskrivning och alla är RY eller DY.

Har du också frågat uppfödaren vad denne menar med Sable? Vem vet, h*n kanske bara kallar röda för det av någon anledning.

Varför dillar jag nu om det här då? Jooooo. RY ser gärna sotade/sablade ut som unga och när de ej är färgavlade…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2/14/12, 7:49 AM
#14

#11.Tack grodan, nu tittade jag också på bilderna/länken. Och du har fullständigt rätt, det där är definitivt inga sable!!!

Det är troligtvis Recessive Yellow !!! Utan något annat.  Dominant Yellow är det bara jag som skrivit. Och jag var alltså för snabb i min slutsats. Ber om ursäkt. Skäms

Grattis Charlie! Du får (troligtvis) några söta vettiga röda, utan genetiska defekter - så skönt! Inga tumörer, ingen fetma, ingen diabetes, ingen extra foder-diet.

Att blanda ihop DY och RY finns ingen anledning, men tusen anledninga att låta bli. Om en mus är både A(y)/* och e/e samtidigt, ser musen ut som enbart RY, men har fortfarande kvar DY:s alla genetiska defekter.

ariama
2/14/12, 8:02 AM
#15

Tankar enbart utifrån dessa bilder:

http://www.geluzee-mys.wz.cz/Odchovy%202/B%20s%20PP.html

Här finns ingen sable-gen närvarande. Inte ens "normal sotning" Flört. Däremot har dessa möss RY:s typiska "läckage av eumelanin" (min egen definition när det gula pigmentet feomelaninblandas ut med små delar svart pigment, "typ" (egen förklaring också Cool ) )

I Sverige är färg-namnet "sable" alltså inte rätt. Olika färger kan heta olika saker i olika länder - eller så har ägaren bara missförstått alltsammans.

Bry dig inte om att fråga efter stamtavlan, fråga iställer rent ut, om dessa är Recessive Yellow! Så är saken sedan ur världen Flört.

Charlie2006
2/14/12, 9:11 AM
#16

Har skickat iväg ett mail till uppfödaren på DY och RY, så får jag se vad hon säger. :)

Såhär ser deras stamtavla ut:

mus 1:

e: chocolate sable

ee: red | eu: chocolate

eee: chocolate tan | eeu: chocolate sable

eue: pearl | euu: silver gray 

u: chocolate sable

ue: chocolate tan | uu: chocolate tan

uue: chocolate tan | uuu: chocolate

mus 2:

e: Chocolate sable

ee: red | eu: chocolate

eee: chocolate tan | eeu: chocolate sable

eue: pearl | euu: silver gray

u: black

ue: red | uu: chocolate broken brindel

uee: red | ueu: chocolate sable

uue: chocolate broken | uuu: chocolate broken brindel

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
2/14/12, 9:13 AM
#17

Jag kan ju fråga dig Ariama, vad du tycker är bäst färg att para med en RY respektive DY? :), så jag får ut det bästa av deras färger.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/14/12, 12:45 PM
#18

Jag kan utläsa av stamtavlan för mus 1, att två chocolate/tan-möss fått en sable-unge. Detta är omöjligt för DY men möjligt för RY, alltså recessive yellow.

Jag tvivlar på att de blandar DY och RY, utan att dina möss alltså är recessive yellow.

Vill du få fram en bra röd- eller gulfärg, ska du inte para med blå eller svarta möss. Inte blå, därför att blågenen bleker rött, och inte svart därför att där finns oftast sotning.

När det gäller RY så får man vara väldigt försiktig så man inte får in mera sotning. Icke färgavlade RY ser mest "grådassiga" ut i färgen. Så även om man vill försöka sig på sable, så gäller det nog först (tänker jag) att ändå får gulfärgen "ren"!

Så, prioritet ett är nog att försöka få bort svart-pigment-läckaget i färgen, och att sedan behålla klarheten i gulfärgen. Tänker jag, i min egen RY-avel.

Prioritet två blir sedan vilken variant av gul eller röd man vill fortsätta med. Då kan man t.ex. försöka fördjupa röd-tonen (normalfärgen är gul) eller blanda in t.ex. sable, eller chinchilla, om man vill avancera.

Det är en svår färg att avla!

ariama
2/14/12, 1:18 PM
#19

Buhu, ett inlägg försvann … Gråter skriver om.

Parar du dina två "sable" får du enbart gula ungar i kullen. Parar du ut, vilket du måste förr eller senare, får du inga gula alls i kullen. Det är återparning in i färgen, som gäller sedan. Antingen para två bärare, eller en bärare med med en gul.

Du kommer att få hantera inavel i större och mindre grad. utparningar, och återparning igen )på förälder, syskon, eller kusiner eller nåt). Vill du behålla färgen, så planera väl.

Färger att avla ut på, är färger där du SER gul- eller röd-nyansen på musen, t.ex. agouti, argente, eller tan. Gulfärgen (på t.ex. tan eller tickningen på agouti) ska vara klart gul eller röd, inte grå, inte beige, inte "blaskig".

Genom att para ut på möss där du kan se gul/röd-färg, förhindrar du att färgen förstörs. Det är polygener det handlar om. Det är polygener som bestämmer om musen är gul, röd, grådassig, urlakat beige, eller vilken ton och intensistet färgen har.

Även en icke-gul mus kan ha polygener för gulfärg och rödfärg. I Sverige är det blekgener som är på modet just nu. Siames, och olika blåvarianter. Ingen av dessa avlas utifrån de röda polygenerna, så flertalet möss som finns tillgängliga för avel, är inte "bra" för de röda/gula mössen. Eller för tanaveln heller, för den delen.

Jag hoppas verkligen på en förändring, så även röda möss och bra tan blir tillgängliga även i Sverige.

Och särskilt Recessive Yellow som alternativ till den defekta DY-genen. Fast RY är svårare att avla till bra färg, än DY är.

Grodan
2/14/12, 4:38 PM
#20

#14 hehe

Om jag har lite hybris så skulle jag våga påstå att mor är RY och far är DY…

#18 Precis. Du har skarpa ögon för stamtavleläsning! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Charlie2006
2/14/12, 6:01 PM
#21

Hon vet inte om det är RY eller DY på dom bakom.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/14/12, 8:12 PM
#22

# 21. Sorgligt! Om jag får säga vad jag tycker. Både att inte veta, och att blanda de två rödgenerna. Själv skulle jag aldrig köpa dessa röda gensoppor, än mindre avla vidare på dem.

Sådär, nu har jag varit "öppenhjärtlig" (eller sagt för mycket) Obestämd.

#20. Jag är benägen att hålla med dig, Grodan … Är osäker på hanen, den kan vara vilket som, men tittar jag på bilder längre ner, så är t.ex. den gula lilla musen Baltazzi Chokosa (som av ngn underlig anledning beskrivs som chocolate-sable ???) definitivs DY med mina ögon sett.

Oseriös och okunnig avel, blir min "hårda" slutsats. Trist. Det är illa nog med alla DY som florerar utan att folk vet vad de har. Att sedan blanda ihop de två rödgenerna är rent ut sagt idiotiskt!! Då kan man inte längre SE om en RY verkligen är RY, eller en RY kombinerad med DY och dess defekta gener.

Jag tycker att den här utvecklingen vad gäller röd-avel, är både sorglig och illavarslande!!! Men bra för mig att veta, att den alltså redan förekommer. Synd bara att den även kommer till Sverige (via flera som köper dessa).

Charlie2006
2/14/12, 9:11 PM
#23

Kommer hålla koll på dom när dom växer upp, om dom blir tjocka kan man med säkerhet säga att det är DY och RY hos båda.

Men om dom inte blir överviktiga, kan man dra slutsats att dom är RY då?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/15/12, 6:48 AM
#24

Om de i vuxen och fullt utvuxen ålder (ca 6 månader) fortfarande är slanka och fina, så kan det inte vara DY.

Om de blir tjocka/överviktiga så kan man väl gissa att det är DY. Beroende på genetisk bakgrund (och fel utfodring, gäller inte dig) och andra omständigheter kan ju även andra möss än DY bli feta. Så det kan vara svårt att avgöra med full säkerhet om de är RY, DY, eller en kombination av båda. (tänker jag, jag vet inte)

Däremot, om du vill ta ungar efter dem, så kan du planera parningarna ett par led framåt, och därigenom "sära" på DY och RY. Och förstås, även få reda på vad det är du har, men det tar ett par generationer.

Fast DY kan du "få ut" redan i första kullen.

Om du bara väljer en mus som du VET inte har RY i stamtavlan - ganska enkelt idag då genen ännu är mycket sällsynt här - och parar med din, så kommer det att födas enbart andra färger om musen är RY, men du får några gula tillsammans med andra färger om det är DY. Dessa gula ungar är alltså rena DY. Men bär på RY om föräldern är både DY och RY.

Men du är inte där än, eller hur Flört. Du kan gärna fortsättta fråga under resans gång om du vill. Jag är ju "gul/röd-mus-fantast" och tycker sånt här är spännande!

Vill du fortsätta med RY-avel så kommer det att finnas fina RY-avelsmöss att köpa, från mig framöver. Fast jag lär nog ha tecknat i generna. Even, berkshire, och underteckad variegated, samt satin.

Charlie2006
2/15/12, 11:09 AM
#25

Tack så mycket för din hjälp. :) Mer frågor det kommer, man vill ju göra rätt. Glad Sen tycker jag detta är intressant.

Avla kommer jag vänta med på dessa 6-9 månader, gärna hade jag väntat med hanen något år så man får friska linjer, men honan kan ju inte vara för gammal, det är isåfall om man skaffar en partner till honan sålänge. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
2/15/12, 1:38 PM
#26

Funderar på det du skriver om att provpara, ska man provpara båda två innan man sätter ihop dom? för att se så dom inte är både DY och RY.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/16/12, 9:04 AM
#27

Jag skulle göra så här.

Båda paras med partner som inte är gul/röd och garanterar inte bär på RY-genen - och det vet man endast via stamtavla i sådär 10 led Flört om ens det räcker. Där har vi i dagsläget fördelen av att våra svenska möss ännu inte är uppblandade med RY. Det är bara en tidsfråga innan vi mist kontrollen här. Bland annat jag säljer numera möss som är RY-bärare.

Jag skulle välja en partner till föräldrarna som jag vill avla vidare min nya RY-stam på. Alltså noga utvalda, för testparningen kombineras med den vidare aveln i det här fallet, vilket är en fördel.

Finns DY hos dina möss, kommer ca 50% av ungarna att bli gula. Dessa gula ungar ska inte användas i aveln. De är garanterat DY! Och kanske även RY-bärare.

Men de ungar som inte blir gula, används i den fortsatta aveln!! Hos dem har DY-genen utgått!!

Om ingen av ungarna blir gula, är den gula föräldern troligen (98% säkerhet, slumpen kan alltid spela in) RY utan DY. Ungarna har i alla fall garanterat (100%) inget DY i sig.

Dessa icke-gula ungar kan sedan korsas mellan kullarna, och du bör få 50% RY-ungar. OM det inte är så att ena föräldern är enbart DY - som Grodan gissar om hanen. Då får du inga RY i kullen. Men alla ungarna är RY-bärare, efter den andra föräldern.

Och sist. Om båda föräldrarna är DY utan RY (vilket motsäges av stamtavlan där åtminstone en RY finns) så får du aldrig RY, hur du än gör. Men det vet du inte förrän efter flera leds parningar.

Sedan kvarstår problemet att föräldrarna kan vara DY men bärare av RY.

Om båda föräldrarna är bärare av RY, kommer 25% av ungarna bli RY, 50% blir RY-bärare (dvs det syns inte), och hos 25% har RY-genen utgått.

Om bara ena föräldern är RY, kommer ungarna vara till 50% bärare, medan den andra hälften saknar RY-genen. Du ser inte vilka som är bärare eller inte = problem, man kan ju inte para alla ungarna i en kull …

Krångligt? Tid, tålamod, långsiktighet, och klara mål, det är vad du behöver om du är intresserad av att renavla fram RY efter dessa två du köper.

Och så lägger jag till, att om det är DY-möss du köper, så kan de också få fertilitetsproblem med ökad ålder. Så jag skulle para dem första gången vid ca 4 - 5 månaders ålder, inte vänta längre.

Annons:
ariama
2/16/12, 9:23 AM
#28

Jag skulle inte para dessa två du köper, med varandra. För då fortsätter du att vara fullständigt utan kontroll vad gäller gul-generna.

Jag skulle alltså (som jag skrivit ovan) para deras avkomma med varandra. Har du tur så har du rena RY redan i andra generationen, förutsatt att båda mössen är RY, oavsett om de även har DY.

Är de RY, och samtidigt DY, ser de ut som RY, men har ändå DY:s alla genetiska defekter!!!

Det är anledningen till att det är idiotiskt att blanda dessa två gul-gener med varandra.

Det finns en synlig skillnad mellan RY och DY, särskilt när de är ungar. Och definitivt när de är färgavlade. Icke färgavlade DY kan däremot likna RY.

Att aveln på DY fortsätter, samt att "alla jämt tar ungar", är för att DY-musungar är det absolut sötaste som finns! Det är inte RY-ungar på samma vis.

När man blandar, blir DY-ungarna inte längre lika söta i färgerna, och de vuxna är svårare att få rent gula/röda, dvs man tappar det som är DY:s fördelar, men man förlorar inte en enda nackdel!! Alla genetiska defekter kvarstår, men man kan inte parera dem, eller planera för dem, eftersom man inte vet att de finns.

Tsunamis
2/16/12, 11:10 AM
#29

Para ihop två icke-gula avkommor och hoppas på gula (RY) i kullen med andra ord?

DY är ju bara dominant eller hur? Så det bärs inte med på icke-gula syskon eller avkommor?

Följer diskussionen här med stort intresse. Det är kul att läsa om gener & färger även dem med problem och defekter!

MvH  Tsunamis

ariama
2/16/12, 11:30 AM
#30

Rätt uppfattat Tsunamis. Vad roligt att du är intressserad!! Kyss

Själv tycker jag ju sånt här är både superroligt och superintressant. Skrattande

Härliga tankenötter att gå och klura på: Hur gör jag bästa parningar? Vad vill jag ha för resultat? Vilka (eller hurudana) möss ska jag använda mig av?

Vilka egenskaper ska jag rikta in mig på att först att avla fram, eller ska jag försöka köra på bred front?

Vilka egenskaper ska jag kanske rikta in mig på att bevara, respektive avla bort  - med tanke på mina långsiktiga mål (inte enbart färggenerna)?

Och så vidare. Frågeställningarna och ställningstagandet kan vara "hur många som helst" - och sedan kanske man behöver gallra bland detta, och prioritera.

Till exempel så sägs, att man ska avla fram bra typ först,  och inrikta sig på färgen efter att man fixat detta. Det är allmänt vedertaget.

I mina ögon ("Kärringen mot strömmen") verkar detta i vissa sammanhang ganska dumt. Skrattande

Om man med en svår färg, inte bryr sig om att färgen blir sämre (eller inte bryr sig om att förbättra den), så kommer man ändå att försämra sin upparbetade typ, när man börjar upparbeta färgen!! Så då är man ju tillbaka vid scratch igen.

Så ser jag det i alla fall, och jobbar med både typ och färg (och andra egenskaper) samtidigt.

Då får jag inga snabba resultat, men "går framåt" vid varje parning. ( i alla fall teoretiskt).

Det allra svåraste är, anser jag i alla fall, att få in BRA "nytt blod", alltså att hitta såna möss att köpa, som jag behöver och har användning av.

Charlie2006
2/16/12, 11:50 AM
#31

:) Då gör jag så att jag skaffar dom var sin partner, det svåra är nu vilken färg man ska välja och vilka möss man ska välja. Flört Den ända hanen här hemma jag tycker är snygg nog här hemma är i fel färg (dv blå).

Jag tycker det båda är roligt och intressant att det är en svår färg att avla på. :) Hur man ska gå tillväga för att planera bra m.m. Glad

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/16/12, 2:27 PM
#32

Recessive Yellow får lätt lite ful typ (ingår i färggenen men går att avla bättre). Så tänk också "typ" utifrån den typ du föredrar själv, eller standardtyp om det är vad du önskar.

Det går att avla RY med blått, och då får du en blekare färg som kallas Amber. I alla fall enligt Roland som avlar RY i Tyskland:

http://www.drofi.repage7.de/

Scrolla ner till bild nr 8 så ser du den första "blue RY" som alltså även har blågenerna.

Viktigast tror jag är att du aktar dig för att blanda in sotade möss, dvs som är mörkare, eller annorlunda färgade, på ryggen.

Charlie2006
2/16/12, 2:51 PM
#33

#32 Skippar nog blått då (ellerfall till honan), jag inte vill få blekare färg, då jag tycker honan är lite för blek i sin färg, så vill inte ha mera nedblekt. Glad Kanske choklad är något att para med? då jag tänker på att färgen blir varmare och lite ljupare i färgen?. Hanen vet jag inte vad jag vill para för färg med, Flört får fundera på det ett tag, kan kolla på det när jag får hem honom vad som passar honom. Iförsig det kan jag göra med honan också, men man kan ju inte vänta allt för lång tid. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tsunamis
2/16/12, 3:10 PM
#34

#32 Han där Roland han nämner i förbifarten att blandar man RY med piebald (broken/even?) så försvinner sotningen/svärtan och så finns det en bild på en broken RY allra längst ner. Det lät ju intressant tycker jag.

Merle är f.ö sååå snyggt… men det är ingen i Sverige som har Merle eller hur?

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2/16/12, 3:16 PM
#35

#34. Tack Tsunamis, det har jag missat.

Det tråkiga med bilderna från Roland, är all gegga i ögonen som en del av hans möss har. Det ser ju knappast bra eller friskt ut.

Apnea
2/16/12, 7:32 PM
#36

Röda möss är så vackra <3 :D

Grodan
7/18/13, 12:53 PM
#37

#35 Det har jag missat helt. Vad är det för färg på "geggan"?

Pasteurella och ammoniak (samt dålig kondition osv pga något fel i miljön) ökar ju utsöndringen av porfyrin. Det är helt rätt att man inte skall köpa möss eller råttor med ökad porfyrinutsöndring (rött sekret i ögon och runt nos).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: