Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2368 ggr
ariama
2/16/12, 2:37 PM

Fina och spännande ungar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några otroligt läckra agoutiungar! Dom här kommer att bli fina! Färgen är jämn och intensiv, och har en härlig röd ton som kommer att djupna med tiden, och jag har lyckats bli av med sotningen!

Är jätteglad! Skrattande

Givetvis är de satin, och de är 12 dgr på fotona (idag).

Annons:
ariama
2/16/12, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

-

ariama
2/16/12, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lyckliga föräldrar är TellUs och Golden Delicious.

[Jessica_91]
2/16/12, 2:40 PM
#3

Åh så vackra, jag är helt kär i satin möss Kyss

Natalb
2/16/12, 2:43 PM
#4

Otroligt söta muslingar :D <3

ariama
2/16/12, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

De går ihop fortfarande, och ska få en andra kull (men absolut ingen tredje!) därför att Delicious ska få gå med sönerna sen.

Det blev av någon anledning bara 5 ungar, tror antalet ungar var fler, jag brukar inte ha få ungar i kullarna. Nu passar det ju bra att det blir en kull till, för jag vill gärna ha fler sådana här.

Tre läckra agoutis och två fina chocolate/tan blev det.

ariama
2/16/12, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack - och Hej! - Jessica och Natalb! Skrattande

Sedan har jag en kull med Recessive Yellow, och här är det spännande värre!!

Annons:
ariama
2/16/12, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Spännande, för en av RY-ungarna är klart ljusgul, och utan eumelanin (svart-pigment) - läckageet som ger även färgavlade RY-ungar en gråton.

Båda ungarna på bilden är RY. De är 9 dgr på fotona/idag.

ariama
2/16/12, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Två chocolate/tan, två champagne/tan och fyra RY varav en är klart och rent gul, är vad som syns i bild.

ariama
2/16/12, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och så en himla söt champagne/tan. Kolla in tan-linjen Kyss som precis börjar framträda, dvs magpälsen börjar växa ut.

Klicka gärna på bilden för att se den i större format.

De här ungarna är en helsyskonparning, Honey Bee ck/t satin och Honey Glaze RY satin. Ungarna är stora, fina och välskapta.

ariama
2/16/12, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och sist denna gång, kommer en gullig liten tass Kyss.

Charlie2006
2/16/12, 3:02 PM
#11

#0-#1 Helt klar i min smak. Glad Dom måste du vissa när dom blir lite äldre. :)

RY kullen är helt underbar. Kyss Om du kan tänka dig släppa någon av RY barnen är jag helt klar intresserad. Flört

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2/16/12, 3:10 PM
#12

Vad roligt det är, Charlite, att du är RY-intresserad! Och även gillar "riktigt färgade" agouti. Kyss

Självklart säljer jag gärna fina RY till dig!!! Jag ska tänka på dig, när jag börjar få säljklara möss i RY-färg. (Vet ej när)

Jag tar 200:- styck för dem, både för att genen är sällsynt i SVerige, för att den är svåravlad och svår att få fin i färgen, och för att jag har "jobbat hårt" för de här, utifrån en enda RY-bärare från början.

Fast min Nässla, som är "urfadern", kom till efter mina önskemål, i en parning mellan Chilloutarea´s Electra och Rapunzel´s Dare Devil.

Charlie2006
2/16/12, 3:19 PM
#13

#12 Jag älskar snygga agoutis, bara dom inte är för ljusa. :)

Priset för mig spelar ingen större roll, dom är värda det. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
Magda
2/16/12, 4:49 PM
#14

åh så underbara små bebisar :)

MP160
2/16/12, 5:19 PM
#15

Jäääklar så fina små Amaira! Kyss

Love&Peace
2/16/12, 5:52 PM
#16

Oj oj oj detta var de finaste möss jag sett överhuvudtaget. Du har verkligen lyckats. Glad för din skull.

Lycka till med de små godbitarna.

Tiaran
2/16/12, 7:15 PM
#17

åhhh så vackra dem är, det var längesen man såg såhär vackra musbebbar (alla musbebbar är självklart söta men dessa är WOOOOW)

Grattis ^^ och lycka till

Littlem
2/16/12, 9:27 PM
#18

#8 Vilken helt underbar bild!!  Är det en påskkyckling som smugit sig in månntro? ;)

Tsunamis
2/16/12, 9:46 PM
#19

#1 + #8

Fett-vecken i pannan! Jag dör så bedårande!!! Kyss

MvH  Tsunamis

ariama
2/17/12, 3:06 PM
#20

Tack allihopa Kyss.

Jo "fettvecken" i pannan är ju helt bedårande.

Annons:
ajanki
2/17/12, 3:50 PM
#21

Underbart vackra mössKyss

Är väldigt svag för RY och är så glad att fina, snälla Golden Bear får bo hos migGlad

StillaSinnet
2/17/12, 4:45 PM
#22

Grattis Amaira! jag vet hur du har kämpat!!!

Så kul att Electra lever vidare i dina linjer. Jag tyckte mycket om den tösen, men orkade inte driva projektet. Tur att Kent och du tog hand om generna :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
2/17/12, 8:24 PM
#23

Inte ok att visa såna här bilder :( 
man blir så sugen!

Jättefina är dom. Dina agouti är helt enormt vackra

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Exoticas
2/17/12, 9:23 PM
#24

Åh gud vilka underbaringar =O

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Magda
2/17/12, 9:46 PM
#25

#9 den där bilden är underbar, nöjd bebis! man blir så sugen på att skriva ut den och ha på väggen ;) de är verkligen som små smycken allihop Kyss

mieeow
2/18/12, 3:22 AM
#26

Riktigt fina ungar! Jag är väldigt imponerad, har nyligen gått igenom grunderna inom genitik i skolan (blev besviken då det var väldigt lite) och tycker det är super fascinerande.

Sätter en tass då jag gärna ser fler bilder när de blivit lite större :D

ariama
2/18/12, 9:56 AM
#27

Till alla: Skrattande *ler stort*

mieeow! Ja genetik är otroligt roligt och spännande. Och viktigast av allt är grunden, för har man inte den att bygga vidare på, så funkar inte "bygget" sedan, man förstår helt enkelt inte.

Artlink, tack. Man behöver ju av nödvändighet "smalna av" och fokusera på det som ligger närmast ens eget hjärta, efter den första utblomningen när man "provar allt", innan man hittat rätt.

Utan dig hade jag inga RY, och inte utan Kent heller!! Och jag är så glad att du gjorde parningen mellan Electra och Dare Devil!!! Det var en fin början.

Själv har jag alltid varit svag för gula djur, från höns, kalkoner, kaniner, hästar, och mössen. Bland mina första möss fanns Förgätmigej, DY från Tomas. Men DY funkade inte att ha, det blev för sorgligt med tumörer och fetma.

Så, redan från början har jag vetat ha RY-möss. I brist på RY och icke-fungerande DY, avlade jag guldfärgade champagne-argente som jag älskade.

Men nu har jag de färger och färggener jag vill ha (och även teckningar) och är storeliga belåten vad gäller just det. Verkligt spännande att fortsätta med färgerna och aveln överlag. Jag har långt kvar (tack och lov, för här har jag mitt hjärta Flört Kyss).

Annons:
Tsunamis
2/18/12, 10:06 AM
#28

Åh jag instämmer med #11 jag skulle inte kunna motstå en liten RY när du kan tänka dig att släppa en. Jag skulle allt vilja ha en gosesäl till guldklimp! :)

MvH  Tsunamis

ariama
2/18/12, 10:11 AM
#29

Jag talar om här på Mus.iFokus när jag börjar få RY-ungar att sälja Kyss.

Fast jag har "en kö" också, redan. Skriver upp dig där också, Tsunamis.

Tsunamis
2/18/12, 10:16 AM
#30

Inte så konstigt att du har en kö ariama. Tack skriv gärna upp mig på en kille :) vill gärna ha en bror då också så han inte blir ensam men han får vara vilken färg som helst.

MvH  Tsunamis

ariama
2/18/12, 10:17 AM
#31

#18. Den lilla påskkycklingen Skrattande haha. Ja, han är ett spännande kort. Kanske blir han "något helt annat" vid första pälsbytet Rynkar på näsan sånt vet man aldrig, sånt har hänt förr. Oavsett vilket, så är han spännande och "kul" Kyss. man vet ju aldrig vad det blir!!

Kanske blir det världens allra vackraste klart djupgula hane - och så biter han mig i fingret! Förvånad Bara gudarna vet hur det utvecklar sig Flört.

Exoticas
2/18/12, 3:02 PM
#32

DEN LISTAN VILL JAG OCKSÅ VARA MED PÅ!! SÅ SKRIV GÄRNA UPP MIG PÅ HONOR =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Stephanie
2/18/12, 8:40 PM
#33

Vad dom blänker… Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ariama
2/19/12, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Agouti/tan-tjej, fotad idag. 15 dgr.

Annons:
ariama
2/19/12, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

samma sötnos

ariama
2/24/12, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Dagsbild på Honey Light, som han har döpts till, den lilla påskkycklingen.

Jag tar för givet att det är blekgener bakom, som gör honom till påskkyckliing. Om jag ska gissa, bör det vara chinchillagenen, eftersom den bleker rött minst av blekgenerna på c-lokus, och bleker svart mer (ingen "RY-sotning" syns).

Rödögongenen bleker svart, medan gult pigment nästan inte påverkas alls, så det är inte rödögongenen som spökar! Den andra ungen är "normal RY, som jämförelse.

Tsunamis
2/24/12, 1:18 PM
#37

Intressant att de är så pass mörka, de 'vanliga RY' bebisarna. Sån skillnad gämfört med dina vuxna du har fottat Kyss

MvH  Tsunamis

ariama
2/26/12, 8:04 AM
#38

Ja, så är det. När RY-ungar får sin första päls, ser du ut som (tycker jag) cinnamon! De föds inte gula/röda, som DY kan göra.

Det gör ju också, att man inte från början vet om en RY är bra färgad eller inte. En viss skillnad kan jag se redan när de är unga, men jag tror att man kan få vänta uppemot ett halvår innan man vet säkert hur bra de är i färgen.

Helena1978
2/26/12, 12:58 PM
#39

Vill bara säga att du har en handfull helt underbart vackra musungarKyss

Skulle nog vilja kalla RY för den gyllene musen, särskilt som satinet ger en härlig lyster i pälsen,  blir alltid sugen på att skaffa möss av såna här bilderTungan ute

Champagne/tan var ju oxå helt underbar.

ariama
2/26/12, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#36. Rättar mig själv, skrev fel om chinchillagenen som givetvis inte bleker svart pigment särskilt mycket, det är rödögongenen som gör *blandade ihop*.

Ja, RY är verkligen guldmöss!

Här ett par av agoutiungarna fotade 20 feb.

ariama
2/26/12, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

En till.

Annons:
ariama
2/26/12, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Och så fotad idag, tre veckor och en dag gammal, och redan en skönhet Kyss.

ariama
2/26/12, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Andra kullen. Honey Lights röda ögon är så otroligt vackert ihop med hans ljusgula färg!

ariama
2/26/12, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

-

ariama
2/26/12, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Sötnosar!!

ariama
2/26/12, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Pappa Honey Glaze, RY satin, tillsammans med RY satin-dotter.

ariama
2/26/12, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Honey Glaze är 5 månader, och dottern 19 dagar. Här ser man hur färgen utvecklas med åldern. Fast den här lilltjejen är bra färgad redan nu.

Magda
2/27/12, 7:36 AM
#48

åh de är så vackra och det är verkligen roligt att kika på dina fina bilder!

Annons:
Muszimba
2/27/12, 7:45 AM
#49

De är såå fina. Påminner lite om den killen från tjeckien jag fick i lördags, en choklad sable med en del rött i bakomliggande led.

ariama
2/27/12, 2:57 PM
#50

Lilltösen som poserar med pappa Honey Glaze är såld (utifrån kön i "Lilla Boken" Flört ).

Har bara RY-hanar kvar i kullen sen, och där bestämmer jag mig inte än om jag säljer några.

Alla i kullen kommer att heta något på Honey.

Visserligen är alla släkt, de har alla Chilloutarea`s Electra och Rapunzel`s Dare Devil  som utgångspunkt. Men Honey.mössen har ganska mycket svensktypat i sig, och Golden-mössen är rena engelsktypade, så det är liksom två olika förgreningar.

Enda döpta är Honey Light, kom gärna med förslag till de andra. Skrattande

Tsunamis
2/27/12, 3:02 PM
#51

Honey Mead! (mjöd) det är ju gult.

MvH  Tsunamis

ariama
2/27/12, 3:13 PM
#52

Ja, bravo! Skrattande Fler namn. Det är 9 ungar (och alla blir Honey, även om de inte är RY, de är alla RY-bärare).

Mamma heter Honey Bee, andra (inte denna kullen) heter Honey Lips, Honeyglow, Honey Glaze, Honey Daughter och Honey Junior.

axilur
2/27/12, 3:36 PM
#53

Honey Pie! En låt av Beatles. Glad

/Anneli

Lojs
2/27/12, 5:43 PM
#54

Honey Dew (osäker på stavningen), honungsdagg.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
3/4/12, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Honey Light. De är svåra att fota, mössen med "guld" i, de är inte så gula som de ser ut på fotona. Honey Light verkar just nu få en ganska blek/urvattnad färg, färgen var läckrare när pålsen precis började växa ut.

Men, som tidigare sagt, med RY vet man ju inte hur färgen blir förrän de närmar sig halvåret.

Annons:
ariama
3/4/12, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Honey-syskon.

ariama
3/4/12, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Men vad heter champagne/tan-tjejen i mitten?

(Honey Pie spar jag till en tecknad RY)

Hihi, titta på Honey Dew! Det finns ingenting som kan vara så "platt" som en musbak, när musen är osäker på okänt underlag! Kyss

ariama
3/4/12, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

-

Grodan
3/4/12, 11:14 AM
#59

#57 Haha, jadu… honey bubble kanske? lol

#55 Är han RY Fawn?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
3/4/12, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Tycker det här är så sött - från amairas blog


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/5/12, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#60. Hihi.

#59. Fawn? Mnjaäe … inte riktigt, tror jag, vet inte vad han är. Han är RY-baserad och rödögd, så långt stämmer det. Men jag misstänker som sagt att det ingår blekgener där också.

Fotona visar mer "färg" än vad som finns i verkligheten, han är ganska "beige", och mycket mycket ljus. Dessuomt ser inte RY ljusgula ut när de föds, som Light gjorde. Jag måste vänta tills han blir större, innan jag törs börja gissa mera.

ariama
3/5/12, 10:48 AM
#62

Honey Bubble var gulligt, det köper jag, tack Kyss.

Annons:
Tsunamis
3/5/12, 12:33 PM
#63

hade tråkigt på jobbet så jag testade mina googlekunskaper!

Förslag på namn:

Honey Stinger
Honeypot
Honey Producer
Honey Cowl (en typ utav stickning/mönster)
Spiced Honey
Honey Badger (ett djur)
Honey Creek (stad?)
Electric Honey (band)
Honey Crisp
Honey Grove (stad?)
Honey Porter (en öl-porter)
Honey Honkers (rockabilly/raggar förening)
Honey Comb (honungskaka :)
Honey Bunny
Honey Bun
Honey Bakery
Honey West (tv-serie)
Honey Trap
Honey Pig (koreansk restaurang i LA)

Honey Honkers och Honey Badger var mina favoriter haha Skrattande

MvH  Tsunamis

Grodan
3/5/12, 6:26 PM
#64

#61 Men Fawn är rödögd röd… DY oftast, RY har inget annat namn att ta än just Fawn… RY Fawn tycker jag man kan skriva i stamtavlor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/6/12, 8:07 AM
#65

Tack Tsunamis, har sparat listan Kyss.

Ja, precis Grodan. Det jag menar är, att jag inte vet om han kanske är cream, apricos, amber, eller nåt sånt! Vill se hans färdiga färg, innan jag törs börja gissa. Han ser varken gul, röd eller fawn ut i färgen, vilket är svårt att se på fotot.

Grodan
3/6/12, 10:19 AM
#66

Honey Monster?

#65 Amber kallade Roland ljusgula som han påstod var aaddee, dock var de Amber jag fick inte aaddee (däremot aabbee)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/6/12, 10:48 AM
#67

Lustigt. Mina RY är också abbee, jag avlar ju på chcolate/tan och har det i botten. De har inte blivit ljusa/bleka. Undrar egentigen vad som "hänt" med din amber, genetiskt… Obestämd

Grodan
3/6/12, 10:50 AM
#68

De kanske hade någon annan gen som blekte…

vet ju inte hur Cc(x) påverkar färgen om alls…

sedan kan det ju vara så enkelt att de inte hade så mkt rött pigment…

Dock var de ju svartögda…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/16/12, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

En grabb från agouti-kullen visar upp sig i dag.

Tyvärr kan han försvarsbita i boet, fast inte hårt. I handen är han jättebra, med härligt tassdarr. Synd på bitet.

Annons:
ariama
3/16/12, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Han är lite för mörk på ryggen ändå. Och lite för ljus på magen. Han är inte jämn i färgen, som man ser tydligt på bilden från sidan.

DeLux-Björn blev namnet han bestämde åt sig. Sånt kan inte jag rå för.

Tsunamis
3/16/12, 10:06 PM
#71

#70 Ger du små lappar till dem med namn på utspridda på ett bord  som de får välja ut? SkrattandeKyss

MvH  Tsunamis

Grodan
3/16/12, 10:48 PM
#72

#71 lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
5/26/12, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Så här ser de två agoutidamerna ut idag, födda 4 februari så de är snart 4 månader. Det är ungarna på första bilden i tråden. Två ljuvliga damer. Lite rädda, kommer inte självmant och då pysslar jag ju inte så mycket med dem heller. Men de är väldigt lugna och trevliga annars!

Goldie Hawn är agouti/tan satin shorthair, och Goldie Hannah är agouti satin shorthair. Föräldrar är Golden Delicious, RY, och TellUs, agouti satin shorthair.

ariama
5/26/12, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

-

ariama
5/26/12, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

-

Grodan
5/26/12, 5:07 PM
#76

Hej Goldie! *vinkar*Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: