Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 903 ggr
NinaS
2012-02-19 00:33

Plastburar?

Mina hamstrar bor i plastlådor med gallertak (Samla från IKEA och SmartStore från Hammarplast). Funkar den typen av burar till möss? I så fall, vad är lämplig maskstorlek på nätet?

Annons:
Lamina
2012-02-19 01:06
#1

Ja, det är många som har sånna till sina möss. Funderar själv på att skaffa sånna då dom är betydligt mer lättstädade än mina akvarium. Men har ingen aning om vilken gallerstorlek man måste ha.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[finamöss]
2012-02-19 09:53
#2

Av egen erfaranhet så vet jag att plastburar inte är en match för mössen att gnaga sig ur. Har själv en duna bur från ferplast som dom gnagt upp i botten och det är hårdplast. Mjukare plast som det är i backarna är ingen baggis för dom att gnaga sönder.

Kör man inte med öppna burar är ett terrarium det allra bästa. Mina möss har tagit sig ur 1cm galler när dom var mindre så om du har bebis möss bör du ha mindre än 1 cm galler.

Minoth
2012-02-19 20:19
#3

#2 Men det är ju jättemånga som har plastlådor? har aldrig hört om möss som gnagt sig ur dom? möjligtvis om man har lite eller ingen inredning att bita på

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-02-19 20:29
#4

#3 Det är många som har möss på rymmen ofta också och tjuvparningar. Man bör satsa på en säker bur först och främst och sedan när man känner sina möss väl kan man ha öppen bur eller någon låda i mjukplast.

Själv har jag inte en enda bur i mjukplast. Har tyvärr ingen öppen bur nu heller då det inte är möjligt under rådande livsförhållanden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-02-19 20:38
#5

Så en samla låda är big no no då?… De va synd…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-02-19 22:11
#6

#5 Det behöver inte vara det, det beror helt på mössen. Möss som är mer gnagiga av sig kan tugga sig ut ur den. Man måste anpassa sig efter vilka möss man har…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Minoth
2012-02-19 23:19
#7

Vet jättemånga som har samla lådor… Visste inte att de va så stor risk att dom gnagar sig ut om dom har mycket att gnaga på i lådan. 

Hur vet man om dom man köper är potensiella låd-gnagare då? Det är ju jättesvårt…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-02-19 23:22
#8

#7 Ja, det är faktiskt lite svårt att veta. Men man kan få lite hum om när man hälsar på mössen, frågar lite om deras temperament osv. Man kan även kolla lite hos uppfödaren hur burarna ser ut… *fniss* Är många burar söndergnagda så vet man vartåt det barkar…Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-02-20 10:50
#9

#8 hahah ja de är sant!!

Var hemma hos en kompis igår och hälsade på hennes tammöss och nataler. Åh va sugen jag blev. Tog upp en liten brun tan tjej som la sig i handen och vibrerade direkt! Så himla mysigt!

Så nu är man allt sugen…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

NinaS
2012-02-20 11:51
#10

Tack för era svar!

Hur höga burar kan man ha till möss? Funferar på om man kan göra om en gallerbur för marsvin/kanin? Alltså sätta fyrkantsnät på insidan av gallret, annars promenerar de ju bara rakt ut… :P Vad är lämplig storlek på nätet? Det jag har hemma är ca 1x1 cm, det håller dvärghamstrarna inne iaf. (Klart jag kan köpa en ny bur också, men har inte obegränsat med plats så använder helst nån som bara står tom ändå.)

Ellenfyrkant
2012-02-20 18:38
#11

#10 Låter som en god idé tycker jag. :) Men sätt gärna i lite våningar så minskar fallhöjden om de klättrar och släpper.

Mvh Ellenfyrkant

Rönisch
2012-02-20 18:57
#12

#11 Möss släpper väl inte taget bara sådär från en hög höjd? Far våningar tycker de säkert om! =)

Ellenfyrkant
2012-02-20 19:11
#13

#12 "tappar" då? :P Det är ju bättre att öka säkerheten och ge de mer rörelseytor tycker jag iaf. :) Än att ha hög bur med massa luft bara.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Rönisch
2012-02-20 19:27
#14

#13 Jo tycker också det verkar onödigt att ha hög bur om man inte intreder den, finns liksom ingen poäng i det hela…Tungan ute

Upp till toppen
Annons: