Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 619 ggr
Rönisch
2/19/12, 3:06 PM

Frågor!

Jag är ny musägare och har några frågor, kommer antagligen upp fler så jag skapar en frågetråd. Hoppas någon duktig musägare vill svara på mina frågor Glad

1.En av mina möss klättrar gärna upp i handen, men hon är väldigt snabb och det är knappt man har någon koll. Har hänt ett par gånger att hon klättrat ner på golvet och är jätterädd för att hon ska rymma. Är därför lite stressad när jag hanterar henne just nu eftersom hon är så snabb, jättego och trevlig men väldigt väldigt snabb. Tips på vad jag ska göra?

2. När man vill hantera mössen och de sover, är det ok att ta bort huset, ev rör de sitter i? Tycker inte det verkar så snällt att lyfta på huset när de sover, men de kommer inte ut annars om det inte är sent Foten i munnen Har man tagit bort huset blir de mycket piggare och börjar gå runt/försöka klättra upp i handen.

3. Jag tittade i registreringsbeviset och förstår inte riktigt förkorttningarna för färgerna vad är; bl-ag / / va? vet att ag är agouti med vad betyder resten?

Annons:
kent
2/19/12, 5:38 PM
#1

blue agouti variegated är det Skrattande

Rönisch
2/19/12, 5:49 PM
#2

#1 aha, tänkte väl att det var något fancy musnamn..ska försöka lära mig det där..Foten i munnen

Rönisch
2/19/12, 11:29 PM
#3

Puttar lite och undrar också hur jag ska göra när jag hanterar mössen från buren. Tar bort hela plastlocket (dunabur) och låter bara botten ligga. Det jobbiga är att de gärna hoppar ner fast det är en liten bit, så jag måste alltid hålla koll så att de inte hoppar från kanten. Lite jobbigt när man håller i en och samtidigt ska hålla koll på två andra…

Tar jag bara bort gallret är alla utom en inte lika pepp på att gå upp utan man måste vänta ett tag, så det blir lite jobbigare.

kent
2/19/12, 11:36 PM
#4

dom är inte så gamla än….så det kommer att bli bättra med det.

iblandt om jag en sådan oppen bur med låg kant så ställer jag upp den på ett par godislådor så den kommer en bit upp i luften då går dom inte ned.

Rönisch
2/19/12, 11:40 PM
#5

#4 ahh, smart att jag inte tänkte på lådor eller böcker etc..ska testa det! =)

ariama
2/20/12, 9:19 AM
#6

Det är okej att ta bort huset. Skrattande Annars kanske du aldrig får möjlighet att umgås med dina möss.

Vad gäller springigheten - jag vet inte, verkar jobbigt. Möss, inte ens musungar, behöver vara så, det är en avelsfråga (ärftligt).

Prova kanske att sitta ner i en fotölj eller soffa, och öppna år dem först där. Fast, de kanske springer ner för soffans/fotöljens kanter då också?

Låter lite tråkigt att vara ny musägare, och få ohanterliga möss. Möss kan vara så heeelt annorlunda!! Ungar också. Puss- och klapp-vänliga små mjuka gullungar. Glöm aldrig det!!

Många som skaffar möss första gången, och får såna här ungar, tröttnar, och vill aldrig ha möss igen. Och det är så tråkigt.

Förlåt Kent … Rynkar på näsan ledsen, men jag kan bara säga som det är.

Annons:
Rönisch
2/20/12, 9:26 AM
#7

#6 hmm, det är bara en av tjejerna som är springig, annars tycker jag de andra två är rätt lugna….hon kanske lugnar sig lite när hon blir äldre, de är ju födda den 7 januari så de är inte så gamla ännu..Foten i munnenGlad

ariama
2/20/12, 9:47 AM
#8

Jamen, då så. Det låter ju bra!! Skrattande Då målade jag - felaktigt - fan på väggen. (Förlåt Kent)

Rönisch
2/20/12, 12:39 PM
#9

Jag sökte på teckningen som en av mina honor har och i den här tråden http://mus.ifokus.se/discussions/4e32a85488f47239f2008e99-samlingstrad-skadliga-gener

står det att färgen kan vara skadlig?  "Variegated/Dominant Spotting, Ww - lethal för WW ej Ww" Vad är det för skillnad på WW och Ww, och vad är lethal för något?

Rönisch
2/21/12, 5:56 PM
#10

puttar lite, måste väl finnas någon inbiten som kan svara på min frågor? =)

En sak till ang hanteringen, jag har bara en mus som springer uppför handen självmant så fort jag öppnar buren, en kommer fram när jag har tagit bort burlocket och hon klättrar på kanten, men den tredje gör inte det. Ska jag försöka få upp henne från buren ändå? Känns som att i så fall måste jaga henne och då blir hon bara stressad. Men hon kommer inte upp självmant heller vilket leder till att jag inte kan hantera henne lika mycket som de andra.

Grodan
2/21/12, 6:05 PM
#11

Skrattande

Det kan ta tid att få ordning på en springig mus, men det går att få dem lugnare och mer trygga. De kan vara springiga av flera olika anledningar, men främst är att de är otrygga. Du måste jobba med att visa att du är trygghet - att de kan lita på dig.

jachuzet har skrivit en jättebra artikel baserad på ungefär samma frågeställning, läs den:

Mina möss är så rädda


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rönisch
2/21/12, 6:45 PM
#12

#11 Den springiga musen tycker jag har blivit bättre, hon verkasr gilla att undersöka saker och sitter gärna i ärmen, idag vägade jag ha henne vid axeln/nacken. Så jag tror det kommer bli super med henne, kändes tom bättre idag än igår, och hon är fortfarande så ung. Den försiktiga musen kan jag bara ta upp om hon sitter i ett rör, annars vill hon nästan aldrig. Har hänt typ 2 gånger att hon kommit över till handen när hon klättrat på kanten, men det är verkligen stor skillnad på henne och den modigaste!

Upp till toppen
Annons: