Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 671 ggr
[finamöss]
2/20/12, 8:01 AM

Era dröm möss?

Mina dröm möss har jag redan, men om jag tänker mig att köpa en sötnos senare när mina töser är äldre så vill jag ha en mus i följande färg: Dove, blå, argente eller choklad.

Gärna vit tecknad och i hårlag texel eller en abby.

Vad är era dröm möss?

Annons:
Grodan
2/20/12, 8:24 AM
#1

Mina drömmöss är alltid de som berör mig i hjärtat först. Då blir de vackra.

Jag tycker väldigt mycket om Tiger och Brindle, men behöver inte äga någon sådan (igen - har haft Brindle) för de är inte speciellt friska. Kontrasten Yellow - Blue på Tiger tycker jag kan vara ball, men jag har aldrig sett någon.

Merle tycker jag också är ganska tjusig. Annars är det Blue-varianter som gäller, och då är Blue Silver Agouti en favorit. Hårlag slät, Shorthair.

En gosig Longhair får vara vilken färg den vill.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
2/20/12, 8:26 AM
#2

#1 Tiger?

Grodan
2/20/12, 8:28 AM
#3

#2 Ja, det är den Amerikanska Brindle som kallas för det. Det är rörigt att ha två olika gener som ger upphov till Brindle och därför kallar jag den ena för Tiger - den kallas redan det i vissa amerikanska klubbar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
2/20/12, 8:36 AM
#4

#3 Aha. Tack för förklaringen.

Grodan
2/20/12, 8:39 AM
#5

Hittar tyvärr inga bra bilder på tydliga och snygga Blue Brindle (av Amerikansk Brindle/Tiger) - de är i a f gul/oranga med Blue "Brindling"..

edit: hittar bara foton där de ser smutsiga ut… gillar inte när de ser sotade eller "smutsiga" ut… kanske ska stryka brindle från min lista… jag tror också att det är så att jag kan behöva se något nytt… för jag tycker inte så många varianter är sexiga just nu… tycker bara en fin typ, stora pigga ögon och ett underbart temperament är det vackraste…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rönisch
2/20/12, 9:16 AM
#6

Det viktigaste är att den är snäll och social, den ska tycka om att man håller i den osv..gärna rätt lugn =)

Färger jag gillar mest är champagne/dove/choklad, gärna med tan och teckningar som broken/even och tricolour är sött. Tycker engelska med stora öron och lång svans är fina Oskyldig

Jag kan ännu inte så mycket om färger men försöker lära mig  hahaSkrattande

Annons:
Lamina
2/22/12, 5:11 AM
#7

Jag kan ju skriva något om att temperamentet och vem som har fött upp musen är viktigast (för mig är det minst lika viktigt hur mössen bor och föds upp och hurvida jag klickar med uppfödaren som hur mössen är i temperamentet). Men tja, det känns som att det egentligen inte ska behövas sägas. Likväl säger jag det, hmm…

Iaf, drömmusen! Det finns flera. Många av dom har jag redan, helt eller delvis. En snygg, inte allt för blek, siames har jag. En dove har jag, fast drömmen är en dove tan satin. Champagne tan hade jag, bara satinen som fattades. Tja, och så det lilla problemet att hon dog. :´( En svart mus har jag. Svarta möss facinerar mig, dom är så mycket svartare än svarta råttor. T.o.m. min tjej som skulle ses som rätt så blaskig av dom flesta, är en riktigt liten skönhet. En silver agouti har jag också. Fast han är visst inte särskilt färgtypisk, och satinen förstör hans färg litegrann tycker jag. Men vad gör väl det? Han är så underbar på insidan. Möss som är fina på insidan har även lärt mig att verkligen älska PEW. Jag har 3 av dom och dom är så goa att dom verkligen är dom finaste mössen jag har.

Vad jag drömmer om? En fläckig mus, med sådär runda och jämna fläckar, kofläckar! Gärna i svart eller choklad. En riktigt bra banded i svart, choklad eller agouti. En tricolore, med inte allt för stora fläckar som sitter ihop. Tricolore med kofläckar. :P En BEW, med eller utan satin. (kommer faktiskt få hem en av varje så fort jag har avslutat karantän p.g.a. sjukdom :P)

Fast jag har redan den absoluta drömmusen. Hon heter Gummi och kommer farande som ett skott när jag öppnar buren. Hon är småfet och överaktiv (hur nu det går ihop..?) och t.o.m. lite lynnig ibland. Men jag skulle inte byta henne mot alla drömmöss i världen. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2/22/12, 7:59 AM
#8

Min drömmus har under dom här åren jag haft möss konstant ändrats…jag fastnar för nya färger, teckningar och hårlag hela tiden.

Dom färgerna jag tycker mest om har jag hemma nu och det är burmese, blue burmese, siamese, bluepoint siamese, blue, dove, pew, bone, splash, tricolor och black/tan, blue/tan, blue agouti, silver blue agouti…hi, hi om jag fortsätter så har jag räknat upp alla färger som finns:)

Tsunamis
2/22/12, 8:13 AM
#9

Jag är ju en sån där som lätt fastnar för färger, även temperament är jag väldigt noga med på möss. Tycker dom inte om mig lika mycket som jag tycker om dom ja då är det inte en optimal mus! Tricolorer tycker jag om, även merle är vansinnigt snyggt. Också BEW och Blå är favoriter men också riktigt snygga färgavlade black tan och bläsade berkshire.

MvH  Tsunamis

Charlie2006
2/22/12, 9:10 AM
#10

Min dröm mus har inte någon speciel färg. Min drömmus är en stor hane, med stora öron och lång svans, ska vara en mysmus och sofpotatis (och en sån mus har jag ju här hemma). Han får gärna vara färgavlad blue eller extrem black. Fawn, tricolor och splash är något jag gillar, gärna i korthår. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Apnea
2/22/12, 9:50 AM
#11

Min drömmus skulle ju naturligtvis komma springandes upp i handen så fort den fick chansen, frisk, långlivad och snäll mot likakönade. Men min drömmus skulle nog vara en satin kh med riktikt svart pointer.. Eller en satin Merle.. :-) och RY är något som oxå står med på drömmus listan. :-)

ariama
2/22/12, 10:12 AM
#12

Min drömmus? Haha! Cool

Som uppfödare är "min drömmus" snäppet över vad jag kan åstadkomma Flört. Jag har alltid "drömmar" och visioner - och de är min lycka!

Min drömmus har ett beteende som jag aldrig upplevt hos en enda enskild mus.

Först av allt ska den vara MODIG. Men också lugn! Den ska vara stresstålig, och älska människor utan restriktioner. Därutöver ska den vara snäll mot andra möss och inte vakta revir.

Tyvärr tror jag att detta är en kombination av två olika beteenden, som finns på var sin sida av "beteende-mätstickan". Det gör att detta kanske är omöjligt att sammanföra i en enda mus?

Det jag menar är, att "mod" kan gå hand i hand med en viss aggressivitet.

Det jag dock önskar av min drömmus, är ett snäpp högre domesticering. Dvs en ännu större medfödd vilja att naturligt och utan rädsla vara människans vän.

Vad gäller färg, har jag också visioner. Jag har alltid älskat chocolate/tan och gula möss. Samt vissa teckningar. Och satin. Färgen ska vara VARM! Mjuk och varm. Även RY-mössens färg kan ibland vara "för kall" för min önskan.

Exakt nyans och teckning vet jag inte än Tungan ute, men det kommer. Jag har ju bara avlat i sex år än Flört.

PS. Jag ÄLSKAR mina möss som jag har nu, och de jag har haft! Jag är RIK med dem, rik i hjärtat. Det har inget med mina drömmar och visioner att göra Kyss )

ariama
2/22/12, 10:19 AM
#13

Givetvis, så självklart att jag glöömer ta upp det, ska min drömmus vara SUND i betende och hälsa. Frisk, utan olater, stereotypier, aldrig få tumörer, och leva länge.

Och så är typen också viktig … Hoppsan, det här tar aldrig slut, men jag älskar de engelsktypades storlek - när de är utan "puckel" - de stora parabolöronen utan skrynklor och veck, och en riktigt härlig lååång svans som är kraftfull vid roten och smalnar av till en utsökt "snärt" i slutet.

Nu är det bäst jag slutar Skäms.

* drömmer vidare… *

Annons:
adirf1
2/22/12, 6:06 PM
#14

Hm, dröm musen..

Hon skulle nog antingen vara choklad/fox eller blue/fox.
Hon skulle gärna få vara långhår. När det kommer till typ är jag osäker, är helt förälskad i de engelsk typades underbara stora öron<3

Hon vore en liten säl som genast skulle komma upp i handen när jag stoppade ner den i buren, hon skulle vara en liten pussgurka<3

[Dominik]
2/22/12, 7:01 PM
#15

Dominiks drömmus…är en mus som lyser i mörkret. Drömfärgen är ofc rainbow, och den borde kunna flyga också :)

Natalb
2/22/12, 7:04 PM
#16

Hm dröm mus,
en mus som alltid vill kommer upp i handen när det erbjuds och som gärna är med på allt och är lugn i handen men ändå modig och vågar undersöka.
dröm färger är fler färgade i alla olika teckningar är väldigt svag för just det <3
och helst långhårig då jag tycker att det är väldigt charmigt ^^

Upp till toppen
Annons: