Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1891 ggr
villhailler
2012-02-21 21:02

Mus folk i närheten av gävle

ja jag söker mus folk i närheten av gävle kan vara kul … kolla möss eller kanske .. göra mus byten eller ja vad som hellst .. dela samma inressen .. kan vara kul kramar

Annons:
Grodan
2012-02-21 21:04
#1

Där är ju Vattnadal, Terato, Faxe mfl

minns när Gävle var SVEMUS mittpunkt… wow vad det var kul

Elin, Vattnadals, jobbade på Brynäs Zoo och gjorde reklam för SVEMUS, sålde möss med stamtavlor och intresset blev enormt! Brynäs Zoo behövde alltid fina, snälla möss att sälja och det var perfekt att kunna lämna möss till Elin som hon sedan sålde vidare. Och man fick träffa mössen igen. De flesta blev så intresserade att de kom på utställning och träffar. Tänk vilket bra koncept för en zoobutik…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

villhailler
2012-02-21 21:10
#2

ok undrar om de var då ja köpte brynäs dackel

Lamina
2012-02-21 21:59
#3

Jag bor i Falun, inte så långt ifrån Gävle. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

villhailler
2012-02-21 22:08
#4

najs lamina vill du berätta om dina möss va heter dom .. 

Grodan va heter dina

Lamina
2012-02-22 01:39
#5

Självklart! Risken är bara att det blir ett långt inlägg, men ska försöka hålla det kort. Tidigare möss och muserfarenheter utgår alltså.

Jag har haft möss tidigare, men fick av olika anledningar lägga ner musägandet för ett tag. I somras kände jag att det var dags för nya möss, men Grodan avrådde mig eftersom jag har råttor och råttor lätt smittas av möss sjukdommar och vice versa. Men möss blev det iaf.

Gummiboll, kallad Gummi, hittade jag i högdräktigt tillstånd på djuraffären. Det var inget snack om saken, hon fick följa med mig hem. Inte skulle hon behöva föda sina bebbs där. Gummi är PEW (Pink Eyed White), precis som pojkarna jag hade hittat i flickornas bur 3 veckor tidigare. Så hennes ungar blev ju såklart också det. Det är hennes son Black Jack på min profilbild. (Gawd, jag börjar nästan gråta bara av att nämna hans namn, vila i frid Jack Gråter)

I kullen blev det 9 små muslingar, 7 flickor och 2 pojkar. Pojkarna fungerade bra ihop och allt var frid och fröjd med dom. Tills jag en kväll hittade Black Prince mystiskt sjuk och fick ta bort honom. Jack mådde inte bra av att vara själv och utvecklade steriotypier, trots att jag spenderade massor av tid med honom. Inte ens när jag provade att ge honom nytt sällskap vart det bättre, så jag fick ta bort honom också. Många av flickorna i kullen mådde också dåligt, gnagde galler, klättrade runt i taket och försökte rymma konstant. Dom lyckades rätt så ofta också. Jag fann det humanast att ta bort dom som verkligen inte klarade av livet som sällskapsmöss. En del gav jag bort, kvar vart Gummi och hennes dotter Black Mamba.

Eftersom Grodan ju rådde mig att inte skaffa (fler) möss så nöjde jag mig med dom 2, fast man ju alltid vill ha fler av någon konstig anledning. Tungan ute Inte så lätt när man hänger på en sida där det kryllar av söta muslingar till salu. Inte så lätt att motstå, men jag behövde bara pussa på mina flickor och tänka på hur underbart det är att jag har dom för att glömma alla andra möss. Tills Grodan postade en bild på världens sötaste lilla champagne tan tjej. Champagne och dove är dom absolut finaste färgerna jag vet, och med tan är dom ju helt gudomliga! Jag har aldrig gjort någon hemlighet att jag ser upp till Grodan, både som uppfödare och människa, och gärna vill köpa möss av henne i framtiden. Och när hon dessutom sa att det var en ren temperamentsparning, något som jag tycker man hör allt för sällan bland musuppfödare, var jag såld. Jag ville ha den musen!

Sagt och gjort, jag lyckades övertala Grodan att låta mig köpa Xeletida, som hon hette, och hennes dovefärgade syster, Xelenora. Jag kallar dom Xena och Nora. Sen vart det bestämt att jag skulle ha en eller två pojkar också. Fast jag visste mycket väl att jag inte skulle kunna åka ner dit utan att få med mig lite mer än så hem. Och mycket riktigt, efter att ha tittat och klämt på fler möss än vad jag kan räkna till fick jag med mig hela 4 flickor och 2 pojkar hem. Förutom Xena och Nora fick jag med mig en siamesflicka som heter Quedomina (Domina), en svart flicka som heter Arraböjja (Angel). Och så pojkarna då, bröderna Bunnymus (kallad Bus, silver agouti satin) och Bumus (kallad Mus, PEW).

Det är inte ens en månad sen alla dessa sötnosar flyttat in hit, så jag har inte lärt känna dom fullt ut än. Pojkarna har en fördel eftersom dom står på mitt sängbord, alltid nära till hands. Så självklart har jag förälskat mig lite extra i dom. Men flickorna är även dom riktiga små underbaringar. Tyvärr har jag redan förlorat älskade Xena (Gråter), men jag är glad över dom jag har kvar och pussar på dom så ofta jag bara kan. Skrattande

Ehm… Vart som sagt var lite långt. Oh well, det är vad man får om man ber mig berätta om mina djur. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-02-22 02:27
#6

#5 Snuttgurka Kyss

#4 Vad mina möss heter… De flesta heter Morakullan´s SkrattandeTungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
villhailler
2012-02-22 08:55
#7

#5 den vart lång men mycke minnen å de är bra å skriva v sig .. så kul .. å de är väldigt fina namn 

#6 va hette din första mus då

Graden91
2012-02-22 16:48
#8

Bor i Hudiksvall, de är väl ca 14 mil till gävle :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

villhailler
2012-02-22 17:56
#9

#8 najs najs va har du för möss då kramar

Graden91
2012-02-22 22:36
#10

Allt möjligt SkrattandeKyss dock ingen till salu eller så en så länge! :)

Har en tråd med mina möss ;)

mus.ifokus.se/discussions/4efefc2888f472399001d034-mina-moss-bildtrad-d?participating-1

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Upp till toppen
Annons: