Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1822 ggr
ella99bella
2/22/12, 10:21 PM

möss=hamster?

Hej

Många ja känner säger att kan man mycket om hamstrar så kan man mycket om möss med men lite skillnad måste det väl vara?

Funderar på att skaffa möss nån gån i framtiden(själkart ska jag läsa på nåra år)men ja hur mycket skillnad är det mellan hamster och mus?

Mvh/Ellen<3Glad

Annons:
Rönisch
2/22/12, 10:37 PM
#1

Hamstrar är självmordbenägna haha…nej men tycker det är såå skönt att kunna hålla en mus i handen utan att vara rädd för att den ska hoppa och slå ihjäl sig..sen märker jag att de inte gnager på gallret heller. Kan säkert finnas möss som gör sådant men som jag har förstått det borde de inte gnaga om de inte är understimulerade…

Annars tycker jag skötseln är väldigt lika..har man haft hamster borde det inte vara något problem att skaffa möss tycker jag, var inget problem för mig i alla fall Glad

ella99bella
2/22/12, 10:40 PM
#2

äter dom lika och så?

BEhöver dom motion fysiskt och sykiskt på samma sätt?

Kan man ha en samla låda som bur?

Har förståtta att möss ska va minst två som dvärg hamstrar är det rätt?

Mvh/Ellen<3Glad

Exoticas
2/22/12, 11:32 PM
#3

Mössen behöver daglig kontakt och hur en hamster äter är jag inte säker på men kan tänka mig att det är ganska lika!

Du kan gott ha en samlalåda som bur, flera här på mus.ifokus har det

Det stämmer att mössen inte ska gå själva! möss är flockdjur!

Hoppas att du förverkligar dina musdrömmar =) möss är härliga djur, det finns alltid massor av människor här som kan hjälpa dig! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
2/22/12, 11:39 PM
#4

Jag får nog säga PASS i denna fråga. Jag kan inget om hamster och har väldigt lite intresse för hamstrar så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

villhailler
2/22/12, 11:45 PM
#5

haft dvärg hamster uppfödning och ja tycker att dom är inte lik varandra alls

Rönisch
2/23/12, 8:51 AM
#6

#5 Inte djuren, men skötseln är densamma, klarar man av att ta hand om en  hamster klarar man av möss också =)

De är flockdjur och ska bo minst två (hanar kan man själva eftersom de kan bråka annars.) När jag hade hamstrar som var för flera år sedan, visste jag inte bättre än att köpa färdigt foder. Det bästa är att köpa musli+ fågelblandning och sen lägga till färskmat =)

Samlalådor har jag sett många här har, dock kan musen gnaga sig ur? Har aldrig använt samla så jag ska inte säga något om den saken.

Annons:
ella99bella
2/23/12, 9:45 AM
#7

Tack för alla svar!

Jag har en guldhamster nu och har haft dvärghamster förut så hamstrar kan jag rätt mycket om.

Ända problemet med möss skulle väl vara att jag inte får för mamma då hon nästan inte vågar hålla i min hamster men hon har haft möss som liten.

Men ni härinne rekomenderar väl att inte köpa från djuraffär?

Har hört många historier om skadade och väldigt otama möss från djuraffär.

Inredning i buren då?

Möss kan väl klättra mer en hamstrar?

Mvh/Ellen<3Glad

ella99bella
2/23/12, 10:21 AM
#8

Är salt lika dåligt för möss som för hamstrar?

Mvh/Ellen<3Glad

Lamina
2/23/12, 11:56 AM
#9

Jag skötte mina dvärgar på samma sätt som jag nu sköter mina råttor och möss. Därmed inte sagt att jag skötte hamstrarna rätt, men det var ingen på hamster.ifokus som klagade iaf.

Jag vet inte hur det är med hamstermänniskor, men jag finner att man på dom flesta smådjurssidor tycker att spån är ett ok bottenmaterial. Det bör man inte ha till möss då det dammar och inte är bra för dom av många andra anledningar.

Jag tror inte möss har samma näringsbehov som hamstrar. Men det är nog ganska lika vad man absolut inte ska ge dom, som salt t.ex. I övrigt så är allt jag har till mina möss, burar, hus, leksaker och allting är sånt jag hade till hamstrarna förut.

Det finns massor med matnyttiga Artiklar här på mus.ifokus om hur man bästa matar sina möss, aktiverar dom och annat som kan vara bra att veta. Du hittar dom alla här: Artiklar

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Exoticas
2/23/12, 1:56 PM
#10

Nej köp möss från en uppfödare ist här på mus.ifokus kryllar det av oss =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ella99bella
2/25/12, 10:00 PM
#11

PuttGlad

Mvh/Ellen<3Glad

Exoticas
2/25/12, 11:00 PM
#12

Vad mer är det du vill få svar på =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ella99bella
2/26/12, 7:35 PM
#13

Det  där med samla lådan…det är ju rätt många som tycker att den  är för lätt att gnaga igenom och vissa tycker den är super bra.

Skulle gärna vilja ha mer åsikter om den! :)

Mvh/Ellen<3Glad

Annons:
Exoticas
2/26/12, 8:37 PM
#14

Jag personligen använder inte samla lådor, tycker omvanliga burar bättre. Vet att många gillar samla lådorna. Så jag tycker helt klart att du ska ge dom en chans =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ella99bella
2/26/12, 8:44 PM
#15

Ja,jag har ju den största samla lådan till min guldis och det funkar super.

Jag skulle gärna veta mer om raser och vilken som är bäst som nybörgar mus.

Mvh/Ellen<3Glad

Hyeonmu
2/27/12, 12:18 AM
#16

#15

Möss har inte direkt raser. Vi har färger, hårlag och sen tre "typer" som vi kallar det som främst är olika i kroppsbyggnad. En är minimusen som är praktiskt taget utdöd i Sverige. De andra två är som du kanske vet svensk- och engelsktypad.

Vi har avlat rätt länge nu i Sverige på bägge sorterna och de flesta vill ju ha ett fint, snällt temperament. Så då blir temperamentet bra på båda sorterna hos uppfödare. Förr tyckte jag de Svensktypade ofta var lugnare, goare och snällare medan de Engelsktypade var mer springiga och oroliga. De Engelsktypade var (är fortfarande, men paras ju med "tamare" möss sen) mycket importer och avlades i många andra länder bara på att kunna sitta still i en domares hand och se söta ut, så det var kanske inte så konstigt. =)

Det finns inga utpräglade "nybörjarmöss". Om man inte tänker på möss annorlunda änvad vi ofta gör.

På mus.ifokus är det mycket just fokus på "tammusen" mus musculus. Den anses bland de tamaste sorterna. Sen finns flera andra sorter: taggmus, zebramus, pygmémus, natal. Vissa gnagare som heter "mus" är möss, andra är råttdjur eller nånting annat.

Jag har dålig erfarenhet av andra möss än musmusculus, men det var lite prat om det tidigare och så här var det om jag minns rätt:

De tamaste (och mest lättgosade ;)) mössen var Taggmus och Tammus(mus musculus).

Natalerna kan bli väldigt tama, men många är bitiga så man får hitta en bra uppfödare. De luktar mindre, vilket är ett plus.

Pygmémössen och zebramössen behöver lite större burar och är inte så lätta att få tama. De ska gärna ha insekter om jag inte missförstått. De är tittmöss.

Vill du ha gosdjur är det alltså Tammus, Taggmus eller kanske Natal som är svårare att få tag på tam. Tammus är också lättare på det sätt att det är den mus de flesta har ch kan ge bra tips och hjälp angående. 

Sen får du kolla med uppfödare helt enkelt. Vissa är mer inriktade på snygga möss, vissa mer på sällskapsmöss. Dock är de uppfödare jag haft glädjen att träffa som har med Svemus att göra väldigt måna om temperamentet allihopa. Det finns bara mer eller mindre. =) 

När det gäller "nybörjarmus" skulle jag i första hand rekommendera en hane för jag tycker att de är goare, lugnare och att de verkar leva lite längre. Honor kan så klart bli precis lika goa, blir du kär i en hona ta en hona. Viktigt i valet är att du som nybörjar absolut inte bör ha två hanar, eftersom det kan bli tjafs och även erfarna musägare kan ha svårt att se när det är dags att sära på pojkarna. Flickor måste du ha två av. 

Vill du ha intensivt och mycket umgänge med din mus är då en hane bättre, som ensam är han också lättare att få tam. Vet du emd dig att du inte har så mycket tid, välj honor som har sällskap av varandra.

Nå, det var mina tips. Ursäkta felstavningar. Väldigt trött men ville tipsa ändå och orkar inte gå igenom det igen. ^^'

Andra får gärna rätta mig, särskilt gällande icke-tammöss.

ella99bella
2/27/12, 8:23 PM
#17

#16 jätte tack för det långa svaret det hjälpte mig verkligen!

Mvh/Ellen<3Glad

Hyeonmu
2/27/12, 9:41 PM
#18

#17 =D Vad bra! Ser nu att det blev lite kompakt och babbligt, men då gick själva innebörden fram i alla fall. Hihi.

ella99bella
5/31/12, 7:49 PM
#19

Ville inte starta en ny tråd  så jag tar några frågor till.

Kan man ha torvströ i buren? Sen undrar jag om det finns nån bra och seriös uppfödare i uppsala? Jag har kollat på uppfödar listan men fattar inte riktigt…Oskyldig

Mvh/Ellen<3Glad

Grodan
5/31/12, 8:22 PM
#20

#19 Mja, kan kan man väl, men det uppfyller ingen bra funktion som är viktigt i musburar. Musen behöver sitta på ett strö som håller borta ammoniak så länge som möjligt, har bra uppsugningsförmåga, inte dammar, inte är hårt, halt eller vasst att gå på mm.

Vissa brukar göra iordning en grävhörna i buren. Där kan man ha någon slags jord eller torv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ella99bella
5/31/12, 9:05 PM
#21

Okej skulle man kunna ha ett rätt tjockt lager tidningspapper och sen kanske en låda med torvstö i?

Mvh/Ellen<3Glad

ajanki
6/16/12, 10:56 AM
#22

Bara tidningspapper som bottenmaterial är inte jättebra, det luktar väldigt fort. Jag brukar blanda tidningspapper med toalätt och ha det som bottenströ. En hörna med torv går säkert bra, har aldrig använt torv då jag fått för mig att det dammar lite för mycket.

ella99bella
6/21/12, 11:41 AM
#23

är lättströ  bra?

Mvh/Ellen<3Glad

ajanki
6/21/12, 11:49 AM
ella99bella
6/21/12, 11:51 AM
#25

Typ rivet papper blandat med spån typ. Det såg ut som det på djuraffären allafall.

Mvh/Ellen<3Glad

ajanki
6/21/12, 11:57 AM
ivanhoe81
6/23/12, 9:46 AM
#27

jag har köpt möss från både djuraffär och från uppfödare

ska man ha hanar som går ihop så är det nog uppfödare som gäller men jag brukar få en starkare kontakt med djuraffärsmöss då jag måste arbeta mer med dem för att få dem tama

då jag hade både dvärghamster, råttor och möss så matade jag dem med samma sak som grynblandning, gröna ärtor, div fröer och annat som fanns på ica och underlatblandning

Annons:
Grodan
6/23/12, 3:42 PM
#28

#24 + #25 Lättströ är ju hampaströ från Granngården… Eller ja, det var det i a f. Nu ska det utgå ur sortimentet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ella99bella
6/23/12, 9:40 PM
#29

#27 Tack för svaret :)

#28 okej tack! ;)

Mvh/Ellen<3Glad

Upp till toppen
Annons: