Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 691 ggr
Sara B
2/24/12, 11:14 AM

Akut musvakt/omplacering...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom en av mina honor (Läs R.I.P Poresche Carrera) har fått somna in nu så går systern, min lilla Black'n'tan tjej Lotus Elise ensam vilket jag inte alls tror att hon trivs med.
Nu är jag velig inför hur framtiden ser ut för henne. Har lite olika funderingar, det viktigaste är att hon får ha det bra!

Såhär ligger det till:
Jag och min sambo ska inomkort med min familj utomlands och helgen efter så ska vi troligen också vara borta och jobba. Självklart har jag planerat inför detta och skaffat musvakt(mina svärföräldrar). De är dock inte så vana vid möss men eftersom Lotus och Porsche hade varandra och ett stort nytt terrarie så tänkte jag att de kan klara sig en vecka utan så jättemycket mänskligt sällskap utan mer daglig tillsyn och påfyllning av mat o vatten.
Men den planen sprack ju tyvärr då posche inte finns kvar och Lotus inte trivs utan sällskap.

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha ett par nya tjejer här hemma som sällskap till Lotus men det känns inte som rätt tilfälle att köpa nya möss precis innan utlandsresan och lämna bort ansvaret på några som dessutom inte är speciellt intresserade av djuren.

Jag har två alternativ jag tänkt på ett är att jag skulle kunna ge bort/sälja henne för en symbolisk summa(då jag struntar helt i pengarna det viktigaste är att hon har det bra).
Kravet då är självklart att hon kommer att ha burkompisar i det nya hemmet, att hon sköts bra och att jag kan höra av mig och fråga hur hon mår.

Eller så skulle jag kunna tänka mig att hitta någon som kan ta hand om henne undertiden när jag är borta om det finns någon som skulle vilja det.
Jag kommer att vara borta totalt fredag-fredag ena veckan och sen torsdag/fredag veckan efter-söndag alltså lite mer än 2 veckor. Då skulle jag ju helst se att man kanske försökte få henne att träffa lite nya musvänner eller att hon får en del gos och uppmärksamhet :)

I vilket fall så skickar jag med Lotus spån de spån och mat. Jag kan även skicka med en dunabur med lite olika tillbehör(finns en del sprickor i den men tror att den är ganska rymmningssäker i alla fall).

Oj vad långt inlägget blev, hoppas ni orkar läsa!
Jag är öppen för alla möjliga förslag bara Lotus får det bra. Det allra bästa för henne skulle nog vara att hon får flytta till en stor flock med snälla tjejer och gott om plats.

Jag kan hjälpa till att ordna med frakt om det skulle behövas.
Jag bor i Alunda utanför Uppsala men innan vi åker så kommer jag att åka ner till Tranås i Småland så kommer att passera bland annat: Stockholm
Södertälje
Nyköping
Norrköping
Linköping o.s.v.

Kan även ta vägen via Enköping, strängnäs, Flen o.s.v.

Annons:
Sara B
2/24/12, 11:22 AM
#1

Heh efter det megainlägget så kom jag också på att jag glömt skriva om henne… Suck, virriga jag!

Hon är född 2/9 -11(ett halvår snart) och kommer från djuraffär. Därför har jag tyvärr ingen bakgrund om henne.
Hon är extremt söt men kan vara lite dålig på att gå upp i handen självmant. Tar du upp henne i en toarulle eller liknande så brukar det gå bra. När hon väl är i handen så är hon ganska lugn men väldigt nyfiken och klättrar ofta upp längs armen och sätter sig på axeln eller eller myser ner sig i luvan. Att gräva är det bästa som finns tycker hon så vill ni ha en grävskopa så passar hon superbra. Haha ne då men hon är en väldigt ivrig tjej som älskar att klättra, gräva, är noga med att bädda fint och stänger ofta "dörren" om sig när hon ska sova genom att dra fram en toarulle eller liknande framför. Kyss

Ska se om hon vill vara med på lite nya bilder idag :)

Minoth
2/24/12, 1:14 PM
#2

Jag har inga möss hemma men kan absolut tänka mig att ta hand om henne under dom två veckorna. Jag bor i göteborg dock… 
Men jag jobbar bara halvtid och är hemma hela dagarna varje dag så jag kan aktivera henne i flera timmar. 

Men ville säga att alternativet finns. Jag har ett terrarium på 110x45x45 hon kan bo i. och har också en samla låda. 

Har haft pygmémöss som precis åkte till sitt nya hem igår (men du kanske har läst mina trådar innan), och har själv planer på att skaffa mig några tammus tjejer. 

Så nu vet du att det alternativet finns iaf :) 

/Sussie

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Exoticas
2/24/12, 3:14 PM
#3

Jag finns i Västerås och kan också passa henne ett tag =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Sara B
2/24/12, 3:56 PM
#4

Men detta låter ju jättelovande! :)

#2 Synd att göteborg ligger långt bort annars hade du ju kunnat få testa att ha mus ett tag innan du skaffar en själv också ;) Blir lite långt att åka och hämta o lämna tror jag =/

#3 Det låter jättebra! :) Speciellt med tanke på att jag har kikat lite på vad för möss som finns tillsalu och fastnat lite extra för en viss Spice som jag såg på bild här för någon dag sen…

Kom o tänka på en sak nu. Det är några veckor kvar tills vi åker ska hålle henne mycket över uppsikt nu innan så att hon inte rosslar något. Det kan väl smitta andra? I så fall så vill jag inte skicka iväg henne så att hon kan smitta andra möss. Tyckte jag hörde något från buren för ett tag sen men det var när porsche levde och hon kan ju ha haft lite konstiga ljud för sig…
Veterinären trodde ju inte att det var något som smittar. :)

Minoth
2/24/12, 3:59 PM
#5

#4 ja de kanske blir lite långt… Men säg till om de kör ihop sig. Då går de alltid att hitta transport. Säg bara till isåfall!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sara B
2/24/12, 4:04 PM
#6

#5 Det gör jag, tack! :)

Annons:
Exoticas
2/25/12, 5:01 AM
#7

jag kan hålla karantän och om det är så att hon ro ässlar, är det även så att hon medicineras under den perioden har jag även erfarenhet av det :) spice finns fortfarande kvar, skicka ett pm vid intresse av musvakt och möss. har fler

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Sara B
2/26/12, 2:26 AM
#8

Men det låter ju superbra! :)
Pm:ar dig (i morgon är supertrött nu^^)

Har haft uppe henne lite till o från idag och tycker inte att jag har hört något i alla fall, men du kan ju lyssna på henne du också :)
Kan ju kika på möss när jag komer med Lotus i så fall, spice är nog högt på listan både från mitt håll och faktiskt sambons också Flört

Måste bara påpeka att hon har blivit lite konstig sen Porsche försvann och idag nafsade hon mig lite i fingret… Hon har naffsat på naglarna lite när hon var ny men aldrig i fingret =/ Får hoppas att det bara var för att jag hade haft något gott i handen innan eller något :)

Sara B
2/27/12, 12:22 AM
#9

#7 Har skrivit pm till dig :)

Sara B
2/28/12, 10:57 PM
#10

"Putt" 
Söker fortfarande en musvakt under tiden då Exoticas fått lite förhinder.
Lotus har somsagt blivit lite konstig sen Poresche försvann men känns som att hon börjat bli bättre igen efter att jag spenderat väldigt mycket tid med henne nu de senaste dagarna.

Ni behöver inte hantera henne så jättemycket och hon kan gå ensam under tiden bara jag vet att det är en musvan människa som har hand om henne och att hon får mat, vatten och kanske lite gos i alla fall. :)
Självklart kan ni få någon form av ersättning för besväret.

Tiaran
2/28/12, 11:05 PM
#11

när skulle ni lämna henne och när skulle ni hämta henne? skulle du ha något emot om hon fick en/ett par burkompis(ar) under tiden hon blir passad så att hon inte skulle behöva vara ensam?

Sara B
2/28/12, 11:48 PM
#12

#11 nej då absolut inte, det är bara bra! :) Har varit lite orolig för att hon skulle vara något sjuk men har haft henne under uppsikt och hon ser ut att vara fullt frisk(förrutom psyket då som går upp och ner för varje dag men ja, det kanske blir bättre efter att fått träffa lite nya kompisar också). Glad

Vart bor du? Kan vara svårt att åka jättelångt fram o tillbaka precis dagarna innan men det går nog att komma fram till något Glad
Vi åker natten/morgonen mellan 22:a och 23:e mars och kommer hem kvällen den 9:e april tror jag det blir, är även hemma några dagar mellan de datumen, men det är under en ganska lång period.

Tiaran
2/28/12, 11:57 PM
#13

jag bor i sthlm men du skrev tidigare att du skulle åka ner till Tranås och skulle passera Sthlm på vägen. och eventuellt skulle jag ha en eller två tjejkompisar som hon kunde bo med under tiden hon är här.

om det går bra för dig förstås?

Annons:
Sara B
2/29/12, 12:02 AM
#14

Precis kommer att åka helgen innan till Tranås var tvungen att jobba i veckan innan vi åker =/ Men åker hem 18 mars från Tranås tror du att det går bra att lämna henne redan då? Det är inder en väldigt lång period men känner du att det går bra så! Glad

Ja men det låter jättebra, tror bara att hon mår bra av det! Skickar med dunan också ifall de inte skulle fungera ihop.

Tiaran
2/29/12, 12:12 AM
#15

det är ingen fara för mig då jag en del möss sen innan och att kunna hjälpa någon med att vara musvakt ett par veckor stör inte mig så mycket då möss är så underbara både till sätt och utseende ^^

och hade jag inte tyckt att det skulle gå bra så hade jag aldrig sagt något ;p

Sara B
2/29/12, 12:18 AM
#16

Men gud vad bra! Skrattande Har sätt att du skrivit i trådar tidigare och känns som att du har koll på läget! :) Såg en bild på "hamstermusen" eller vad ni nu kallade honom, sjukt söt! Glad
Jag pm:ar dig!

Upp till toppen
Annons: