Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 839 ggr
[Inana]
2012-02-28 12:27

Dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här känns som en dum fråga… men visst är Lillan dräktig?

Hon kom hem till mig igår. En bekant kom och lämnade henne. Jag vet inte hur det går till men jag lyckas alltid bli härbärge för alla djur.

Hon är jätteung, kan inte vara mer än precis könsmogen. Tycker så oerhört synd om lilla hjärtat. Och jag vet inget om henne heller :( Vet inte vad hon kommer ifrån, hur gammal hon är eller vem som är pappan. Min vän fick med sig henne från en djuraffär, men hon var inte född där, de hade fått in henne samma dag sa de, från en privatperson som lämnat dem.

Hon är pigg, nyfiken och kontaktsökande så hon måste ju ha blivit hanterad mycket. Förmodligen särades inte mössen på i tid, men vad vet jag. Verkar må bra, äter med stor aptit!

Har erfarenhet av både råttor och möss men jag har ju aldrig tagit kull. Har känts bättre att lämna det till människor som kan. Så… vad gör jag nu? Hjälp…

Annons:
[Inana]
2012-02-28 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lilla snöret…

[Inana]
2012-02-28 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En till…

[Inana]
2012-02-28 14:40
#3

Och finns det någon möjlighet att räkna ut hur långt gången hon är?

Thowas
2012-02-28 19:56
#4

jo hon ser definitivt dräktig ut! ser ut att vara rätt långt gånegn med. ungar om en vecka kanske?

[Inana]
2012-02-28 20:49
#5

Mm, räknar med dom om 5-7 dagar.

Vattnadal
2012-02-29 11:01
#6

Ge henne en bur med bra bomöjlighterer, hus, bäddmaterial od. Sen massor av nyttig mat. Det finns massor av bra Artiklar här, där du kan läsa om att blanda egen torrfodermix, vad i färskfoderväg som är nyttigast och hur du ska mata en dräktig hona.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[Inana]
2012-02-29 12:43
#7

Hon har massor med rivet papper att boa med. Kan man lägga in bomull? Utöver det vanliga torrfodret har jag gjort en geggamojja på broccoli, vitkål, spenat, lax, skinka och en skvätt grädde. Krossade lite av hundens svindyra foder också. Köpte avokade men de måste mogna lite till. För det ska inte vara någon fara så länge hon inte får kärna eller skal, va? Ska jag tillsätta lite extra fröer och nötter i hennes torrfoder tro? Är det något jag bör tänka på extra mycket eftersom hon är så ung? Funderar på att anmäla henne till det där programmet… Unga mödrar.

DeniceP
2012-02-29 13:03
#8

Bomull hade jag aldrig i livet satt in till ett litet djur med tanke på vilka faror det kan föra med sig! Likaså hade jag aldrig gett avokado.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Vattnadal
2012-02-29 13:11
#9

Hundens torrfoder behöver du inte krossa, lägg in några kulor bara. Bra att ha som exkta proteinkälla till dräktiga och digivande honor, tycker jag. Särskilt om det är ett bättre märke med kött, och dessutom utan en massa konstiga tillsatser.

Håller med ovan om att låta bli bomullen, den kan trassla sig runt små ben od, och är inte bra.

Avocadons kött är nyttigt, men kärnan innehåller blåsyra, och är farlig. Jag ger aldrig mina djur avovado, utan kör mer på gröna ärtor. Köper frysta och tinar lagom mängd.

Ägg är bra, skalen ger kalcium, som en hona behöver under dräktighet och digivning. Lägger ofta in skal till honor, och när de fåt ungarna kan jag ge dem kokta ägghalvor med skal, mkt uppskattat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Inana]
2012-02-29 14:32
#10

Skippar bomull och äter avokadon själv :) Hunden har foder från james well beloved, kalasmat helt utan tillsatser. Ägg får hon också! Har läst om hallonbladsté?

DeniceP
2012-02-29 15:14
#11

Hallonbladste ges oftast som igångsättning för födsel så det kanske du inte ska ge Oskyldig

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Inana]
2012-02-29 15:44
#12

Okej. Då hoppar jag det också ;)

Grodan
2012-03-03 03:14
#13

Bomull har vi diskuterat ett fåtal gånger. Jag har använt det för 20 år sedan när mina möss bodde väldigt väldigt kallt (även då i en oisolerad källare). Möss är inte hamstrar och drar inte in det i munnen så det borde inte vara någon fara. Jag märkte i a f inget och hade då i a f över 50 möss och många kullar. Vad jag däremot inte rekommenderar är trådigt tyg. Fleece bör det vara. Men som bomaterial menar man i a f ofta papper av olika slag. Jag kör med tidningspapper, hushålls och toapapper, pappersnäsdukar och ansiktspapper (kleenex?), rivet telefonkatalogpapper och hela pappersinsamlingen (rivet i bitar eller så får mössen riva själva), gamla böcker mm.

Avocadokött är supernyttigt så det finns ingen anledning att inte ge det. Däremot i måttlig mängd. Måttlig mängd och variation är bra ord i matlagningen till musmiddagen.

Hallonbladste ger jag till äldre möss/råttor. De får det under hela dräktigheten att dricka istället för vatten. Detta för att stärka livmodersmuskulaturen och se till att den arbetar bättre vid sammandragningar och förlossning samt inte blöda lika ymningt.

Det har uppstått diskussioner huruvida hallonbladste är bra, bland annat för råttor, men jag har som sagt endast haft positiva erfarenheter. Tipset kommer ursprungligen från veterinär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[aammE]
2012-03-03 05:47
#14

Åh, är hon köpt på GBG zoo? Ja, vi fick in dem samma dag av en privatperson, de var särade men de vuxna honorna var alla dräktiga… Bebisarna såg ej dräktiga ut när jag satte dem i butiken. Honorna som var dräktiga sitter inte i butiken.

Du får ju lämna tillbaka ungarna om du vill, men jag skulle rekomendera attt sälja dem här.

Får jag fråga varför hon gav bort henne?

Upp till toppen
Annons: