Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 887 ggr
kimky
2/28/12, 8:01 PM

Vart får man tag i brindle

Hei,

Bara lite nyfiken på vart man kan få tag i Brindle möss? :o

någon som vet en upp föddare ut av dom? för jag letar efter brindle, dutch och sabel/sable (stavas?)

Annons:
Grodan
2/28/12, 8:09 PM
#1

Brindle finns inte i Sverige, vad jag vet. Kan finnas i Finland.

Dutch finns hos TAMs, Vattnadals och Littlem och kanske någon mer… Flört

Sable… hm… finns väl riktigt snygga i Finland typ…

Skulle inte rekommendera att du pysslar med varken Brindle eller Sable då de båda har hälsoproblem. Brindle, Mobr, är könsbundet och dominant. Brindlehanar är små och svaga och dör de inte i ung ålder bör man avliva dem då de är för sjukliga. Honor kan också vara sjukliga så man måste vara noga med att avla på mkt friska djur. Jag har själv avlat Brindle en kort period på nittiotalet men tyckte att de var för klena och flåsiga. Sable är en variant av Dominant Yellow. En Dominant Yellow med mycket av sotningsgenen Umbrous. Dominant Yellow tycker jag inte att man ska avla på om då de blir feta och relativt kortlivade. De får tumörer tidigt och andra problem relaterade till fetman.

Det är möjligt att man kan göra Sable av Recessive Yellow. Vi är två uppfödare i Sverige som har Recessive Yellow. Jag och amaira/Björndalens.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
2/28/12, 8:11 PM
#2

jaha oj O.o' det visste inte jag :o tack grodan

Grodan
2/28/12, 8:29 PM
#3

Du har väl lite tecknat? Såg någon bild förut på dina möss och tyckte att en var ganska ballt banded. Den hade flera band… Det kanske kan vara något att pyssla med?

Vad jag vet pysslar ingen just nu seriöst med Banded.

Det finns flera olika Banded. Dels den som har pannfläck. Vet ej om det är samma gen som Dutch, Even och Broken. Men jag misstänker det. Kan även vara en separat gen och att förvirringen med att det dyker upp Banded med pannfläck i tecknade kullar kan ha att göra med att man helt enkelt parar Banded med pannfläck med Even/Dutch/Broken.

Sedan har vi ursprungs Banded, som är en egen dominant gen - dvs lätt att avla. Den skall inte ha pannfläck(!) och ser ut som på foton här nedan

Det är bra om någon/några kan satsa seriöst på Banded - den korrekta utan pannfläck och helst ej i Tan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
2/28/12, 8:40 PM
#4

Vet inte om vi har någon ''helt'' banded. men skulle nog kunna försöka  :)

Grodan
2/28/12, 9:06 PM
#5

Ja, det var bara ett litet tips. Du kanske måste köpa in några Banded…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
2/28/12, 9:32 PM
#6

vet du någon som har några fina banded? :o

Btw grodan, Micke min pojkvän fick i uppdrag av skolan att avla fram tricolor råttor haha xP

Annons:
Grodan
2/28/12, 9:48 PM
#7

#6 Mja… vet inte om Tessan eller Vattnadals har några. Annars är det Finland, de har fina Banded.

Tricolor-råttor finns inte, och att avla typ Siamese eller Burmese tecknat är inte alls att föredra…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
2/28/12, 10:36 PM
#8

fin land har allt låter det som hehe :P

ne men dom skämta ju men det lätt lite roligt och vi vet att det inte finns där tyckte dom att vi kunde försöka få fram det men det är ju omöjligt :)

ariama
2/29/12, 9:43 AM
#9

Gick det inte en "bandad-våg" bland uppfödare och andra i Sverige för några år sedan? Dvs det var poppis, och många försökte sig på varianten. Vad jag vet, lyckades ingen?

En och annan "någotsånär bandad" kunde dyka upp, men aldrig någon stabil teckningsavel, det verkade inte fungera. Fel gen?

Detsamma med dutch, som varit på försök, och getts upp. Har jag för mig. Att avla på de tecknade varianterna är mycket mycket svårt. Det är ju inte bara generna som bestämmer, utan även "slumpen".

Littlem
2/29/12, 9:46 AM
#10

Vattnadal avlar inte dutch längre men nån bandad kan dyka upp.

Jag har som lite sidoprojekt dutch och tänkte börja med banded då jag fått lite skapliga sånna tecknade nu (utan tan!).

kimky
2/29/12, 12:17 PM
#11

aha,oki. men det borde väll gå om dom som får banded eller dutch och sätter ihop allas.?

[aammE]
2/29/12, 1:13 PM
#12

Min sambo har köpt bandade av Kent för ett tag sedan.

kimky
3/1/12, 12:36 AM
#13

Har han kvar banded?

Annons:
[aammE]
3/1/12, 12:44 AM
#14

#13 Ingen aning, är nog bäst att fråga honom. :)

kimky
3/1/12, 5:42 PM
#15

jo det kan vara bra att göra hehe :P men  tänkte för såg inget på hans sida

kimky
3/1/12, 5:42 PM
#16

jo det kan vara bra att göra hehe :P men  tänkte för såg inget på hans sida

Grodan
3/3/12, 2:58 AM
#17

#9 Ja, när man får tag i några bra djur från den dominanta "riktiga" Banded så blir det ju en del sådana runt om bland folk… Flört Avlar man sedan inte vidare på dem så går de förlorade…

Därför säger man gärna att dominanta anlag är svårare att förvalta än recessiva…

Är ni intresserade av Banded, kolla så att det är "rätt" Banded. Banded skall EJ ha pannfläck!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: