Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1437 ggr
ariama
2012-02-29 10:18

Olika teckningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag renavlar inga teckningar, men har gärna tecknat i mina möss. Bara som det kommer. Har lite berkshire, lite dutch, lite even, och lite variegated. Tror jag.

Men hur ska jag skriva i stamtavlorna? Berkshire är lättast. Even är inte så svårt. Men när even blir "un-even" är det värre.

Nu vill jag gärna ha hjälp med benämning på några varianter. Jag börjar med Divinia.

Divinia dök upp i en kull efter Björndalens Rhapzody Queen för ett år sedan. Queen är self, champagne/tan, efter self-föräldrar. Det enda tecknade jag kan finna i hennes stamtavla är rumpwhite, från England. Queen är ju resultatet av en livmodersimport från Rapunzel´s.

Divinia är i stort sett helt vit, med mörka öron, champagnefläckar i ansiktet och några få duffusa fläckar på kroppen (och tan kan man också se).

Den närmaste teckningen jag kan "se" är variegated. Så, jag säger att hon är det, fast "undertecknad".

Annons:
ariama
2012-02-29 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Divinias "teckning" nedärvs "ganska bra" (antagligen på grund av inaveln).

Här är några ungar som Divinia är mormor till. Även de vita är "tecknade", fast en är t.o.m. helt utan färg, bara svarta ögon. (Och jag har inga problem med megacolon!! och har aldrig haft)

I den här kullen finns Nala, och 24 Karat till vänster, och så svartfläckiga Nikita i mitten.

Och i den här tråden återfinner vi Nala och Nikita:

http://mus.ifokus.se/discussions/4f42baa6d3b4fd0c350034d8-mina-sota-sma-moss?discussions-3

Jag har skrivit "Variegated (undertecknad)" i Nalas stamtavla, och "Variegated (övertecknad) i Nikitas stamtavla.

Alternativet som jag tvekade inför, är "tecknad joker" som ju betyder "vet ej" eller "går-inte-att-säga" (dvs mitt-emellan-teckningar).

Jag håller mig till variegated, eftersom det är en speciell teckning som härstammar från min himmelska Divinia Kyss.

Vad säger ni om teckningen/teckningarna när det gäller Nala, men kanske främst Nikita?

Och 24 Karat (till vänster på fotot) med vitteckning mestadels bara på ena sidan, vad skriver man om en sån?

ariama
2012-03-01 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Skam den som ger sig Flört, kanske kikar Grodan in rätt som det är, och har något att säga. Skrattande

Nästa tecknat-varianter. Några förslag? Jag kommer bara att skriva "tecknad" i stamtavlan, efter grundfärgerna som här är svart/tan och chocolate/tan.

Någon mer beskrivning vill jag ha, och det blir troligtvis i form av ett foto, vet inte än.

Ursprungsteckningen här, är dutch (vilket jag har koll på i mina egna stamtavlor).

ariama
2012-03-01 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

-

Exoticas
2012-03-01 10:56
#4

Jag är dåig på teckningar så kan inte hjälpa dig men måste säga att dessa möss har en underbar teckning!!! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ariama
2012-03-01 16:00
#5

Ja, dom är himla söta Kyss. Något namn på just de här teckningarna tror jag inte finns. Det är liksom "mittemellanteckningar" (finare namn för tecknings-gen-soppa Skäms, men jag gillar det)

Det jag funderar över, är vad jag ska skriva i stamtavlorna, för att få med bästa informatioinen om vad det är/hur de ser ut.

Baserat på variegated, even, dutch, bandat, och så vidare (allt detta har jag inte, det är tankar nu) kan det ju vara bra att veta. Vilken "bas" det är, liksom, tänker jag. Om någon vill börja renavla men saknar avelsdjur - eller "nått".

Luddigt tänkt är luddigt uttryckt, sägs det. Och jag är ganska luddig här. Bollar gärna tankar ändå.

StillaSinnet
2012-03-01 17:02
#6

Jag tänker så här: Det är bättre att man skriver vad de är genetiskt även om inte alla fläckar sitter på plats, eftersom man då ändå inte ljuger.

I början skrev jag splash ved ljus grundfärg som variegated, innan jag bytte till OS, så det kan finns några få splash som är reggade variegated. Variegated helt annan gen än splash, och helt fel att ha i stamtavlan. my bad!

Lika tokigt blir dett regga en even som variegated bara för att den liknar det. Variegated är en helt annan gen än even också.

Even och dutch är samma gen (ss), liksom broken. broken ska enligt standarden ha fläckar som inte påminner om vare sig even eller dutch. Därför sätter jag broken på de jag inte hittar något bättre på. Genetiskt blir det inte helt galet i alla fall, men broken har också sina bestämda fläckar i standarden. det blir då en övertecknad, undertecnad eller möjligen otypiskt tecknad broken. I dag finns inte dessa valmöjligheter i vårt registreringssystem. Då blir det broken kort och gott.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Littlem
2012-03-01 17:12
#7

Hmm svårt. Just Nikita är väl mer åt even hållet eftersom hennes fläckar mer sitter ihop. Annars håller jag med om att dina andra ser ut som variegated eftersom det mer är stänk.

24 karat är ju med en såndär mittimellan ;)  Sånna som jag gillar som är udda men som är svårbeskrivna :P  Intressant att det kommer både variegated och mer "solida" fläckar/teckningar i samma kull.

De senare är ju dutch som du med säger. Bakom silverbolt är det ju med dåligt tecknade dutch (fast dina ungar efter honom faktiskt blev helt ok dutch ;) ).

ariama
2012-03-01 18:31
#8

Tack för allt tänkande Kyss.

Jag skriver ju egna stamtavlor, och har därmed möjlighet att ha med mer och bättre information. Vill gärna utveckla det, på ett enkelt vis.

Skrattande

Grodan
2012-03-03 02:55
#9

#2 LOL… Jag fick alltid på nöten när jag födde upp Variegated att jag visst inte hade det utan att jag hade Even… så jag fick snällt skriva att det var Even… alltsammans…

Skulle säga att en del är ljuvliga korsningar mellan just Even och Variegated. VArför inte?

Variegated är dominant och Even är recessivt. Vill du ta reda på vilken de är genetiskt så kan du…Flört

Annars är Joker, Vittecknad, Brokad, Fläckig mm trevliga namnTungan ute

i #2 + #3 har vi i a f en tydlig Banded med pannfläck och en Capped.

Dessa ska enligt mitt trötta huvud eg vara två egna gener som orsakar, och inget säger att inte alla gener finns i en teckningsavel - där man noga samlat in allt skoj man hittat och parat ihop… evengenen är dock oerhört variabel…

sårri för babbel… jag är trött… ska ev sova… ursäktar mig också för OM jag råkat skriva fel här uppe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-03-03 06:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Inte ett dugg babbel, Grodan. Tack för alla synpunkter!!

Variegatedfärgen uppför sig som dominant här, heterozygot. Med det undantaget att Divinia (första som dök upp) är efter två self-föräldrar… så, det går egentligen inte …

Uppblandningen med even stämmer, för even har jag recessivt i min "genpool".

Bandad har jag försökt hålla mig ifrån, men det kom säkert in tillsammans med dutch, i och med Silverbolt. Dessa dutchgener blandar jag inte in i variegated, eller huvudstammen av RY.

Capped, vad krävs för att en mus ska vara capped, hur högt upp ska färgen gå, och hur långt bak får den sträcka sig?

Som Imsa här, som jag kallar "dutch" p.g.a. bakfläcken. Om hon var helt vit, utom på huvudet, är hon capped då? Fast öronen är vita.

Och ett halvt huvud eller ansikte som är färgat, då blir det ju en blandning mellan capped och broken … eller? Om halva huvudet eller ansiktet är format som en fläck … eller? Obestämd

adirf1
2012-03-03 13:01
#11

10#
Skall först säga att jag inte kan det här ett dugg. Men min spontana tanke är undertecknad banded(eller övertecknad). Jag skriver mest för att flika in med en gissning & se om jag fått någorlunda kläm på teckningar, haha^^

Littlem
2012-03-03 22:08
#12

#10 Sådär ser ju en av Silverbolts systrar ut. Som en mask med färg sen har hon små fläckar på rumpan. eftersom de andra mer liknar dutch (och du fått dutch efter silverbolt) räknar jag henne ändå som undertecknad dutch. Jag var ju sugen på att se om det går att få fram möss med bara färg i ansiktet.

Grodan
2012-03-03 23:25
#13

#10 Capped kan man säga ska ha samma huvudteckning som Dutch. Fast det varierar dock lite.

Den är en blandvariant av två olika gener. Genotypen är W(bt)/W(sh). Läs mer om Capped på finska musklubbens genetiksida: länk

Känns att det vore skoj med en artikel. Just nu sitter jag och glor runt på SVEMUS reg.system och är inte alls upplagd för att skriva artikel… Dessutom behöver jag hitta riktigt bra källor. De 4 källor jag har motsäger varandra något enormt och det gör mig lite grinig.

Lite olika genotyper

  • W(bd) - Banded. Dominant. Teckning Banded
  • W(sh) - ?. (osäker på denna)
  • bt/bt - Belted. Recessiv. "Recessive Banded". Teckning: Banded med pannfläck?
  • s/s - Piebald. Recessiv. Teckningar : Svartögd vit, Dutch, Even, Broken, Berkshire och massa mellanting
  • W - Dominant Spotting. Dominant. Lethal i homozygot form. Teckning variegated, svartögd vit mm
  • R(w) - Rump White. Dominant. Lethal i homozygot form. Teckning rumpwhite

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-03-04 10:59
#14

#11 Adrif, tanken är inte dum. Men bandad ska ha mycket smalare vitt band, på bakre delen av kroppen.

Så capped (liksom dutch) ska alltså ha var sin stor fläck som går över ögat och örat på var sida, men inte över nosen?

Det här med tecknatgenerna tycker jag är högst förvirrande. Särskilt som man (jag) aldrig får se en renavlad tecknad som tydligt demonstrerar en gen, det finns väl knappast, utom på bild, t.ex. denna på rumpwhite:

http://www.fancymice.info/whattolookforrumpwhite.htm

eller lite olika här:

http://www.afrma.org/micemkd.htm

Till din lista, Grodan, kan ju dessutom sättas en stor mängd andra gener som ger exempelvis magfläck eller pannfläck…

Eller "nått" Obestämd

Grodan
2012-03-04 23:44
#15

Capped är ju en variant som fås fram när man blandar två olika Banded-gener typ… Vad jag läste på Finska musklubbens sida…

Nä, vi är inte så bra på att renavla tecknat i Sverige. Uppfödare går sällan in för tecknat och de tecknade mössen som finns har ofta zoobakgrund…

Utelämnade en hel del i min lista. Den var väldigt kort. Glömde också Hereford som är en tjusig bläsad variant…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: