Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 997 ggr
[jaxwire]
3/1/12, 6:55 AM

Rossel och nysningar

Fick hem några nya muslingar igår, tyvärr verkar två av dom väldigt sjuk, dom nyser, rosslar, har klibbiga ögon, burrig päls och sitter och kurar i ett hörn.

De andra tre som följde med hem är alla pigga, dock nyser dom lite till och från.

Ni där ute, vad är era erfarenheter av att behandla detta? är det så att behandling endast lindrar symtomen men att sjukdomen ligger kvar latent?

Drabbar detta möss med redan nedsatt imunförsvar eller är det så att det kan drabba alla möss och sjukdomen i sig innebär att de får sämre imunförsvar?

Om man med hjälp av mat eller medicinering skulle lyckas få mössen symtomfria kan man ändå räkna med att dom kan smitta andra?

Bör man blanda dem med andra möss?

och öven fast de blir symtomfria, är det rätt eller fel att använda dem i avel?

Annons:
[jaxwire]
3/1/12, 7:26 AM
#1

Kan det vara denna sjukdom som vi kallar för Rossel hos möss? läste att den var mycket vanlig på möss och råttor också. Har en god vän som haft en rosslig mus, denna blev även steril. Något som verkar vara typiskt för denna sjukdom.

http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/infektioner-och-parasiter/pasteurellos-kanin/148

ajanki
3/1/12, 8:34 AM
#2

Det är svårt att svara på vad just dina möss har för nåt.

Men om mina möss rosslar så börjar jag med att ge dom mycket av nyttig mat såsom ärtor, lax, babyspenat, broccoli

Blir dom då inte bra på några dagar så åker jag till veterinären och får antibiotika.

Men många av mina möss har blivit bra av färskmaten.

Om mössen sen blir friska så är det där olika hur man sen gör med att avla på dom.

Oftast så avlar inte jag på möss som rosslat, ibland gör jag undantag. Beror så mycket på vilken mus det är och hur sjuk den varit eller varför den varit sjuk.

Minoth
3/1/12, 9:05 AM
#3

Jobbigt om du måste behandla pygmémössen … blir nog svårt.. 

du skulle inte tagit hem nya mössen om dom rosslade

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[jaxwire]
3/1/12, 3:59 PM
#4

#3 De rossliga djuren bor inte i samma hus som mina friska djur.

Grodan
3/3/12, 1:53 AM
#5

De symtom du beskriver kan orsakas av flera olika bakterier samt även virus. De flesta jobbar även ihop med Mycoplasma pulmonis (som vi tyvärr måste anta att alla våra tammöss har och att vi inget åt det kan göra).

Du länkar till en sida där man beskriver kaniner som är sjuka av Pasteurella. Vi har även Pasteurella på möss och den är ofta medverkande bov vid Rossel. Pasteurella kan ge upphov till många olika symtom och sjukdomar. Den är ett stort problem på bland annat råttor när den infekterar en körtel vid snoppen. Vid parning förs bakterien över och smittar honans livmoder, ungar och inte sällan blir det stora problem som sedan leder till sterilitet. Detta har jag inte sett på möss, även om jag sett många infekterade körtlar vid mussnoppar.

Vad du bör tänka på i ditt fall är att du precis fått hem mössen. De kan ha blivit sjuka av transport, dålig tillgång till mat, stress osv. Och det kan tänka sig att de kan bli starka och friska av sig själva med den omsorg du ger dem.

De har dock visat att de har ett lite sämre immunförsvar och frågan är då om du vågar använda dem i avel. De kan bli symtomfria, till och med friska, men kan ha svårt att klara påfrestningar och möten med nya djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
3/3/12, 6:27 AM
#6

Tack Grodan, de två grabbarna som var mest illa däran har vandrat vidare till mushimlen. Kändes inte rätt mot dem att ha dem kvar.

De andra 3 som är piggare men nyser är nu satt på kurering och bra mat. Hoppas hoppas att dom bättrar på sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: