Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1326 ggr
L8sson
3/1/12, 8:56 PM

Foder förvirrad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läser flera som använder olika sorters musli eller duvblandingar osv.. Jag var till affären idag och hittar inte de alla pratar om, hjälp mig jag vill ge de rätta till mössen. Jag har läst alla Artiklar men jag blir inte klokare så nu måste jag fråga.

Just nu äter dom versele-laga Rat & Mouse (no selection) Och jag ge de även en blanding från djuraffären men jag är inte nöjd och det känns så söt mat. Vill ju ha ett foder som de får ut något av inte bara för att det är gott.

För övrigt ger jag de som serveras på bordet, kött, grönsaker, ärtor, bröd och ris. Lite olika men typ de jag nämde ibland då och då :)

Vad tycker ni? Jag skulle vilja blanda mitt egna, vart får jag tag på allt och vad heter allt jag behöver?

Annons:
Sara B
3/1/12, 9:18 PM
#1

Jag brukar handla mitt i vanlig mataffär t.ex. ica :) 

  • Axa grynblandning är det jag använder som "bas"i torrfodret finns i en rosa papperspåse typ som brukar finnas bland muslin

Sen brukar det varriera lite bland olika saker, detta har jag i nu:

  • Hirs
  • Dinkelflingor
  • "Räfflade ärtor" finns att köpa i djuraffärer som lösvikt ibland
  • Mandelspån
  • Pumpakärnor
  • Solroskärnor
  • Linfrö

Dock insåg jag nu när jag skrev att det kan framstå som en ganska fet blandning men det kan bero lite på hur man blandar det.
Jag har väldigt mycket grynblandning i och sedan lite av varje av det andra. Man får vara lite försiktig med de fetare fröerna t.ex. solroskärnorna.

Jag handlar allt utan "ärtorna" i vanliga mataffärer. Oftast är det jag handlar av märket Risenta eller gogreen har även lite från eldorado.

Är ingen expert på ämnet men så är min mat just nu i alla fall :)

Tiaran
3/1/12, 10:29 PM
#2

#1 jag har faktiskt slutat köpa lösvikts foder (ex. Räfflade ärtor eller hirs) från djuraffären då de flesta djuraffärer verkar anse att lite skit i djurmaten rensar djurmagen… har hittat småkryp mer än ett par gånger i lösviktsfodret som djuraffärerna säljer.

Men om någon köper lösviktsfoder till mössen (se ex. ovan) så var extra noga med att kolla att det inte är småkryp i det då jag även vet att mina möss har fått ohyra pga kryp i maten å dylikt (endast dem gånger jag köpt från djuraffär).

bara en liten varning ^^

adirf1
3/1/12, 10:55 PM
#3

#2

Vet med mig att jag köpte havre i en zoobutik & fick sedan ett utbrott av mjölbaggar, inte kul :S
Men har funderat på en sak, är mjölbaggarna farliga för mössen/hur påverkas de av dem.

Heh, har haft ett utbrott av mjölbaggar tidigare. En ganska lustig historia som inkluderar gäster & chokladkaka. Haha^^
Vi fick iaf komplimanger för den goda kakan & jag antar att ni förstår vart detta leder… Lite senare samma dag skall vi baka något mer & inser att det är fullt av de små krypen i mjölet.. Blää xD

Sara B
3/1/12, 11:53 PM
#4

#2 vet att de kan hända att det är djur i maten i djuraffärer tyvärr. Har hänt med kaninens mat en gång o vi hade småkryp lite överallt USCH… =/ Glömde att skriva de men sen dess har jag varit lite över nojig men det kanske är bra. Det mesta jag köper på i djuraffär brukar jag låta stå några dagar och kolla så att det inte rör sig i det. :) Gäller ofta även spån. Både för min och djurens skull(har lite fobi för småkryp). Vet inte om man kan få tag på sånna ärtor någon annan stans än i lösvikt? Gillar dem eftersom det är ganska nyttigt. Har bara sätt det i olika gnagarblandningar annars. Någon som vet? #3 Haha nej usch, usch usch! Men hade den varit i ugnen så var de nog döda i alla fall :P

[jaxwire]
3/2/12, 6:44 AM
#5

Havre på lösvikt finns ofta att köpa på djuraffärerna.

Om man vill ha de 4 kornen i så finns det i bland annat Axa Gryndblandning Så här ser förpackningen ut eller 4 korns kross från Saltå kvarn Förpackning dessa hittar du hos matbutiker i bak eller mysli hyllan.

Det finns även olika korn att köpa på granngården i storpack. Men kanske lite väl mycket om man endast har några möss.

Duvblandning finns bland annat Versele Laga som oftast finns hos de flesta zoobutikerna.

Ang kryp i maten så brukar ja frysa in korn från djuraffärerna (i alla fall de man köper på lösvikt) för att bli av med av kryp. Hitills har det faktiskt funkat bra och jag har aldrig fått några kryp i mössens mat.

L8sson
3/2/12, 10:25 AM
#6

Så en bra blandning är dess 4 kornen och duvblandingen? Nötter och fröerna finns de i duvblandningen?

Bra tips om att frysa från djuraffären! det ska jag komma ihåg :)

Annons:
[jaxwire]
3/2/12, 1:12 PM
#7

Här finns en bra artikel om musens mat. Grunden ska vara de 4 sädes slagen sedan kan man även plocka in annat som du ser i artikeln.

Jag har testat duvblandningen och mina möss fullkomligt älskar den. Så för mig funkar den bra. Har även provat att grodda duvblandningen och muslingarna tyckte det var väldigt gott.

Jag kör utöver fröerna också färskmat så som barnmat, barngröt, grönsaker, matrester mm

L8sson
3/2/12, 5:26 PM
#8

#5 tack för att du länkade så jag fick en bild på hur de såg ut ;)

Nu har jag varit till affären och köpt  AXA Grynblandning 800g  och även duvblandning 1kg på djurmagazinet. Även en påse ärtplattor.

Nudå vad behöver jag mer för att de ska bli komplett??

Tack till er som hjälper mig!

Grodan
3/2/12, 5:41 PM
#9

Jag slår också ett slag för matbutikerna samt för Odal/Lantmännen/Granngården. Det är bäst att handla FÄRSK mat och inte mat som kan vara hur gammal som helst, som den faktiskt kan vara i zoobutik.

Sedan kan du få med dig smittor från zoobutiken om de saluför djur också. Speciellt om det är påsar som är förpackade i butiken eller lösvikt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
3/3/12, 12:22 AM
#10

Tack för alla tips! Vi har 3 st djuraffärer runt mig jag kan välja mellan och jag gillar djurmagazinet mest (parva zoo som det heter i karlstad). De är trevliga och är mån om djuren de har, när jag köpte min hane Pixel från dom så frågade om jag fick sitta en stund och "lära" känna dom och se vilken jag ville ha. De ställade ner buren på golvet och gick iväg så fick jag ta upp dom bestämma i lugn och ro vilken jag ville ha.

Deras lösvikt är ju som på alla djuraffärer i såna lådor så man får ta själv men jag luktade på ärtplattorna och de luktade fräsht. det var de enda jag köpte som lösvikt.

Bra att ni som har erfarenhet av djuraffärernas lösvikts mat berättar om det ni varit med om.

Är det ingen som skulle vilja hjälpa mig om vad jag behöver mer än

  • AXA Grynblandning
  • duvblandning
  • ärtplattor

Och hur mycket av varje på ett ungefär?

[jaxwire]
3/3/12, 7:00 AM
#11

Jag är också rätt så ny på detta med att blanda själv så jag är kanske inte helt rätt person att svara, men jag tror ändå att denna blandning är mycket bättre än de färdigblandade som finns i affärererna!

Har varit hem till en hel del musfolk har sett en hel del olika blandningar, en del har kört nästan uteslutande havre, endel enbart mysli med ej alla sädesslag och en del har kört labbpellets.

Jag kör på duvblandningen, hundmat och 4 korns krossen just nu till mina. I 4 korns krossen har jag dock blandat i hel havre samt lite mer råg.

Utöver så kanske du kan lägga till hundmat av något bra märke. Jag har testat lite olika hundmat till mina, de dom gillat bäst är Pedigree valpfoder, Pro plan och doggy. Dock ska man väl tänka på att inte ge för mycket om det är fet mat.

Hur mycket av varje,? jag provar mig fram och ser lite hur mössen ser ut i hullet. Dock kör jag duvblandningen varannan dag och 4 korns varannan dag. Detta för jag har märkt att dom annars väljer bort mat. Kör jag varannan dag så äter dom upp allt, tycker detta funkar bra för oss iaf =)

L8sson
3/3/12, 9:13 AM
#12

#11 intressant! Ja vi har 6 hundar i huset och de äter 4 olika matsorter ;) Vad är de i hundmaten man vill ha? För mina hundar går på vetefritt men det kan jag tänka mig att mössen vill ha?

Nötter? Inget de behvöer, läst på flera ställen att nötter är viktigt.

Då kan jag köra med de jag har hemma nu alltså, perfekt :)

Upp till toppen
Annons: