Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1284 ggr
adirf1
2012-03-06 23:24

Stereotypa beteenden

Hejsan!

Nu är det som så att jag fått i uppgift att skriva om tre stereotypa beteenden. Jag tänkte då skriva samt sätta mig in i något sådant hos möss. Därför tänkte jag att jag kanske skulle kunna be om lite hjälp ty jag har försökt hitta information om just morrhårsbitning men tycks inte finna den information jag behöver i detta fall.

Jag har då fyra frågor & jag hoppas kunna få välutförliga svar så att jag sedan kan göra det till en egen text^^

Frågorna är följande:

1. Vad är det för beteende? .. Kan jag nog svara på själv :P

2. Varför uppkommer det?

3. Vad kan man göra för att förebygga det?

4. Hur "botar" man det?

Är tacksam för hjälp<3
Mvh Frida

Annons:
adirf1
2012-03-07 19:40
#1

*Putt* :P

Camillhe
2012-03-07 21:04
#2

Vet inte svaren men hittade en tråd där det står en hel del intressant: http://mus.ifokus.se/discussions/4d71733fb9cb46221d082c9d-barbering-morrharsatning

Om du söker på sajten tror jag du kan hitta ganska mycket.

adirf1
2012-03-07 22:55
#3

Tack så mycket, skall kika Skrattande

Grodan
2012-03-08 00:46
#4

Hoppsan, här har vi både medisar o värd varit lite slöa. Sårri frida! Tack Camillhe!

Vattnadal brukar gillar att snacka om stereotypa beteenden. Själv uppskattar jag dem inte  så mkt… haha

Svarar lite snabbt

1. Vad är det för beteende? .. Kan jag nog svara på själv :P

ok… då får du inget svar av mig då

2. Varför uppkommer det?

Det är för att göra sig av med stress, lätta på trycket, som djuren utför dessa beteenden. De lever i en miljö där de inte får utlopp för sina behov. De är understimulerade och olyckliga.

3. Vad kan man göra för att förebygga det?

Berikning av miljön. Ge djuren en så varierande miljö som möjligt. Anpassa fångenskapen till djurens behov osv.

4. Hur "botar" man det?

Man får aktivt gå in och rehabilitera djuren. Avleda beteenden man inte önskar och som djuren lärt sig som dålig vana. Man kan säga såhär enkelt: av tristess och stress har djuren börjat med en ful ovana för att lätta på trycket, ungefär som när människor biter på naglarna eller får en fix idee att alltid göra en viss rörelse vid ett visst tillfälle/plats el dyl. Se till att djuren bryter denna ovana. Gå in aktivt och stör när du ser att djuren utför beteendet, avled innan de börjar utföra beteendet och se till att djuren är stimulerade, lyckliga och får utlopp för alla sina behov.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

adirf1
2012-03-08 18:44
#5

Tack så mycket Grodan! <3
Eller fråga 1, det är väll ett puttsningsbeteende som gått till överdrift?
Nu skall jag försöka få ihop något för lärarna att sätta tänderna i :P
Tror nog att jag är den ända som skriver om möss… Men finns det något annat intressant(värt att känna till) stereotypt beteende hos våra små hjärtegryn?

Mvh Frida

Grodan
2012-03-08 20:05
#6

#5 Det finns måååååånga sterotypa beteenden

- klättra runt runt i taket

- hoppa i ett hörn upp

- barbering av päls och morrhår

-mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
axilur
2012-03-09 09:23
#7

- gnaga på gallret i gallerbur?

/Anneli

Grodan
2012-03-09 20:21
#8

#7 japp


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-03-09 21:04
#9

en utav mina pygmémöss fick ett sånt tvångsbeteende när jag var tvungen att flytta dom till en 65L samla för att dom rymde ur mitt terrarium.
dom skulle bo så i två veckor eller va de va innan dom kom till sitt nya hem. 

Och de märktes att dom INTE klarar av att bo så litet, usch… :(
En av dom klättrade i ett mönster, först upp på ett nät (klätter nät i rep). runt nätet och sen tillbaka igen, om och om och om igen… 

Tog bort klätternätet och då valde den en annan slinga runt om i lådan. 

Det var fruktansvärt! Mådde jättedåligt men kunde inte göra något. Dom hade hur mkt rolig inredning som helst och jag ändrade hela tiden. Men de hjälpte inte. 

Så fort den kom in i ett stort terrarium eller akvarium, typ minst 220L, så slutade det helt. 

Nu bor dom jättestort!!! mycket större än 220L.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Vattnadal
2012-03-11 20:46
#10

En sak att tänka på, är att en mus som utför ett stereotypt beteenbde mår bra när den gör det. Den lättar ju på trycket och får utlopp för sigg timerstyrda beteende.

Stereotypier går sällan att få bort till mer än 90%. Det bästa är att alltid tänka genom vilka naturliga beteende en art måste få utlopp för, och ge den möjlighet att göra detta. Kan vi genom den ultimata miljöberikningen och att ge dem det sociala samspel de behöver från början, slipepr vi kanske stereotypierna helt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2012-03-18 11:42
#11

Vill bara göra ett tillägg.

Att ett djur som utför stereotypa handlingar/tomgångshandlingar, "inte mår bra" är nog sant. Liksom att det "mår bra" när den får utlopp för sitt mående.

Också tyder all forskning idag på att det inte förekommer hos vilda djur, samt att det är något i fångenskapen som hindras få "naturligt utlopp".

Men på en mus som vi obducerade (privat), som börjat barbera sig på äldre dar,  fann vi förändringar i kroppen, innanför den plats där barberingen skett. Vilket lyfte frågan om barbering kanske också kan ske i samband med utveckklande av t.ex. inre tumörer. Eller något annat som "känns obehagligt" i kroppen, av fysisk grund?

Kanske finns det fler mer konkreta orsaker till stereotypa handlingar, än bara "psykiskt illamående"?

En tanke bara …

Grodan
2012-03-18 13:17
#12

#11 Det är en bra tanke. Vi har även observerat att morrhårstuggare kan vara sjuka av andra saker. T ex tumör eller allvarlig infektion i kroppen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-03-26 01:17
#13

frida, hur går det med detta? kan vi få ta del av ditt skolarbete?Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
adirf1
2012-03-26 10:29
#14

Får erkänna att jag legat lite på latsidan då jag har så extremt svårt med att ta tag i saker & ting, men jag försökte nu slänga ihop det & jag välkomnar er att krittisera  påpeka om jag missat något^^
Måste få tacka allihopa & kanske lite speciellt dig grosan som frågande om hur det gick & därför peppade mig att faktiskt göra arbetet x)

Barbering

  1. Vad är det för beteende?

Det är ett puttsbeteende som gått till överdrift

  1. Varför uppkommer det?

Detta är ett beteende som uppkommer i en understimulerad miljö där individen blir uttråkad & mår allmänt dåligt. För att göra sig av med stress tar då ett överdrivet puttsbeteende form. Alltså mår djuret psykiskt ”bra” när den utför beteendet även om det kan komma att skada det fysiskt.

  1. Vad kan man göra för att förebygga det?

Berika miljön till högsta grad & se till att det alltid finns något att göra. Förse dem med klättrings så väl som gnagmöjligheter samt roliga gömslen etc.

  1. Hur "botar" man det?

Tillför stimulans som kanske tidigare saknades & låg som orsak till att djuret började. Men man bör gå in på djupet lite mer & rehabilitera djuret. Om man ser att djuret visar antydan till att utföra beteendet, försök då avleda/förhindra det. Man kan likna beteendet med en människa som biter på naglarna, orsak saknas men det görs ändå, av vana, stress, tristess odl.

Är lite nyfiken på det där med att hoppa i ett hörn också^^ Om någon har lust så dela gärna med dig/er :)

Mvh Frida

Upp till toppen
Annons: