Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 406 ggr
CamillaJonasson
2012-03-08 18:35

Några frågor om köp av möss.

Jag har en förvaringsbox utan gnagbara hörn i genomskinlig plast hemma, kan inte mäta den nu men skulle uppskatta den till ca 70 lång, 30 bred och 50-60 hög. Är den OK att ha möss i (om jag borrar lufthål, förstås)? Jag kan ju ta fram vad som är lagligt, men jag tycker ju inte att de lagliga måtten nödvändigtvis måste kännas helt okej.
Om ja, behöver man något lock?

Jag tänkte köpa honor, då jag förstått att de dels luktar mindre och dels inte behöver sitta ensamma. Kommer de må bra av att vara två, eller bör de vara fler?

Hur mycket behöver de vara ute och springa utanför buren, och hur vågar man låta dem vara det? Alltså de är ju så små, jag ser framför mig hur man tar blicken från dem i en sekund varpå de hinner gömma sig och sedan får man ett helvete. Eller kan de må bra av att bara vara i buren + mycket leksaker + komma ut och sitta i handen med jämna mellanrum?

Annons:
Grodan
2012-03-08 20:10
#1

hm… alltså jag själv tycker inte att mjuka plastlådor är burar. De är inte rymningssäkra då mössen lätt kan tugga sig igenom dem om det finns något att fästa tänderna i. Borrade hål t ex eller där man klippt upp och fäst nät…

Burar, terrarium och akvarium är inte så dyra och du kan ofta köpa begagnat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chilizera
2012-03-08 22:23
#2

Om din låda är tillräckligt "otuggbar" plast eller inte tycker jag är svårt att avgöra, men måtten låter definitivt ok. Lock skulle jag rekommendera att ha för säkerhets skull, många möss kan man ha i öppna burar, men det finns en del hoppande möss också. Dessutom kan det vara skönt att ha ett lock till hands vid t.ex. eventuella transporter.

Såvitt jag vet så går det utmärkt för honor att vara i par, det de inte ska vara är ju ensamma. Om man sedan har ännu fler har jag uppfattat mer som en smaksak.

Om du ser till att sysselsätta mössen i buren så behöver de inte komma ut. Vilket då innebär att de t.ex. har gott om klättermöjligheter och att du gärna byter ut delar av inredningen löpande även mellan burstädningarna så de får något nytt att undersöka. Vill du låta dem springa ute rekommenderar jag att ha dem på ett bord och inte lämna dem obevakade under rastningen. Se till att det inte finns någonting väldigt nära bordet att klättra vidare på. Skulle också rekommendera att du ser till att de är någorlunda trygga med din hantering  innan du rastar dem, annars kan det bli mer stressande än roligt för dem.

Grodan
2012-03-08 22:47
#3

#2 tack för att du svarar på TS frågor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-03-09 08:29
#4

Hur man vågar låta mössen vara utanför buren?

Köp av en seriös uppfödare, diskutera dina tankar och funderingar med denne, tala om att du önskar möss som inte är hoppiga eller springiga. Möss kan vara så olika! Men de temperamentsavlade mössen är lugna och fina och ger dig inga problem alls, av det slaget du funderar över.

Överlag gillar inte möss att falla, och de hoppar t.ex. inte från handen. De vet mycket väl var bordskanten slutar - de går inte blint på som små lämlar, eller hamstrar, som faller utför varje stup.

Om du har en mus i handen, så kan du till och med vända upp och ner på din öppna hand, och musen klamrar sig fast och ramlar inte! Musen blir förstås inte  glad över det, så det är onödigt att prova, jag säger bara att man kan. Särskilt med ungar och unga möss.

Upp till toppen
Annons: