Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 377 ggr
Ruzicka
2012-03-20 13:16

Hur mycket aktivering?

Hej!

Jag tycker musen verkar vara ett jättemysigt husdjur och hade gärna någon gång i framtiden velat ha en. Som det ser ut idag har jag varken tid, pengar eller plats att skaffa mig ännu en sorts husdjur, men jag frågar ändå så jag vet vad som kan förväntas av mig om jag nu bestämmer mig för att utöka familjen med möss lite senare. ^^

Hur mycket aktivering behöver egentligen möss? Jag tänker främst på utanför buren. Mina råttor springer 2 timmar var dag fritt i vardagsrummet. Hur vill möss ha det? Är de nöjda med att springa runt i badkaret med lite roliga leksaker i en timme per vecka eller vill de springa löst i vardagsrummet i två timmar per dag de också? Eller kanske längre?

Den dagliga "mänskliga" hanteringen, till exempel kela, mysa och gosa, sitta på axeln (gör möss det?), bära runt på… etc etc.. Hur mycket sådant gör ni per mus per dag?

Det kanske låter som helknäppa frågor.. Men alla djur behöver ju olika mycket aktivering. Det kan inte bli för mycket, och mer är alltid bättre, jag vet. Men hur mycket krävs egentligen för att musen skall leva ett bra harmoniskt liv?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Lamina
2012-03-20 14:20
#1

Jag tycker inte möss kräver lika mycket aktivering som råttor, även om dom säkert inte skulle må dåligt av det. Jag brukar plocka ut mina möss varje dag, pussa lite på dom och så. Ibland får några av dom utforska sängen medan jag tittar på TV. Oftast pojkarna eftersom jag litar bäst på dom och dom bara är 2 att hålla reda på. Vill jag ta ut flickorna måste jag stänga in katten, så det blir bara någon gång i veckan. I gengäld har dom en större bur med mer att göra i.

Mina möss är nog ganska nöjda med det, men egentligen skulle jag vilja ge dom mer tid. Men det är svårt när man dessutom har 3 råttflockar och en ensamråtta som kräver massa tid. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ruzicka
2012-03-20 15:26
#2

#1 Okej! :D Tusen tack för svaret!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Lamina
2012-03-20 15:39
#3

Kan tillägga (lite halft OT) att mina musisar kommer få mycket mer aktivering när jag bara har 1 råttflock kvar. Vilket , tyvärr, kommer vara väldigt snart. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ruzicka
2012-03-20 15:44
#4

#3 Mössen blir säkert jätteglada, men usch vad hemskt att bli av med två flockar samtidigt.. :/

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Grodan
2012-03-20 20:04
#5

Möss är inte så beroende av mänsklig kontakt, däremot behöver de saker att pyssla med. De har ett stort behov av att leta föda, dra saker till sitt bo, gnaga till remsor och trixa ihop sin sovplats, putsa sina ungar och burkamrater. Jag tror att möss har mer vakentimmar än råttor, just med att pyssla mkt i och med sina bon. Därför behöver de många olika material till sitt bo att leka och aktivera sig med. De behöver aktivt leta efter mat. De älskar att gräva… osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-03-20 20:10
#6

Precis! Men det är ganska lätt att aktivera dom med lite kartonger, toapapper och kanske lite fleece, som man dessutom kan göra små hängmattor av. Dom är ganska tacksamma djur. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
2012-03-20 20:15
#7

Ja, det är oerhört tacksamma.

Mina uppskattar hö och pinnar väldigt mycket. Jag plockar hassel ute, klipper i mindre bitar, hettar upp till 130 grader och ger dem sedan. Men de sitter också just nu i rätt små burar och har på tok för lite att göra. Samtliga har för stor mage, som tyder på för lite motion.

Kartonger har jag aldrig nog av. Kartonger är så jäkla bra.

Har man inga kartonger kan man bygga själv av ex gamla pizzakartonger el dyl. Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: