Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 896 ggr
Zolah
3/21/12, 4:31 PM

Intresse för möss samt frågor

Hejsan allesammans! en del kanske känner igen mig från Råttor I Fokus, nu på önskemål av min pojkvän så ska jag söka efter möss i norrland. Varför norr? jo, jag gillar inte långa transporter direkt och tycker det ska vara stressande för djuren :c

Jag personligen har ägt råttor ett bra tag, och förstår vad en mus behöver och hur den ska vårdas. Därav kan jag hjälpa min pojkvän / sambo med skötseln så det blir rätt :)

Kommer ju att läsa på såklart om kosten, för om jag minns rätt så är det rätt stor skillnad på maten emellan råttor och möss?

Det är så att min pojkvän är lite rädd för råttor, för att deras fötter påminner honom om ett obehagligt jobb på en kycklingfarm. Men så länge djuret är rätt litet så verkar det gå bra, han har nyligen blivit kär i en råttunge som iafl jag tyder på att hans rädsla håller på att tyglas :)

Så för att vara en snäll flickvän så tänkte jag nu kolla igenom var man kan hitta nån uppfödare, värsta fall får vi kanske ta djur längre söder ifrån.

Hur ser våran hem miljö ut? Just nu bor vi i en stor etta, men vi är på väg att finna en ny lägenhet och med tur så får vi en närmare vår/sommaren då vi är på 10nde plats :) en fin 2a/3a ( kommer ej ihåg ).

Annars så bor det två katter , en hund, och en flock med råttor hemma hos mig. Alla är mycket trevliga och keliga, och hanterade dagligen såklart.

Om du känner för att berätta lite  om din uppfödning eller om möss generellt är ni välkomna att göra så, lika bra att ta reda på så mycket som möjligt innan man skaffar sig ännu mer små liv att ta ansvar över.

ps: min pojkvän önskar helst honor, är dom som råttor? mer energiska än hanar?

Tack på förhand

Annons:
Camillhe
3/21/12, 5:16 PM
#1

Kul att se dig på musifokus! Tror det finns ngn uppfödare lite norrut, du får säkert tips snart. Annars är inte transport så farligt, bara man ordnar det bra för mössen i transportburen och transporterar dom på ett säkert sätt. Jag tycker att möss luktar väldigt mycket mer än råttor (men det upplevs säkert olika från person till person) och hade nog avvaktat tills jag hade större lägenhet.

axilur
3/21/12, 5:20 PM
#2

…och jag tycker att möss luktar så mycket mindre än råttor, haha. Det där med lukt verkar vara väldigt individuellt. Sen luktar hanar generellt mer än honor.

/Anneli

Zolah
3/21/12, 5:34 PM
#3

#1 Tack så mycket :)

Jag hoppas det, hade velat fråga en del saker samt kanske tom mötas upp innan man skaffade möss. Läste på lite just nu och såg att dom kunde lukta, men det fanns inte direkt nån jämförelse med vad haha ^^ Pojkvännen känner sig lite rädd för att dom ska lukta för mycket, och det är ju inte bra att han skulle inte våga hantera dem pga detta. Har själv en hanflock på 6 individer, luktar dom mer än dom?

Ok, men hur fixar man transport? har hört mycket gott om grodans möss så man kanske kan kolla där isådanafall. Men då blir ju möte lite ( massor ) svårare för att se hur det är med just den faktorn.

Vi såg ju vita pojkmöss på djuraffären, men tror dom var rätt unga så då kanske dom luktar mindre då?

Detta kan ju ta ett tag innan det slår i verket ( vill läsa på och undersöka ) , och även om en etta låter litet så är den inte speciellt liten. typ, 1½a? xD och vi har allt man behöver i grund.

Vattnadal
3/21/12, 5:43 PM
#4

Hur långt norrut finns du?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
3/21/12, 5:52 PM
#5

När jag sist hade möss bodde jag i en 1:a. Jag hade 5 honor i ett ganska stort terrarium och visste man inte att jag hade möss så fanns det iallafall ingen lukt som avslöjade det. Såvida jag städade en gång i veckan förstås. Sen finns det ju bättre och sämre bottenmaterial som tar bort lukt olika bra.

/Anneli

Zolah
3/21/12, 6:08 PM
#6

Vi befinner oss i skellefteå, och ibland i älvsbyn ( föräldrar bor där, så ibland blir det en mindre resa dit med alla djuren. men fixar oftast djurvakt då ) .

#5 Men det låter ju rätt bra? använder toalätt åt mina killar och tycker det funkar utmärkt. Tål föresten möss spån bättre än råttor? jag blir lite förvirrad :c

Annons:
Charlie2006
3/21/12, 6:41 PM
#7

En musbur med några honor i luktar inget, tycker ellerfall inte jag. Det är när man kommer upp i ett antal burar som det luktar. Sen är det ju skillnad från person till person också, en del kan tycka det luktar och en del tycker det inte luktar alls. :)

#6 Spån är inte bra för möss heller. Skulle köra med toalätt till dom också. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

axilur
3/21/12, 7:55 PM
#8

Har man dessutom en bra ventilerad bur, såsom gallerbur eller terrarium där det ventilerar från olika håll, så tror jag att man minskar lukt också. Men som sagt, jag har aldrig haft problem med lukt, så det är egentligen ingenting jag tänkt så mycket på.
_
(Med ventilation menar jag förstås inte drag. Mössen ska ha dragfritt.)_ Glad

Jag körde också med Toalätt! Tre påsar på en gång så de fick kanske 15 cm med grävyta, vilket verkligen uppkattades. ^^

/Anneli

[jaxwire]
3/21/12, 8:17 PM
#9

Övradal och Muslingens uppfödning finns i Sundsvall. Välkommen att höra av dig vid frågor eller intresse Glad

Övradal

Muslingens

villhailler
3/21/12, 9:03 PM
#10

ja finns 3 mil norr om gävle

Zolah
3/21/12, 10:38 PM
#11

#7

OK, tror ett möte med en musägare skulle vara på sin plats då. Jag kan ju inte säga vad min pojkvän skulle känna, personligen tror jag inte att lukten skulle vara så farlig.

Är nog enklast också, tycker toalätt luktar gott med men tror jag är ensam om det xD - Av det jag funnit så lät det nästan som om möss skulle kunna ha spån, men det kändes konstigt då jag vet att råttor inte bör ha spån bla för att det dammar mycket. Så skillnaden där borde ju inte vara stor alls? samt att terpentinet dom använder för att framställa det är cancerframkallande ( nu kommer jag inte ihåg exakt, man får rätta mig om jag har fel :3 )

#8

Jag har alltid varit fundersam över just aquarium varför man har det, just pga att det blir mycket stillastående luft borde ju urinlukt osv stanna kvar i tanken? och har för mig att det också är skadligt i längden för djuret >_< (andningsvägar osv ).

Men terrarium och gallerbur lutar det sig nog mer åt :) troligen gallerbur då jag tycker bäst om dem.( men är ju iofs killens val )

Jag tror inte att möss ska vara i drag om inte råttor eller andra djur ska det :)

Jag brukar köpa 55l påsar som funkar perfekt :) måste vara hel festligt att se dom gräva runt x3

9# endast Muslingen funkade tyvärr :c

#10 det är lite väl långt bort tror jag ^^;

[jaxwire]
3/21/12, 11:21 PM
#12

Sorry fel adress till Övradal. Här kommer den rätta

Övradal

Stasen
3/21/12, 11:33 PM
#13

Om du vill träffa möss så går det bra att komma förbi hos mig, kanske är en bit från Skellefteå men om du råkar ha vägarna förbi så finns det mysiga möss att träffa. =)
// Ellinore som har Muslingen

Annons:
Upp till toppen
Annons: