Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1921 ggr
[Thiah]
2012-03-23 22:40

100L akvarium?

Jag är urusel på matte och därför måste jag ju luska runt med er.

Sambon har godkänt att vi skaffar ett 30l akvarium (10 årigt gammalt "standard")  (chefen säljer billigt) och sambon har godkänt fiskar….

MEN, jag vill ju ha något som man kan ta upp och pussa på om det bara är möjligt. Mina förra möss bodde i en duna bur och det funka ju fint med katterna som vi har..

Funkar det lika fint med ett akvarium? Jag måste ju i så fall skaffa nät för att mössen ska få luft och för att hålla katterna borta. Glad

hur många flickor? För det är väl för stort för en enda pojke?

Jag anser nämligen att möss är lättare hållna än fiskar (för mig) så jag måste ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag  meddelar sambon Flört

Annons:
Minoth
2012-03-23 22:51
#1

30L är alldeles för litet

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Thiah]
2012-03-23 23:28
#2

Är det verkligen så litet? Trodde det var ändå helt hyffsat i storlek.

Minoth
2012-03-23 23:32
#3

Jag tycker de är för litet iaf. Och beroende på hur måtten är kan de vara olagligt också… 30 L kan se ut på många olika sätt. Vilka mått har akvariumet?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Lamina
2012-03-23 23:33
#4

Jag har ett 30-liters som jag använt till en kampfisk. Jag skulle aldrig drömma om att stoppa ner en mus däri, tyckte nästan det var lite litet åt fisken. Faktum är att 30 liter t.o.m. är för litet för i princip alla fiskar utom just kampfiskar. Vill du inte ha en kampfisk passar det möjligen till räkor eller snäckor.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
2012-03-23 23:35
#5

#4 håller med dig lamina.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Thiah]
2012-03-23 23:38
#6

Oh,  jag måste hemskt be om ursäkt. Det ska stå 100l och inte 30 l.

Reagerade nu när Lamina skrev om kampfisk. Jag har läst massor på fiskforum senaste dagarna och jag tror att 30l kommer därifrån.

Annons:
Minoth
2012-03-23 23:40
#7

#6 hmm konstigt att skriva 30 L i rubriken och allt då. Var har 100 L akvariumet för mått ? Självklart funkar 100 L men INTE 30…

100 L låter perfekt :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

L8sson
2012-03-23 23:44
#8

jag har 100 litrers akvarium :) har 5 möss i den :)

[Thiah]
2012-03-23 23:46
#9

#7 Jo för att jag tänkte först 30l eftersom det är en liter mängd jag har läst massor på efter att ha, som nybörjare, suttit på akvarie sidor och läst. Men sen skrev Lamina om att 30l inte ens var ok för en kampfisk så fattade jag att jag helt har skrivit fel eftersom jag har förstått att det akvarium jag ska få köpa passar sig till flera fiskar.

.  Känner mig ganska dum nu men ja, shit happens.

Det är ett hjärnsläpp och ett skrivfel i ett.   Glad

Minoth
2012-03-23 23:48
#10

#9 haha de är lugnt :) har du haft möss innan? det finns jättemånga bra Artiklar på sidan som är viktiga att läsa

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Thiah]
2012-03-23 23:51
#11

#10 joda, jag har haft möss. Senast var för 2 år sedan. Fick t.o.m hit (till finland) en "hemlös" från sverige.

Jag är, som sagt, bara askass på matte. Flört

Lamina
2012-03-23 23:53
#12

Jag skulle kunna tänka mig att ha upp till 6 honor i ett 100-liters.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
2012-03-23 23:53
#13

#11 de är jag som inte läser ordentligt. ser nu att de står i #0  ^^ Men som svar på din fråga kommer ju ett 100 L funka jättebra. Du får bara fixa ett egen nätlock! 

Personligen föredrar jag terrarium där man kommer framifrån till mössen. Samt att de är lite bättre ventilation. Iaf på såna som har både fram och där uppe. Då cirkulerar luften

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
[Thiah]
2012-03-24 00:00
#14

#12 6 stycken låter som en bra maxgräns för vad jag skulle klara av.

#13  Om du ger mig ett terrarium så lovar jag att ha möss där i Tungan ute

Nä, men seriös jag förstår vad du menar och det vore så kul och praktiskt att kunna ha möss så.  Jag anser även att mina katter skulle ha det svårare att komma in i ett terrarium, speciellt om "öppningen är på sidan.  Fast som människa skulle man ju ändå behöva göra lika många säkerhetsåtgärder för att skydda mössen vilken bur man än har.

Grodan
2012-03-25 00:39
#15

Men många lagliga burar rymmer 30 liter… (och förvaringslådor folk har till musburar rymmer inte mycket mer!!!) för två möss som får tillsyn, rastning och mänsklig kontakt dagligen, kanske även har en våning upp eller öppen bur så tycker jag inte det är HELA världen att buren är liten

Nästan alla mina möss bor i lagliga burar, som har lagliga mått men inte mycket mer. De flesta mår bra. De som inte mår bra får flytta, i mån det finns någon som vill ha dem.

Jag gillar Thiah och skulle gärna ge henne en supersnäll Blue SH hane att bo i ett 30L akvarium… no problem.. bara han fick dagliga pussar, för det är han van vid, samt massa skoj saker att göra i sin lilla bur - även om det nu inte var en liten bur så ändå… och att jag slapp åka till äckel-frihamnen å lämna musen… varför kan inte folk åka med härliga viking line? silja line suger…Tungan ute

Thiah, ska jag ändra rubriken?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-03-25 10:20
#16

#15 men de är ändå stor skillnad på 30 L och 45 L tycker jag. 
en tredje del mer!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Thiah]
2012-03-25 11:56
#17

#15 grodan du får gärna ändra rubriken

Och jag åker ALLTID viking…. just so you know Glad

Grodan
2012-03-25 19:53
#18

#16 jäpp, visst är det… jag har själv haft en omgjord förvaringslåda som rymde 30L till 2 mushanar och faktiskt, det var en laglig bur där allt fick plats… men den erbjöd inte motion visserligen…

#17 fixat… ah, viking is the shit!!!Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: