Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 926 ggr
[finamöss]
3/28/12, 11:46 PM

OT mår dåligt

Vi bestämde oss för att skaffa en kompis till våran hund här hemma. Tog oss an en ungtik som skulle omplaceras. Skrev på köpeavtal och betalade halva köpesumman. I övriga noteringar skrev vi att vi har en provmånad. Nu frågade säljaren mig om provmånaden gäller från båda håll. Alltså om dom har rätt att avsluta provmånaden om dom inte tycker kemin mellan oss som köpare och säljare stämmer- Men så fort hunden är överlämnad och kontrakt skrivits har hon faktiskt ingen rätt att kräva att häva avtalet. Enligt det jag läst till mig. Köpelagen gäller då hunden anses som en vara.

Nu fick jag ett otrevligt mail om att hon inte tycker vi ska dra ut på det eftersom hon inte kan kräva tillbaka hunden. Men så kan hon väl inte heller göra??

Ja, jag sitter här och gråter över hela situationen som egentligen skulle vara nåt glädjande för oss. Inte en kamp…Gråter

P.s hon kanske inte skriver på ägarbytet, men vi har väl lagen på våran sida och då kan väl ägarbytet göras utan deras samtycke? Ja jag behöver all hjälp jag kan få…för även om vi är fästa vid hunden så vill vi fullfölja våran provmånad.

Annons:
Loveradio
3/28/12, 11:51 PM
#1

Tips, lägg in detta på Hundar också.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[finamöss]
3/28/12, 11:51 PM
#2

#1 Tack!

scth
3/28/12, 11:52 PM
#3

Usch det låter inte alls kul :( Har ingen koll på vad som gäller men hoppas att det löser sig !

[finamöss]
3/28/12, 11:54 PM
#4

Ja jag kan inte sitta med ovissheten om hunden tillfaller oss eller inte. Mina barn har fäst sig vid den nya vovven.

Vattnadal
3/28/12, 11:56 PM
#5

Ring SKK och fråga. Har ni använt deras avtal så kan de hjälpa till att reda ut det så det blir lagligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[finamöss]
3/28/12, 11:57 PM
#6

Vi använde oss av ett annat avtal. Skk har inte hand om blandraser.

Detta kontrakt skrev vi på.

http://www.pitbull.se/PDF/kopeavtal.pdf

Annons:
Grodan
3/29/12, 12:57 AM
#7

*tröstkram*Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
3/29/12, 2:24 AM
#8

Det här är svårt, men jag tror att det fungerar så här, djur ses som en vara enligt konsumentlagen. Och har man bara betalt minsta summa för djuret så är djuret ert. Och säljaren kan inte ta tillbaks djuret även om man tex skulle strunta i att betala resten av summan. Det dom kan göra är att skicka "skulden" till kronofogden. Så utifrån vad jag läst och frågat jurister tidigare så har du helt rätt i det du skriver i #0

Däremot så tror jag att det blir svårt att tvinga henne att ta tillbaks hunden efter en månad och få tillbaks pengarna om hon inte vill det. Då får man nog dra det till domstol. Och i domstol borde ni kunna få rätt eftersom ni har ett avtal förutsatt att avtalet är lagligt skrivet. Men det blir ju väldigt jobbigt för er.

Väldigt tråkigt med en så otrevlig säljare, det borde ju ligga i h*ns intresse att ta tillbaks hunden om det inte fungerar hos er om h'N bryr sig det minsta om hunden.

Hoppas på att hunden funkar med er och i er familj så ni bara kan betala återstående och sen slippa säljaren för all framtid:(

ajanki
3/29/12, 8:25 AM
#9

Detta låter som ett dumt avtal/kontrakt redan från början!

Om ni lämnar tillbaks henne efter provmånaden får ni tillbaks pengarna då? Eller var det en tingningsavgift som stannar hos säljaren vilket som?

Det är därför som SKK´s regler är så bra att följa, dom är ganska bra åt båda håll (mest fördel för köparen) men man kan känna sig säker då det finns regler.

Jag håller tummarna att detta kommer gå bra och att hunden får stanna hos er!

[finamöss]
3/29/12, 8:55 AM
#10

Svar från konsumentverket efter att dom kikat igenom avtalet:

Avtalet är bindande och gäller, det som är skrivet utöver är ju er provmånad. (att ni och hunden trivs ihop är ju viktigt)

Säljaren har sålt hunden och med det så är affären avslutad.

ajanki
3/29/12, 9:12 AM
[finamöss]
3/29/12, 9:16 AM
#12

#11 Ja nu kan vi nog pusta ut och börja njuta av tillvaron med 2 vovvar. Glad

axilur
3/29/12, 10:04 AM
#13

Gud så skönt! Glad Jag vet hur dessa tvister tär på en!

/Anneli

Annons:
[finamöss]
3/29/12, 2:06 PM
#14

Och till alla som undrar så har jag även fått svar utan jbv om ägarbytet. Man kan genomföra ägarbyte utan förra ägarens underskrift om man bifogar en kopia på köpeavtalet.

Tsunamis
3/29/12, 2:46 PM
#15

#14 Hade för mig att det var så, då är det bara att strunta i förra ägaren!

MvH  Tsunamis

[finamöss]
3/29/12, 3:25 PM
#16

Jag ska bara föra över dom pengar som är kvar. Det sker då prövotiden går ut. Men jag behöver inte ha mera kontakt med dom.

Grodan
3/29/12, 6:13 PM
#17

Skrattande Bra, finamöss! Vill att du ska må bra! Pussa vovven från mig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
3/29/12, 7:51 PM
#18

Ska göra det. Tack Grodan.

Grodan
4/2/12, 2:12 AM
#19

Gråter finamöss har lämnat oss för gott


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
4/2/12, 5:46 AM
#20

Nooooooo =(

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Upp till toppen
Annons: