Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 899 ggr
Natalb
2012-03-30 10:23

Behöver råd angåeende ev dräktig mus

Nu är det såhär att jag fick hem 5 möss för snart 2 veckor sedan (söndag)
jag placerade hanarna och honorna försig såklart och la på "lock" för burarna, på morgonen visade det sig att en hane och en hona hade rymt.
så lcoken var inte 100% rymningssäkra tyvärr.
hittade dem i en varsin del av rummet, så hoppades för allt i världen att de inte hade träffats och att hon inte var brunstig just den natten.

Men nu så har hon blivit lite rundare och eftersom det snart gått 2 veckor så är det inte så långt kvar innan hon får bebisar isåfall.
Hon är väldigt ung, vet inte exakt med max 2 månader tror jag.

Hon ska få flytta till egen bur tillsammans med en hona som redan har fått en kull så hon kanske kan vara till hjälp.

Undrar främst vad som är bäst mat till en dräktig  + digivande mus (i färkmats väg)

Och ifall det finns några som är intresserade utav hanar, känner en tjej som kan ta en hane men vet att möss ofta får stora kullar med många hanar och kommer tyvärr kanske behöva solla bort hanar första levnadsveckan då jag inte har plats för hanarna när de vuxit till sig och måste separeras från gruppen.

Både Mamman och Pappan är Chocolate/tan tecknade
de kan eventuellt vara syskon har inte fått alla uppgifter om mössen ännu men vad jag läst så gör det inget med lite inavel inom möss?

Tack i förhand för all hjälp jag kan få, har läst en massa Artiklar här på mus.ifokus men eftersom detta inte var planerat och att jag inte haft kull tidigare så är jag tacksam för all hjälp :)

Annons:
Grodan
2012-03-30 17:28
#1

Det är inte alltid bra att låta honor sitta tillsammans med en kull ungar. Någon av honorna kan äta upp ungarna. Det är inte alltid det är så förstås och jag skräms kanske lite när jag skriver det, men vill i a f varna lite.

Mat till dräktig och digivande mus:

  • äggskal - för bra förlossning, kalk behövs för värkarbetet samt även för mjölkproduktion och ungarna behöver kalk för uppbyggnad av skelett
  • protein - mödrar har stor begivenhet på protein så ge sådan i så ren och bra form som möjligt, animaliskt protein är att föredra i form av rått kött
  • kolhydrater - honan behöver mycket energi så kolhydratrik mat är viktigt, ofta är en bra torrfoderblandning rik på kolhydrater, men du kan utöka med lite mer kolhydrater för att vara säker
  • nyttig mat: avocado, ärtor, majs, broccoli, lax, rått kött, spenat, skaldjur, mejeriprodukter mm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2012-03-31 13:49
#2

#1 okej då har jag henne ensam istället :)

tack för alla råd, ska genast kocka ihop något smarrigt till både henne och resten utav flocken.

Uniefär när borde jag seperara henne från flocken till en annan bur?, imorgon har det gått 14 dagar sen hon var på rymmen, är det bättre att flytta henne nu så hon hinner finna ro i den nya buren eller ska hon vara kvar hos de andra lite längre? :)

adirf1
2012-03-31 13:53
#3

Avokado? Tror mig ha läst någonstans här på sidan att det skall vara giftigt? Om inte så är det ju skit bra då min pappa & jag älskar avokado vilket äts var gång vi ses så allt kan det avvaras en del till de små^^

Rajas
2012-03-31 13:58
#4

#3 Jag har läst som du att det ska vara giftigt sen fick jag höra att det är skalet och kärnan som är giftig, så jag frågar med dig, är det giftigt med avokado?

Mvh Millan

[aammE]
2012-03-31 15:35
#5

Det är skalet och kärnan, i ytterst sällsynta fall även köttet (om kärnan ex. är sprucken).

Natalb
2012-04-01 20:37
#6

undviker nog avokado bättre det än att råka missa att kärnan är sprucken eller liknande ^^

Är 100% nu på att det är små bebisar i magen, hon fick en bit ägg (med skal) och brocooli idag, får hoppas på att jag kommer åt lite rått kött också under veckan och även lite pasta eller liknande så hon får kolhydrater :)

Annons:
Natalb
2012-04-07 03:46
#7

nu har bebisar kommit, hörde små ljud runt 12 slaget så de får helt enkelt vara födda idag :-) hittade tyvärr en död bebis utanför huset nån timme senare och tog bort den, kollade in en snabbis nyss när mamman åt och ca 10 ska räkna noga imorgon bitti, men hann se de viktiga små vita sträcken på bebisarnas mage så de har iallafall fått i sig mat :-D

StillaSinnet
2012-04-07 08:09
#8

#7 Grattis till små påskkycklingar!!! Även om de inte är planerade så ör ljudet av musbebisar så mysigt :)

Jättebra med mjölkmagar, då tar hon hand om dem. Pilla så lite som möjligt hur svårt det än är. Byt inte något i buren just nu. Det tar bara någon vecka så är det enkalre att få kika på dem, byta strö och veta att mamman inte blir för stressad. Hon är ju kanske inte helt trygg med dig än eftersom du inte har haft henne så länge? Då kommer de också ha lite fjunig päls, antydan till färger och eventuella teckningar syns tydligt.

När det blir dags är vi ala nyfikna på bilder, båda av mamma och pappa och bebisarna :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Natalb
2012-04-07 13:08
#9

8# det är jätte svårt att inte hålla på och pilla, och buren är rensad för 2 dagar sen så det behövs inte iallafall just nu. :-) hon är en av mina tamaste möss, kommer för tillfället gärna upp i handen när hon inte äter eller är med bebisarna. passar såklart på då att titta lite på dem, 11 bebisar om ingen gömde sig under syskonen :-) kommer göra en tråd till kullen när de växt till sig lite :-P

StillaSinnet
2012-04-07 18:33
#10

#9 Åh, så bra att hon är handtam och kommer upp, då kan du som sagt passa på. Klokt!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Natalb
2012-04-07 21:42
#11

#10 jo och hon har stunder då hon vill komma upp morgon och kväll så kan jag titta på bebisarna utan orolig mamma :-) hör man att hon är uppe så står hon oftast på huset och väntar på lite sällskap :-P ville inte pilla för mycket än, räcker för tillfället att bara titta och ser ut som om alla bebisar är kvar och de har magarna fulla av mjölk :-)

Natalb
2012-04-11 01:55
#12

nu har jag äntligen kommit på ett sätt att få bilder från mobilen till datan utan sladd så imorgon (senare idag) kommer bilder på bebisar

Upp till toppen
Annons: