Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 674 ggr
ariama
3/31/12, 11:01 AM

intressant artikel

Om vikten av berikning hos mössen, och hur djupt rotad behovet är att få bygga sitt bo.

http://svt.se/2.108068/1.2759217/frusna_labbmoss_paverkar_forskningsresultat

(Länken finns också med i Grodans inlägg om vetenskapliga Artiklar, men jag refererar en del ur artikeln, för jag tycker det är så viktigt)

När det gäller labbmössen, behöver de "må bra" för att kunna ge tillförlitliga försöks-resultat. Det forskarna kommit fram till i tester (och vi hobbyuppfödare tagit för givet länge) är hur viktigt det är för mössen att få utlopp för sina naturliga beteenden och behov.

Just den här artikeln handlar om mössens starka behov av att få bygga sig ett bo. (Samma djupt rotade behov kan man finna hos flera av våra husdjur, grisen inte minst).

Därför har jag själv alltid tidningspapper i botten av mina burar, under ströet. Men, till artikeln:

I ett stort beteende expriment, kollade man upp vilka burar som var mest attraktiva. Burarna var förbundna med rör så mössen kunde själva välja.

Det visade sig att de ville ha värme! Upp till över 30 grader (detta visste jag inte alls). Värmen skapade de själva genom att bygga bon åt sig. Deras viktigaste aktivitet var att bygga bo!! De ägnade timmar åt att samla ihop byggnadsmaterial, även när det inte behövdes för värmens skull!

Forskarna tror, att bobygge inte bara hjälper till med värme för mössen, utan även minskar oro och stress hos dem!

Sedan upptäckte förskarna att med lite erfarenhet kan man även säga hur musen mår, beroende på hur den bygger boet!

Man kan se på boets form, om musen till exempel har någon sjukdom. (eller om hon ska föda snart, vilket är mer självklart).

Artikeln avslutas:

"- När man väl har lärt sig prata "musbo-språket" så är det ett underbart verktyg för att avgöra musens generella tillstånd."

Läs den gärna själva, i sin helhet! Skrattande

Annons:
Grodan
4/1/12, 12:33 AM
#1

Visst är den bra. Gillar den. Jag har själv märkt mycket skojiga saker just ang bobygge på mina pysslingar.

När bubbelplasten åkte av fönstret i källaren blev det lite ljusare. Och även ljusare tider kom efter det. Solen lyste rakt in på musburarna. Några honor gillade det inte och byggde aktivt för den sidan av buren. De tyckte ljuset blev för starkt - är min spontana tanke.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
4/1/12, 8:28 AM
#2

ja det här var intressant! jag har faktiskt märkt av det här med värmen hos mina tjejjer i garderobsburen, det är ganska varmt i det rummet och betydligt varmare högst upp på de översta hyllorna, och där uppe bär de upp sitt bomaterial och bygger stora fina tidningspappers bo.. jag har bomaterial i nedersta lådan så att de får klättra och jobba ordentligt och det verkar göra mycket för deras välmående! de som bor i den buren känns mycket gladare och mer framåt nu än tidigare.. jag funderade ju på om jag behövde svalare lampor med den funderingen har jag lagt ner totalt, de trivs jättebra i värmen :) jag ska se om jag hittar en termometer så kan jag kolla hur varmt de egentligen har det högst upp..

ariama
4/1/12, 8:40 AM
#3

Ja, det är verkligen fascinerande med värmen, det var helt ny kunskap för mig. Nu ska jag bara (försiktigt och varsamt och med öppna ögon) kolla vad mina möss säger om temperaturer.

För det behöver inte stämma på våra/mina möss, bara för att det gjorde det på en grupp labbmöss. Möss är så olika!!

Bobygge är också fascinerande! Eller bara hur de använder olika material i olika situationer - för det gör de verkligen, när "material" finns som går att använda (eller gnaga loss så det blir användbart).

Som Grodan säger, de använder ofta olika material för att dela av eller skydda.

Ett konstfärdigt bo kan finnas inuti bolådan, medan annat material (bottenströ t.ex.) grävs för ingången så den inte syns.

Små små "hål" i lådor eller askar, kan täppas fö,r genom att "sticka in en liten pappersbit" där, och arrangera den effektivt. Sådana där små preciserings-arbeten förundrar mig alltid lika mycket, hur kan de, hur gör de? (fast jag har sett hur de gör).

Ju mer de har att jobba med, desto mer jobbar de, desto mer är de aktiverade.

Magda
4/1/12, 8:51 AM
#4

ja det är väldigt intressant att se hur de använder olika material och hur olika möss är med vad de gillar.. Jag brukar lägga in olika saker bara för att se vad de vill ha det till.. T.ex gammalt trasigt gosedjur, vissa plockar ut stoppningen och använder som isolering, andra bygger helt enkelt bo inuti *s* tygbitar är kul för det tar lite längre tid att göra bo av.. Men tidnings papper vill de alltid ha.. I blomsteraffärer har de massa skoj material.. Torv krukor t.ex.. Populära att bygga i och av..

ariama
4/1/12, 9:17 AM
#5

Glad.

Om värme, när jag tänker efter … Obestämd

Plus 27 grader är för varmt för mina möss!!!!! De föredrar INTE 30 - 32 grader som artikeln möss gjorde!!

Jag har mitt sovrum och musrummet i ett par vindsrum under taket. Är det värmebölja under sommaren, blir det varmt här.

När temperaturen går upp över 25 grader, börjar de sova utanför sina bon, så öppet och luftigt som möjligt. Om temperaturen stiger ytterligare, har jag provat att sätta in en frusen kylklabb virad i en handduk, och då lägger de sig på den.

Mössen måste själva få möjlighet att välja! Det är inte säkert att alla väljer värmen.

Däremot är säkerligen värmen inne i deras konstfärdigt flätade och isloerade bon, upp emot 30 grader när de sover däri. Mina möss mår utmärkt i en rumstemperatur på 15 grader vintertid. MED rejäla bomöjligheter, för jag tror de mår bäst av att kunna sova sött utan att behöva "tänka på" att behöva hålla ämnesomsättningen i full gång.

StillaSinnet
4/1/12, 9:52 AM
#6

trevlig och bra artikel och tack för att du belyser vissa delar, speciellt eftersom jag just nu inte tar mig tid att läsa hela Skrattande

Angående värme så kan man nog inte dömma riktigt så att om det är 27 grader i rummet så blir de för varma och trivs inte, så där enkelt och rakt över.

Jag tänker så här
När jag använde värmemattor täckte dessa ca 1/3 av bottenytan. Resten höll rumstemp. Ibland valde mössen att boa ovanpå värmemattan, och ibland låg de i närheten av den. varma dagar låg de i den svalare delen.
Denna valmöjlighet gjorde att de hela tiden kunde anpassa sitt boende till hur varmt de ville ha det just då. Det jag såg var att honor med ungar och ungmöss valde den varmare delen. Gamla djur orkade inte riktigt med värmen alltid, så de låg lite svalare. de ville alltså ha olika även inom gruppen. Egentligen inte alls konstigt. Så är ju vi också. frusna i bland utan närmare förklaring, vallningar i bland när man önskar man kunde klä av ig sin egen hud. Om äldre möss har vallningar vet jag däremot inte ^^.

Nu har jag slutat med värmemattorna, men i samband med kvlasterangreppet här hemma funderade jag på om värmemattorna kanske ska införas igen. de höll torrt på i buren. urinen samlades inte i våta hörnor och hus av plast var inte blöta av kondens så som jag upplever att det kan bli nu. Kvalster trivs i fuktig miljö…hm…tål att tänkas på.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
4/1/12, 10:01 AM
#7

#6. "Ibland valde mössen…" osv.

Precis! Det perfekta är ju att ha en bur med valmöjligheter för mössen vad gäller värme. Så som du beskriver. Man måste ha koll! Inte bara ta för givet eller tro.

Lojs
4/1/12, 11:19 AM
#8

Jätteintressant artikel. Jag hade ju gärna velat läsa vidare om sambandet mellan hur de bygger och hur de mår.

Älskar att studera deras husbyggen. Jag har tidningspapper, hushållspapper och olika små kartongförpackningar som de bygger av och det blir olika varje gång, ofta har de 2-3 olika bon i samma bur med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
4/26/12, 10:08 PM
#9

#8 Ja, de bygger olika. Jag faschineras av de som bygger runda bollar av allt papper och hö och grejs som de har. Bollar med en liten liten öppning. Nyfiken på vad det berättar om mössen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
4/26/12, 11:09 PM
#10

Mina möss har släpat ut allt sitt bomaterial från huset och gjort bo på öppen yta om man säger så. I hörnet som är mot fönstret! Där är det som ljusast och solen lyser in där på dagen. 

Dom har gjort ett fint nytt bo idag och har massor kvar att göra för jag fyllde halva terrariumet med blåbärsris, hasselgrenar med blad på, färskt gräs och papper!

Så dom har flätat och flätat och bygger hela tiden!

Det var riktigt roligt när jag gav dom maskros blommor. Coconut tog tre blommor och vände upp och ner och la utan för boet, så dom stod upp fast blomman neråt! 
Som om hon gjorde en liten trädgård utanför boet hihihi
Jag tyckte de va så sött att jag bara stod och stirra på henne med öppen mun

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
4/29/12, 8:09 AM
#11

#10. Vad gulligt! Kyss

Det är ofta fascinerande, intressant och roligt, att stå/sitta bredvid och betrakta deras beteenden. De har så mycket för sig hela tiden, och de är så skickliga på det de gör.

Upp till toppen
Annons: