Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 666 ggr
MimmiLS
2012-04-01 11:43

agouti + agouti?

Jag undrar om agouti är en dominant gen, och isåfall hur domninant den är så att säga..

Kan två agouti's få tex vita ungar?

Annons:
Grodan
2012-04-01 19:03
#1

Agouti är dominant. Det betyder att endast ena föräldern behöver vara Agouti för att det ska ge utslag i kullen. Recessiva anlag dyker gärna upp, men de kan bli tickade. Om bägge föräldrar är anlagsbärare av non-agouti kan du även få icke tickade varianter som Black, Blue, Chocolate mm.

AA - Agouti utan non-agoutianlag

Aa - Agouti, anlagsbärare av non-agouti

A* - Agouti som man inte känner till om den är anlagsbärare av non-agouti eller ej

A*Bb - Agouti, anlagsbärare av Chocolate

A*Dd - Agouti, anlagsbärare av Blue

A*Pp - Agouti, anlagsbärare av Pinkeyed (ger Dove och Argente)

A*Cc - Agouti, anlagsbärare av Albino/PEW

A*Cc(h) - Agouti, anlagsbärare av Himalaya/Siamese

osv


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MimmiLS
2012-04-01 20:29
#2

Okej! Tack för svaret! :)

Vi har nämligen fått en liten kull på två. Där både mamma och pappa är agouti. Ena ungen ser ut som en agouti men den andra ungen är så fin och rosa så.. Så därför blev jag lite fundersam på om det är vanligt eller så, eller hur jag ska formulera mig Skäms

ariama
2012-04-02 09:52
#3

Jo, det är "vanligt" Glad.

Med "dominant" menas just det, att det bara behövs en av de två gener som alltid finns, för att färgen ska visas. Den andra genen kan vara precis vad som helst.

Så båda dina möss är agouti, men har även en gen som inte visar vad den består av, den dominanta genen gömmer den.

Däremot, om en färg är recessive, kan två möss av samma färg bara få sådana ungar. För i recessiva färger behöver båda färggenerna vara av samma slag, ingen gen kan gömma sig. Då kan det inte dyka upp några överraskningar.

Fast, det här sista är en sanning med modifikation, eftersom gener för helt olika färger kan samverka. Om båda dina agouti har bägge sina gener som just agouti, kan ungarna inte bli annat än agouti, de är sant.

Men även andra färggener spelar in, så du kan få t.ex. rödögda agouti, eller blå agouti, eller till och med helt vita (albino).

krångligt att försöka förklara enkelt…

Grodan
2012-04-02 23:47
#4

#3 Tyckte det var ett jättebra och lättförståeligt inlägg och förklaring.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: