Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1529 ggr
StillaSinnet
2012-04-07 23:18

Gammelgubben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

IntGrCh SMS2-10 Vibys Imse fyllde här om dagen 2 år och 4 månader, fantastiska 28 månader gammal!

Jag njuter av varje dag han är kvar hos mig och jag vet att det är snart tal om timmar snarare än dagar. han sover mycket och är svårväckt. Idag trodde jag han låg död i ett hörn. jag strök försiktigt över honom och suckade, när han plötsligt ryckte till och vaknade. gick fram till sina flickor runt matskålen och åt med god aptit.

Jag övertog Imse när han var 1 år och 1 månad gammal, men det känns som jag har känt honom sedan han var lite parvel.

Imse till vä i bild och bredvid honom till hö Forever Svea Of Sweden

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2012-04-09 00:29
#1

Grattis! Det är mkt bra jobbat!

Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
2012-04-09 00:44
#2

Den här linjen är både frisk & sund, vacker och trevlig! Det är den här linjen jag avlar på ;-)

Grodan
2012-04-09 01:16
#3

Det är ganska ballt att det är samma linje som Madeleine Raftö pysslade med. Det visste jag inte förrän du berättade det. Lite mer historia om linjen kan vara intressant.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-04-09 11:15
#4

Vem är Madeleine Raftö?

Tomas vet kanske mer om linjen, men vad jag kan se så stannar det vid engelska importer.

Far: Vibys Örvar 09-638

Mor: Cooksons Iceprincess 09-295

ff: Cooksons Ice 09-296

fm: Bennets Snowwithe 09-300

mm: -

mf:  -

Vibys Örvar står för övrigt som född 2009-12-03, samma datum som han blev pappa till Imse, det är fel…undrar när Örvar är född, regnr 09-638. Måste vara född på sommaren 2009 gissningsvis.

Efter importerna föddes bla IntGrCh.SMS2-10 Vibys Imse, Vibys Dante, Vibys Dolce Vita, Vibys Åfelia mf, som sedan användes för att skapa Vibys P- och R-kullar (Pollux, Rosa sov) och sedan har det rullat på. Idag heter avkommorna hos mig Tindra, från kent, och Mistel, från Tomas, förrutom mina egenfödda.

Eftersom de flesta av Lena Tysks underbara Vibylinjer i sö cr härstammar från dessa urimporter, alla registrerade i en följd 2009, och finns bevarde i orörda linjer hos både mig, Anette Ajanki, Kent och nu på senare tid har även Tomas tagit upp aveln med denna linje, så behöver linjen nu ca 3 år senare utavlas, men försiktigt. För att inte förstöra linjerna måste vi använda minst lika gott virke som den redan har. Risken finns att vi får vackra men sterila djur till slut.

***

Jag har valt att använt mig av de tyska Chilloutarealinjerna från Roland Fischer och de finska Necrolopislinjerna från Kaisu Araksinen som jag själv importerade under 2010. Jag har även använt mig av Morkullans Chim som har både Chilloutarealinjer och linjer från Anniinas Rapunzel's Still Life, besläktade med Necropolis som Kaisu föder upp i nära samarbete med Rapunzels från Anniina.

Int.Gr.Ch,SMS2-10 Vibys Imse har jag bla parat med Tindra från Kent och har där ren Vibybakgrund i tex avkommorna TAMs Cato och TAMs California.

TAMs California har under våren 2012 parats med kents Åttan, ytterligare linjeavle i rena Vibylinjer. Nu ungar på 5 veckor, T-kullen 2012

Imse parades också med Morakullan´s Chim och där har jag bla avkommornaTAMs Eclipse och TAMs Edelweisse. Här är det en direkt utavel mot tyska coh finska linjer genom Morkullans.

Imse parades först av allt med Sv.Ch Chilloutareas Drop våren 2011 och ungar föddes 2011-03-06 i U-kullen.
Häromdagen blev SMP1-11 TAMs Unique(hona) och TAMs Unruly (hane) föräldrar, båda 12 mån gamla, med varsin partner.

SMP1-11 TAMs Unique pardes då med Bvlgari, en tricolor från Holland. Jag har haft henne tillsammans med Int.BP Forever Urban hela hösten, men det blev aldrig bebisar dem i mellan. Bvlgari är av samma typ somChilloutarea-importerna. Stor och härlig hane med fin typ.

TAMs Unruly har gått länge med Forever Svea Of Sweden, men det blev inga bebisar där heller, så nu parades han med en broken, TAMs Ulla-Maja för att ge tricolorer, här har jag "förstört" genom att använda en hona utanför de fina engelsktypade linjerna. Hon är av korsad typ. TAMs Ulla-Maja har förvisso en Smashing-pappa, med allt var det innebär (Sv.Ch Chilloutareas Pie+ Morkullans Pipmus), men också en svensktypad långhårsmamma från en zoobutik. Inget som kommer förstärka några Vibylinjer.
Kullarna efter Unique och Unreal är födda 28 feb och 30 mars 2012.

I den U-kullen våren 2011 föddes också TAMs Underground, som lyckades rymma och fick fler avkommor än jag hade planerat men i en planerad kull med Int.Gr.Pr,SMS2-11 TAMs Åska föddes bla TAMs Dufenkrooks White X-mas,bl spl, mer om henne senare.

Bland de jag kommer använda för ytterligare utavel är bla Forever-kullen födda 2010-10-15 och nu 18 månader gamla.**
Int.BP Forever Urban** och Forever Svea Of Sweden är syskon  ur den kullen. Ingen av dem har ännu parats med någon Vibylinje hos mig, men Anja har parat sin Trettonina (Viby) från Kent med Urban där jag ska få en hona.

Forever-kullen:

Far: Chilloutareas Rowan, pew
Mor: Chilloutareas Bun, spl

Int.BP Forever Urban har jag parat med Sv.Ch Necropolis Loss Of Memory, alltså linjer helt fria från Vibys. Avkommor från icke Vibylinjer är tex Sv.Pr TAMs Jolly Jack, sö cr ssh, Sv.Pr TAMs Jolly Joey, pew ssh, och TAMs Jolly Jody pew, som sakta kommer paras med Vibylinjer. J-kullen är nu 8 månader och redo att gå i avel. 
Samma kombination fick senare en kull till, 2011-08-13, R-kullen med tex TAMs Restless Ruth sö cr, TAMs Restless Ron, pew och TAMs Restless Riff, sö cr.

Jag har också en avkomma kvar efter Necropolis Chromakey Dreamcoat, pew ssh, i parningskombination med Chilloutareas Cake, nämligen TAMs Yacca Monster, spl.

TAMs Yacca Monster spl, parades med TAMs Dufenkrooks White X-mas bl spl, och fick två kullar. I den sistfödda kullen , 2011-12-09, finns två sparade sö cr honor och en sö cr ssh hane, TAMs Jumpy Judith, TAMs Jumpy Jessy och TAMs Jumpy Josh.
Av dessa tre är Josh klart störst och snyggast, dsstum satin. han är ett resultat av Vibylinjer (Imse är X-mas farfar) i kombination av Necropolislinjer (Dreamcoat är Yacca Monsters pappa), tyska linjer (i kullens farmor och morfars mor) och även nya Engelska linjer i Åskas mamma Fancymouse Carbon, engelska linjer som inte har med Vibys att göra.

TAMs Jumpy Josh ska jag använda för att para tillbaka på Vibylinjer. Här är det lite för mycket utavel. tex tillsammans med TAMs Edelweisse, eller någon av de nya ungarna i T-kullen, men de är ju bara 5 veckor ännu.

Smashing-kullen men Morakullan´s Pipmus som pappa (bo/f) och Sv.Ch Chilloutareas Pie som mamma, heller aldrig parade med Vibylinjer, just nu enbart splash i de linjerna, men så sikt kan det bli tal om parningar spl+sö cr och då kommer self i sö cr att uppstå.
TAMs Smashing Cosmetica, spl, har just fått en kull splashar tillsammans med Hugo Boss, spl ax, precis som Bvlgari är han också från Holland. Stor snygg hane. Samma sak här: om jag parar ut med self sö cr så får jag self sö cr, kanske i ax till Tomas stora glädje. Jaja, vi får se hur det blir med det ;)

Ja, än så länge har jag gott om avelsmaterial torts att Vibys linjer börjar bli snäva Skrattande

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[TomasH]
2012-04-09 12:46
#5

#3: Jag vet inte om Madde hade just den här linjen (som faktiskt är Lena Tysks ihopkok av 2 gamla engelska linjer) det finns ju ganska många creamlinjer i Storbrittanien… Jag har själv haft creamar och stone från både England och Finland samt från Madde.

#4: Madeleine Raftö var smådjurssveriges genetik-guru som dog alldeles för tidigt!

#5: jag vill helst inte alls blanda ut linjen med annat. Men nu ser det ju ut som min lilla nya uppfödning kommer att upphöra då musuppfödare (till skillnad mot marsvins- och hamster-uppfödare) inte lånar ut hanar och jag kan inte ha nån själv. Mina flickor får då stanna som sällskapsdjur. Min "aktivitet" i musvärlden kommer då att upphöra vad gäller domare osv. tills jag nån gång flyttar till hus…

[TomasH]
2012-04-09 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här fin är min 8 v egenuppfödda hona med helt Viby-linjer. De utblandade jag har sett har främst förlorat i storlek på öron samt längd i kroppen, 2 egenskaper som är viktiga för en utställningsmus.

Bilden är tyvärr suddig :-(

Annons:
StillaSinnet
2012-04-09 13:29
#7

#6 Jag kan bara tala för mig personligen och jag vill inte gärna låna ut hanar, men jag kan ta hit en hona på parning. det har hänt. Jag är kontolfreak och vill se mina djur hela tiden.

Synd att den anledningen ska gå ut över din domarroll…jag förstår egentligen inte hur det hänger ihop för du har ju tidigare dömt medan din uppfödning inte varit aktiv, eller hur?

jag behåller också Vibylinjen så intakt jag kan, men när jag har BRA djur så utavlar jag, inte annars.

Däremot har jag motsatt använt mig av dessa bra linjer för att bygga upp andra linjer oh därför ser man Vibylinjer på andra håll i min uppfödning. De är en stor tillgång!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2012-04-09 15:17
#8

#6

Överhuvudtaget är vi mer återhållsamma med att låna ut möss än var marsvinsfolket är, helt rätt, och det beror ju på att mössen så lätt blir sjuka, det vet ju du också. Lättare än tex marsvin. Man kan ju därför inte på något sätt kräva att det ska vara normen att folk delar med sig och lånar ut sina avesdjur, eller hur?

under någon timme har jag funderat lite på det du skrev och eftersom jag vet att du förstår det jag inledde inlägget med och har önskat att få låna hane av mig och jag har sagt nej, och jag sitter dessutom i syrelsen för SVEMUS, till och med ordförande, och har frågat dig om du kan döma, så känns ditt beslut som ett personligt straff för mig. Eller ett hot? Är det så du menar? ska det gå ut över föreningen i så fall?

Jag hoppas jag missuppfattat dig totalt här, annars blir jag hemskt ledsen Rynkar på näsan

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[TomasH]
2012-04-09 16:25
#9

Oj då! Nej inte ska du alls ta åt dig! Det är nog ingen som längre lånar ut hanar så känn dig inte utpekad. Jag har full förståelse för smittor och ingen utomstående kan bestämma över någons djur, absolut inte! Men det är bara att inse fakta, jag kommer inte att kunna fortsätta min avel utan hanar (och jag vill heller inte blanda ut Vibylinjen med icke show-typade djur).

Jag känner lite att det kanske är dags att jag ger mig: jag håller inte med så många av er angående att de svensktypade/zoodjurs-stammade djuren skulle vara friskare/snällare/snyggare/bättre än de engelska showmössen jag har.

Jag håller inte med att ondgöra sig över all avel med dominant red men samtidigt promota "high-white"

Jag håller inte med att döpa om och ändra om i vår standard bara för att det görs annorlunda i Finland.

Jag kommer troligen inte att vilja åka på utställningar utanför Stockholm (för att jag är en lat noll-åtta)

Jag kommer nog inte att vilja döma med plasthandskar något mer då jag tycker att jag känner djuret för dåligt då, som att äta tuggummi med pappret på.

Hade jag kunnat fortsätta min uppfödning hade det funnits ett driv för mig att fortsätta debattera och aktivera mig och kanske t.o.m. underkasta mig majoritetsbeslut över mina åsikter…

Sen kan jag tycka att det var överdrivet dyrt att betala 500:- för att registrera 3 möss (utan fader då jag aldrig fick hans reg.nr) och det tror jag inte att jag vill göra igen.

Du och jag vet ju båda hur du kände det när du la ner din leopardgeckouppfödning, du ville ju inte ha något med det att göra, så jag hade faktiskt räknat med att du förstod mig nu…

StillaSinnet
2012-04-09 18:23
#10

#9 Så skönt. Jag var lite orolig där en stund Kyss

men det är inte alls skönt att du vill sluta som domare, men visst kan jag förstå det. Bara några av de argument du radar upp gjorde att Anna Nilssson ville sluta och lämnade föreningen. Tex att inte vilja åka runt och döma i landet.

Många av punkterna du radar upp står jag också bakom, och jag fortsätter debatten :)

handskarna är nog ändå här för att stanna. Det går till och med de internationella domarna med på. David och Paul har till och med redan nu sagt att de vill döma SM i september, utan rakborste och med handskar ^^.

Kostnaden kommer gå ner, det är vi alla överens om.

Jag slutade med leopardgeckosarna pga att marknaden nog. Jag har två kvar som sällskap och jag saknar reptilmässorna massor. Hade man haft domare där med betalda resor och jag hade varit domare så hade jag förmodligen fortsatt att besöka dem, men som bensinpriset är nu måsta jag tyvärr välja….tråkigt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
2012-04-09 20:18
#11

#4 Vibys Örvar är född 3/8-09

Han var ganska precis ett år när jag fick hem honom (har jag för mig i alla fall..)

StillaSinnet
2012-04-09 20:37
#12

#11 Tack, Ajanki!

Kan Grodan ändra det i registreringsprogrammet, tack?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-04-09 22:53
#13

#5 Ok, då missförstod jag.

Jag är ju inte ett dugg intresserad av Viby-linjer, utan av ursprungslinjen - de Engelska uppfödarna. Vad de jobbat med, hur länge, hur de avlar osv. För att det är intressant och helt motsatt det jag själv gör.

#9 Det är bra att du har åsikter. SkrattandeTycker det låter som om du är i en liten svacka nu och kanske bara behöver en kram och lite uppmuntran. Livet är bajs för alla lite då och då. Vi måste stötta varandra. KRAM Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2012-04-09 23:02
#14

#12 Ok, bara ajanki är hundra på att han är född 3/8 -09 så


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-04-10 05:56
#15

#14 det är i alla fall mer korrekt än 3 dec ;)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
2012-04-10 08:40
#16

#12 Nej, jag var inte hundra på 3/8-09…jag gick igenom alla papper och mail i går och hittade det rätta datumet. Han var född 090501 och det är jag hundra på! Ber om ursäkt för tidigare datum!

StillaSinnet
2012-04-10 10:43
#17

#16 Jättebra att du kollade upp det! Låter mer troligt i att han är född i maj, ja.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-04-18 21:32
#18

Jag kollade i SVEMUS Regsystem och eftersom kullen är född hos Lena Tysk och det är hon som reggat sin kull kan jag inte ändra något. Inte förrän hon kan säga med exakthet när kullen med Vibys Örvar är född.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-04-18 21:43
#19

Äsch…men låt det bero då.

jag kan hälsa att Imse lever än. Han är inte ens sjuk på något sätt. trött gubbe, men inget mer. Klarar han 3 maj så fyller han då 2 år och 5 mån :D

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-04-18 21:47
#20

#19 Skoj med så gammal gubbe!

Om LT har kvar några papper så är det bra om man kan kolla i dem. Annars så kommer jag att hämta pärmar och Registrator saker hos förra Registratorn så fort jag är i närheten av Tyresö och då kan jag kolla däri.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: