Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 794 ggr
StillaSinnet
4/9/12, 1:23 PM

Svarta Vibylinjer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi ändå diskuterar Vibylinjer här så vill jag gärna veta hur Vinys svarta linjer har förvaltats? Där har jag nämligen svarare att utavla och behöver ha lite nytt blod.

Jag har själv linjer som bottnar i Bennets Dark Lady, Bennets Lucifer, Bennets Daughter Of Lucifer, Bennets Prince Of Darkness och därefter i Lenas egna kombinationer efter importerna: Vibys Cacao, Vibys Afika, Vibys Angelina, Vibys Äkta Cacao, Vibys Mickey, Vibys Ärlig, Vibys Todd och Vibys Toblerone.

Dessa har sedan parats ut på sina håll och innhåller annat. jag har tex parat Vibys Angelina med Vibys Urax (Urax var en bl/t satin efter helt andra Vibylinjer) och fick då min Always-kull, en av mina absolut första kullar.

Alwayskullen har sedan kombinerats dels med sö cr för att få upp storleken, parningen blev:
Always Hot + Forever Svea Of Sweden som fick Zodiak-kullen där TAMs Zodiak Virgo idag är Svensk premier som sv ssh.

Deras andra kull blev B-kullen där TAMs Brunette, ck ssh blev BIS1 med CERT i Vårgårda, ställd för första gången, 9mån gammal.

TAMs Always Hot parades också med Vbys Toblerone och där har jag TAMs Lonely Leeron kvar.

Dels har jag parat Always Victory sv sh med Fancymouse Carbone bl sh, och fick där svarta blåbärare i min Q-kull.

TAMs Quality Murphy sv sh är sedan parad med Sv.Pr Vibys Todd sv sh och fått tre kullar, H-kullen 2011,  L-kullen 2012 och R-kullen 2012. Här har jag sparat i stort sett hela kullar för framtiden. Ett par från H-kullen såldes. De jag behöll var bla Sv.Pr TAMs Handy Harmony som jag hittade död i vintras innan jag hann para på henne. Och sedan har jag TAMs Handy Harry kvar. Anja köpte Hillary och har parat henne med Eros CP från Kent. Därifrån har jag köpt tillbaka två svarta hanar. The Undertaker och Ghostrider.

TAMs Quality Guinness har används vid parning med Pearl och gett blå pearlbärare ihop med TAMs Observing venus.

Sv.Pr TAMs Quality Ebony parades dels med en CP, Eros från Kent, och gav snygga svarta, Dels med TAMs Åskboll, bl ssh, och gav snygga svarta. Tyvärr dog någon av de jag sparade så jag har bara TAMs Known As Kody kvar och hon är blå. Här vet jag att folk sitter på snygga svarta ute i landet.
Known As Kacy hos Birgitta gutke tex ;)

Qumquat från Kent köptes in, men har inte riktigt nått upp till avelskvalité och därför har jag inte tagit kullar på henne. Hon är liten och har en knyck som iof kan vara en klämskada. jag ställde henne i Vårgårda men fick dåliga omdömen på henne vilket bekräftade mitt bortval av henne. Lite synd! Qumqwat hade varit värdefull i linjeavle om hon hade varit bra.

***

Ja, var är alla andra svarta Vibylinjer tro? jag har en del hanar men börjar få ont om honor…

På bilden TAMs Zodiak Virgo som sätts med hane nu, prick ett år gammal.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ajanki
4/10/12, 6:46 PM
#1

Jag svarar dig här fast jag egentligen inte har kunnat förvalta dom svarta Vibylinjerna som jag hade velat!

Jag hade Vibys Mascara (E. Vibys Äkta Cacao och U. Vibys Afrika) och en dotter till Vibys Ärlig från Kent som hette Raven. Båda två fick tumörer väldigt tidigt så jag hann inte para dom (och tur var väl det egentligen…)

Jag hade en son till Vibys Ärlig också, han var väldigt mörkt sotad agouti, han har jag fortsatt på men det är ju inte renavlat svart där.

[aammE]
4/10/12, 8:11 PM
#2

Tror många av min sambos siameser härstammar från just den linjen, känner igen många av namnen i alla fall. Får kika på det sen.

StillaSinnet
4/10/12, 9:13 PM
#3

#1 Ok, tack för infon, Anette! Det jag har lagt märke till är att de riktigt svarta är mindre i storleken, får puckel och skrynkelöron. Så fort jag fått upp storlek och typ så har den där enorma svärtan försvunnit lite.

Jag tog hem Bennets African Queen, ca 1 år, som hade en ärtstor tumör på bröstet vilken växtra snabbt så jag tog bort henne bara några veckor efter hemkomsten. Vibys Todd tog jag hem och han är snart 1.5 år utan tumör. Jag tog även hem Vibys Toblerone som finns kvar än, 1.5 år gammal.

#2 Kan absolut stämma eftersom Kent har använt linjerna till att få fram extreme siamese.

Så synd att ingen mer än jag satsar på rena svarta linjer.

Eller…nä, det gör ju inte jag heller. Extremelinjerna var dels från början fulla av choklad och jag har dessutom parat in blått en del, så de är och har aldrig varit riktigt rena svarta linjer.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kent
4/10/12, 11:54 PM
#4

jag har en svart linje kvar som jag tar av till mitt projekt med siamese.

dock så är dom inte extreme(tror jag) for vissa har en vit tå eller lite grå hår.

StillaSinnet
4/11/12, 8:11 AM
#5

#4 Nej, de är nog inte "rena" längre iom att de är siamesebärare. Det är lite synd…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kent
4/11/12, 8:32 AM
#6

#5 nej dom är inte rena viby´s mera ….for det va en mycket svag inavel stam tycker jag…sjuka djur som blir "gamla" fort.

nej jag har valgt att avla ut mina…..dock bär inte alla på siamese , jag har sparat en linje som är bara svarta det är derifrån jag plocker nya djur till mina siamese.

Annons:
StillaSinnet
4/11/12, 12:58 PM
#7

#6 Ja, som jag skrev i #3 så såg jag också en del svagheter i dem. Dina svarta linjer låter intressant…någon bra hona över kanske?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
4/11/12, 10:38 PM
#8

Jag har endast avlat på Always Got U. Han var en snäll Black Tan som blev far några gånger.

Han har fått kull med Skrynklan, Fuzzy, kull med Chilloutarea´s Ämbör, Recessive Yellow SSH, och även fått träffa Morakullan´s Vynteria, Blue SAX.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: