Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 686 ggr
Exoticas
2012-04-11 00:10

Sjuk mus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morse var han pigg och kry och ortfarande fet. Han har alltid haft lite extra hull! vid lunch var han lite lugnare och klättrade inte runt på grenarna i buren och nu i kväll låg han i ett hörn!

Hur kan han ha tappat halva sin kroppsvikt på bara några timmar, han kisar, rör sig inte mycket och pälsen är som ni ser på bilden väldigt fet!

Har inte sett en sådan drastisk viktminskning på en mus tidigare, som sagt har han haft lite extra hull och nu känner man och ser ryggraden.

Han går ihopkrupen, inga symptom förns idag vid lunch när han började vara lite slö.

Har flyttat över honom till egen bur med vätskeersättning, gröt, torrfoder och en kalas måltid. Får se hur han mår i morgon, förhoppningsvis fetar han på sig inom ett par dagar…

Bilden kankse inte visar hur liten han är i nuläget, han är egentligen väldigt långhårig men nu ser han bara tuffsig ut. Under den pälsen är det bara ben =(

Carlings måste klara det här, han är en dundermus så om någon har något tips eller vart med om en liknande drastisk viktminskning så skriv här!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Grodan
2012-04-11 00:30
#1

Det kan vara så mkt. Förhoppningsvis fungerar det att ge honom egen bur med massa nyttig mat och värme. *håller en tumme*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
2012-04-11 00:38
#2

#1 Men den drastiska viktminskningen? Funderar på mask, men verkar osanorlikt!

vägning var faktiskt igår och igår kväll låg vikten på 62 gram, idag ligger den på 33. Alltså nästan halverad! han har blivit så ytte pytte min stora man!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
2012-04-12 00:00
#3

#2 Kan vara så mkt, men det jag först tänkte på är att han kanske inte trivds att bo i hanflock om han bor/bodde i sådan…

Tycker inte att mask visar sig sådär. Däremot om mössen nyligen träffat mus med annan bakterieflora kan man räkna med 2-3 veckors insjuknande efter det. Då kan insjuknandet vara precis så som du beskriver. Viktminskning, hopkrupen, ruggig päls, aptitlöshet, kall och rör sig inte så mkt. Det kan vara virus eller bara för många bakterier eller för svåra bakterier/dåligt immunförsvar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Malja
2012-04-12 10:47
#4

Jag är verkligen inte någon expert på detta ämne men får jag fråga en sak, andas han konstigt?

Exoticas
2012-04-13 17:48
#5

Det var bara vätske brist på hög nivå! En elak liten mus har hållt honom borta från mat och vatten antagligen under en längre period! övervakade med webcam över dagen och fick se hur det låg till, efter rådgivning av vet!

Han är mycket piggare och hullar nog på sig snart =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Stephanie
2012-04-13 17:54
#6

Vad skönt!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Exoticas
2012-04-13 17:59
#7

#6 Jo verkligen trodde att det var någonting jobbigt, har aldrig sett en liknande viktminskning så snabbt under så kort tid. Trots det har jag haft flera hundra möss! ska räkna pinnar och se precis hur många jag ägt ;)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
2012-04-13 18:07
#8

#5 Så det var frågan om en hangrupp alltså där denna kille blev mobbad?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
2012-04-13 19:11
#9

#8 Nej psykisk mobbing från en hane i gruppen, har dock inte vart så tidigare i denna flock. Han mobbing snubben får nu gå med en gamling, ska nog fungera =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
2012-04-13 19:22
#10

#9 Fast hangrupper är sällan helt stabila, man kan inte kallt räkna med det och man måste leta efter dessa tecken bland många fler. Med mitt inlägg i #8 menar jag just det mushanen har blivit utsatt för. Det räcker ju med att det är en hane som är dominant.

I a f så är jag glad att den svaga killen nu repat sig och att du är medveten om problemet. Och ber om ursäkt för om jag uttrycker mig klantigt. Jag är supertrött idag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: