Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 539 ggr
Josefineep
5/3/12, 8:14 PM

Ta kull!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag är barnsligt nyfiken på att para en av mina mushonor. Jag har aldrig avlat på möss men däremot både på kaniner, hamstrar och hästar.

Jag skulle vilja lära mig mer om färger, vad man ska avla på och hur man bäst går tillväga. Så den som känner för att ge mig en liten kurs, gör gärna det! :)

Tänkte avla på en svart hona som faktiskt en härifrån forumet fött upp! Dock är hon ännu ung och därför planeras inte avel ännu utan istället i framtiden!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Annons:
Camillhe
5/3/12, 9:01 PM
#1

Det finns väldigt mycket bra Artiklar som jag rekommenderar dig att börja med att läsa och sen kan du ställa frågor utifrån dem och det du inte hittar svar på.

Klicka på Artiklar uppe till vänster så får du upp bl.a kategorin avel och avelsetik och sen har du en till kategori med genetik som du kan ha stor nytta av.

Grodan
5/4/12, 12:01 AM
#2

#1Kyss

#0 "Jag är barnsligt nyfiken på att…" hihi, vilket härligt uttryck.Skrattande

Din tös ser ut att vara Longhair. Jag skulle föreslå en hane som är Longhair till henne om hon har en bra stam och är frisk vid 6-10 månaders ålder. Din hona har lite att önska när det gäller typ, så hanen bör ha bättre typ och inte samma fel som honan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Josefineep
5/4/12, 1:15 AM
#3

#1 Ska absolut kika bland artiklarna, tack för tipset! :)

#2 haha men jag är ju barnsligt nyfiken! Hon är lite långhårig faktiskt, ska se om jag kan hitta en hane, vad bör jag tänka på när jag letar hane till just henne? :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Grodan
5/4/12, 1:37 AM
#4

#3 hihi

Först beror det på lite vad du vill göra. Sedan hur hon utvecklas. Jag gillar själv att matcha temperamentet så gott det går. Sedan om honan har kort kropp väljer jag hane med lång kropp. Djur med små ögon avlar jag sällan på, men om vi antar att honan har små ögon bör du inte använda en hane med små ögon.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
5/4/12, 3:18 AM
#5

Vid vilken ålder hade du tänkt ta en kull? =)
Jag tycker att det viktigaste är temperament! Så jag hade helt klart sagt ta en mus med ett super temperament, börja leta hanar redan nu! Om du hittar en bra hane som är gamal men har en kull på gång, eller en hane som precis fått kull nu så kanske det blir lagom ålder tills du känner att du vill ta en kull?

Jag älskar förarbetet i alla mina kullar, att gå igenom stam leta bra möss. Det är 50% av arbetet för mig!

Ska du bara ta en kul eller hade du eventuellt tänkt dig flera?

Vet du hur stam ser ut, sjukdomar i stam, temperament i stam? Annars kan du ta reda på det först, en underbar mus kan ha otroligt dåliga saker i stam. Man kan bli chockad över hur ungarna blir om man inte går igenom stam noga. Det är lite som rysk roulette när man tar en kull på okännd stam!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Upp till toppen
Annons: