Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2739 ggr
mieeow
5/4/12, 8:56 AM

Skadad tass :(

Min lilla charlie har skadat tassen, mamma hade satt ner hans bur på golvet och då trodde min hund att hon kunde "nagga"/nafsa precis utanför gallret som hon gör på råttorna. (råttorna bryr sig inte, men jag säger alltid till yoshi när hon gör såhär, då skador kan tillkomma om de små stoppar ut sina små tassar) Charlie som inte är van att yoshi gör såhär stoppade självklart ut tassen och skadade den på något vänster, han fick panik då han fick ont så jag fick plocka upp honom och lugna honom. Och nu använder han inte den vänsta framtassen alls! Han verkar försöka använda den men att det inte går/gör för ont. Han har den bara hängande lite uppdragen mot kroppen Gråter Jag har känt lite på den för att se om något är brutet, det är svårt att känna men benen verkar vara hela, dock rycker han till när jag tar i den så han får ont och då vill jag inte hålla på för mycket.

Så vad ska jag göra nu? Om jag inte ser några förbättringar snart så ringer jag vetten och ber om råd, men vad kan dem göra? Finns knappast något man kan göra åt en bruten tass på en mus, eller? Rynkar på näsan Jag vill ju inte att han ska fortsätta ha ont, men inte heller avliva en så fin mus som är helt frisk i övrigt.

ååh… Gråter

Annons:
Vattnadal
5/4/12, 10:35 AM
#1

Sätt honom i en luten bur, så att han inte rör sig i onödan. Håll honom varm, med nyttig mat och vätska. Inred med ett hus och inget annat att klättra på.

Är det sår eller bara ont? Om sår, välj hellre tidningspapper eller tyg som bottenmaterial.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mieeow
5/4/12, 3:09 PM
#2

Okej det ska jag göra, inget sår, han har bara ont. Använder fortfarande inte tassen.. :/

Vattnadal
5/4/12, 5:24 PM
#3

Jag hade en mus som hade en allvalig benskada för många år sen. Hon fick bo i en riktigt liten låda till benet började bli bättre, sen lite större och först när jag ansåg att benet var mer läkt och behövde tränas upp, fick hon stor bur igen. Det gick strålande!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mieeow
5/4/12, 9:16 PM
#4

Hur liten bur tänkte du då? för jag har såna "vanliga" burar som brukar finnas i djuraffärer, är den för stor? annars har jag en Transportbur för möss, men den är alldeles för liten! kan kolla om jag hittar någon mittemellan..

han försöker hela tiden använda den, men det verkar inte fungera… usch, jag har så dåligt samvete för att jag inte flyttade hans bur tidigare Gråter

Nu ska jag iaf gå och göra mat till honom, tänkte att han kunde få lite äggskal nermalt i färskmat, är det bra tror du? tänkte på att det innehåller kalcium som kan hjälpa ev. benfrakturer, det är ju bra till dräktiga honor?

Vattnadal
5/4/12, 10:55 PM
#5

Jag använde en Transportbur. Meningen var ju att hon inte skulle kunna röra sig en massa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mieeow
5/4/12, 11:02 PM
#6

fast den jag har är så liten att mat och vattenskål tar mer än halva "buren", och det funkar inte att ha vattenflaska. har haft det så innan i en kort period när jag hade akut brist på burar, men det tog 5min så var allt blött, både när jag hade vanligt underlag som när jag hade tidning/fleecetyg. Obestämd

Så det funkar nog inte… den buren funkar endast till korta resor till veterinären Tungan ute

Men jag ska leta imorgon och se om jag hittar en mindre bur än den han har nu, eller om jag kommer på ett sätt att dela av den. :)

Annons:
Camillhe
5/5/12, 3:46 AM
#7

Man kan be veterinär skriva ut metacam (smärtlindrande och antiinflammatoriskt).

Vattnadal
5/5/12, 11:28 AM
#8

Fast man ska inte ge smärtlindring då de har en sådan skada. Då luras de att anmvända benet, och det läker inte.

Minns med fasa när Vidar (hund) hade sin nackskada. Han hade så ont att han skrek när han försökte röra sig det minsta. Jag fick absolut inte ge någon smärtlindring, för om det var en skada på en kota, kunde han röra sig för mkt och skadan blir då värre.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mieeow
5/5/12, 12:25 PM
#9

#8 usch ja :( jag brukar själv undvika att ta alvedon och liknande i onödan, just för att jag ska veta hur frisk/sjuk jag faktist egentligen är, så tar det typ bara för att kunna sova om man har feber.

nej, jag vill helst inte ge honom smärtlindrande… nu när jag tar på tassen så rycker han inte till på samma sätt, men han använder den fortfarande inte. Jag undrar om han fortfarande har ont eller om det bara inte fungerar som den ska.. ObestämdRynkar på näsan

När han äter så använder han den så pass att han stödjer matbiten med "handryggen" eller vad man ska säga, men håller bara i maten som vanligt med den andra tassen… likadant när han tvättar sig, han använder båda tassarna, men den skadade verkar mest bara hänga med.. Rynkar på näsan

[greywitch]
5/6/12, 2:58 PM
#10

Förlåt, men efter några dagar och ingen bättring så hade jag låtit musen somna in och slippa lida. Rynkar på näsan

mieeow
5/6/12, 4:56 PM
#11

#10 jag ska ringa veterinären imorgon och så får vi se hur det blir då, jag inser också att om det inte blir förbättring får han nog somna in, det finns inget annat man kan göra åt det om det inte läker av sig själv… Men ska ringa dit imorgon

Magda
5/6/12, 5:16 PM
#12

prata med veterinär kan ju vara bra om de kan ngt om möss.. annars håller jag med #1.. så hade jag gjort..

och använder han tassen litegrann så kan du lugnt avvakta innan du börjar fundera på avlivning som alternativ tycker jag. man vet ju själv hur lång tid det kan ta även om man bara stukat foten…

ks.gerbil
5/6/12, 5:47 PM
#13

jag tycker inte du ska tänka på avlivning nu.. när min ena gerbil bröt bakbenet gjorde han precis som din lilla musis han fick vara i en mindre bur med sin bror som tog hand om honnom och benet läkte efter ca. 2 veckor.. sen vet jag inte om möss är mer omtåliga eller så men jag tror den kommer läka :) sen har du ju sett små små förbättringar!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
mieeow
5/6/12, 8:42 PM
#14

tack så jättemycket hörrni, det hjälper mig att hålla modet uppe! :)

Jag ringer vet imorrn och pratar, så får vi väl se vad han tycker…

Camillhe
5/6/12, 10:13 PM
#15

Metacam är både smärtlindrande och antiinflammatoriskt. Du kan väl fråga veterinären om det.

Min veterinär anser att man sätter in metacam vid den här typen av skador, det gör inte att musen/råttan överbelastar utan hjälper till med läkning.

mieeow
5/6/12, 10:20 PM
#16

#15 kan man inte ge lite örter som är antiinflammatoriska då? visst är det inte lika starkt, men då är det inte smärlindrande heller

Camillhe
5/6/12, 10:23 PM
#17

Jag tycker inte man ska experimentera med sånt. Men såna val är ju upp till var och en.

[aammE]
5/6/12, 10:23 PM
#18

Har haft en mus med brutet ben, gjorde precis som de andra redan beskrivit och gav extra nyttig mat. Hon läkte och levde ett normalt liv sedan. :)

mieeow
5/6/12, 10:25 PM
#19

#17 men om man vet vad örten har för verkan? tänker att det borde väl vara samma verkan på möss som på råttor och människor?

Camillhe
5/6/12, 10:36 PM
#20

Fast det finns ju en anledning till varför man skriver ut mediciner istället för att äta örter, inte sant? En medicin är ju rätt dosering och kontrollerad. Vet du hur mkt örter och vilka örter som ger samma effekt?

Och man kan inte heller "räkna ner" som i att en människa ska äta 100 gram av denna örten för att få denna effekten, ja då ska en mus äta så här mycket. Det funkar inte så utan olika djurslag kräver olika doseringar.

Det är ju ingen som kan bestämma vad du ska göra, men eftersom du skrev att du ska prata med veterinären i morgon så tyckte jag att då kan du ju fråga om hans åsikt gällande metacam.

Jag tycker personligen inte att det är rätt mot djuret att det ska ha ont vid ett brutet ben för att det  då inte kommer att belasta det. JAg fick också lära mig att det var så man skulle göra förr, tills en person sa ngt annat och jag diskuterade igenom det med en exotiska djurveterinär som ansåg att det är väldigt förlegat att resonera så. Man gör inte så med större djur utan dom smärtlindrar man (oftast iallafall). Varför ska råttor och för den delen möss ha ont i onödan?

Men detta är MIN åsikt. Om du tycker att det är en bra idè att ge din mus örter så gör det. Jag kan inte säga att det är fel, bara att jag inte tror på idèn.

Annons:
mieeow
5/7/12, 10:05 AM
#21

#20 jag bara resonerar fram och tillbaka, jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra exakt. Utan jag ska ringa vetten idag och höra, jag vill ju självklart göra det bästa för Charlie, du behöver inte skriva som om jag inte vill göra det bästa för honom. Obestämd

Jag vill ju inte att han ska ha ont, varför tror du jag skriver här strax efter händelsen och ber om hjälp? Varför tror du jag ska ringa veterinären idag? Jo, för att jag vill hjälpa charlie på bästa sätt.

Vad gäller örterna var det bara en fråga, jag tänkte att om man ska undvika smärtstillande eftersom det kanske kan skada honom mer, så finns det ju örter som är svagt antiinflammatoriska, t.ex rosmarin. Då tänkte jag inte att man ska ge så mycket att det blir samma verkan som om man hade givit medicin, utan bara lite grann. Men det var bara en tanke, och jag har inte bestämt mig än.

Och nu behöver vi inte få dålig stämning i tråden Glad

Camillhe
5/7/12, 12:19 PM
#22

Jag tycker det är tråkigt att du uppfattar mig så i mitt inlägg. Jag tyckte det var svårt att svara på din fråga i #19 och ansträngde mig verkligen för att poängtera att det var MIN åsikt och att du och andra måste få ha er egen. men jag misslyckades väl med det. Jag tror inte alls att du vill att han ska ha ont. Och jag förstår inte hur du kan utläsa mitt inlägg som att jag tror så om dig.

Enda anledningen till att jag skrev var ju för att du skulle ha ett alternativ till att fundera över och resonera med veterinären om.

[greywitch]
5/7/12, 12:27 PM
#23

Vad sa veterinären? Kunde de bota tassen?

mieeow
5/7/12, 1:04 PM
#24

#22 skönt att höra att det inte var så du menade :) och jag uppskattar självklart alla olika resonemang

#23 han svarade inte, han jobbar på tisdagar, men tar emot samtal på förmiddagar. alltså han är ingen veterinär som jobbar på klinik, utan har en liten mottagning men åker även iväg och arbetar med större djur ute på landet. Jag ska prata med mamma när hon kommer hem och fråga om vi kan ringa en klinik och be om råd, eller om vi ska ringa imorgon igen..

Hanna
5/7/12, 1:47 PM
#25

#24 Det är väl bara att ringa och rådfråga. Du behöver ju inte ens ringa en i närheten.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mieeow
5/7/12, 2:57 PM
#26

#25 exakt vad jag tänkte, men tänkte låna mammas mobil när hon kommer hem då vår hemtelefon inte fungerar :)

Grodan
5/8/12, 9:19 AM
#27

Jag är glad att du bryr dig så mkt om din mus. Trist på olyckan.

Du har fått massor med bra råd här i tråden.

Det skulle hjälpa om vi kunde se foto eller film för att få en uppfattning om hur musen mår i sitt liv med skadad tass.

Smärtlindring på mus har jag aldrig hört talas om, inte i Sverige i a f. Och det beror nog främst på att veterinärer inte vågar skriva ut sådant. De vet inte hur man doserar eller ens medicinerar så små djur. Samt att det som Vattnadal skriver ovan. Att musen då luras att använda sitt skadade ben.

Vi kan behöva prata lite om detta med smärtlindring i en annan tråd. Och kanske behöva forska lite om saken.

Jag tror det kan ta 2-3 veckor för en mustass att läka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
mieeow
5/10/12, 9:34 PM
#28

Förlåt för dålig uppdatering! Var hos veterinären i tisdags, och han sa endast att vi skulle avvakta, vilket jag hade väntat mig. Han sa även att smärtlindring antagligen inte skulle göra någon märkbar skillnad egentligen, eftersom Charlie ändå försöker använda tassen, bara det att den inte riktigt fungerar. Han sa åt mig att hålla kolla så han inte släpade tassen i marken bara, då den isf kan bli mer skadad av det, skrapsår eller liknande.

Och en sak som gör mig väldigt glad, är att jag faktist ser förbättringar på hans tass, han verkar ha mer "fingerfärdighet" om man säger så! Jag såg aningen förbättringar i måndags också, men då var det så lite att jag nästan trodde jag önsketänkte, haha. Men nu syns det tydligare så jag kände att jag kan dela med mig här utan att behöva ta tillbaka det senare Skrattande

Jag hoppas verkligen att tassen blir helt bra, jag hatar att se någon lida, men samtidigt hade det verkligen tagit emot att avliva honom när han är så pass pigg i övrigt. Så förhoppningsvis så slipper jag ens att tänka på det, åh, skönt Kyss

Grodan
5/10/12, 9:38 PM
#29

#28 Verkar som det var en bra veterinär du gick till. Kändes det bra? Kunde han känna/se om tassen var bruten eller så?

Det är ju så olika och tyvärr är få veterinärer intresserade av möss och många har även svårt att hantera dem.

Underbart att du ser en förbättring. Möss har superbra läkkött, så han ska nog bli bra.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
5/10/12, 9:46 PM
#30

#29 Ja, Mats som han heter känns som en bra veterinär. Trivs verkligen bra med honom, vi går dit med alla våra djur. Han kände inte så mycket utan tittade mest på honom och lyssnade på vad jag berättade. Kan dock tänka mig att det var bra, då en redan bruten busarm säkert kan bli mer skadad om någon försöker känna efter, speciellt en vuxen med stora händer… Borde väl vara rätt svårt att känna egentligen också? sålänge det inte är någon jättestor fraktur såklart.

Ja, kan tänka mig att de har bra läkekött, är verkligen lättad :)

Grodan
5/10/12, 9:59 PM
#31

#30 Låter som en bra veterinärkontakt. Att du trivs med honom gör otroligt mycket.

Hur gjorde du när han skadat tassen? Satte du honom i en mindre bur? Tänkte du på något speciellt när du valde bur då? Någon handikapp-anpassning?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
5/10/12, 10:04 PM
#32

#31 Nej alltså ärligt talat har han tyvärr en rätt liten bur för tillfället, eller jag tycker den är liten, vet inte vad folk brukar ha… den är 29*46*22cm den sista siffran är höjden då. Men har tänkt byta till större bur snart, vilket då tyvärr blev framskjutet. Jag kollade dock efter mindre bur, men hittade ingen passande, så tog ut lite inredning bara, och la in lite extra fleece remsor så det skulle bli gosigt. Lagade dessutom extra god mat som han fick lite mer än dem andra av Tungan ute

Grodan
5/10/12, 10:09 PM
#33

#32 Ja, den är lite större än de minsta lagliga måtten. minst 20 cm höjd och 20 cm kortaste sidan eller hur det nu var…

Då slapp du i a f byta bur. Men han sitter fortfarande i en gallerbur? Har han klättrat något? Brukar han klättra? Det kan ju vara så att en gallerbur lockar till klättring medans ett litet akvarium/terrarium inte gör det och då kan en sådan lämpa sig som sjukbur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
5/10/12, 10:49 PM
#34

#33 sant! det tänkte jag faktist inte på, men bra att du nämner det, ska komma ihåg till nästa gång. ja, han har klättrat, vilket har gjort att jag sett framstegen tydligare. Kanske ska byta till en dunabur nu? eller är det lönt…? hmm.. nu har han ju ändå gjort framsteg och så, kanske ska låta honom ta det lite lugnt nu och byta bur när han är friskare?

massa val man måste göra hela tiden, jobbigt värre Tungan ute

Annons:
Grodan
5/11/12, 7:23 PM
#35

#34 Bara du vet hur mkt han klättrar och om det är för mkt med tanke på hans trasiga tass. Dock vet jag att de klarar sig ganska bra på 3 tassar, så det kanske inte är nödvändigt.

Jag hade i a f bytt direkt till en ogallrad bur, men det är jag det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
5/11/12, 11:23 PM
#36

#35 jag tror det är okej, han håller sig hyfsat lugn.. iofs så är han också mkt vaken på natten så kanske inte märker alltid när han klättrar… men jag får se hur jag gör :)

ajanki
6/16/12, 11:19 AM
#37

Hur har det gått för Charlie? Är tassen helt läkt nu?

mieeow
6/16/12, 2:26 PM
#38

den är läkt, ja. men han har inte full rörlighet i tassen Obestämd Men han klättrar och är pigg, kan stödja på den och så där. mest "finmotoriken" som verkar lite kass, syns när han äter och klättrar på gallret, greppar liksom inte på samma sätt. Men det är en himla lättnad att det läkt så bra som det gjort! Glad

ajanki
6/16/12, 2:30 PM
#39

Vad bra att det läkt!

Jag hade en mustjej som skadade sig och sen när det hade läkt så hade hon inte full finmotorik i tassen, men hon klarade sig fint i alla fall:)

Hoppas det blir så med din kille med!

mieeow
6/16/12, 3:34 PM
#40

#39 ja, han är ju pigg och sådär, tror inte det är något fara längre :)

Grodan
6/16/12, 4:17 PM
#41

#39 Det kan ju läkt lite snett eller så blev det en permenent skada. Man kan lixom inte undersöka möss och göra något åt skadade tassar. Eller visst. Hitta rätt veterinär så. Allt beror ju på vad de har för intresse och kunskap.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
mieeow
6/16/12, 7:10 PM
#42

#39 nej, exakt. allt går ju. Men eftersom han inte verkar begränsas av det så tänker jag att det får vara. så länge det inte försämras igen

Grodan
6/16/12, 7:14 PM
#43

Möss har ju väldigt bra läkkött. Så om något var trasigt och kunde läka ihop, så har det ju gjort det. Om däremot någon sena eller muskel gått av som inte kan läka ihop, ja då får han kompensera med resten av muskler och kropp. De klarar ju av att vara trebenta också. Vi har ju en tråd här om en trebent mus. Hoppas vi kan följa dess öde lite närmare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
6/17/12, 10:51 AM
#44

#43 intressant, ska kolla efter den tråden :)

Upp till toppen
Annons: