Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 807 ggr
Velinga1984
2012-05-06 13:59

Lite frågor om ev dräktighet

Jag har en mus-hona här hemma som ser ut lite som ett päron i formen. Har hängmage om man håller upp henne. Men magen ändrar form på tidens alla dygn, så den ser ut olika ut. Just nu ser hon jämntjock ut. Har inga hanar här hemma, så hon har isåfall blivit tjuvparad nån annanstans. Hur vet man om hon är dräktig alternativt tjock?

Mitt problem är att jag har 2 bostäder, 1 akvarium där det bor 3 honor och 1 karantänbur där det bor 4 flickor, de har ca 30 dgr kvar i karantän. Har letat bur idag för glada livet för att kunna flytta över honan ifall hon är dräktig. Men har inte hittat någon lämplig, och här hemma har jag bara små transportburar. Vill helst inte bryta karantänen för att få en "dräktighets-bur". Vad händer om honan går kvar i den flock som hon tillhör, riskerar allt att gå åt skogen?

Annons:
[greywitch]
2012-05-06 14:39
#1

Hejsan

Hur länge har du haft musen? Är det mer än 30 dagar kan du utesluta dräktighet om du absolut ingen hane har alltså.

Är honorna i buren sams? då kan du lugnt låta dräktig hona gå kvar, alla möss brukar hjälpas åt med bebisar, även hanarna.

Skulle hon vara dräktig och dessutom långt gången kan en flytt till annan bur istället vara det värsta som kan hända, hon kan bli stressad och kasta ungarna, äta upp ungarna, strunta i ungarna.

I värsta fall har jag nån extra back att låna ut, men som sagt jag anser att du lugnt kan låta musen gå kvar!

Sen vill jag rekommendera dig att inte sätta ihop alla mushonorna i ett akvarie på grund av att OM du får in sjukdom så kan du ha otur att alla mössen stryker med, jag har lärt mig den dyra vägen att lagom är bäst, sätta ihop sådär 4 honor i varje bur. Detta är bara ett tips.

Pm:ar dig mitt telefonnummer så kan du ringa om du vill fråga om nåt eller så…..vi musfolk måste hålla ihop och hjälpa varandra.Glad

Kram

Velinga1984
2012-05-06 16:26
#2

Tack för tipsen men jag kommer ha alla mina honor i akvariet då jag vill att mina möss ska leva i större flockar Glad Sen får man se hur det fungerar, kan hända att jag får göra nya flockar allteftersom. Men tanken med de nyinköpta är just att de ska bo i samma flock som mina andra honor.

Back? Är det lock på den? Har inga möss som stannar i buren utan lock Flört

UlrikaD
2012-05-06 16:48
#3

Men hur länge har du haft henne? Om du haft henne kort tid kan du inte prata med tidigare ägare och fråga ifall det finns nån chans till dräktighet.

Det finns ju billiga lådor att köpa på Ikea, Biltema, Hornbach och liknande. De har lock så man får skära ut och sätta nät för isåfall.

Jag är som du, vill ha mina möss i stora flockar också:)

Velinga1984
2012-05-06 17:45
#4

Inte för att vara otrevlig mot någon, tar gärna emot tips, men jag kommer inte berätta nånting om musen ifråga förutom sånt som är relevant för en ev kull. Jag har läst massor här för att försöka se hur man ser skillnad mellan en dräktig mus mot en tjock mus men inte hittat något. Inte heller kommer det läggas ut kort på henne där ni själva kan få bedöma vilket hon är, jag tänker nämligen inte bidra till något skvaller Tungan ute Tar gärna emot tips och råd som rör en ev dräktighet eller tjockhet

UlrikaD
2012-05-06 17:57
#5

#4 Det där inlägget förstod jag inte alls.

Du vill ha hjälp med att veta om en mus är dräktig eller inte. Då måste man ju få fråga om möjligheten att hon faktiskt kan vara dräktig, eller hur?

Har hon bott hos dig ett halvår så kan hon ju inte var det, helt klart. Men det får man ju inte veta.

Då är ju det lättaste att fråga förra ägaren om det finns en möjlighet att hon träffat en hane och räkna därefter.

Vad fasen har det med skvaller att göra. Jag försökte hjälpa till, passar inte det, så kan jag sluta med en gång.

Lycka till.

Velinga1984
2012-05-06 18:07
#6

#5 Menar inte alls att vara otrevlig men jag förstår att hon måste ha träffat en hane de senaste 30 dgr för att kunna bli dräktig. Hade inte ställt frågan om risken inte hade funnits, då hade jag ju vetat att hon bara vore tjock Flört

Min största oro och tanke just nu är hur jag ska placera henne under tiden, ska hon vara kvar i buren med de andra? Fortsätta leta efter en bur och flytta de andra dit så hon blir själv eller kanske helt enkelt bara ta det lugnt och tro på att hon är tjock? Jag har enbart honor just för att undvika ungar Obestämd

Annons:
Grodan
2012-05-06 18:22
#7

#4 Nä, vi har ingen artikel om hur man ser att en mus är dräktig. Har inte ansett att det funnits anledning att göra en sådan. Möss är lixom dräktiga 3 veckor. Det visar sig om det kommer ungar eller ej inom ganska snar tid…

Om hongruppen funkar bra så kan de ev samsas om att ta hand om ungarna. Ibland kan dock någon hona "flippa" och döda andra honors ungar.

MEN om det är den hona jag tror så är hon säkerligen dräktig och ev med en bror. Jag tycker du kanske ska ta bort alla ungarna.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-05-06 18:24
#8

#7 JUST den honan är det ja Obestämd Så är tanken ja, då det är syskonparning på syskonparning. Men jag vill ju inte stressa upp henne eller de andra honorna.

Grodan
2012-05-06 18:26
#9

#8 Bara ta bort ungarna så fort de är födda då. Det gör jag med tjuvparningar. Speciellt om jag köpt dräktiga möss. Jag föredrar att planera mina kullar själv och se till att djuren är 100% friska när jag parar dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
2012-05-06 18:39
#10

Ja det är lock på backen och nätat och hålat för luft Glad

Det är väl du som bor i Falköping? om du vill kan jag komma och hjälpa dig att kika på musen och nej jag är ingen svallerbytta åt något håll.

Velinga1984
2012-05-06 20:21
#11

#9 Då får det bli så. Vill också planera OM det blir ungar här, vill absolut inte ha "betala för 1, få flera på köpet" Flört

#10 du har pm

Grodan
2012-05-08 09:56
#12

#11 Ja, jag vet ju att du resonerar så, därför vet jag att det var ok att jag skrev så. Det är inte alla som klarar en sådan sak. Och jag anser inte heller att man ska ställa de kraven på nyblivna musägare. Det ska helt enkelt vara så att mushonor som säljs skall vara 100% ickeparade (hehe, lät kul).

Jag tycker att just den här tösen är väldigt fin. En aning för springig, men väldigt fin i färgen. Hon kunde visserligen vara ännu bättre, men idag finns inte så många bra exemplar av hennes färgvariant i Sverige och då är hon en av de bättre. Jag hoppas få träffa henne igen en dag.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2012-05-08 11:08
#13

#12 Oj, där ser man. Tror du att hon går att ställa i standard? Inte så att hon lär vinna några priser men kul att få en bedömning på färgen. Tanken är att ställa ut henne, så det är inte omöjligt att det sker Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: