Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 421 ggr
Toxxic
2012-05-07 21:22

Lite frågor..

Har två grejer jag funderar över och skulle vilja höra erfarenheter av.

Dels undrar jag hur ni gjort nät ni satt in en hane till två honor. Har honorna fått gå tillsammans med födda ungar med sedan och hur har det isåfall fungerat? Eller har ni separerat honorna strax innan födsel?

Undrar även hur tidigt ni har sammanfört en hona med ungar med en annan hona. Anledningen till att jag undrar är att jag igår tog ut hanen från den honan som har ungar nu och hon känns verkligen ensam. Jag förmänskligar henne säkert nu, men hon trivdes verkligen med hanen som sälskap. Bäbisarna är två veckor gamla nu och honan är omparad och bör om ca 1 vecka få en ny kull förutsatt att hon parades och blev dräktig i samband med denna kullen. Vågar man ens testa lite försiktig med tjejsälskap eller är det troligen mer stressande för henne?

Annons:
UlrikaD
2012-05-07 21:58
#1

Jag avlar ju inte, hoppas nån annan kan svara på dina frågor. Finns ju massa som avlar möss härinne.Skrattande

Vattnadal
2012-05-07 22:27
#2

Jag skulle inte sätta in en hona till en hona med ungar. Risken för bråk är stor. Hon har rejält med hormoner när hon har ungar och väntar en kull till. Hon kan skada en annan hona rejält. Har även sett honor som bitit ungar svårt vid ihopsättning med små ungar (inget jag provat själv, men sett på fd jobbet).

Vill du veta säkert vilken av 2 honor som är mamma till vilka ungar, är det smart att dela dem. Är det onödigt att veta, eller om du kan räkna ut det via färger/hårlag så kan du ha dem tillsammans.
De allra flesta honor hjälps åt med ungarna och avlastar varandra. Dock har jag sett honor som blir stressade och flyttar ungarna mellan bon hela tiden, om det finns 2 honor med varsin kull i buren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Toxxic
2012-05-07 22:37
#3

#2 Tack för svar. Har slopat tanken med tjejkompis till henne. Om två veckor är ju hennes ungar stora nog att separeras och då får hon behålla någon tjej hos sig. Då har hon ju redan nya bebbar så det bör väl gå bra?

När det gäller det andra bör det gå att räkna ut vems ungar som är vems då ena honan är svart och den andra beige/vit tecknad. Det är alltså vanligt att de placerar ungarna i samma hög så att säga?

Grodan
2012-05-08 09:00
#4

Håller med Vattnadal.

#3 Visst går det att räkna ut, men om man inte är duktig på sådant så spelar det ju ingen roll. Risken att en hona äter upp ungarna är också så stor att jag tycker det är dumt att chansa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: