Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1247 ggr
ariama
2012-05-09 09:40

avelsfråga

Hejsan allesammans. Jag har en fråga och ett dilemma, jag vet inte hur jag ska göra.

Hur gör ni för att avla långsiktigt? Att jobba för att få fram "drömmusen", det är den enklaste delen, ähum, alltså relativt sett. Men hur gör jag för att bevara "den" genom generationerna?

Nu har jag en "perfekt" hona, och en "perfekt" hane.

Jag vill ha chocolate/tan satin i stor engelsk typ. Min "perfekta" hona är kritvit med svarta ögon och en svart lapp för ena ögat, inte satin. Liten korsad typ. Så kan det gå Flört. "Skit i det". Beteendemässigt är hon en dröm (och hon bär på rätt färggener).

Beatrice är en tam (av sig självt redan från början), mycket kommunikativ, trygg, glad och nyfiken men lugn tjej som gärna är med mig. Som helst är med mig. Hon kommer upp i handen, och stannar där. Nyfiken på allt, men pussar gärna på mig också. Jag tycker hon är underbar. SÅNA möss vill jag ha!!!

"Den perfekta hanen" är Honey Glaze. Han är verkligen fantastisk! Så oerhört snäll i alla lägen, tam "av sig själv" redan från början, alltid glad, nyfiken och allert men lugn ändå. Givetvis kommer han alltid när jag kommer (om han inte sover) och går gärna upp i handen (och stannar där).

Han har en underbar recessiv yellowfärg i satin, men är liten, och korsad typ.

Jag avlar chocolate/tan satin, samt recessive yellow, det är mina färgmål. Röda varma toner. Och jag vill ha stora engelsktypade möss. Men beteendet är det viktigaste. Det spelar ingen roll hur vacker en mus är, om den inte gillar att vara med mig, utan i stället "flyr mig" varje gång jag dyker upp. Då trivs varken jag eller mus.

De ska komma självmant, och VILJA vara med mig.

Annons:
ariama
2012-05-09 09:56
#1

En perfekt hona, och en perfekt hane. Lätt som en plätt, eller hur? Nää Rynkar på näsan. Jag vill ha långsiktiga lösningar!

En perfekt kull (om det nu blev så) skjuter ju bara upp problemet (med bevarandet av de unika egenskaperna). Samt ger ännu mer inavel.

Jag inavlar. Både som test, och som bevarande av egenskaper. RY t.ex. där jag enbart hade en bärare av ett recessivt anlag, att starta med.

Problemet är, känner jag, att jag inte kan finna möss som passar mig, att köpa in.

Med Beatrice och Honey Glaze, har jag tänkt avla ut på inköpta möss, och sedan sätta ihop de bästa från avkomman. Men sen då? Och kanske funkar det, kanske inte…

Är det någon som kan komma med en "långsiktig plan" som jag kan följa (direkt eller modifierad av mig)?

Jag vill ju inte ha "för många möss", så kanske kan jag aldrig få det att funka. Inte heller vill jag släppa på de avelsmål jag har idag: att ha röda toner i genpolen, ha kvar ck/t och RY i genpoolen, ha kvar satin i genpoolen, samt ha beteendemässigt mysiga möss!

Å andra sidan håller jag mig till "bara detta".

Jag antar att det är någon form av planerad linjeavel som jag behöver sätta i system… ??

Grodan
2012-05-10 08:19
#2

Långsiktig avel är krävande och några enkla lösningar finns inte.

Jag tycker att varje kull måste utvärderas noggrannt. Det är individerna i kullen som avgör nästa steg.

Jag tycker att du är väldigt duktig på avel. Så jag tror nog du kan lösa det.

Alla inavlar. Det är basen i tamdjursavel.

Jag själv har däremot varit mkt feg i min avel och hållt en mkt låg inavelsgrad. I de linjer med hög inavelsgrad där jag valde på temperament eller päls eller både ock, har jag inget kvar idag. Jag gjorde fel val och linjerna klarade sig inte.

Varför jag inte valt att inavla hårt är för att jag haft på tok för höga krav. Mycket högre krav än någon annan uppfödare. Jag vill vara säker på att djuren är av mkt hög kvalitet när det gäller temperament och hälsa.

Idag känner jag mig redo att börja inavla lite hårdare. Jag har haft en råttlinje i 12 år där jag inavlat ganska hårt, men endast selekterat på temperament och hälsa. I musaveln är det lite svårare. Där skall selekteras på typ, temperament, hälsa och färg.

I hälsa innefattar

  • kullstorlek - syskonpar med störst kull avlas vidare på -,
  • svansknyck och andra ärftliga skelettdefekter
  • trubb- eller snednos
  • tumörer
  • livslängd.

I typ innefattas

  • storlek
  • huvudform
  • nos
  • öronens storlek och placering
  • ögonstorlek
  • kroppsform och kroppshållning
  • svansens tjocklek och längd
  • mm.

I färg innefattas hur bra färgen är i nyans, djuphet och hur den förändras med åldern.

I temperament innefattar mycket det du själv vill ha.

Jag vill hänvisa till två Artiklar. En som är en bra vägledning även om jag skrivit om den lite idag (ska ev uppdatera den): Grundbedömning av avelsdjur

och en annan som är mkt gammal och tyvärr innehåller mängder med dumheter (den borde ev raderas från sajten): Planerad-avel-pa-mus-del-4-fargavel Jag nämner den ändå därför att jag i a f har med några sanningar om hur man selekterar vid färgavel.

Mitt tips är att du startar en linje med dina två perfekta djur. Om du är nöjd med det du har hemma finns ingen anledning att utavla. Du får in nya problem med nya djur. Du parar glatt dina två perfektingar och får F1. Här kommer vägskäl nr ett. Utifrån ungarnas beskaffenhet i alla viktiga punkter får du gå åt det håll du tror är korrekt. Hur är ungarna? Vad saknas dem? Vad har de gott om?

Du kan välja att förstärka alla egenskaper som finns i kullen genom att göra några syskonpar och få flera stycken F2 genom syskonparning och välja den största kullen att avla vidare på. Eller du kan välja att göra F2 genom att para en hona tillbaka på sin far, för att förstärka hans egenskaper. Eller du kan välja att göra F2 genom att para en hane tillbaka på sin mor för att förstärka hennes egenskaper.

Vad som avgör är vad du har plats för och hur djuren är.

Det dumma är om du vill ha riktigt djupa Chocolate Tan och riktigt röda RY samt bra typ och inte vita svansar, tår och teckningar. Då behöver du ha alla de ingridienserna från början och det kan vara svårt att plocka fram det ur en linje med dina två "perfekta" djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-05-10 08:44
#3

Linje-avel är svårare att sätta upp ett schema för. Jag har pysslat med linje-avel i alla år. Inavelsgraden har inte varit högre än 15% sådär. Och det har berott på att jag avlat på flera syskon och därmed sällan har ett djur i samtavlan flera gånger.

Jag har utavlat med nyinköpta djur som har djur från min linje i stammen, så ren utavel har det inte heller rört sig om direkt.

Jag har tittat myket i stamtavlorna och valt utifrån den vilka djur som skall paras. Givetvis är det viktigt för mig att matcha djuren i temperament och utseende. Inga fel får förstärkas åt något håll.

--------------

Veta sina brister

Det är bra om man som uppfödare kan sätta handen på hjärtat och inse sina styrkor och brister. Vad är jag dålig på? Vad är jag bra på?

Jag själv är urusel på att avla fram snyggt typade möss i flera generationer samt urusel på att bevara en linje i över 20 år. Min styrka är däremot att avla fram riktigt snälla och trevliga möss. Färgavel är jag också ganska duktig på även om jag inte jobbat så mkt med det på möss - däremot på råttor.

Och varför ska man veta sina brister och styrkor? Jo, för man ska inte slappna av i sin avel. Avel är en aktiv process där man behöver kunna välja rätt och selektera. Vet man att man har svårt att, som jag avla fram snygg typ, måste man jobba extra hårt med just det. Kanske även få hjälp av annan uppfödare. Eller köpa in fint typade djur och avla in.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-05-10 10:25
#4

Jag gör lite som du, amaira, här i tråden. Jag skriver bara tankar och det blir kanske lite rörigt.

Vanliga fel-val

  • Säljer för mycket djur och för bra djur - för att kunna göra aktiva och bra val behöver man behålla många djur och noga välja ut de bästa för vidare avel. Om något händer de bästa på vägen skall man kunna ta de "nästbästa" istället.
  • Para bra djur med dåliga djur - para den bästa med den bästa, den nästbästa med den nästbästa… aldrig den sämsta med den bästa
  • Hemmablindhet - man tror att man antingen har mkt bättre djur än man eg har eller tvärtom att man har mkt sämre djur än man eg har… ställ ut eller fråga andra uppfödare
  • Selektera fel djur - det är vanligt att man selekterar fel djur att gå vidare på. Var noga vid selektion av djur att gå vidare på.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-10 10:33
#5

Grodan: " är urusel på att bevara en linje i över 20 år"… Haha! Men Grodan då! Skrattande 

Förutom att det är till att ha höga krav - för att kalla dig duktig - så anser jag att det inte var ditt fel!! Det är snarare inbyggt i systemet, liksom.

En linje får man inte utan inavel, och inavel smalar av immunförsvarets bredd, i och med dubbleringar av dess gener. Hur man än avlar "motståndskraft" och avlar på immunförsvar och hälsa, är djur alltid sårbara när nya smittor dyker upp! Är djuren dessutom inavlade, har de alla samma (eller nära på samma) immunförsvarsgener. Det gör att alla stryker med!

Hos icke inavlade djur har individerna olika försvarsgener, och även om många stryker med, klarar sig alltid några. Dessa bygger sedan upp stammen igen, men djur som har motståndskraft för just denna sista sjukdom.

Så kan man också avla (mer eller mindre) men då är alla djur olika hela tiden, i både färg, temperament och beteende.

Du ska ha TUSEN TACK Grodan, för dina tankvärda tankar så du bemödat dig att skriva ner!! Jag läser och grunnar.

Tack också för att du tycker att jag är duktig på att avla. Det tycker inte jag … Däremot älskar jag avelsarbetet. Och tycker det är underbart när jag får "ta det till nästa nivå" liksom.

Älskar att lära mig, teori och praktik samtidigt. Det tar sina år, och det är ibland frustrerande, ibland väldigt givande, och allra oftast hemskt kul under tiden. För att inte tala om glädjen att ha mina små vänner!!

ariama
2012-05-10 10:41
#6

Mina två "perfekta djur", är ju endast perfekta när det gäller beteendet. I övrigt finns en hel del att önska.

Det allra viktigaste för mig, är att det ska vara ROLIGT att ha möss (djur över huvud taget). Därför är deras beteende med mig, viktigast för mig.

Sedan kommer färg - och då går jag efter vad mitt öga tycker om. Och om jag sedan ska avla på detaljer, för att kunna ställa ut standardmöss, ja, det är ju klart att det skulle vara kul, MEN jag släpper ALDRIG på beteendet på mina möss.

Även om jag skulle lyckas föda upp den allra vackraste perfekta engelsktypade variant som vinenr alla priser - är det INTE KUL om den inte kommer frivilligt till mig, gillar att vara med mig, och har en kommunikation med mig.

Åh, jag har så mycket tankar, att jag skulle kunna fylla hela Mus.iFokus! Skäms T.ex. att eftersom jag aldrig får en kull med homogent själv-tama och kommunikativa möss, anser jag att möss inte är fullständigt domesticerade. De möss jag älskar mest, är däremot ganska sällsynta.

Annons:
ariama
2012-05-10 10:43
#7

Än en gång, tack Grodan för dina tankar! De betyder mycket. Kyss

Grodan
2012-05-10 10:57
#8

#5 Fast jag har ju aldrig inavlat speciellt hårt på mina möss. Visst var texlarna uppbyggda på ett fåtal djur, men med lite utavel och hjälp av andra uppfödare lyckades jag ju bygga upp en linje där inavelsgraden var ganska låg. Men som sagt, de var klena. Det var tufft att förlora den linjen för det låg så himla mycket arbete bakom ljust pälskvalitet, temperament och hälsa - de var långlivade och saknade defekter, utom då dåligt immunförsvar…

#6 Då får du avla lite olika linjer som du senare kan göra till en

linje 1 - temperament

linje 2 - färg

linje 3 - typ


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-05-10 10:58
#9

#6 Fyll gärna hela mus-ifokus med dina tankar. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-05-10 11:00
#10

OT: jag tror ändå att jag kan släktforska några av mina möss tillbaka till min allra första muskull som jag hade 1989Skrattande - nu har ju även LH poppat upp här igen och jag är ganska glad för det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-11 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Wow, vad kul! Det är 23 år!

Honey Glaze (min "perfekta" hane), men inte Beatrice (min perfekta hona), kan jag snirkla mig tillbaka i stamtavlorna och komma till Figaro 2006! Skrattande Och dottern Blanche (fotot). Min "lilla hund" som alltid ville vara med mig, även när jag släppte henne lös på golvet.

ariama
2012-05-11 09:31
#12

Mycket har hänt sen dess. Jag har "ändrat åsikt" om många saker.

Blanche, och främst systern Brioche, skulle i dag vara för springiga för mig. Idag har jag möss (de bästa i alla fall) som stannar kvar i handen, och har ron att sitta stilla där, även om de fortfarande är lika intresserade av omgivningen.

Möss ska vara GLADA och ha glimten i ögat. Som Blanche på fotot: "hej matte, nu kommer jag!!" kolla in blicken!

Jag vill fortfarande ha "aktiva" möss, men INTE springiga. De ska inte inte på något vis försöka dra sig undan när jag klappar och pussar på dem, även när de är lösa i buren. (har ju öppna burar i lagom höjd, där de kan komma fram och hälsa.)

Hur som helst. Tack för tankarna!! (dina Grodan, samt på facebook) De är guld värda för mig, och jag har nu planer på hur jag ska gå vidare. Har studerat stamtavlor både bakåt och framåt (hur de kan bli), håller noga koll på individerna, både levande och tidigare.

T.ex. inköpta hanen Fritz är släkt med min underbara H-kull 2009.

Jag kommer att fortsätta som tidigare, med några modifieringar, och ännu mer eftertanke.

Vattnadal
2012-05-11 11:08
#13

Åh, de H.Na, hade ju 2 där jag. SÅ vackra! Fick riktigt trevliga ungar med!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Magda
2012-05-11 17:10
#14

jag tycker att ni båda gärna får fylla hela mus iFokus med era tankar Kyss det känns väldigt lyxigt för mig som är ny på det här att få sitta här och ta del av hur ni tänker och funderar! jag är så glad för att mus iFokus finns och jag lär mig nytt hela tiden och jag är väldigt intresserad av hur ni tänker och vad som funkat och inte funkat för er!  stort tack för att ni skriver Kyss

Grodan
2012-05-11 19:05
#15

#11 Det är underbart när man får ha med sina älsklingar i stamtavlorna. Jag har lyckats få min "hund" tillbaka i mina stamtavlorna också. Genom att köpa in djur med henne i stamtavlan. Skrattande

#12 Trist att fler folk inte vill dela med sig här i tråden.

#14 Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
2012-05-12 20:53
#16

#15: det finns samma tråd i musgruppen på fejjan där fler har svarat. Det är bara att gå med.

ariama
2012-05-13 08:06
#17

#16. Hur det än är, så är Mus.iFokus öppen för vem som helst att läsa. Den är lätt att finna via sökmekanismer, är  etablerad sedan 6 år, är fylld av kunskap, fakta och Artiklar, samt är lättnavigerad (till skillnad från röriga FB).

Ska ett forum, eller en sajt, värnas om - för MÖSSENS skull - så är det Mus.iFokus. Grodan ska ha en stor ELOGE för att hon är sitt forum troget, värnar om det, håller det levande.

MusiFokus är en VIKTIG sajt. Kyss

ariama
2012-05-13 08:08
#18

Eftersom jag gärna får fylla hela Mus.iFokus med tankar Flört så startar jag en ny tråd, om mina lärdomar av spångamässan .

Grodan
2012-05-13 12:26
#19

#17 Tack, amaira! Det där var så bra ord! Precis så är det ju.

KyssKyssKyss

Nu till ämnet då, igen.

En linje är en grupp besläktade djur av samma färgvariant. Det kan vara jobbigt med för hård inavelsgrad med tanke på inavelsdepression och immunförsvar samt annat och därför behöver man ett sätt att kontrollera hur hård inavel man har. Därför använder man stamtavlor.

Här har man egentligen begränsat sig lite när det gäller de stamtavlor man får av SVEMUS. Det står inte vikt och livsålder på djuren i stammen - det bör man fylla i själv. Man bör även fylla i

  • svansknyck
  • tumörer
  • morrhårstugg
  • aggressivitet, dominans, dåligt temperament
  • rossel el dåligt immunförsvar

Man bör även ha med bedömningssedlarna till varje mus från Standardutställning. Utifrån den kan man utläsa mkt intressanta saker.

Om man vill föda upp snygga Standardmöss bör man t ex aldrig avla på djur som fått under 80 poäng på Standardutställning. FörvånadOk, jag var hård där… kanske 75 då? eller ja… för DIG gäller dina regler, för mig gäller mina… Men ärligt 75 poäng???? eh??? Jag skulle nog eg vilja säga under 85 poäng… no avelsdjur där inte

Vidare ej avla på djur som fått bedömning B eller C på utställning. Här kan man vara hård - speciellt om man avlar på ENBART temperament och då ej avla på annat än möss som får A i Pet Class.

Sedan är matchningen och finslipningen väldigt viktig. Matchning av avelsdjur och finslipning av de olika komponenterna i din avel. Du måste skissa upp lite problem som uppstått och hur du fixar till dem. Göra önskelista och åtgärdslista.

Fel

  • färg blir blaskig efter 1 år
  • öronplacering för hög
  • svansknyck

Åtgärd

  • välj ut äldre färgstarka hanar att gå vidare på
  • avla in bättre öron / selektera för längre placering
  • noll tolerans mot alla svansknyckar

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2012-05-13 16:13
#20

Fast ett C kan ju bero på något annat, C pga temperament är en sak, C pga trasigt öra ett annat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Grodan
2012-05-14 06:28
#21

#20 C kan bero på mask också och där har vi ett dilemma. Alla våra möss har springmask. Vi avmaskar. Sedan har de springmask igen. Vi avmaskar och sen har de det igen…

Men jag vill inte att vi tar upp det här i tråden. Det finns andra trådar om mask, avmaskning och min frågeställning om hur vi ska göra med detta i framtiden på utställningar.

C pga trasigt öra… eh, alltså, en duktiga uppfödare vet vilka möss man tar med på utställning. Och om man inte VET att det trasiga örat beror på skada så skall man inte avla på musen.

Jag minns ju flera av de möss som hade "skadat svansen i hjulet" som det hette om svanskknyck förut, att det minsann gick i avel. Så, nolltolerans och problemet försvinner. Samt inga hjul att kunna skada sig på.

En noggrann uppfödare kan komma att selektera på små detaljer som rör hälsa, när mössen är lika bra och snygga och det tycker jag är en ultimat grej. Att se att pälsen ser itne helt ok ut, ok den går inte i avel. Den musen har varit lite klen ett tag - den går inte i avel. Den musen har haft kladd i ögat - går ej i avel. Osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-14 07:37
#22

Tack Grodan för allt du skriver! Jag läser, grunnar och begrundar.

Det skulle vara roligt att färgavla vackra standardmöss, men jag kan inte! Jag "står inte ut" … Obestämd Jag lever med mina möss i vardagen.

Som på mässan nu. De två vackraste damerna, agouti, var också "bäst" i stresstålighet. De är Vattnadalsavkommor så det är inte konstigt. MEN - de gömmer sig hellre än kommer. De kan hälsa. Ibland. Fråga om de får mat nu, haha. Men de har INTE den "frimodiga tamheten" som jag … behöver. Visst, snygga, snälla, hanterbara - men gömmer sig när jag kommer/de vill inte vara med mig, även om de "gillar läget" om jag plockar upp dem.

JAG gillar inte läget, om vi inte har en ömsesidig glad relation på lika grunder.

Givetvis ingår agoutidamerna i min avel! De är avelsdjur. Men mina avelsmål handlar om beteende i första hand.

Beteendemässigt skötte sig "ungtjejerna" bäst, de som är frimodiga, nyfikna, kontaktsökande. Men de stressades också, även om de inte visade det i sitt beteende. Jag såg det på pälsen. Lustigt hur "pälskvaliten" kan ge utslag så snabbt, och försvinna så snabbt väl hemma igen.

ariama
2012-05-14 07:54
#23

Även om jag inte avlar standard eller färg (i första hand), så går ju allt du skriver Grodan, att överföra på vilket avelsmål som helst!! (Med lite modifikation ibland kanske)

Jag "färgavlar" på ett vis, eftersom jag vill ha de färger jag tycker är fina och snygga, och inte de färger jag tycker är "fula" eller tråkiga.

Jag har a(t)/*  b/b (chocolate/tan) som färggrund i önskemål och avelsmål. Med olika "tillägg" (tecknat, RY, cinnamon, osv).

ariama
2012-05-14 08:00
#24

Sedan finns ju faktiskt de mössen, beteendemässigt, som "vill men inte törs riktigt" och inte kan bestämma sig för att ta steget upp i handen. Får de bara lite hjälp att "ta sig över tröskeln" uppskattar dom det!

Grodan! Jag kommer att skriva ut det dina samlade skriverier i den här tråden, läsa fler gånger, grunna mera, och spara förstås.

Bra texter återkommer jag till gång på gång genom åren. Eller använder som uppslagsbok. Skrattande

Grodan
2012-05-15 01:02
#25

#22 Men sånt kan man ta fram. Jag har själv från rassliga importer avlat fram riktigt trevliga möss a la amaira - du skulle älskat dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-05-15 01:05
#26

#23 Ja. Jag har inte specifiserat mig något alls.

Vad du ska avla Chocolate Tan och RY, så selekterar du på rödhet och djup i färg. Förutom allt annat… som typ osv hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-15 07:54
#27

Jag selekterar på rödhet (gulhet går lika bra, REN färg) vad gäller både RY och tan, hela tiden. Det hjälper inte, i alla fall inte när det gäller rödhet. Gult är okej.

Jag har helt enkelt inget "djuprött" i stamtavlorna, inget att "samla ihop". Med tiden går det väl att fördjupa färgen, men jag måste ju utavla också.

Ge mig en bra RÖD mus, så får du bra betalt Skrattande. Tan (helst ej svart, de sotar ner mina andra och dessutom är tanen extra djup pga svartfärgen och jag avlar inte svart), cinnamon, golden agouti, vad som helst där den röda nyansen syns.

Jag köper enbart möss med "rödfärg" i, direkt på djuret eller i stamtavlorna. Men det hjälper inte alltid. Som mina fint färgade agoutis (en agouti en argente) från Vattnadal, som gav rejält sotade agoutis och bleka argenteungar med sotning likt Umbrous.

Så får jag börja om från början igen. Det är tyvärr vanligt, jag får sotning eller blå och lilac möss, osv. och så får jag börja om från början (nästan, men det tar några generationer innan jag är tillbaks på banan igen).

Om jag verkligen inriktade mig seriöst på färgen i första hand, skulle jag börja jaga möss i utlandet. Men det gör jag inte. Intresset ligger på beteendet. Kyss

Jag lever med mina möss i vardagen, vi ska vara VÄNNER, ömsesidigt!! Det ska vara KUL att umgås.  Jag ska bli GLAD över att de VILL vara med mig, samt har glimten i ögat, och är glada lyckliga möss.

Annons:
Grodan
2012-05-15 08:11
#28

När du bara har Chocolate Tan och RY hemma kommer det säkert att bli lättare att selektera på färg och temperament.

Ja, det är jobbigt med de röda pigmenten. De finns där, men inte alltid i den dos man vill ha. Så då tar det längre tid att plocka fram dem.

En riktigt solid färg som också är stark och djup kan vara bra att para in. Det kan göra en vässentlig skillnad på dina Chocolates, Tans och RYs. Jag har ju själv märkt att många RY saknar soliditet, djuphet och styrka. Det märks när jag parar ut och får blaskiga Black, blaskiga Chocolates osv. Då vet jag att mina RY är riktigt usla i djuphet och färgstyrka…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-15 08:21
#29

#28. Jag kommer aldrig att ha bara ck/t och RY. Eftersom jag alltid behöver köpa in avelsdjur med jämna mellanrum, och dessa varianter finns inte att köpa, minst av allt i bra färger.

"Jag har ju själv märkt att många RY saknar soliditet, djuphet och styrka. Det märks när jag parar ut och får blaskiga Black, blaskiga Chocolates osv. Då vet jag att mina RY är riktigt usla i djuphet och färgstyrka…"

Intressant! Okej, då har jag lärt mig något nytt.

"En riktigt solid färg som också är stark och djup kan vara bra att para in."

Hur menar du då? Någon annan färg än ngn innehållande chocolate-genen? (inte svart i alla fall, för stark och bra svärta ger stark och bra sotning). Jag söker bra chocolate, bra agouti, bra cinnamon. Champagne i tan. Något annat jag kan söka på, söka efter?

Grodan
2012-05-15 08:29
#30

#29 Du måste kolla på de Agouti, Cinnamon, Chocolate och Champagne som du köper in att de har bra färg på hela hårstrået bland annat. Samt att de solida är mörka, djupa och bra enfärgade.

På Agouti så skall det svarta inte vara grått, utan riktigt kolsvart. Här kan du se hur mörka öron, svans och tassar är. På Cinnamon skall det Chokladfärgade inte vara ljusbrunt utan riktigt Chocolatebrunt.

Bara snabbt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-15 08:37
#31

Jaha, okej, ja men det gör jag. Det är ju så jag ser hur polygenerna finns och verkar.  Fast, jag kan bli bättre på att kolla underpälsen … Obestämd

Å andra sidan, det finns ju inte precis sälje-möss i mina färger, så att jag kan välja och vraka. Ibland får jag välja mellan pest och kolera, höhö, ta inte illa upp någon. Jag avlar ju "annat" är andra, då blir det pest och kolera i mina färger.

Roommate t.ex, med sin ljusa tan, där gick jag ju mkt efter temperament och stamtavla, samt dina rekommendationer. Stamtavla, därför att jag ju vet att Anniina avlar tan och han har tanbakgrund långt tillbaka.

Grodan
2012-05-15 08:54
#32

Nä, sant. Du håller på med färger som kräver arbete. De flesta andra jobbar inte utan parar bara möss.Förvånad

Men jag kan tycka att du borde satsa på att köpa in bra färgade djur från selekterad avel. Om du köper svenska möss riskerar du att få in bone, splash och siamese… eftersom alla avlar på sånt.

Roommates var bra i grundfärgen men inte supertan tyvärr och han var oerhört trevlig. Jag fick mkt snygg avkomma efter honom, med bra färg. Ok inte tanfärgen då, men den struntar jag ju i.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-15 09:07
#33

Jag standardavlar ju inte färger. Vill bara ha det som är vackert för mina ögon Kyss. Det är ju jag som lever med dem.

Jag tycker det är kul med tecknat, fast inte enbart. Och jag ser fram emot de blekta RY-varianterna som kommer att dyka upp. men vill inte ha enbart. jag vill ha tyngsdpunkten på self, men struntar ganska bra i standard-detaljer, som vita svanstippar, tanfärgade tassar, ljusa nosar, osv. Eller bra teckningsvarianter, det räcker att jag tycker de är KUL.

Jag vill ha lite större öron, och lite grövre svansrot på mina möss. Det är allt Skrattande. ja, större storlek också … och … och … och … men sen är det "allt", eller nått Tungan ute

Grodan
2012-05-15 09:28
#34

#33 Ja, jag förstår. Jag har också flera varianter…

Men främst ville du väl ha rödhet och det där temperamentet du gillar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-05-15 09:30
#35

Ja, absolut! Skrattande

Jag är nog lite "förvirrad" när jag skriver tankar huller om buller. Det är det som är bra, med att lufta dem, man kan sätta tillbaka dem på en bättre plats efteråt, haha.

Grodan
2012-05-15 09:38
#36

Angående det här med att hålla på med flera olika varianter. Det var itne så länge sedan en vän sa till mig "Grodan, när ska du avla på en variant?"

*fniss*

Detta är nog vårat dilemma. Möss har för många varianter och vi charmas av det. Det sa en vän till mig också för inte så länge sedan (inte samma vän) "Problemet med möss är att de har så många färger, varianter hårlag. Skulle de ha färre skulle de ev ha högre värde."

Att år efter år avla på en enda färgvariant… oj…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-06-29 16:04
#37

#36 Nu minns jag inte vem den vännen var, men för 2-3 år (vet någon exakt när jag skrev här på sajten att jag bestämt mig?) sedan bestämde jag mig för en(1) variant. 

Det tog 25 år!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-06-30 08:37
#38

Åh, den här tråden är bara så himla BRA!!! ❤️

25 år … då har jag 14 år kvar  - bra! Hahahah.

ariama
2017-06-30 08:38
#39

… och det är tur den inte är skriven på facebook, och förlorad för världen för evigt!

Grodan
2017-06-30 14:18
#40

#38 Ellerhur! Jag letade efter något och snubblade på den. Vi har många guldkorn här.

14 år kvar… Du är nog smartare än mig. Du valde väl Chocolate Tan rätt snabbt ändå? Jag valde Texels som huvudvariant i början, men OJ vad många sidoprojekt jag haft genom åren. Nu när jag valde Siamese Longhair i Sepia och Blue som inriktning  kom det sig av att dessa tre (Siamese, Blue och Longhair) varit de varianter som jag haft under alla år mer eller mindre frekvent.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: