Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2361 ggr
Lamina
2012-05-09 19:13

Hur ser en vit mus ut? :P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågan är faktiskt inte så dum som den låter. När jag var helt ny på dethär med möss (vilket jag faktisk fortfarande tycker att jag är), så minns jag att jag läste nånstans att en vit mus kan se ut på xx antal sätt. Men jag minns inte den exakta siffran. Men den lär nog vara hög. Jag försökte själv räkna ut det, men det gick inte alls så bra. Matte är inte min starka sida, och jag är långtifrån säker på vilka varianter som finns. Jag menar, inte nog med att det finns en hel drös med hårlag, utan många av dom kan man dessutom kombinera på olika sätt. Lägg sen till att det finns olika typer av möss, svanslösa möss, gremlings och, för att göra det hela ännu krångligare så kommer ju dom vita mössen med antingen svarta eller röda ögon. Kanske kan dom t.o.m. vara odd-eyed? Med andra ord, det blir en hel del, mycket mer än vad min hjärna klarar av att räkna ut… Obestämd

Själv har jag en hel drös med vita möss, jag har visst en lite förkärlek för dom. Ingen av dom är den andra lik, som tur är, men dom är ena riktiga skönheter hela bunten. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Toxxic
2012-05-09 22:54
#1

Har inget bra svar till dig, ville bara säga att jag älskar "formatet" på din musling Kyss

Grodan
2012-05-10 06:45
#2

Det finns en mängd olika genotyper som visar sig som en rödögd vit. Det är ganska jobbigt att räkna ut hur många varianter det kan röra sig om, men om infon finns någonstans kan det vara kul å få ta del av. Om någon lixom redan räknat på saken…

  • äkta albino, cc
  • pinkeyed bone, cc(e)pp
  • pinkeyed himalaya, cc(h)pp
  • pinkeyed siamese, c(h)c(h)pp
  • pinkeyed undertecknad even/dutch, ppss
  • pinkeyed cream - flera olika genotyper

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2012-05-10 14:44
#3

Jo, och alla dessa varianter Grodan nämner, kan ju sen vara korthår, långhår, astrex (korthårigt krull), texel (långhårigt krull), satin korthår, satin långhår, satin astrex/sax, Satin texel/stex, och fuzzy, aby korthår eller aby långhår, naket…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2012-05-10 15:15
#4

LOL stämmer

Lamina, PEW killen från mig är ju inte albino… han är nån cream variant


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-05-10 15:33
#5

Fast tja, jag tänkte ju på en äkta vit mus. Alltså att musen är PEW/BEW eller så pass vit att den kan misstas för att vara det.

Jag räknar t.ex. inte in min siames bland mina vita möss. Men den vita pojken från dig, Grodan, räknar jag som PEW, även om han kanske inte är det genetiskt. Han är ju vanlig korthår av mixad typ. Mina andra PEW är av svensk typ, en korthår, en långhår. Och så 2 långhårspojkar som båda är BEW, den ena med satin och den andra utan. Dom är alltså inte ett dugg lika varandra, även fast dom alla är helvita.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[TomasH]
2012-05-10 17:51
#6

PEW (pink eyed white) är han säkert då det är bara en fenotyp men kanske inte albino - som är en genotyp,

Annons:
Grodan
2012-05-10 17:58
#7

#6 jupp… jag skrev helt knasigt där i #4… skrev "t ex" istället för "inte" (ändrat det nu)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: