Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 2172 ggr
Grodan
2012-05-11 21:03

Vilken hundmat?

Vilken hundmat har du testat som tillskott till dina möss och vad tyckte de?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2012-05-11 21:10
#1

Jag har testat

  • Eukanuba - mössen gillar det mkt
  • Doggy - mössen gillar det sådär
  • Advance kyckling (tror jag) - mössen gillade det inte först, sedan åt de bara av det när den andra maten var slut
  • Frolic - mössen gillar det men får bara en bit då och då
  • billigaste fodret på Willys - mössen tycker det är ok, när den andra maten är slut
  • Orijen fisk - minns inte, tror inte de gillade det

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-05-11 22:39
#2

Pedigree. Och det verkar gå åt, så jag antar att mössen gillar det. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Stasen
2012-05-11 22:40
#3

Pedigree, och de slukar bitarna med nöje. =)

Vattnadal
2012-05-11 22:50
#4

Jag har testat massor av sorter. Just nu får de Troll, som 10 av hundarna hemma äter. Det är majs i, så Vidar får dyrare mat utan…

Mina möss äter det glatt, om de inte får det för ofta, max en gång i vckan. Kattmat är godare, men det blir mer sällan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2012-05-12 00:05
#5

Vilken pedigree kör ni med?

Jag har fått en massa små gratis påsar också. James Wellbeloved osv. Som jag blandat ner i maten. Det har nog gått åt. Det har varit så lite så jag har inte tänkt på det.

Det jag gjorde nu när mina möss flyttade 6 mil hemmifrån var att fylla fodergivan med hundmat så att de jämt skulle kunna ha massa mat. De flesta möss är nu mkt tjocka… suck..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-05-12 00:10
#6

Jag vet faktiskt inte om det är Pedigree active health eller Pedigree adult health. Men någon av dom är det iaf. Ska kolla när jag köper en ny påse. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
L8sson
2012-05-12 00:14
#7

Intressant och se va Mössen gillar mest, Frolic gokc hem här hemma. Har ju det som godis till hundarna. 

Annars så har jag Doggy till mössen och de får ibland Halla hundfoder ibland :)

[Pattslich]
2012-05-12 10:02
#8

Friskis med lamm smak. Det var väldigt populärt. Annars brukar de få Friskis i kyckling smak och det gillar dem med:)

[aammE]
2012-05-12 10:41
#9

Finns det ens någon mening att ge det om man ger billiga skitfoder som typ friskies? Det är ju nada kött i, massa socker och annat knas. 

Har testat:
Four friends - Det var sådär, okej.
Orijen katt - Det ÄLSKADE dem, var någon med köttsmak.
Appetitt - Blä. 
Eukanuba - Lax, helt ok.

Toxxic
2012-05-12 10:50
#10

Jag har bara testat kattmat, Applaws torrfoder med 80% kött (kyckling) då det är vad katterna äter. Har inte alls gått hem hos mössen. Däremot äter de väldigt gärna katternas godis i form av torkad anka.

StillaSinnet
2012-05-12 11:10
#11

Jag kör Doggy valp till digivande och gravida honor plus ungar under uppväxt. De som kräver mer protein äter dem, de andra krafsa ur dem, så jag doserar till utvalda möss.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
2012-05-12 11:35
#12

James Wellbeloved, kalkon. Vissa tycker det är jättegott medans andra inte alls är så förtjusta. 
Har med Lamm nu som jag ska testa.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Pattslich]
2012-05-12 12:49
#13

#9 Skit foder kan du tycka. Det fodret har jag kört länge med till mina hundar och möss och har aldrig haft någon överviktig. Sen så har jag bara friska djur så klanka inte ner på mig damen för jag väljer så klart det jag tycker är bäst för mina djur. Skulle aldrig fått för mig att ge något skit foder till mina djur!!!

Annons:
[aammE]
2012-05-12 13:07
#14

#13 Men så är jag ju utbildad djurvårdare och vet uppenbarligen bättre då jag aldrig, ALDRIG, skulle ge det till min hund/katt efter som att jag har läst väldigt mycket nutritionslära när det kommer till dessa djurslag. 

Finns ingen katt i naturen som skulle stå och gnaga på en majskolv eller käka massa spannmål och man bör ju eftersträva en så natulig, artanpassad diet som möjligt när man har djur. Fråga bara vilken veterinär som helst.

Lamina
2012-05-12 13:19
#15

#14 Du får gärna beskriva varför Friskies är så dåligt att ge till hundar, och möss. Särskilt möss då eftersom dom är allätare och inte borde ha något som helst problem med växttråd och annat icke-köttigt som är just det som gör Friskies till en sån dålig mat för katter.

Att bara säga att det är skit vinner inga anhängare, särskilt inte med argumentet "jag vet bättre". Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[aammE]
2012-05-12 13:44
#16

#15 För mössen vet jag inte, känns bara ganska onödigt att ge då man ger spannmål som grundfoder. Så vitsen med att ge katt/hundmat bör väl vara att få i musen något annat än spannmål, men då friskies innehåller typ 60% spannmål känns det som att det är ganska bortkastat. 

För katter och hundar har det på tok för hög magnesiumhalt vilket kan förstöra njurarna med tiden, förmodligen är det väl samma sak på möss.

På hund är spannmål i så stor mängd är bara bukfylla och går rätt igenom hunden, de har ett kort tarmsystem vilket gör att de inte alls kan ta upp spannmål lika bra som kött och till en viss del vegetabilier. 

På katt är det helt ologiskt att mata med sådant då de är carnivorer, inte ska käka så mycket spannmål (precis som hundar). Ja, det är väl samma anledningar som på hund. Det är inte bra för dem, alls.

DeniceP
2012-05-12 14:27
#17

Oj. Att säga att amn ger sina djur det bästa och att ge dem Friskies är INTE samma sak. Alls. Hade man gett sina djur det bästa hade man gett dem en kost anpassad efter dem, inte torrfoder.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

axilur
2012-05-12 14:34
#18

#13 Fast det är väl ändå ganska känt att Friskies är just ett "skitfoder"… Foten i munnen

/Anneli

Lamina
2012-05-12 14:53
#19

Så allmänt känt kan det ju inte vara iom att det säljer i massor. Enligt reklamen ska den ju vara bra för djuren, och varför skulle man egentligen tro något annat? Ofta man går omkring och funderar över hurvida maten som är tillverkad för katter/hundar skulle vara dålig för katter/hundar när ens egen katt/hund till synes verkar må bra av den?

Jag gav själv Friskies till min katt tills för bara något år sedan, i tron om att det var bra för henne eftersom det ju faktiskt var tillverkat just för katt. Jag hade nog fortfarande gjort det om det inte var för att jag råkade snubbla över några väldigt bra Artiklar inne på katter.ifokus om just kattmat. Det handlade inte om att jag inte var intresserad av att söka efter vad som var bra för henne eller inte, det har jag alltid gjort och det är därför hon är kastrerad, id-märkt, försäkrad och innekatt. Utan att jag helt enkelt tog för givet att kattmat = bra mat för katt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Toxxic
2012-05-12 14:59
#20

#19 Därför är det så bra med diskussiontrådar. Man lär sig och får info. Tyvärr finns det ju nästan lika mycket skräpmat för katter och hundar som för människor och man måste helt enkelt lära sig att kika på innehållsförteckningen och veta vad man ska leta efter. När det gäller katt så är det väl egentligen ett så högt kött/protein innehåll som möjligt.

Sedan kan man ju välja att BARF:a sina katter och hundar (och möss såklart) men det är ju mer meck med det.

Annons:
Lamina
2012-05-12 15:03
#21

#20 Ja, så länge folk kan säga det på ett trevligt sätt. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Camillhe
2012-05-12 15:15
#22

Fats jag kan ändå tycka någonstans att det borde vara en självklarhet för djurägare att kolla vad djuret man skaffat behöver få i sig i näring och att kontrollera att fodret innehåller det som djuret behöver.

Jag har själv nästan svultit ihjäl en stackars salamander för många år sen pga felaktig info från djuraffären och att jag inte själv tog reda på fakta. Men idag när vi har internet är det ju så enkelt att ta reda på saker.

Ang hundmat till möss så kan jag egentligen tycka att det är ganksa onödigt, det finns mkt bättre källor att ge dom det dom behöver än genom hundmat. Att man ger s.k. dålig hundmat till dom spelar kanske egentligen inte så stor roll om det är säden och majsen man är ute efter, men det är bra att tänka på att många billiga sämre sorter innehåller saker som kan vara skadliga för mössen. AammE nämner magnesium och socker tex, det kan påverka mössen väldigt om de får i sig för höga doser av sådana ämnen.

Sen generellt anser inte jag att man ens bör ge hundar torrfoder, och ser ännu mindre anledning att ge hundtorrfoder till möss ;) Men det är en annan diskussion:)

(OBS kolla, jag anstränger mig med smileysar :P)

Lamina
2012-05-12 15:24
#23

#22 Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Pattslich]
2012-05-12 16:38
#24

#17 Tror du att jag skulle ge mina hundar något som var dåligt? Och vadå kritisera mitt vårdande av hundar, idiot! Tycker det är förskräckligt att en sådan här sida kritiserar mitt skötande om mina djur att jag inte skulle vela dem det bästa. Mina djur kommer alltid i första hand och jag har rådfrågat vår vetrinär och hon sa att friskies är inget dåligt foder. Hade hon sagt till mig att det var ett dåligt foder hade jag f*n inte gett dem det. Så säg inte att jag inte vill mina djur deras bästa!

Camillhe
2012-05-12 16:55
#25

Att kalla ngn idiot är väldigt barnsligt och onödigt. Ingen kan bestämma hur du ska mata dina hundar men som ansvarsfull djurägare kanske du ska läsa vad en hund behöver och kontrollera så fodret fyller det och inte blint lita på din veterinär. (och det är nog den första veterinär jag hört talas om som rekommenderar Friskies)

Lamina
2012-05-12 16:57
#26

#24 Tänk på tonen när du skriver.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Pattslich]
2012-05-12 17:09
#27

Och nu är jag inte ansvarsfull djurägare för jag litar på vår vetrinär? Detta är inte okej! Trodde detta var en sida för disskutioner och inte mobbning! Tydligen fel!

Annons:
Rönisch
2012-05-12 17:22
#28

Frolic, det gillar dem.

Minoth
2012-05-12 17:28
#29

#27 tycker gott du kan fråga lite andra vetrinärer och se vad dom säger. Jag menar vill du det bästa för dina djur kan det väl inte skada att fråga fler personer? 

Tycker du själv att det är bra med ett foder som innehåller 60%spannmål?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

DeniceP
2012-05-12 17:46
#30

Om jag är en idiot för att jag vet om att Friskies är ett skitfoder, så erkänner jag mig skyldig och kan stolt spatsera med det.

Torrfoder öht är inget bra foder alls för varken katt eller hund, eftersom deras kroppar inte är gjorda för att smälta och bryta ner tillagat foder, eller spannmål öht, men de tär ju en helt annan historia.

Ett av de billigaste mjukmatsorterna mn kan hitta, är 1000 gånger bättre för en katt än Friskies torrfoder, eftersom det innehåller BETYDLIGT mer kött och mindre spannmål än friskies, tycker du då att Friskies är ett bra foder?

Nej, om du ska säga att du ger dina djur det bästa, så får du allt ge dem rått kött. Visst kan man ha normalviktiga och friska djur trots skitmat, precis som en människa med bra ämnesomsättning kan vara trots skräpmat varje dag. Det gör inte fodret bättre för det.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Lamina
2012-05-12 17:47
#31

Ärligt talat, jag hade nog reagerat på samma sätt som Pattslich om någon hade tilltalat mig på det viset. H*n har ju rådfrågat veterinär, och om man inte kan lita på veterinären, vem ska man då lita på? Och hur ska man kunna veta att man inte kan lita på fodertillverkarna, eller ens veterinären? Visst är det alltid bra att söka information själv, men hur ska man kunna lita på den när man inte ens kan lita på veterinären?

Nä, jag tycker faktiskt det är dags att skärpa till tonen i denhär tråden, och tänka efter innan man skriver.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

DeniceP
2012-05-12 17:47
#32

För att återgå till ämnet så har jag för tillfället i Doggys torrfoder till mina möss, eftersom jag behövde tömma påsen jag hade hemma.

I framtiden kommer jag inte att blanda i torrfoder eftersom jag föredrar råvaror som torrfoder till mössen, och ge dem kött och ägg som proteinkälla istället.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

L8sson
2012-05-12 18:33
#33

Är det någon här som testat någon sorts färskfoder för hund till mössen? Jag har ju vom og hundemat hemma och nordic försfoder. Det kanske är super gott för dom??

Smullis
2012-05-12 20:46
#34

Har också hört att friskies inte är det bästa man kan ge…

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Camillhe
2012-05-12 21:51
#35

#33 Har inga möss så kanske ointressant med mitt svar men gett råttorna lite Nordic bara för att se om de skulle gilla det. Och de bortskämda monstrena avskydde det. Ville inte ens smaka haha.

Grodan
2012-05-12 22:09
#36

Pattslich! Jättetråkigt att du tog illa vid dig personligen och sedan raderade ditt konto. Vad jag ser så fanns ingenting att bli så arg på. Visst kanske  "skitfoder" är ett laddat ord, men knappast mobbing.

Dra inte alla över en kam. Hela sajten är inte dålig bara för att en person väljer att skriva på ett sätt som inte känns trevligt. Tvärtom, det här är en bra sajt. Vi är ganska snälla här. Skrattande Hoppas du vågar dig tillbaka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[greywitch]
2012-05-13 08:51
#37

Friskies och Doggy är katt/hundmat som tydligen är mycket klagomål om i de flesta grupper där matfrågan diskuteras, jag ger just dessa sorter till mina katter, hundar och möss….varför kan man ju då undra……jo för det är det enda de äter OCH håller sig i bra hull av, har provat massor av dyrare sorter, men förgäves, till slut gav jag upp och accepterade att "skräp" foder var det bästa för just "mina" djur. Glad

Eftersom detta är en mus site så är det bäst att tillägga att jag ger mycket blandad kost till mina små muslingar, bland annat lax, ärtor och broccoli. Torrfoder blandar jag själv av fågelfrön, kornkross, pellets och diverse olika saker för dagen. :)

Nu är det säsong för björkgrenar med blad, maskrosor, nässlor, gräs och annat smått och gott som naturen ger. Kyss

Grodan
2012-05-13 11:54
#38

#37 Ja, det är mycket viktigt att möss har ett välbalanserat basfoder. Därför nämner jag i #0 att hundmat är tillskott.

I frågan om de riktigt dåliga varianterna som ev saknar näring, så är det frågan om bukfylla och något att göra. För det är så att gnaga på en hård hundmatskula är aktivitet och något för en uttråkad mus att göra. Här kommer en intressant mening: Bättre en skitmatshundkula smaka än inget att göra alls!!!

Det är inte bra att ge mössen för mycket bakad mat, i längden. Inte ens muspellets. Men nöden har ingen lag. Ibland finns det inget annat och då kan en hundmatskula rädda liv.

Jag blandar torrfoder själv till mina djur sedan 1983. Till ponnyn, hästen och kaninerna jag hade innan dess behövde jag inte blanda något foder, utan det var inte förrän jag skaffade råttor som jag började. Och de första åren var oerhört dåliga år, om man ser på min blandning. Den utvecklades och efter samspråk med veterinär tidigt nittiotal så kom den att ändras avsevärt.

Många ingridienser gör torrfodret idag. 3 sädesslag - råg används inte, då det inte innehåller något som inte havre, vete eller korn gör, samt ratas av djuren. Däremot rågbröd kan fungera som aktivitet… - nyttiga nötter och fröer samt även annat skojsig som örter, kokos mm.

Det innebär att det ständigt är en process att blanda och skaffa ingridienser. Kolla färskhet. Kolla hur djuren tycker om det. Torka örter. Leta billiga och bra alternativ. Åka iväg och handla. Bära. Greja.

Har man då också som jag, mössen 6 mil från sitt hem och inte kan åka dit dagligen, blir det extra viktigt att mössen har något att äta utifall torrfoderblandningen tar slut.

Därför har jag i vinter och vår sett till att mina möss har ständig tillgång på hundfoder. Och jag har testat några olika sorter nu och tyckte det kunde vara skoj att kolla vad ni andra testat.

Varför jag valde hundfoder var för att först tittade jag mig blind på muslabpellets. När jag läste innehållet på en hundmatsfodersäck insåg jag att det var typ samma sak… min hund har alltid gillat muslabpellets… knaskorv… men alltså, flera komponenter kan vara detsamma. Så läs innehållsförteckningen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-05-15 13:23
#39

#35 Heheh ;) kräsna..
jag ska testa vom till mina :)

Grodan
2012-05-15 20:21
#40

Igår fick jag en provpåse Royal Canin. Första ingridiens ris. Andra ingridiens fläskkött-någonting. Tredje ingridiens köttmjöl.

Mina möss älskade det.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-05-15 21:12
#41

Ja juste jag frågade om hundfoder förut, är det bättre att ha ett foder med mkt vete, ris och sånt eller ska man ha mer kött i? Hur tänker ni?

Möss äter ju vete, ris, havre osv. Men är även köttätare. :)

Annons:
Grodan
2012-05-15 21:21
#42

Det beror ju helt på vad mössen behöver. Som jag skrev ovan så är hundmaten bara ett tillskott. Ger du bra mat och mössen får allt de behöver via torrfoder och färskmat så behöver du inte ge dem hundmatskulor.

Om du däremot har mössen som jag just nu. Ett par mil hemmifrån i en lite kylig och fuktig källare, så kan de behöva ha tillgång till hundmat så att de kan äta när de behöver. Givetvis är det bra om hundfodret då är av högsta kvalitet. Men ett foder som de har tillgång till jämt och kan äta av när som helst ska inte innehålla första ingridiens kött kanske. Då är vete eller spannmål bättre.

Vad jag själv märkt så har mössen lite smak. De gillar en del sorter och en del sorter gillar de inte. Vad det beror på vet jag inte.

Vad mössen behöver beror på årstid, vilken fas de är i livet, om de är unga, gamla el dyl, samt vilken miljö de lever i - hur kallt är det, hur varmt är det, hur hård konkurrens är det om maten osv osv.

Jag kan tycka att det är behändigt att ge en dräkig mushona några hundmatskulor av ett foder som har kött som första eller andra ingridiens. Hon brukar också sällan rata det. Har jag färskt rått kött att ge henne är det ju mkt bättre, men just nu tycker jag inte om att ge mina möss kött. Det finns risk att det ligger 2 dagar i buren och luktar illa, då jag åker till mössen varannan dag.

Hundmatskulor av bra sort som har bra innehåll vad gäller näring och vitaminer kan fungera bra som tillskott när man reser bort några dagar!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-05-15 21:42
#43

Okej! Jag har i hundfoderkulor i min mat till mössen och när jag storstädar så fyller jag på en skål med hundmat så det alltid har, de bor rätt många med varandra 6-7 i varje grupp. Så det finns alltid något att knapra på. Men annars så har jag ett bra foder till dom, jag blandar själv.

Intressant dedär, väldigt bra också att de kan äta det och ta till sig det som finns i fodret :)

Upp till toppen
Annons: