Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 675 ggr
ariama
2012-05-13 10:26

Musbeteende i olika åldrar!

Det här skulle kunna vara ett bra projektarbete faktiskt.

Själv har jag för dålig koll, önskar mer dokumenterad erfarenhet. För mössen har ju verkligen olika beteenden i sina olika åldrar/skeenden av livet. De är barn, tonåringar, unga vuxna, stabila vuxna, medelårders, åldrande, ocfh gamla, precis som vilken hund eller människa som helst - bara komprimerad i tiden. Ett utmärkt "forskningsprojekt" faktiskt.

Svårigheten ligger i att möss är så olika. Beteendemässigt är möss väldigt olika, vilket till en del beror på svag domesticering tror jag. (OBS: tror; jag tänker, gissar, luftar mina tankar, här finns ingen fakta!)

Lite snabböversikt, så har mina musungar ingen popcornstid utan är lugna och fina bebisar. (Lite rått, så tar jag bort de sällsynta springisarna, för de visar sig fortsätta springa igenom livet. De startar vid tre dagar och slutar aldrig Obestämd ).

Musungarna är lugna och oftast orädda. Sedan runt 3 veckor startar en försiktighetsperiod. Ett fåtal (mkt få) "blir tama från början", det är tyvärr sällsynt.

Runt 5 veckor utkristalliserar sig de som vill bli tama och de som helst gömmer sig.

Ungmöss är smidiga och nyfikna, ska prova allt, undersöka allt, ta sig fram överallt, är inte rädda för höjder och/eller gymnastiska övningar.

"Allt för ung för att vara rädd" är ett bra ordspråk på unga möss och deras upptäckaranda.

Som stabila vuxna finns en annan försiktighet, och dessa samt äldre möss är inte så förtjusta i att klättra på hissnande höjder. De är tyngre i kroppen, och vet om det. Har större rädsla för att falla. De blir också lugnare med ökande ålder. har inte samma behov av att upptäcka nya miljöer.

Nu har jag hoppat över massor, som könsbeteenden osv.

Möss är så olika, det här är flertalet av mina möss, det finns säkerligen tusen andra beteendemönster också. Men vissa beteenden är ändå innanför åldersbundna ramar!

Annons:
Grodan
2012-05-13 11:30
#1

Trevligt, amaira.

Jag tycker det här är jätteviktigt och intressant! Tänkte bidra med lite själv här till ditt projekt, men… suck… jag har svårt med orden

De startar vid tre dagar och slutar aldrig

LOL

runt 3 veckor startar en försiktighetsperiod.

Japp, känner igen det. Dock är detta något som jag inte uppfattade alls med mina svensktypade LHs möss.

Ett fåtal (mkt få) "blir tama från början", det är tyvärr sällsynt.

Samma sak här. Detta tycker jag är så Engelsktypat. Men jag vänjer mig vid det med…

Jag läser in ganska mycket i ung ålder, men främst vill jag att de växer bra och äter duktigt. Är de småväxta och svåra med maten får de en negativ start hos mig. Negativ för fortsatt avel.

Kullar som ej är i popcornåldern hanterar jag mycket mer än kullar som är hoppiga. Naturligt. Jag vill inte ha ungar på golvet. Men jag ogillar dem även starkt. Ungar som också är/blir så rädda att de bits i den åldern… Tyvärr. De får inte bo hos mig i a f. (Nu kan jag också nämna att jag hanterar mina möss väldigt milt - jag är mjuk med mina möss. )


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
2012-05-13 11:42
#2

Ja, svensktypade har en stark tendens till att hamna i popcorn-ålder och är väldigt otama då. Jag vill helst ha möss som automatiskt är tama och har hittat en helengelsk linje nu som passar mig. Tidigare innan det fanns så många importer var det svårt att vara domare - man fick alltid hålla i svansen under bedömningen och många svensktypad bajsade på sig av skräck, speciellt långhåriga med bajs i hela "släpet". Jag minns även att man oftare blev biten i fingrarna - våra stora och snälla engelska har ju ett helt annat, tamare temperament!

Grodan
2012-05-13 12:13
#3

#2 Ja, jag minns inte de svensktypade.

Jag har bara haft korsningstypade, även om jag skrivit att de varit svensktypade. För mig själv har de snällaste och goaste mössen varit korsningtyp. Jag vill gärna ha en balans. Gärna stor och vacker med raka stora ögon och lång svans, men lång, kraftig och rörlig kropp. Kunna bygga muskler och röra sig graciöst.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-05-13 15:51
#4

Jag har ju min första kull nu, och av dom är det väl egentligen bara en jag kan säga har ett beteende som skiljer sig markant från de andras. De blir tre veckor imorgon men denna muslingen gick sin egen väg från ca 2 veckors ålder. H*n klättrar gärna upp i handen, är den som sitter kvar framme när man öppnar locket på buren, utforskar, inte gärna går ur handen när man ska sätta tillbaka i buren, samt somnar, tassdarrar och burrar upp sig i handen.

Ett par stycken är rikitiga popcorn nu, och resten har bara inte kopplat det här med att frivilligt gå upp i handen eller bli upplockad ännu, men sitter jättefint stilla eller rör sig lugnt och nyfiket i handen när de väl är uppe.

ariama
2012-05-14 08:14
#5

Ja, de engelsktypade välavlade mössen, är milda och fina till temperamentet. De är lätta att älska. Det är sant.

Fast visst finns det totalhispiga engelsktypade också! Jag har själv stött på dem. Kanske är det så, att de som avlar engelsktypade, vet bättre än att ta med ett "dåligt ex" till utställning? Rena engelsktypade kräver en hel del, bara att få tag i! Import, seriositet, arbete - givetvis visar sig även ägares erfarenhet och kunskap på domarbordet.

Det de engelsktypade saknar, i mina ögon, är "frimodigheten". Och jag säger som Grodan, gillar de korsade bäst, där framkommer båda typernas bästa sidor (i bästa fall, alltså, haha).

Men, det är inte bara möss som är olika, även som individer. Det är även vi människor, som tur är Skrattande. Vi gillar helt enkelt olika saker, ser olika detaljer, önskar olika sorters relationer (både med djur och människor). Och tur är väl det!! Jag är för mångfald. Kyss

Upp till toppen
Annons: