Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 933 ggr
Toxxic
2012-05-13 15:35

(K) BEW hona

Söker en ren BEW hona att använda i avel. Gärna eng.typ men inget måste.

Annons:
Grodan
2012-05-14 06:30
#1

Blackeyed White. En ss?

Jag har 2 Bone/Blackeyed Cream…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-05-14 11:09
#2

Ss vet jag inte vad det är? Jag tänkte mig en vit-vit (tänk labbmus-vit) med svarta ögon, men efter en diskussion om detta på fejjan fick jag lära mig att det inte finns rena vita sådana utan bara undertecknade som då upplevs vita och att de har stora risker att få megacolon. Vad jag förstått nu så är enda vettiga möjligheten att köpa pew om man vill ha en riktigt vit mus?

ariama
2012-05-14 11:53
#3

Det beror på, om vi nu ska prata megacolon. Jag vet att Tomas har upplevt det, och blivit rejält "skrämd" av upplevelsen. Och risken finns antagligen att det dyker upp om man börjar renavla vita tecknade.
Eftersom jag själv både har och har haft tecknade och vita tecknade, och aldrig råkat ut för megacolon, så undrar jag om det blivit bortavlat?

Man tror på sånt man ser själv, under mina 6 år har jag inte hört det förekomma. Men skulle dert dyka upp, är det ju förskräckligt!

Möss kan vara rödögda p.g.a. genvarianter på antingen C-lokus eller P-lokus. Det vill säga på "albinogenen" (med alla dess blekningsvarianter) eller på "rödögongenen".

Det betyder, om vi ska prata megacolon, att om du inte vet att den rödögda vita är albino, eller c-variant-blekt (nästan helt vit), kan även den vara en undertecknad tecknad, med de röda ögonen från rödögongenen.

Sedär, det hela är inte enkelt Skrattande.

Vill du ha en albinomus, behöver du köpa från seriös uppfödare som kan sin stamtavla.

PEW betyder ju enbart PinkEyedWhite, och så säger man, efttersom man inte kan vara säker på att det verkligen är en albino och inget annat, utan ordentliga kunskaper om stamtavlan.

Bli inte rädd nu!!! Det finns MASSOR med folk som avlar PEW, och BEW förekommer också (även om jag inte vet genetiken bakom, eller den egentliga färgnyansen). Det "dräller" av dessa möss, utan megacolon.

Har jag fått för mig i alla fall, jag kan ju ha fel.

ariama
2012-05-14 11:56
#4

Megacolon beror på att tarmen inte fungerar ordentligt, så ungarna blir sjuka redan som små. Jag tror att det börjar när de ska börja äta själva, fått för mig att de klarar "bröstmjölken"?

Vittecknade möss saknar ju pigment där de vita fläckarna finns. Pigment finns, och behövs, även på andra delar av kroppen, t.ex. i tarmen. När det blir "vita fläckar" även i tarmen, så fungerar den inte.

Toxxic
2012-05-14 14:11
#5

Tack för massa bra info! Nu vet jag dock inte hur jag ska gå vidare :/ Crème kan vara intressant, Bone har jag hemma.

ariama
2012-05-14 17:35
#6

Ja, nu skrev visst Littlem, på facebook,  att hon troligen haft en kull nu i vår med två helvita tecknade med trolig megacolon.

Sånt är viktigt att veta, anser jag.

Annons:
Velinga1984
2012-05-14 17:41
#7

#6 Är megacolon resisivt eller dominiant? Visst är det viktigt att känna till att megacolon förekommer, och något man måste tänke på i avel.

Grodan
2012-05-15 00:31
#8

#2 ss är genotyp för even/dutch/broken Skrattande

Nä, PEW står inte för albino utan bara för pinkeyed white. Många är rödögda cream, rödögda siamese, himalayan eller annat… de blir lite pissgula i färgen eller är i a f inte kritvita

Jag slutade själv med albino/PEW för att jag inte kunde köpa in rena albino…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-05-15 00:34
#9

Hur vanligt det är med megacolon vet jag inte. Det är ingen som avlar eller avlat BE White vad jag vet. Så hur ska man veta hur vanligt det är.

Mina tecknade drabbades av grovtarmssjuksom i högre ålder. Alltså ej megacolon utan annan sjukdom som var förknippad med teckning. Enligt veterinär. Så jag slutade avla tecknat då.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-16 18:32
#10

BEW, blackeyed white … borde inte c(e)/c vara svartögd vit? Möjligtvis ljust beige-vit eller nåt, men extreme dilution är ju väldigt känslig för selektering, så visst borde det gå?

[TomasH]
2012-05-16 19:45
#11

c(e)c är utställningsbar creme men bl.a. i Holland så är det några som färgavlar på de ljusaste och kallar dem svartögd vit. Sist jag såg dem var de fortfarande creme (men det var några år sen nu)

Grodan
2012-05-16 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är tjejerna som är till salu.

  • Födelsedatum 2012-03-28
  • Namn: Morakullan´s Isblomma och Morakullan´s Isdroppe
  • e: Morakullan´s Googlemus
  • u: TAMs Restless Rafaela

Profilbild på den ena


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
2012-05-16 23:47
#13

#12 Så otroligt söta.Kyss

Annons:
Toxxic
2012-05-17 06:15
#14

Jättefina :)

ariama
2012-05-17 07:04
#15

Snyggisar Kyss.

Toxxic
2012-05-22 23:57
#16

Kan uppdatera och tala om att i nuläget fick det bli en pew hona från Lottiz som fick flytta hit. TAM´s Xanta.

Upp till toppen
Annons: