Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 901 ggr
Mika-S
5/13/12, 11:09 PM

Kull i sensommar/höst?

Jag har under dom senaste månadernan fått upp intesset för möss. Dom verkar vara bedårande varelser! Jag funderar på att köpa möss i slutet av sommaren eller i hösten. Fast skulle absolut inte ha något imot att vänta längre än så för att få köpa dom "rätta" mössen. Jag är intresserad av 3 hanar. Jag har ganska höga krav på mössen. Jag vill att dom ska ha fina och friska gener. Jag vill att pappan och andra han-släktingar ska leva fridfullt ihop med andra hanar. Jag vill att föräldrarna ska vara lugna, trygga möss som går upp i handen självmant. Som trivs att vara i männskilgt sällskap. Mössen kommer bara användas till sällskap men jag vill ändå att dom ska ha en känd stam. Jag förstår också att hanarna kommer lukta endel och att jag ska vara beredd på att behöva sära dom om det blir något problem. Färger och liknande spelar ingen roll. Det viktiga är dom sagt temperamentet. Jag bor i Stockholm men transport brukar absolut inte vara svår att ordna. Men om det inte lösar sig så sätter jag mig på ett tåg och hämtar upp dom själv. Så avstånd är inget problem. :) Har du det jag söker? Skriv här, PMa eller mejla till miriam.strandberg@yahoo.com

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Grodan
5/14/12, 6:04 AM
#1

Vilken underbar annons! SkrattandeKyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mika-S
5/14/12, 3:34 PM
#2

#1 Tackar :) Men frågan är om det finns så många sådana möss som jag söker. Är lite orolig för att det mest är "dröm" möss som jag vill ha. Men jag väntar hellre länge innan jag skaffar mössen än att få hem möss som inte uppfyller mina "krav" :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Denna kommentar har tagits bort.
Velinga1984
5/14/12, 3:39 PM
#4

Tycker absolut att du borde kunna hitta dina drömmöss :) Min lilla zoomus Loffe går ibland upp i handen för att mysa och söka kontakt. Jag har upplevt bland mina 7 (3 zoomöss och 4 uppfödarmöss) att det det beror på hur nyfikna dom är som påverkar hur dom söker kontakt. Jag kan givetvis ha fel då dessa 7 är mina första möss.

Camillhe
5/14/12, 4:06 PM
#5

Håller med, man blir jätteglad av att läsa din annons. I andra trådar där vi pratat om hanmössavel tror jag specifikt Grodan och Ajanki avlar på hanar som kan bo med andra hanar. (Finns säkert fler men det är dom två jag tänker på).

Mika-S
5/14/12, 5:28 PM
#6

#4 Jo, jag hoppas verkligen hitta mina drömmöss. Så jag bör leta nyfikna möss? #5 Hihi, tack så mycket. :) Grodan, du kan inte ha några mysiga hanar till salu i höst?

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Grodan
5/15/12, 12:43 AM
#7

#2 Men appsolut finns det sådana möss. Dock är osäkert om de kan leva ihop hela livet. Om de har alla förutsättningarna för att kunna leva ihop exempelvis genom selekterad avel med inriktning temperament och flocksmarthet, så kan resten delvis bero på dig hur det fungerar sen.

Hanar har en känslig ålder när de blir könsmedvetna. Det är vid 3 månader. De kan då bli lite mer revirhävdande t ex vid burstädning osv. Du kan manipulera dem lite då så att de inte slåss, genom att låta någon lukt i buren vara den de är van vid - alltså inte städa helt rent utan låta någonting få vara kvar med lukten.

#5 Skrattande

#6 Höst låter långt fram. Jag vet inte hur landet ligger då riktigt. Men jag planerar att göra några Långhårsparningar där jag hoppas på mycket milt temperament.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mika-S
5/15/12, 9:17 AM
#8

#6 Åh, vad man längtar efter att få hem några "dröm" pojkar. :) Jag förstår att det finns en risk att jag får sära på dom. Det är något jag får ta för att jag väljer hanar. Jag har väldigt mycket att lära mig om sådant, men det är bara att läsa på. :) Jag väntar också gärna länge för att få hem bra flocksmarta möss. Det känns viktigt. Det ska jag absolut göra sen. :) Behöver alla tips och råd jag kan få, ska ju bli förstagångs musägare. Jo, höst en bit fram. Om jag inte skulle resa, flytta och vara borta så mycket i sommar så skulle jag gärna ta hom möss nu! Men det skulle kännas oansvarigt att göra det. Vill att dom ska få en bra lugn start och börja känna sig trygga. :) Men jag tror det mesta är klart till början av augusti. Så tidigast då kan jag ta hem några möss. Åh, Långhår! Det är så vackert. Vad jag har förstått så är långårshanar underbara möss. :) Fast det är kanske bara drömtänkande att dom skulle vara extra underbara. Minns inte . :) Men jag kan vara intresserad av några långhår från dig. :) När kommer du ta dessa kullar?

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Grodan
5/15/12, 9:52 AM
#9

#8 Drömpojkar i Longhair. Jag vet vad du menar. Tror jag.

Nu har du inte haft möss förut så det är lite underligt. Hur kan du känna till att Longhairskillar är urmysiga? *fniss*

Och hur kommer det sig att du vill ha 3 hanar som första möss? Har du luktat på mushanar? (Detta måste man fråga alla som skall skaffa sina första möss och väljer hanar!)

Jag har några Longhair och anlagsbärare av LH som jag tänkte para, men jag vet ju inte 100 hur temperamentet blir. Det blir inte alltid som jag vill.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
5/15/12, 12:45 PM
#10

#8 Mina får följa med till high chaparall i sommar, fick t om boka en campingstuga för att dom skulle kunna få följa med. Blir borta några nätter så tur att jag har en resebur ;) Något att tänka på i framtiden?

Mika-S
5/15/12, 12:56 PM
#11

#9 Hela mitt musintresse kom när jag var hemma hos en kompis som har möss. Hon har ett gäng mushonor och två emsamlevande hanar. Jag tyckte om alla men hanarna var för underbara. Jag förälskade mig totalt i dom. :) Jag vill ha en flock för jag tycker mer om djur i flock än utan det är intressantare att iaktta hur en flock beter sig tillsammans. Dom brukar också få kärlek av varandra som emsamlevande möss inte kan få. Lukten hos hanarna kände jag. Det är något jag klarar av. Här hemma är vi inte så känsliga för doft och kommer klara det. Det är värt det. :) Någon gång (minns inte när) läste jag här att folk har upplevt långhair hanar som extra mysiga. Jag tycker också dom är enormt gulliga. :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Vattnadal
5/15/12, 1:05 PM
#12

Jag kan mycket väl ha kullar med det bästa jag har i temperament då. Mina linjer med argente creme långhår är helt underbara. Jobbar på att få samma färg och temperament i texel oxå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mika-S
5/15/12, 7:06 PM
#13

#10 Jo, jag brukar också vilja ha med mig mina djur på resorna. Men det blir ofta ganska jobbigt att åka omkring med dom djuren jag redan har. Men om jag kan välja väljer jag absolut att ta med mina päsklingar. :) #12 Kan vara intresserad. :) Går släcktens hanar ihop med andra hanar?

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Annons:
Vattnadal
5/15/12, 11:32 PM
#14

#13 De argente creme lh jag har är underbara så. Räknar med att de kan bo ihop över ett år, även om man aldrig kan veta. Har tex 2 bröder (som var 3 från början) som nu är 1 år och 8 mån, där den ena parade en hona, bopdde med henne till sönerna var 3 v, då han flyttade tillbaka till sina bröder med sina 3 söner. Sönerna är nu 8 mån, och gruppen på 5 hanar trivs hur bra som helst ihop. Kommer att avla mer på de äldre gubbarna, och troligen på de yngre med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
5/16/12, 12:00 AM
#15

#11 Vad kul! Jag har också alltid haft massor med hanar. Blev alltid så kär i hanar när jag började med möss. Speciellt LH…

Jo. Jag skriver gärna om att LH upplevs som mjukare i temperamentet för så upplevs de gärna. Men visst finns det undantag. Hanar brukar ha bättre och längre päls så därför är de lite speciella… De kan få häftiga kjolar som bara häääääääänger…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mika-S
5/16/12, 10:47 PM
#16

#14 Åh, vad underbart! Är verkligen intresserad. Blir alla ungarna i argente creme? Var bor du? #15 Det är något speciellt med mus hanar. :) Jo, det var det jag hade läst om longhair. Hihi, kjolar :) Precis som mina lh hamstrar här hemma. Det är så gulligt med lite extra päls som svänger och hänger vid rumpan. :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Vattnadal
5/17/12, 2:57 PM
#17

Jag kan få argente creme, argente och agouti, långhår och texel, på de snällaste linjerna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mika-S
5/17/12, 7:45 PM
#18

#17 Jag är verkligen jätteintresserad av tre hanar från någon av dessa snällkullar! :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Mika-S
7/21/15, 6:15 PM
#19

Hej! Det var verkligen länge sedan jag skrev denna annons.  Hösten då för tre år sedan hämtade jag hem en hane för L8sson som var aktiv här. Hannibal var verkligen en underbar mus och jag kom väldigt nära honom. Dock fick jag ta bort honom i höstas. Under samma period var jag även tvungen att ta bort mina sista råttor.  Efter det  behövde jag sörja och fokusera endast på mina hundar.

Men nu är jag redo för att bli musägare igen! 🙂 Jag söker samma typ av möss som jag sökte för tre år sedan, så varför skriva en ny annons? Förstår självklart att det kan vara riktigt svårt att få tag i dessa möss, men jag hoppas någon där ute har vad jag söker.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Grodan
7/21/15, 10:04 PM
#20

#19 Vad kul att du hittat tillbaka och även hittat din gamla annons. Jag är lite slö med att låsa gamla annonser… hihi… och det var väl bra eftersom du söker samma sak typ.

Och för uppfödare är det här en underbar möjlighet att kunna få sälja 3 bröder ur en kull.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: