Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 910 ggr
ariama
2012-05-14 07:13

Nytt avelsprojekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är Honey Cover, recessive yellow-grabb i satin.

Annons:
ariama
2012-05-14 07:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Han har åkt iväg på uppdrag.

ariama
2012-05-14 07:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nytt spännande avelsprojekt på gång. Skrattande

Nu får Kent säga resten. Eller ni gissa. Tungan ute Kan någon gissa? Ni vet ju vad Kent har för möss.

Muszimba
2012-05-14 08:42
#3

Tricolor med recessive yellow i gissar jag på efter Spånga-helgen.

kent
2012-05-14 08:51
#4

#3 nästan rätt.

på min senesta tur i holland fick jag se så fina röda/gula splash det vill jag göra själv dock vet jag inte hur det blir men vi får se senera.

det kommer att tid for jag kommer inte att se någonting i F1 utan det blir först F2 om jag har tur så om en sådan 5-6 mdr. kan jag säga om det går att göra.

ett stort tack till ariama som låner mig den här fina hane o som litar på att jag kan ta hand om han. kanske en björnkram Flört

ariama
2012-05-14 12:01
#5

En björnkram går bra Flört. Ska bli spännande att se hur det går, men det ska säkert funka!!

Tsunamis
2012-05-14 13:48
#6

MvH  Tsunamis

Annons:
Toxxic
2012-05-14 13:52
#7

Oj, det här vill jag absolut följa! Ni har inga bilder på hur de kan se ut?

kent
2012-05-14 15:06
#8

#6 det blir ca sådär dock med lite svart i okså om jag får bestämma.

#7 det kommer att bli mycket bilder sen…just nu har jag ingen.

Toxxic
2012-05-14 15:20
#9

#6, åh, där var ju en bild.

#7 Jag tänkte om det fanns bilder på nätet av det ni vill uppnå :)

OliviaK
2012-05-14 15:50
#10

Så spännande Skrattande

ariama
2012-05-14 16:44
#11

#6. Inte för att jag vet var du har hämtat bilden, men den där ser väl tecknad ut? En gul tecknad?

Inte för att jag vet särskilt mycket om splash precis, inte mer än jag har läst på sedan i går kväll Skrattande. Men en gul/röd splash tänker jag mig beige, eller aprikos kanske, med gult "splash" utstänkt. Inte vitt i alla fall. Det kommer ju i nästa steg om man vill få fram tricolor på dessa.

Fast … det gäller ju att välja blekgener till det gula … starka blekgener ger ju vita möss … så då kanske #6 är en splash i alla fall…

Svart tror jag blir svårt. Man får ju välja färg på tricoloren, svart, blå, chocolte, eller gul.

En splash är bara tvåfärgad, först blekt och sedan färgen. Jag fattar det så - efter snabb påläsning - att en splash är en blekt färg, där färgen även finns utspridd i oblekt form. Alltså, man kan inte blanda färger hur som helst. Alltså bör en gul splash vara baserad på en blekt gul, typ aprikos eller creme eller "nått".

Jag vet inte. Undrar om Lottiz tittar in här nånting nån gång … *visslar*

Tsunamis
2012-05-14 16:50
#12

efter lite googling så kom jag fram till att röd splash är INTE snyggt Tungan ute grejen med splash är ju att den reagerar (enbart?) med c-varianter c(e) så då behövs röd ee + c(e) el c(ch) om jag inte är ute och cyklar. Men det snygga blir ju när splashgenen kommer i kontakt med vitfläcksgenen och det blir hela rena fläckar i grundfärgen (röd i det här fallet) Flört

#11 Den är gissningsvis röd tricolor men ägaren var inte säker den heller.

Jag funderade på Broken el Even RY jag! Med en fin black vittecknad grabb på ingång från Lottiz. När jag nu sätter mig ner och funderar vidare på detta med parningar senare i år. Men gud vad roligt det är att planera… *kliar i fingrarna*

MvH  Tsunamis

ariama
2012-05-14 17:01
#13

Om jag ska tänka, bör blekgenerna helst vara c(ch)/c(ch), dvs dubbla chinchillagener, homozygot. Eftersom chinchillagenen är den blekgen som bleker gult/rött minst - så man inte får en vit splash-mus. Det läckra vore ju riktigt ljusbeigegult med gult splash.

Gener som behövs då, är c(ch)/c(ch) e/e och splashgenen. Det är alltså tre varianter som ska kombineras.

De första gula splasharna bör gå att få fram i generation 2. Men är de splashar som Cover paras med, baserade på exempelvis extreme dilutioin c(e)/c(e) så blir nog inte effekten särskilt märkvärdig, annat än splashig gul-vit. *tänker högt*

Vill man ha fram snygga gula splashar, kan det ta lite längre tid, och flera generationer, och väl utvalda avlesdjur vad gäller färgerna.

Det rör sig om två recessiva genvarianter och en dominant, det kan vara lite "trixigt".

Annons:
Tsunamis
2012-05-14 17:04
#14

Japp jag kom på att c(ch) är nog det bättre valet Kyss mycket spännande att följa det här!

MvH  Tsunamis

ariama
2012-05-14 17:11
#15

Vi skriver medan den andra postar, haha.

Jag tänker mig grundfärgen som på Rapunzel´s möss. Bildrad två, mus nr 4 och 6, nåt sånt. Och sedan djupgult splash på det, nog måste det bli snyggt!

http://koti.mbnet.fi/anniina/

Jaa, det är roligt att tänka, fundera och planera. Fast, projektet är Kents i första hand. Jag bara bistår med e/e-mus.Skrattande

Det kommer tecknade RY här också rätt som det är! Det ska bli läckert!

ariama
2012-05-14 17:18
#16

#12. Om splash reagerar enbart med c(ce) eller c(ch)-varianter? Det tror jag inte, men det är enda gången som splash syns! Gula fläckar på en gul mus, eller svarta fläckar på en svart mus, lär ju inte synas.

Så man behöver ha en blekt mus, blekt med någon variant på c-lokus (tydligen inte rödögongens-blekt, typ dove, champagne eller silver).

C-variant kan vara c(ch), c(h), c(e), i homozygot upplaga eller friskt blandat. Men inte c, albino.

Lottiz får gärna rätta mig om jag har fel. Eller någon annan också förstås!

Grodan
2012-05-15 00:47
#17

Spännande kanske. Vet inte. Kommer den röda/gula färgen att kunna visa sig på Splash?

#15 Anniina har Brindle inte Splash. Eller vet inte om hon har Splash nu. Musen på bilden är i a f Brindle.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-15 08:52
#18

Ja, den ska kunna visa sig. Eftersom de mörka splashfärgerna består av den oblekta färgen. Det svåra är att få en blekt variant som inte blir vit.

Aprikos och oblekt gult, eller mörk creme och oblekt gul. Nä, ingen lätt variant…

Mörk cream bör väl kanske vara blekvarianten att använda? Men, nä - det går ju inte. Det måste ju vara en GUL blekt. Som är blekt till cream, aprikos, eller liknande. Och blekta gula blir lätt vita eller off-white.

Egentligen skulle man först behöva få fram en bra blekt RY, eller hur? DET måste vara steg ett? Splash blandas in först senare. Om man vill ha kontroll. Pfuuh, det här  är ju svårt …

Sara B
2012-05-16 01:34
#19

Spännande! Detta vill vi se bilder på i framtiden om det kommer att fungera! :)

Upp till toppen
Annons: