Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 928 ggr
scth
2012-05-14 15:35

Kvistar till möss

Hur är det där med att ta in kvistar till möss, hur vanligt är det att man släpar inn ohyra och finns det några speciella växter som man absolut inte bör ta in ?

Mvh Sarah

Annons:
Velinga1984
2012-05-14 15:40
#1

Undrar samma sak, hur man undviker att få in ohyra från kvistar utomhus. Än så länge är jag mycket återhållsam med det

[aammE]
2012-05-14 15:41
#2

Ta in kvistar som sitter högt upp i trädet.

Camillhe
2012-05-14 16:10
#3

Vi hade väldigt mycket råttor på lekplatsen bredvid huset där jag bodde innan. På kvällarna när jag var ute med hunden såg jag de ofta uppe i träden. Så jag tycker ni gör rätt som är återhållsamma med att ta in. Även fåglarna kan lämna "smittor".

Jag tror att mycket försvinner om det hettas upp till minst 130 grader. Kanske allt, det vet jag inte.

Minoth
2012-05-14 16:46
#4

Jag ger grenar med blad nästan varje dag till mina möss :)  

Tycker inte det är bra att hålla extremt sterilt. Då får man precis det man gjort dom till, det vill säga extremt känsliga möss som inte kommer tåla mina lilla förändring..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
2012-05-14 17:12
#5

Sterilt och att ta in ohyra och smittor är två väldigt olika saker. Att hålla ett djurrum hemma sterilt är nära nog en omöjlighet. Att ta in ohyra och utsätta mössen för det ger inte dom ett bättre immunförsvar. Tvärtom så sänker ohyran musens immunförsvar och gör den mer intaglig för andra bakterier att gro (bakterier som redan finns i närmiljön).

Tycker Artlink's saneringstråd är ett strålande exempel på vad man inte vill råka ut för.

Velinga1984
2012-05-14 17:20
#6

#5 Jag gillar ditt inlägg. Sen hade ju även Exotica problem i sitt museri, vad som orsakat det är svårt att säga. Jag tycker inte att det är värt att riskera att få in ohyra bara för de ska ha grenar i sin bur. Jag är noga med vad de får ha i sin bur och köper helst inget som kan ha varit i kontakt med andra möss/råttor. Alla möss har inte bra immunförsvar, och onödigt att sänka det mer pga ohyra.

Annons:
Minoth
2012-05-14 18:05
#7

Men tar man högt uppifrån ser jag inte risken som så stor att det följer med sjukdomar. 
Fåglar har inga sjukdomar som kan gå på möss.

Sen om det sprungit ohyre smittade vildmöss JUST på den grenen väldigt nyligen har man hilma otur..  Tror det är lika stor risk att få med ohyra på kläder och i hemmet isf.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-05-14 18:15
#8

Jag menar grenar är inte = ohyra och sjukdomar. 

OM MAN HAR OTUR, väldigt otur, för av alla miljarder grenar så måste man ha riktigt otur om man får ohyra av dom.

Tycker inte det är värt att skippa dom pga ett "ifall att".

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Velinga1984
2012-05-14 18:28
#9

#8 Det bästa är att alla får göra just det man känner är rätt för sig och sina djur Skrattande

Camillhe
2012-05-14 18:36
#10

Jo fåglar kan ha ohyra som kan gå på möss. Dels det och dels ohyra som lever av mössen men bor i omgivningen. Läser man på SVA's sida så kan man läsa om ganska många olika sorters kvalster som kan spridas till andra djur via fåglar.

Självklart får alla göra precis som dom vill, men det är bra att vara medveten om riskerna. Och det är ju ganska enkelt att hetta upp pinnar etc i ugnen om man vill vara på den säkra sidan.

Minoth
2012-05-14 19:05
#11

#10 skrev inget om fåglar och ohyra, skrev sjukdomar :)

(utan att försöka låta elak nu)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
2012-05-14 19:21
#12

#11 Du skriver: grenar är inte = ohyra och sjukdomar

Jag svarar och skriver att jo, risken är stor att grenar faktiskt är = med just ohyra och sjukdomar pga fåglar och gnagare som lever i naturen. Och risken är inte så liten som du tycks tro.

Jag skriver inte om det för att jag missunnar mössen att få roliga saker från naturen, jag skriver om det eftersom frågeställaren undrar.

Minoth
2012-05-14 19:29
#13

"Jo fåglar kan ha ohyra som kan gå på möss" det var det jag syftade på

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Grodan
2012-05-15 00:11
#14

Jag kan ta in grenar som sitter högt, men jag sköljer dem alltid ändå.

Samma sak med växter jag plockar ute. Sköljer.

Väntar med att ge mössen det tills det torkat.

Man rekommenderar det till alla smådjur. Att man sköljer.

#3 Allt försvinner vid 130grader C. Ägg förstörs. Svampsporer. Bakterier och virus dödas. Sterilt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

scth
2012-05-15 08:50
#15

Tack för alla svar! Verkar råda delad mening om detta.. Tror det blir så att de får vara i ugnen först eller iaf sköljas som grodan säger :)

Grodan
2012-05-15 08:56
#16

#15 Tror de flesta håller med om att i a f skölja bör man göra. Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-05-15 16:33
#17

Plockade Timotej nyss som jag sköljde och gav! så himla nyttigt :) 

Tänkte ta flera påsar och gå ut och samla hallonblad, vinbärsblad, brännässlor och lite annat och torka så jag har till vintern.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sara B
2012-05-16 01:26
#18

Ångtvätgen brukar jag spruta med på grenarna i hopp om att få bort det mesta/allt skräp som grenar kan dra med sig in :)

Grodan
2012-05-16 01:43
#19

#18 ja, har man en sådan så är det ju kanon. Skrattande Ångkanon… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MaaariaS
2012-05-16 15:54
#20

Nån som vet nån vart man kan få tag på en ångtvätt som är både billig och bra??Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Sara B
2012-05-16 16:05
#21

Biltema ;D 
Fungerar bra och är enkel, finns säkert betydligt bättre men denna fungerar bra för det jag använder den till och har aldrig strulat :)
Dock har jag ALLTID långärmat när jag använder den för är rädd att det ska hända något :P

MaaariaS
2012-05-16 16:26
#22

#21 Tack så mycketKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Lamina
2012-05-16 17:56
#23

Jag tog in lite kvistar till mössen idag. Har inte vågat tidigare, men tog från ett tträd som blåste omkull igår. Tänkte att dom grenarna satt ju så otroligt högt upp, så där kan det inte ha vart några möss. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: