Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1590 ggr
ariama
2012-05-17 07:42

Blekgenerna på C-lokus.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På C-lokus finns följande alleler:

(På C-genens plats finns följande genvarianter: )

  1.      = fullt färgad päls, i den färg som de andra färggenerna bestämmer.
  2. c(ch) = chinchillagenen.
  3. c(h)  = himalaya-genen.  *)
  4. c(e)  = extreme dilution-genen.
  5. c       = albinogenen.

De olika blekgenerna bleker pälsen olika mycket, och jag har numrerat dem från lite till mycket blekning. 

1 bleker inte pälsen alls, och 5 bleker pälsen totalt (albino).

*) 3 är lite speciell eftersom den bleker olika kroppsdelar olika mycket.

Blekgenerna bleker också gult/rött pigment mycket mer än svart pigment. Chinchillagenen c(ch) är den enda blekgenen som fortfarande kan visa lite gul färg.

Annons:
ariama
2012-05-17 07:51
#1

Blekgenerna kan förekomma i homozygot form, eller heterozygot. Dvs två av samma, eller kombinerad med någon av de andra blekgenerna. Olika kombinationer ger olika grad av blekning.

T.ex himalayagenen, c(h), som inte bleker musen så bra på nos och tassar, öron och svans (de "kallare" kroppsdelarna) ger siames i homozygot form (dubbel upplaga, c(h)/c(h) ).

En himalayagen tillsammans med en chinchillagen, som alltså bleker mindre (står högre upp i listan), blir musen mindre blekt ( = mörkare kroppsfärg) och blir burmese. Och tillsammans med albinogenen som står längst ner i listan, bleks musen mer än siames ( = ljusare kroppsfärg), och blir himalaya, c(h)/c.

Enbart c - fast i dubbel upplaga - blir ju albino.

ariama
2012-05-17 08:08
#2

Bilden överst, på de två rödögda creamarna, visar svag gul färg, men det kommer inte från gult pigment utan från svart pigment.

Den översta (Hurra som ung) är troligtvis chocolate, och den undre (Hipp) är möjligtvis cinnamon eller agouti. Man ser att Hipp är tickad (agoutivariant) på att hon har mörkare underpäls.

Vilka blekgener vet jag inte, men extreme dilution bör vara inblandad eftersom det svarta pigmentet är så starkt blekt.

Olika färger ihop med de olika blekgensvarianterna kan varieras 216 gånger!

http://mus.ifokus.se/discussions/4f472f02d3b4fd5b6a0009ab-210-blekgensvarianter

Blekgenerna är skitsvåra!

ariama
2012-05-17 08:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sedan gäller det att veta vad som är gult pigment och vad som är svart pigment, eftersom pigmenten bleks helt olika.

ariama
2012-05-17 08:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det gula pigmentet finner man i gula möss såklart, men även tanfärg består av gult pigment, liksom agoutivarianternas tickning, dvs det gula bandet mitt på det enskilda hårstrået.

Den som är intresserad kan läsa mer här:

http://www.muse.n.nu/genetik

Grodan
2012-05-17 08:53
#5

Vad fint, amaira! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-05-17 15:45
#6

Jättetack för en bra beskrivning, amaira! Lite förvånad vart jag att just chinchillagenen faktiskt är den som är bäst att använda ihop med gult, hade på nått vis fått för mig att det var det sämsta alternativet!

Men så spännande det är med genetik alltså, ju mer jag lär mig desto mer vill jag lära mig. Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[TomasH]
2012-05-17 16:10
#7

Under #1 har du skrivit fel, c(h)c blir himalaya! Colourpoint (tidigare kallad svartögd siames) är c(e)c(h)

Annars tycker jag att du skriver så pass bra att du borde sammanställa och ge ut ett häfte.

Chinchillangenen är väldigt bra att använda vid t.ex. black fox då den bleker rött pigment mycket men nästan inget av det svarta. Hade du använt c(e) istället hade du fått en påverkan även på den svarta färgen och resultatet blivit en stone fox

ariama
2012-05-17 18:13
#8

#7. Sjuttsingen också! Jag menade ju det - sen blandade jag ihop allt i alla fall …

Kan någon administratör vänligen ändra i #1 och skriva himalya i stället för colorpoint. Synd om det står fel!

Tack Tomas!! Skäms *smickrad* Kanske jag gör någon dag, någon gång …

Ville försöka göra beskrivningen så kort, koncis, och lättförstådd översiktsmässigt som möjligt. Börjar man bre ut sig, finns inget stopp.

Det finns ju också c(i), eller Tyr (c-i) som den heter med nyare namn i labbvärlden. Den dök upp på 30-talet tror jag, men försvann igen, och så finns den nu igen. Den bleker ännu svagare än chinchilla, fast genen heter intense chinchilla.

Om jag tittr på Rapunzel´s hemsida, ser jag att hon bleker gult/rött med just den genen, och får en helt underbar färg döpt till aprikos.

Intense chinchilla finns inte i Sverige vad jag förstår, men ska man avla fram gul/röd splash, eller tricolor, så är det ju den blekgenen man ska använda! Tänker jag mig.

Magda
2012-05-17 22:06
#9

åh tack så mycket för en text om genetik som jag förstår! Kan du inte skriva fler sådana här tydliga när du har tid, ork och lust så att det blir som en artikel serie ;)

Lamina
2012-05-17 22:21
#10

Men det finns ju redan en artikelserie: 1, 2, 3, 4 och 5

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-05-18 00:44
#11

#8 Ja, ett häfte vore skoj. Skrattande

#10 Tror inte hon tagit upp blekgenerna, eller?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-05-18 00:55
#12

Jo, nu har hon. Bara att göra en artikel om det också. Tungan uteFlört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-05-18 00:56
#13

Ok, då gör vi det. När vi orkar… *zzzz*Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Magda
2012-05-18 06:47
#14

#10 åh tack Lamina.. Där vad det ju en :) har för mig att jag till och med läst den ett par gånger.. Den var ju från 2007 (iallafall de två första )

ariama
2012-05-18 08:17
#15

När jag nu skrev fel på himalayagenen ihop med albinogenen, drar jag hela himalya-genslistan (ihop med a/a för enkelhetens skull, dvs grundfärg svart):

  1. Burmes.      c(h) / c(ch)
  2. Siames.       c(h) / c(h)
  3. Colorpoint.  c(h) / c(e)
  4. Himalaya.      c(h) / c

Himalayagenen bleker musen måttligt (gul/röd färg fullständigt), men mindre på nos, ögon, tassar, svans. Tillsammans med de andra blekgenerna blir blekningen mindre, eller större, beroende på de andra blekgenernas blekförmåga.

1, Chinchillagenen bleker minst. Himalyagenen ihop med chinchillagenen ger en mörk mus med pointer (bara lite blekt): Burmes.

2. Sedan kommer himalayagenen i listan, så tillsammans med sig själv (homozygot) får vi: Siames.

3. Extreme dilution bleker mycket (men inte fullständigt), så himalaya ihop med extreme dilution ger colorpoint.

4. Och så albinogenen som bleker fullsändigt. Himalayagenen och albinogenen ger en Himalaya, som nästan är helt vit på kroppen. (Himalyagenen ger fortfarande färg åt pointerna).

Grodan
2012-05-18 21:21
#16

himalaya <--- stavning

himalayan säger man också gärna


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-19 06:25
#17

Tack Grodan!

Jag har nog sagt  "himalijan" i stället för "himalajan" Obestämd, därav stavningen. Men nu vet jag bättre Glad.

Grodan
2012-05-19 17:43
#18

#17 Jag hade svårt att stava det första åren jag med… tills jag hade några råttor i Himalayan och skrev stamtavlor på dem… då lärde jag mig stava…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2019-12-28 17:18
#19

Tillägg:

Musen har alltså 2 olika pigment som ger de olika färgerna.

När det svarta pigmentet blir till blått beror det på att det klumpar ihop sig på ett vis så det ser blått ut. Och för chocolate har formen på pigmentkornen ändrats. Men det är fortfarande samma pigment.

Den gula/röda färgen är ett annat pigment, och djupet på färgen (gul eller röd) beror på modifierande polygener.

ariama
2019-12-28 17:23
#20

Tillägg:

Mössen har bara två pigment. När musen är blå beror det på att pigmentet klumpar ihop sig så den ser blå ut. Och chocolatefärgen är svart pigment som ändrat form och ser brunt ut.
Gult pigment ger gula möss, som blir rödare med hjälp av polygener.

Annons:
Upp till toppen
Annons: