Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1028 ggr
[TomasH]
5/21/12, 10:19 PM

Tysk/engelsk parning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla Lottiz har lånat ut sin jättefina hane Sv.Pr & Int BP Forever Urban - född 2010.

Jag dömde honom på en SVEMUS-utställning förra året och gav honom BIS-1 (standardklass). Urban ser exakt ut som de engelska linjerna som Viby importerade men har heltysk stam.

Nu är han iaf hemma hos mig för att para en av mina honor. Jag fotade och vägde honom - 88gram…

Annons:
[TomasH]
5/21/12, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

fina huvudet

Littlem
5/21/12, 11:30 PM
#2

Fin gubben!  Håller tummarna för många fina bäbisar!

ariama
5/22/12, 9:44 AM
#3

Jag har sett honom när jag hämtade Bruno! Min omedelbara spontana kommentar var: "A-a, jag förstår att Tomas vill ha honom"! Kyss

Spännande parning! Så otroligt roligt!

Grodan
5/25/12, 9:53 AM
#4

Ah. Rowans son. Rowan bodde här länge. En stor, matglad, lugn och snäll kille. Helt underbar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
5/25/12, 11:43 AM
#5

Ja, matglad är han. Jag tänkte att han skulle minska i magomfång innan han träffar mina tjejer så jag har satt honom på mat för campbells dvärghamstrar (som lätt får diabetes och därför innehåller nästan ingen säd). Resultatet är att han äter mängder av maten istället… Han luktar ingenting faktiskt!

ariama
5/25/12, 12:09 PM
#6

Men, varför minska på säden? Varför inte i stället minska på feta fröer och nötter? Säd är ju mössens grundfoder. Är det inte?

Ger du havre, vete, och korn, i obegränsad mängd, så tvivlar jag på att han äter mycket av det, utan håller det till "basic". Funkar i alla fall med mina möss. Sedan "glufsar" de gärna fet man som de får.

Som människa ska man förstås inte äta bröd och pasta och sånt, om man vill gå ner i vikt, vi det är ju vi.

Vad innehåller hans nuvarande hamstemat? *nyfiken*

Jag vill verkligen veta en bra dietfoderstat! Har ju DY.

Annons:
[TomasH]
5/25/12, 9:46 PM
#7

jag vill inte riktigt gå ut med att det här är en användbar diet på möss än! På dvärghamstrar och människor har man uppmärksammat att det är säd och socker som ger fetma och inte feta fröer. På de diabetesdrabbade hamstrarna mäter man glukos i urinen med stickor från apoteket och de ger mindre utslag efter säd-fri kost. Urban äter nu en kost av finkfrö (blandade fröer) tillsammans med torrfoder för katt av dyrare sort. Jag har blandat i lite av min musblandning (som jag köper av Elin) men inte mer säd än vad det brukar vara russin i en vanlig müsli.

Nu tror jag inte att vildmusen alltid lever av säd som grund men kanske väljer det om den har tillgång liknande mig själv framför en godispåse…

Camillhe
5/25/12, 10:17 PM
#8

Möss är ju omnivorer precis som människor så att köra "LCHF" kost kan säkert fungera. Frågan är om de kan få i sig den näring de behöver utan säd.

Väldigt intressant, du får uppdatera hur det går för honom.

StillaSinnet
5/25/12, 10:51 PM
#9

Inga experiment med min underbara Urban! För min del får han gärna behålla sin runda form <3!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
5/25/12, 11:04 PM
#10

Men möss ska inte vara överviktiga eller på väg att bli överviktiga.. Vet inte varför folk säger att de är så gulligt när dom ser en mus som är lite tjock?? 
Herregud ett så litet djur som lever så kort behöver bästa möjliga kondition som möjligt. Välmusklad och i bra form

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
5/25/12, 11:19 PM
#11

#6 Håller med fullständigt.

#7 Vad är det i finkfrö-blandingen?

#8 LCHF kan fungera, men jag tror inte på att ta bort säd. Möss har ett bättre tarmsystem än vi människor och kan ta tillvara näringen i säd mkt bättre än människor.

#10 Rätt! Skrattande

Jag har aldrig haft problem med fetma, diabetes, svampsjukdomar eller dyligt med min foderstat. Dessutom har veterinärer i början hjälpt mig att utforma blandningen. En överduktig rått-tjej i Norge tog också reda på att den torrfoderblandning som Camillhe körde med för några år sedan - som i sin tur är baserad på den jag rekommenderar sedan många år tillbaka - att möss och råttor får i sig allt de behöver genom den och att de endast behöver tillskott av tonfisk någon gång i veckan - Camillhe får gärna berätta mer.

Vad som däremot är problemet för många är att

  • de ger för stor mängd mat
  • de blandar i för mkt fröer och mössen äter sig mätta på dem och lämnar säden - rekommenderat är att de endast får i sig 3-5 solrosfrö, linfrö, sesamfrö med skal, hirsfrö, vetegroddar per dag (ibland mindre och aldrig mer) pumpafrö endast en halv eller en per dag, mandel och valnöt en halv per dag osv
  • de ger möss sockrad mat och mat som är processad (jag rekommenderar råkost i största möjliga mån)

Nästan samtliga av mina möss har gått upp i vikt sedan jag i sept/okt 2011 såg till att de ständigt har åtminstone tillgång till hundmatskulor. Det är inte bra. Det bästa är att ge dem liten mängd av välblandad och väl genomtänkt basfoder 1 gång per dag. Först äter de fröer, sedan äter de säden. Man skall alltså inte fylla på av blandningen när de ätit fröer och nötter, utan låta dem äta av säden sedan. Man kan även göra så att man har två blandningar. En med endast säd och en med fröer och nötter och mata från dessa varannan dag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
5/26/12, 4:59 AM
#12

När jag har sett tjocka möss, och sedan sett deras foderstat, har det funnits en stor mängd solrosfrön däri. För mig har det blivit synonymt: tjocka möss - för mycket solrosfrö.

Att blanda till en bra foderstat som innehåller allt det som mössen behöver, känner jag mig fortfarande osäker på, särskilt när det gäller möss som vill bli feta (DY, eller vissa andra).

Vilda möss äter allt, det är sant. Några mer extrema exempel härifrån genom åren är tvål, stearinljus, Levaxin. (Levaxin är min sköldkörtelmedicin, jag undrar fortfarande hur den musen mådde efter det!)

Vilda möss äter inte för att bli långlivade, utan för att klara livhanken så länge de lever. Vilda möss brukar inte bli särskilt gamla.

Grodan
5/26/12, 7:39 AM
#13

#12 Det som händer är att möss äter sig mätta på solrosfröna. Sedan kommer ny mat och då kan de äta ännu mer solrosfrön. Visst, de äter annat också, men favoriterna feta fröer går först. När mössen blivit riktigt bortklemade och är beroende av något i fodret så uppfostrat de även sin ägare genom att kissa, bajsa på maten eller bara tigga el dyl.

Fröer är bra, men skall ges med måtta.

Det mina möss blivit feta av nu i höst/vinter/vår är hundmatskulor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
5/26/12, 9:01 AM
#14

#10 Urban är en farbror på 1 år och 8 månader och är STOR hela han. Jag har och har haft unga, feta möss, ofta svensktypade som knappt kan titta på en majsflinga utan att gå upp i vikt. DE behöver diet. Det jag menar är att Urban kan få vara som han är den tid han har kvar. Risken finns att han blir ännu tjockare om Tomas provar dieter som inte är testade. Här får han säd och grönsaker. Hans tre syskon börjar nu dö bort..jag är honom så kär och vill verkligen att han hinner hem igen efter parningen. Det han behöver är motion och han piggnar till av flicksällsksp :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
5/26/12, 10:06 AM
#15

Majsflingor är kanske inte heller det bästa. Beroende på sort. Vanliga müslimajsflingor älskar mössen - lite för mycket. De kan på sin höjd vara godis om sådant behövs.

Det finns valsade torkade majsflingor, eller plattor, men åtminstone mina möss är inte så förtjusta i det. Vanlig färsk majs är bra.

Jag har en sorts spröda majsbröd. Den är kul, för mössen bryr sig inte om dem alls, förrän de är digivande! (honor alltså). Då älskar de det! Sen går det över igen när de avvant ungarna. Då måste det vara något de behöver däri.

Förresten - har man säd i sin foderstat till hamstrar? När jag hade med mig billig säd till minnesutställningen, där vi delade lokal med hamsterutställning, var hamsterfolket ointresserat av min säd, för de hade hamstrar.

Man kanske inte kan överföra foderstater mellan olika arter hur som helst? Jag tror fortfarande på säd som grund i mössens foderstater. Och sedan lägger man till efter näringsbehov. Vad man lägger till, kan vara olika för olika människor. "Fröer" är t.ex. ett ganska vitt begrepp. Och flertalet ger ju även färskfoder som tillskott.

[TomasH]
5/26/12, 10:15 AM
#16

Dieten är avslutad efter Lottiz önskan! Det är hennes mus. Nu får han Elins blandning. De hamstrar som visat hög glukos får dock såklart fortfarande ingen säd!

KråkansFåglar
5/26/12, 11:02 AM
#17

Men hur är det egentligen med näringinnehåll av säd och fröer? Det borde ju veriera väldans. Fast i o f det kanske det man har de olika grönsakerna till :) för att väga upp det hela.

Jag brukar ge mina gnagare lite groddat emellanåt eftersom jag ändå i samma veva groddar till mina fåglar. Men ja då får man ju räkna så att det inte blir dåligt. Dagen innan burstädning blir bra att ge detta här hemma.

Jag har givit mina fd hamstrar en parakitblandning med lågt fettinnehåll, samt massa grönsaker, lite hund/kattmat = samma grund-kost som jag har på mina nuvarande möss och nataler.  Mössen håller bra hull och bajsar bra. Lika så gjorde mina hamstrar det med tills de dog av ålder. :)

11#

En finkfrö-blandning brukar innehålla flera sorters hirs, kanariafrö, rybs, negerfrö och ogräsfrö.

16#

Som sagt hoppas man får se några söta bebisbilder sen! ;)

www.krakansfaglar.n.nu

[TomasH]
5/26/12, 11:25 AM
#18

#11: det är därför man ska använda sig av kattmat och av dyrare kvalitet - den innehåller mer kött och mindre spannmål. Hundmat och särskilt billig sådan är ju mest vete och inte så mycket bra protein.

StillaSinnet
5/26/12, 12:41 PM
#19

#18 jag använder hundmat till digivande honor och ungar under uppväxt. Då använder jag Doggy junior:

Protein 25 %, fettinnehåll 12 %, kolhydrater (NFE) 45 %, växttråd 2 %, mineraler (råaska) 6 % (kalcium 1,2 % och fosfor 0,9 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1450 kJ/100g.

Vad tror du om det? Det är 10% kött…för dåligt? Iom att jag inte blandar det i sädblandningen utan portionerar hurfoder och frön till de som behöver det så går det inte åt så stora mängder så jag skulle kunna köpa ett "finare" märke med bättre näringsvärden i om det finns/behövs.
Är Iam's kattmat bättre? jag har inga värden att jämföra med tyvärr… eller vad tycker du är bästa märket?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
5/26/12, 1:07 PM
#20

Tycker det är en jättespännande och viktig diskussionstråd! Glad

Ja, vilken hundmat är bäst att ge egentligen?

Kattmat innehåller ju xxx, vad det nu hette, som man inte ska ge andra djur, sånt som finns i Red Bull, sa nån, så jag har låtit bli kattmaten.

Jag ger hundmat i mkt begränsad mängd, och de ska absolut äta upp allt innan de får nytt. Givetvis ger jag separat, för jag blandar inte ihop musfoder, utan ger individuellt. De äter, "lagom", dvs inte mycket men de vill ha.

Jag ger Frolic: "med oxkött, grönsaker och spannmål", tycker jag är en utomordenlig blandning.

De får också Oijen med kyckling, lax, ärtor, och massssor med annat i. 80% animaliska produkter, 20% frukt, grönsaker och andra växter. Ingen säd. Det är mitt extra proteintillskott, förutom när de får dela min egen mat, och får fläskkotlettbenen när ätit sånt. Det älskar att gnaga på fläskkotlettsben!

Kan någon svara, om säd ingår i hamstrars mat? *jag vet inte*

Annons:
KråkansFåglar
5/26/12, 1:16 PM
#21

20# Hamstermat

fröblandnignar gör ju det å dem brukar ju innehålla vissa sädesslag… men det äv väldigt blandat. Går jua tt läsa på svenska hamsterföreningens hemsida annars.

www.krakansfaglar.n.nu

Camillhe
5/26/12, 1:25 PM
#22

#20 Kattmat innehåller ibland tillsatt taurin, främst billigare märken med låg kötthalt. Kött innehåller naturligt taurin så kvalitetsfoder brukar inte tillsätta det.Om mängden tillsatt taurin i kattmat är skadlig för möss vet jag inte, men det kan man säkert kolla upp.

Frolic är oerhört fett och det är sällsynt att folk ger sina hundar det som foder, det används mer som godis.

Orijen är ett av de bättre torrfodren för hundar.

Jag tror dock att mössen mår bättre av färskt animaliskt protein istället för att ge dom processat hundfoder.

Minoth
5/26/12, 2:47 PM
#23

Jag ger ju mina möss en hel del finkblandning med massor av olika gräsfröer, hirs mm. 
Men dom har sin grundmat dom äter först. Sen på dagen sprider jag ut små fröer runt om i buren.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

StillaSinnet
5/26/12, 4:26 PM
#24

#22 ja, jag tror också på färskmat. jag var på ICA nyss och det var inte lätt att läsa på kattmatsäckarna…finns inga kolhydrater alls. Enbart protein, fett och olika vitaminer/mineraler efter vad jag kunde läsa.

Men jag är dålig apå att veta vad alla olika tillsatser är för något…massor med E-tillsatser…färg? I stängda påsar kan man inte se hur färglada de små pressade bitarna är ju :/

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
5/26/12, 4:55 PM
#25

Möss ska äta säd, det är viktigt för dem, och de föredrar också att äta säd framför kött. De väljer hellre hundmatskulor med första ingridiens spannmål än kött.

Varför de blir tjocka av fri tillgång till processad mat är just för att den är processad. Den är inte lika nyttig som obehandlad säd.

#17 Säd innehåller mycket vitaminer, mineraler och spårämnen. Det är färskvara och givetvis kan näringinnehållet variera beroende på vilken sortering det är, samt om säden har behandlats. Ibland kan säden vara dålig av svamp, mögelsporer eller kontaminerad med ohyra…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
5/26/12, 9:44 PM
#26

Vad mycket ni vet om musmat (och smådjursmat över huvud taget)!

Det är krångligare än man kan tro … Tycker jag.

Grodan
5/27/12, 10:37 AM
#27

#26 Skrattande Jag vill bara att mössen mår bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Stylle
5/27/12, 11:23 AM
#28

Ni säger mycket olika bra saker<3 Men jag undrar:

- Finns det nån mat/ blandning som möss absolut inte får äta?

- Ska man köpa någon färdig blandning, eller blanda själv?

- Är möss allätare?

- Finns det något som mössen måste ha i sin kost?

skulle bli tacksam för svar

//Alexandra

[TomasH]
5/27/12, 1:27 PM
#29

#20- Frolic är väl mest känt för att ge foderallergier och orange rännskita? Det är mest fett och salt men hundar brukar vara galna i det. Jag skulle aldrig ge nåt av mina djur Frolic iaf… En del hundmat känns lika "nyttiga" som de färgglada sockerbomberna man hittar i vissa "smådjursfoder".

Kattmat innehåller till skillnad mot hundmat Taurin vilket katter måste ha för att må bra men hundar inte behöver. Dessutom är det svårare att blanda ut kattmat med bulk (alltså bukfylla som spannmål) då katterna inte gillar sånt. Man kan alltså mata sin hund med kattmat hela livet men aldrig en katt med hundmat - det var vad jag lärde mig när jag åkte runt och sålde "Natures recepie Lamb and rice" hund & kattmat på 90-talet… Precis sin Camillhe skriver finns det naturligt i kött. Jag ger torrfoder för att förse mina smådjur med proteiner och inte billiga kolhydrater, därför köper jag katt- och inte hundmat…

Möss är verkligen godisråttor (hehe) och äter helst det gottaste som vete och socker medan de lämnar mer nyttiga saker, de djur som bara får labb-pellets får säkert i sig bäst men jääääkligt tråkigt.

ariama
5/27/12, 3:22 PM
#30

Okej … Frolic åker ut ur sortimentet här då. Du har ju en poäng (eller flera) i vad du säger Tomas.

[TomasH]
5/27/12, 4:49 PM
#31

#19: sorry Lottiz, jag missade din fråga, Iams är ett känt foder som känns bra. Vad man ska veta om det så har det förekommit debatter om vad Iams innehåller som gör vissa katter galna i det, har för mig att det var nåt om försämrad fertilitet också. Jag tillhör de som inte lyssnar på gammalt skrock och skitsnack men just Iams kan jag inte ge min gamla katta då hon inte gör nåt annat än skriker efter mer och på ett osunt sätt - liknande en rökare som inte får ta en cigg… Men det finns väl flera bra märken att köpa t.ex. Royal canin och ett bra på ICA som jag inte kommer på vad det heter.

Tsunamis
5/27/12, 5:19 PM
#32

Eukanoba katt är bra, samma prisklass som RC men bättre.

MvH  Tsunamis

[TomasH]
6/2/12, 12:03 PM
#33

#32: är inte Eukanuba katt samma som Iams?

Tsunamis
6/2/12, 12:07 PM
#34

#33 Samma företag japp men Iams är deras lågprismärke, Eukanuba hund & Eukanuba katt är deras lite dyrare och bättre foder.

http://www.bjarekvarn.se/nyheter/valkanda-kvalitetsfoder

MvH  Tsunamis

Annons:
[TomasH]
6/2/12, 12:12 PM
#35

aha, det visste jag inte!…

Upp till toppen
Annons: