Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1241 ggr
Micee
2012-05-25 22:24

Kryp?

Hellu alla!

Jag har funderat lite, nu när det är sommar om det kommer in en mygga eller något annat kryp in på mitt och mössens rum och tar sig in i burarna vad händer då?

Äter mössen upp krypet då eller vad händer? :o

Annons:
Lamina
2012-05-25 22:39
#1

Mest troligt lär dom äta upp det ja. Jag börjar fundera på om mina långsvansar och/eller katten är ena riktiga mästerjägare eftersom det inte finns en enda fluga eller nånting i min lägenhet. Enligt kompisen jag hyr av brukar det vara fluginvasion såhär års varje år (och han håller det mycket renare än mig) Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Micee
2012-05-25 22:50
#2

Okej, ja jag började tänka och undra vad som händer om en mus får ett myggbett, tänk va det ska klia på den lilla kroppen. Ja mina katter är nog inte lika duktiga, dom tittar mest på dom haha =)

Grodan
2012-05-25 22:52
#3

Alla möss är olika. En del möss kan jaga och äta larver (ex om flugor lägger ägg i buren, vilket faktiskt lätt kan hända i ett kisshörn en mkt varm sommardag). Andra möss bryr sig inte.

Jag har aldrig hört talas om att en mygga sätter sig på en mus, men om man bor i ett område där det finns mkt mygg rekommenderar jag myggnät.

Vissa insekter är nyttiga. Vissa är inte alls nyttiga. Vissa kan även skada dina möss.

Tänk också på att om du tar ut mössen i gräset att skydda dem mot fästingar.

  • myggor - kan vara besvärande, men relativt ofarliga och mössen kan jaga dem
  • flugor - mössen kan jaga dem eller äta fluglarverna dock är det inte så hygieniskt om inte mössen kan hålla ner flugantalet
  • fruktflugor - ofarliga, harmlösa men lite besvärande för människor, mata dem på annat håll med fruktflugedrink
  • spindlar - vissa sorter kan bita mössen, vet inte om en del är giftiga, vet dock att vissa är ätliga för små gnagare
  • tvestjärtar - kan bita små musungar, håll dessa borta
  • myror - kan bita ihjäl musungar, håll dessa borta

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Micee
2012-05-25 22:58
#4

Jag blir så chockad att du vet såå mycket Grodan.

Jätte bra att veta!

Då ska jag sätta upp ett myggnät, för här där jag bor är det sjukt mycket mygg! =)

Grodan
2012-05-25 23:05
#5

#4 LOL… jag kände precis när jag skrev det där att jag inte alls vet tillräckligt… och det är ett mkt intressant ämne… för t ex om det finns gratis och nyttig protein i naturen för möss så kan det ju vara ett tips

Jag bor än så länge kvar i S-tälje. Här finns ett stort överflöd av paddor. Paddor är oerhört nyttiga att ha i sin trädgård och omgivning då de äter flugfän. Nu vet jag inte om paddor klarar att flytta, men de som söker sig till gångvägen på kvällstid har ingen framtid tyvärr då folk som går där trampar på dem. Det är oerhört irriterande att människor inte kan gå förbi en padda utan att stampa på dem. Jag har sett människor i alla åldrar göra detta och är så irriterad över det. Självklart säger jag till dem när jag ser dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Micee
2012-05-25 23:10
#6

Haha, ja det är sant. Jaha, det är ju bra. Oj vad jag blir chockad hela tiden hur kan man gå på en padda!? Folk gör mig så arg, hur vissa inte tänker alls, fan! Det är bra att du säger till!

Jag brukar klappa grodor och paddor om man tar fingret och killar dom vid halsen, det tycker dom är jätte skönt faktiskt haha=)

Annons:
Lamina
2012-05-25 23:32
#7

#5 Hur i hela friden kan man gå/stampa på en padda? Förutom det fruktansvärt grymma i det så är det ju rent ut äckligt! Jag skulle må illa i säkert en månad om jag råkade kliva på en. Fast så gråter jag ju nästan varje gång jag råkar kliva på en snäcka också…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tiaran
2012-05-25 23:42
#8

håller helt med #6 å #7 hur 17 kan man få för sig att stampa på paddor/grodor? det är ju djurplågeri :(

en sak som faktiskt hände inärheten där jag jobbar var att det var en rått familj som bodde inärheten (alla på jobbet tyckte dem var sååå äckliga) och så fick jag veta av en kollega att någon/några som hade sett en eller ett par av råttorna hade stampat ihjäl dem (råttan hade tydligen smitit under en kartong å då hoppade dem på kartongen) … FY FAN för djurplågeri säger ja bara :(

för övrigt var det bra info om kryp du hade Grodan. tack :)

Micee
2012-05-25 23:52
#9

#8

Hur i helvete kan man STAMPA ihjäl en råtta eller en padda nu blir jag så arg. Jag är så trött på folk som skadar oskyldiga, försvarslösa individer. Då har man ett sånt stor fel i huvudet så det är sjukt.

Det är pågrund av sånt här jag är djurrättsaktivist!

Grodan
2012-05-26 00:19
#10

Jag vet inte varför de gör det utom 1. för att de är dumma i huvet 2. inte är svenskar och därmed inte bryr sig lika mkt om djur och natur som vi

Jag vet inte, men jag har fått för mig att vi svenskar faktiskt bryr oss mer om djur och natur än många många andra länder.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-26 01:06
#11

Det är inte bara dumt att trampa på paddor, det är olagligt!!

Så nästa gång du ser det, så kan du säga att du kan anmäla dem, eftersom grodor och paddor är fridlysta.

Jag tror att de finns på gångvägen extra mycket under vår och höst. Och att din gångväg ligger emellan deras övervintringsplats och det vatten där de parar sig, lägger ägg, och ynglen växer upp. En kvalifiserad gissning bara. Då bör paddvandringen ha minskat nu.

Grodan
2012-05-26 01:09
#12

#11 Aha, är det olagligt! Fasiken vad bra att veta.

De finns på gångvägen från och med nu till och med hösten. På kvällarna. De dras till ljuset för att äta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-05-30 00:33
#13

uush trampa på en padda inte bara hemskt utan tänk vad äckligt för den som gör det oxå!! Splafs säger det o blir till massor av kladd :o Fast jag kanske är lite överkänslig med tanke på att jag knappt kan ha igäl en mygga med händerna… Hmm hur är de med mjölmask? Tänkte om det är nyttigt så är det ju ganska enkelt att få tag på… :) Och ett kul sätt att aktivera mössen på ett naturligt sätt

Annons:
Grodan
2012-05-30 03:57
#14

Korven råkade trampa på en padda häromkvällen. Fattar inte hur han lyckades, men han är lite vinglig ibland så paddan måste ha missbedömt. Tror paddan klarade sig. Den var lite vimmelkantig och tungan hängde ut, men jag har sett att de ibland kan reparera sig bara de kan få komma i högt gräs. Satte givetvis denna i högt gräs. Paddorna är ju bra på att flytta sig när man kommer gående. Även när det är kolsvart har jag inte lyckats trampa på någon.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-05-30 19:37
#15

#14 Hehe  :P

Någon som har koll på mjölmask? Är det nyttigt?

Tiaran
2012-06-01 23:10
#16

#15 mjölmask är typ som godis för mössen ^^ iaf vad jag vet :)

StillaSinnet
2012-06-02 07:40
#17

Jag har sett skickliga möss hoppa rakt upp och fångat flygande flugor i luften :O!!! Helt makalöst skickliga. De äter glatt upp flugirna sedan. Det som slog mig då var vad som händer om det är en geting! Jag har matat mina möss med mjölmask och zoophobas med blandad framgång. Några ignorerar det helt och anser inte att det är mat. Några tar död på dem, som för att hålla hotande kryp borta ur boet och ytterligare några älskar att smaska i sig dem. Jag matat enbart med odlade insekter för att slippa få in inälvsparasiter från naturen.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sara B
2012-06-03 21:23
#18

Spännande! :) Får testa när de är ute… Vågar inte stoppa in en i buren o riskera att de ignorerar den hehe :P

Minoth
2012-06-03 21:30
#19

Mina möss käkade upp en zhophobias igår

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: