Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 4719 ggr
[aammE]
2012-05-28 12:26

Avelsburar, bra eller dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ej tänkt skaffa det själv, är bara nyfiken på den generella åsikten här på forumet. Jag kan personligen inte se hur man kan erbjuda en tilräckligt stimulerande miljö i en sådan bur, men som sagt, har nada egen erfarenhet och kan ha fal.

Så, hur ställer ni er i den här frågan?

Annons:
Muszimba
2012-05-28 12:39
#1

Om man har flera djur som är i avel och under tiden de paras och har smått, tycker jag de är ok. Just nu har jag 3 sådana här hemma till de som ska gå i min avel.

[aammE]
2012-05-28 13:17
#2

#3 Känns föga ovärdigt att sätta honor med ungar i sämre burar än de andra, de är ju inga avlesmaskiner heller…

gulzebra
2012-05-28 13:18
#3

Om en sån där bur har bra storlek så ser jag inte vad som skulle vara skillnaden mellan en sån och en duna faktiskt. Men det är ju det där med storleken.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2012-05-28 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Just buren i #0 tycker jag inte ser vidare trevlig ut. Är inte säker att den har rätt mått. Det är bra om du kan ge en länk varifrån du tagit bilden. Jag la upp den på sidan här, så att den inte försvinner från tråden om den tas bort från ursprungssidan. Det kan förekomma Copyright på den också…

Själv har jag varit trångbodd i snart 10 och kört med lab.burar som har lagliga mått för max 5 djur. Denna bur använder jag. Jag har även akvarier och terrarium till större grupper och någon annan bur. Nu när jag flyttar till större boende och äntligen får plats kommer jag att göra om lite.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aammE]
2012-05-28 13:43
#5

#3 Dunor är väl genereltt sett större och har ej någon grej som går ned i buren.

Grodan
2012-05-28 13:47
#6

Labburar finns i så många olika storlekar och varianter. De största har dock inte alltid galleravstånd som håller möss inne…

Jag har valt dem för att de är otroligt hållbara, lätta att stapla och rengöra samt inte tar så mkt plats.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
gulzebra
2012-05-28 14:13
#7

#5: Vad spelar det för roll att det går ner en grej? Mindre utrymme blir det förvisso, men man tjänar ju utrymme samtidigt på att man slipper ha en matskål som tar upp plats.

Och ja, dunor är generellt sett större, därav att det hänger på storleken. I övrigt ser jag ingen större skillnad än annorlunda placerad matskål sas.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[aammE]
2012-05-28 14:24
#8

#7 Fast man behöver ju inte ha matskål, jag har inte det till mina ex. Dunor är väl genereltt sett högre också?

Minoth
2012-05-28 16:26
#9

#4 den buren ser extremt liten ut. För mig är det nästan transport storlek size alltså… 

Det går ju inte att klättra överhuvudtaget och musen kan ta några steg och sen är det klart.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-05-28 16:29
#10

Men jag är sån som anser att kan man inte ge dom bra med plats så ser jag ingen vits att ha några alls. 

Att välja minimått till något djur är enligt mig fel för jag vet hur extremt små minimåtten är till många djur

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2012-05-28 16:41
#11

Och jag som för för stora burar med springhjul och berikning, svarar förstås "dåligt".

Såna här burar används på labb. Men jag har inte labbdjur, jag har SÄLLSKAPSDJUR, jag bedriver inte heller någon forskning.

Jag tycker inte att det är okej att ha djur i "små lådor" enbart för att det är möjligt, eller för att det är lagligt. Och jag vill inte kalla det för "kärlek till djuren" att ha dem på det viset.

Kärlek handlar om att se till både sina egna OCH motpartens behov.

Hästar kan man bedriva avel med, genom att ta ett föl åt gången, per år. Hundar avlar man också med, utan att skaffa sig hundratal. Möss ska has i hundratal, om det är någon mening i att bedriva avel.

Behöver det verkligen vara så?

Älsklingsmössen kan ha stora burar, men avelsdjuren trängs ihop i små burar - vad är skillnaden, för individerna? Varje mus är en en individ!

Säger Kärringen-Mot-Strömmen som tycker att man gott kan tänka till hur man har sina "älskade" möss. Glad

gulzebra
2012-05-28 16:42
#12

#8: Och likaså kan man låta bli att ha gallret som hör till på en labbur och göra ett eget lock istället. Same shit ;)

Ingen aning, jag har dålig koll på storlekarna och det är som sagt det det hänger på imo.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tsunamis
2012-05-28 17:09
#13

Det beror helt på hur man inreder dem och hur ofta man släpper ut mössen i rasthage. Ni tycks tro att de som använder dem har helt tomma burar utan berikning vilket föga stämmer Tungan ute Jag har 3st Mak4 dvs den största och i varje bor det 5 honor och den är laglig för 12. Men mer än 5 blir det inte i mina.

MvH  Tsunamis

Annons:
Minoth
2012-05-28 17:20
#14

Men det kan knappast bli nån form av beriktning som kan vara motsvarig ett naturligt beteende i så små och speciellt låga burar. 

Håller helt med Ariama det hon skriver :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

axilur
2012-05-28 17:54
#15

Håller med Minoth och Ariama fullt ut. Glad

/Anneli

[aammE]
2012-05-28 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#12 Fast då är det ju ingen labbur längre. :P

Typ, gör detta i en labbur:

Littlem
2012-05-28 20:40
#17

Visst är det svårt att möblera i en labbur liak mkt som i ett terrarium. Jag har modellen labbur som grodan visar till några ensamma yngre hanar. De får pinnar och jag har satt gardinringar igallret som de kan klättra i. De är pigga o glada och verkar inte vantrivas i sin bur. De får saker o pyssla med (rivet papper, kartong osv.). Visst är det alltid skoj med stora burar åt alla djur. Jag har aldrig grupper i labburarna i den modellen jag har utan endast yngre/mindre hanar som inte kan gå tillsammans med nån annan hane eller tills de (ev) får sig en fru.

Toxxic
2012-05-28 20:41
#18

Jag tycker väl inte att det känns okey att motivera varför man har sådana burar med att "den har de minimimått som är lagligt" (jag citerar ingen här men har hört den motiveringen innan). För mig är det viktigast att jag kan motivera för mig själv varför jag valt de burar jag har och att jag kan sova gott på nätterna för att jag veta att mina djur får vad de behöver. Jag hade inte kunnat göra det om de bodde i små labburar.

Jag har ett gäng omgjorda plastbackar med måtten 39 bred, 50 lång och 26 hög. I dessa bor i regel 1 ensam hane eller en hane som tillfälligt fått en hona. Jag tycker att dessa fungerar bra som singelburar och allt jag vill ha i får plats bra. Det finns utrymme till kul inredning samtidigt som de går att stapla och tar liten plats.

I övrigt har jag två terrarier där flickorna bor.

StillaSinnet
2012-05-28 20:50
#19

Jag har honor i grupp och hanar i par eller ensamma. Några hanar går i grupper. Vid parning behöver honan och hanen sättas ensamma av förståliga skäl. Ibland kan det vara idé att låta honan alternativt gå helt ensam med sin kull, med en äldre och hjälpsam mor/moster eller med sin hane om pojkarna i kullen sedan ska få gå med pappan. D får man dock räkna med omparning och minst en kull till på raken.

I dessa siuationer kan det vara bra att ha en avlsbur till honan. När ungarna vuxit upp ska de så klart inte gå kvar här.

Jag har tre labburar. Två mindre och en större och den större tycker jag är helt ok :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2012-05-28 20:51
#20

#14 Och öppna ytor är naturligt för en mus? (som trycker sig i så små utrymmen som möjligt, öppen yta innebär direkt livsfara med tanke på att den är ett bytesdjur)

Just saying Flört

Nä mina damer trivs fint i sina. Jag citerade den lagliga nivån för att ge er en idé om storleken som motsvarar en dunabur. Hade lika gärna kunna sagt att det är råttmodellen som labb håller 5-7 råttor i. Här får jag plats med fågelbon, gott om grenar, en flying saucer de får då och då som annars står i rasthagen, hängmatta, hängskål för mat och toaskål.

Burarna är praktiska och lätta att bära och stenhård plast som håller väl. Mina har bara fått sprickor och flisor om jag råkat tappa dem olyckligt.

Ensamma hanar skulle jag kunna ha i den som Grodan nämner men dem som är ännu mindre använder jag inte. Jo till transport i så fall men jag äger ingen av de mindre.

MvH  Tsunamis

Annons:
Minoth
2012-05-28 21:32
#21

#20 nja till mitt egen försvar har jag oftast väldigt mycket grenar med blad i. Men eftersom möss inte ser genom glas så blir ett terrarium "stängt" för dom ändå. Jag menar dom ligger gärna mitt uppe på ett hus och sover. helt öppet. 
Föratt för dom är det ändå "stängt"

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tsunamis
2012-05-28 21:37
#22

#21 Det har du mkt rätt i! De blir tryggare med glas i still med akvarium eller terrarium. Så helt nöjd med dem är jag inte men just nu funkar de ok att ha högt uppe på en hylla ståendes på sidan så långa sidan är utåt men ändå högt upp i min ögonhöjd så jag kan prata med dem och locka på dem utan att komma ovanifrån hotfullt.

MvH  Tsunamis

Littlem
2012-05-28 21:52
#23

Hmm, är det verkligen så att möss inte ser genom glas? När jag hade mina möss i terrarium tyckta jag allt att det verkade som de såg närjag närmare mig.

Minoth
2012-05-28 21:58
#24

#23 nej dom gör faktiskt inte det. Fakum är att möss ser väldigt dåligt överlag. Det kan ibland se ut som att dom ser ut. men det gör dom inte. Annars hade dom inte suttit och putsat sig brevid glaset när min mördar papegoja attackerar glaset samtidigt hahaha

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-05-28 21:59
#25

#22 ja akvarium är jäkligt jobbigt tycker jag. Terrarium är allra bäst för då kommer man framifrån och det är så mycket lättare att städa.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

gulzebra
2012-05-28 22:02
#26

#16: Klart det är, bara inte helt komplett. Blir ett akvarium något annat om man ställer en gallerbur ovanpå? Blir en plastlåda något annat om man fäster galler på den?

Gör det där i en duna eller ett mindre akvarie/terrarie… ;)

#23: Har för mig att med råttor kan de se ljus/mörker genom glas iaf, kan tänka mig att det kanske är likadant med möss? Utöver det så hör de ju när du kommer.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Velinga1984
2012-05-28 22:15
#27

#23 Jag undrar det ja, för mina möss har blivit mer lugna och sociala sedan de flyttade från en dunabur till ett akvarium.

Annons:
Lamina
2012-05-28 22:37
#28

Om möss skulle se genom glas skulle inite mina flickor lugnt sitta och tvätta sig när katten kommer flygande i 190 knyck och far rakt in i sidan på terrariet. Samma möss blir nämligen helt galna och biter tillbaka om hon gör samma sak på gallerburen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[aammE]
2012-05-28 22:47
#29

# 26 Det har jag gjort, flera gånger. :) Finns akvarier med höjd.

De flesta muslabburarna är väl kring 20cm höga, nu har jag bara tittat på ett fåtal tillverkare, men ändå.

gulzebra
2012-05-28 23:00
#30

#29: Det har jag med, men akvarierna har ändå inte varit något annat än just akvarier menar jag. Precis som att en labbur inte blir något helt annat bara för att man tar av överdelen :P

Det ska väl finnas någon högre modell också har jag för mig? 20 cm blir för smått tycker jag, ffa med tanke på att höjd försvinner ytterligare när man stoppar i strö. Jag ser alltså inga som helst problem med labburar i sig sålänge buren har tillräcklig storlek. Precis som med alla andra burar helt enkelt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2012-05-28 23:28
#31

För mig är det många fördelar med att ha labburar, som jag skrev ovan för att de är otroligt hållbara, lätta att stapla och rengöra samt inte tar så mkt plats. Det fyller också för mig några andra funktioner som jag nämnt i andra diskussioner om avel, bland annat stresströskel. Dessutom är de rymningssäkra och tål hög upphettning. I varje bur har jag hängmatta, kartonger, pinnar, hö och berikningsmaterial. Mössen får komma ut på rastplatser och när jag har mössen hemma tar jag ut dem dagligen.

Mössen får även bo i andra burar under sin livstid. Större burar. Gallerburar mm. Rastas på blandade platser: sängen, badkaret, speciell plats osv. Beror på hur jag bor och hur mkt plats jag har.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2012-05-29 03:01
#32

Orkade inte förflytta mig till köket och fota mina burar just nu. Jag har 2 stycken macrolon 5 LÄNK fast med taket som denna bild
LÄNK. I ena är det 3 tjejer och i andra 2 bröder.
Har även en miniduna med ensam hane och en mellan duna med 5 honor, väntas en 6te som finns i sthlm.

Jämnfört med labb burarna och minidunan så är labb burarna större. Jag har dessa LÄNK, i taket på labb burarna utan problem. De hänger bra utan att släpa mot marken. Så frågan borde nog specificeras lite mer på vilken modell av labb bur du tänker på. Därför valde jag dåligt till slut. Mindre labb burar än de med förhöjt galler skulle jag nog inte kunna tänka mig att ha mina möss i på heltid. Kanske under karantän, transport och ev kull. Men inte hela livet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[aammE]
2012-05-29 06:28
#33

#31 Fast vilken liten bur som helst tar ju lite plats just för att den är liten, eller?

#32 De ser väl ut att vara okej, om de också är högre än en miniduna.

ariama
2012-05-29 07:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Vad ni är goa allihopa! Kyss

Gillar diskussionen, tycker den är viktig. Och jag gillar att ni faktiskt bryr er om att era möss har det bra, utifrån dem själva.

Det tråkiga är väl, att de som verkligen skulle behöva läsa här, inte gör det.

Vad för sorts bur man har, spelar ju egentligen mindre roll (bara den inte är för liten). Den stora frågan är vad man gör med den! Hur den inreds, osv. En jättestor bur helt utan inredning är ju ingen höjdare det heller! Som Tsunamis skriver, öppna ytor är inte mössens behov.

Mina möss ser definitivt genom glas! Men troligtivs bara som skuggor och ljusskiftningar. Möss ser verkligen inte bra. Men reagerar däremot bra på rörelser och ljusskiftningar, för det kan ju vara ett analkande rovdjur med glupande käftar.

Mössens "ögon" är nosen! Vi människor vill gärna ha ett fönster att se ut igenom, ett hus utan fönster kan kännas som ett fängelse. Men mössen har ingen glädje av glas/fönster, för deras del kan det lika gärna vara en vägg.

Därför har mina möss öppna burar, många av burarna har öppna sidor, så kan de "titta" på sin omgivning med nosen Flört. Det gör de också, flitigt!

Hanburar på bilden:

Annons:
Mea_K
2012-05-29 07:27
#35

#34 vad fiffigt :D om man jämför med deras storlek så borde det bli ett riktigt maffigt "fönster" för dem :D Men rymmer dem inte? o.o

Skulle jag ha sådär till min äldre hane hade jag fått gått på "musjakt" ständigt ^^''

Muszimba
2012-05-29 07:30
#36

Att jag har labb-bur till mina är bara när de paras och har småttingar, annars har de dunor. Vill inte ha smitande musbebbar.

ariama
2012-05-29 07:34
#37

#35. Nej, de rymmer inte! Men ungar kan man inte ha sådär, de ramlar ut, när de går på upptäcksfärd.

Och öppna burar måste alltid ha en kant (eller "fönster") som är greppvänlig, annars halkar de ut.

Mea_K
2012-05-29 08:06
#38

#37 Jasså? :o de måste trivas väldigt bra i buren då :D, ja nä det fårstår jag, speciellt inte då de kommer till popcornåldern…

Men rätt sött ändå (om man tänker sig en liten som går på upptäcksfärd och så bara woops, är kunde man inte gå) x) va gulligt <3 men bara gulligt om det hade varit golv direkt under så den inte gjort illa sig :)

Ja det är ju sant :) men måste vara riktigt trevligt att kunna ha sådär med tanke på all kontakt du och mössen kan få med varandra direkt :)

Grodan
2012-05-29 09:29
#39

dubbel


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-05-29 09:33
#40

#33 Nä, jag har valt noga att ha labburar eftersom de är ytterst hållbara och rymningssäkra mm. Jag har provat plastlådor och annat och tyvärr. Jag gillar lab.burarna. Jag har även provat olika lab.burar och kommit fram till den variant jag har idag. Nu skulle jag kunna byta ut den mot en större variant av samma modell, men är inte säker på att det går att få tag i.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DeniceP
2012-05-29 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag personligen hade aldrig stoppat ner mina möss i så små burar, oavsett om det var labburar eller dunor eller något annat.

Jag är ju av den sorten som tycker att om man nu ska hålla djur i bur, får man göra det bästa möjliga för dem, och ge dom ordentligt med yta att röra sig på. Och så proppa in så mycket grenar och berikningsmaterial som möjligt. Ska man hålla ett jdur i fångenskap ska man göra det bästa möjliga för djuret, inte stoppa in dem i små burar bara för att man lättast ska kunna rengöra burarna, och kunna ha så många som möjligt på en liten yta.

Förstår öht inte varför man ska ha så himla många, om man inte har tid eller plats för att ge dem stora, roliga burar. Nej, då är det bättre att minska antalet burar och byta ut de små mot stora istället.

Och sen förstår jag mig inte alls på de som säger att de har en ensam hane på så liten yta, bara för att den är ensam. MINA ensamma hanar har stoor yta, eftersom de är just det. Ensamma.

Men ja, det är ju min åsikt.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Annons:
ariama
2012-05-29 11:13
#42

#41. "Och sen förstår jag mig inte alls på de som säger att de har en ensam hane på så liten yta, bara för att den är ensam."

Delar den åsikten. Just för att han är ensam, behöver han en roligare bur med mer aktivering och mer möjlighet att röra sig.

Jag kan ha små burar till nyligen utflyttade ungar. Men då är burarna inte så små i förhållande till deras kroppstorlek, och burarna är övergångsburar.

DeniceP
2012-05-29 11:16
#43

#42 Precis så jag menar!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Tsunamis
2012-05-29 11:36
#44

Av samma anledning som uppfödare vill hålla på i större skala så är det inte rimligt med 80-liters kar/terrarium per 3-5 möss. Likaså kan inte jag ha 100-liters kar till mina gerbiler utan det blir 70-liters samla-lådor med aktivering & skoj i buren.

Möss blir inte automatiskt gladare av större yta. Det blir vad man gör det till med bon, leksaker & aktivering och rastning i hage som ariama redan påpekat. Möss är otroligt lätta att hålla och få nöjda med livet. Det är snarare viktigare att hålla koll så individerna trivs med varandra så ingen tjafs eller spänning uppstår och då spelar inte ytan någon roll trivs de inte med varandra så gör de inte det oavsett yta.

Sorry folks jag vet vart ni vill komma men vill man föda upp i mellan eller större skala så får man arbeta med den yta man har och göra mössen glada med berikning & aktivering istället. Vill man få ett avelsresultat så funkar inte 5 burar och 10 avelsdjur det är 30-50 som gäller på 1 variant och förmodligen långt mer på en svårare sådan. De flesta uppfödare pysslar också med långt fler än 1 variant så då stiger siffran dubbelt eller trippelt med 3st med mera.

Och av alla här som svarat så är det precis vad man också gör med djuren. Dem som verkligen borde få läsa detta de finns inte på forumet eller är i alla fall inte aktiva/synliga som ariama också påpekade Glad

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-05-29 11:43
#45

#34 Det tråkiga är väl, att de som verkligen skulle behöva läsa här, inte gör det.

Jag vet inte vad det betyder, men jag är ärlig med min mushållning. Jag har inget att dölja, men jag håller nog flertalet möss som man gör i andra länder. Fast då har man flera hundra och man har dem i ett skjul. Jag har bara så många jag klarar och jag har dem i mitt hem (ok, jag har nu haft dem i en kompis villakällare i 8mån, men snart har jag dem hemma igen!). Vad jag glömt att tala om är att jag tillbringar mkt tid med mina djur, läser dem, håller rent och fräscht, matar superbra och ser till att djuren mår bra. Vi prioriterar olika. Jag föredrar att kunna städa ofta och snabbt. Då vill jag ha burar som går lätt att få rena. Möss som inte trivs hos mig får flytta till hem där annan miljö kan ges. Det händer inte ofta, men det händer och för mig är det viktigt att kunna sålla ut dessa möss ur min avel.

Ensamma hanar har jag inte så många, jag gillar inte sådana för de kräver mer av mig och de kan även vara känsliga mot andra mushandofter vilket gör att de får egna rastplatser som bara de är på.

Jag tycker att jag är en bra uppfödare och musägare. Jag har hört 2 positiva saker i år som jag minns i a f

1. Vilken otrolig kontakt du har med dina möss.

2. Vad fräscht och fint dina möss har, trots att du har dem i en fuktig och mörk källare.

#44 Kyss Superbra inlägg.

Jag kan tänka mig att om man har möss som tittdjur mkt och inte hanterar dem dagligen så är det mkt viktigare med stor bur.

Jag har ju inte heller överdrivet stora burar till mina råttor men daglig utevistelse och hantering. Dock kommer jag att se över detta nu, då jag behöver skaffa nya burar osv. Nya möjligheter ges ju till mig och mina djur då jag flyttar till villa. Att ha varit trångbodd i många år har ju lett till det ena och det andra. Råttaveln la jag också på hyllan pga gnälliga grannar, men kan nu ta upp. Hoppas kunna rädda min 12-åriga linje.

Antal djur. Mina djur är faktiskt inte antal. De är individer. Det är djur jag avlar på, som jag umgås med. Det kanske finns en bild av att har man mössen i lab.bur så älskar man dem inte. Det gäller inte för mig i a f. Och jag säljer absolut inte mina avelsdjur för att jag har avlat klart på dem. Absolut inte. De är viktiga för mig. Känslomässigt och avelsmässigt. Dessutom är grunden i min uppfödning att avla på äldre djur som jag vet är friska. Jag har frångått detta lite då och då, men återkommer alltid till det. Kanske behöver man pyssla med musuppfödning i över 20 år för att inse hur många man klarar av att hålla. Som jag nämnt förut så har jag mkt bra koll på det idag. Jag klarar inte fler än 70 möss. Men jag har alltså inte enbart mössen som sällskap, vilket är viktigt att påpeka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-29 12:59
#46

Jag ääälskar när du skriver långt, Grodan! Kyss Men jag hoppas att du inte skriver lålngt, för att du känner dig träffad av vad jag skriver och tar upp.

Jag tycker inte om för små burar, men jag VET att du älskar dina möss, bryr dig om dem, är kunnig, kan läsa dem, och stoppar ner berikning så fort du får tag i något som går att stoppa ner Skrattande, gamla sopborstar till exempel Kyss och en och annan utläst bok. (dessutom vet jag inte hur stora eller små burar du har nu)

Du KAN se mössens behov! Dessutom är du med din långa erfarenhet och djupa engagemang, livsviktig för oss alla, inklusive mössens väl och ve i Sverige!! Kyss

Jag behöver dig definitivt. Bara precis som du är!!! Och som du gör. Kyss

Tsunamis
2012-05-29 13:09
#47

#45 Jag tolkade #34 i stil med grossister eller massuppfödare/foderuppfödare som inte direkt bryr sig om djurens välmående.

Tack för de söta björnen KyssKyss

MvH  Tsunamis

UlrikaD
2012-05-29 15:35
#48

Jag har mestadels terrarium till mina möss. Vare sig de reagerar på att de ser mig, hör mig eller ser skuggor så reagerar de iallafall och ställer sig på rad vid terrariedörren så fort jag närmare mig. Älskar mina terrarium.

Sen köpte jag en stor maxiduna som är 70cm lång och ser massivt jättestor ut. Fick plats med flera hus, massa leksaker och grejer att hänga i taket. Tyckte det blir ju kanonbra till min andra tjej-flock.

Men jag hatar den verkligen:(

Liten lucka i taket som man absolut inte har lust att krångla ner armen i. Och drar man bort hela gallret som sitter i mitten på taket så för man sånt oväsen så alla mössen springer och gömmer sig istället.

Var inte alls nåt bra köp, vill ha fler terrarium!

Annons:
[aammE]
2012-05-29 15:50
#49

Vill förtyliga att jag inte fördmmer någon p.g.a att man använder avelsbur, är övertygad om att alla här vill sina djurs bästa och jag accepterar att alla har sina egna personliga åsikter kring detta.

Grodan
2012-05-30 04:48
#50

#46 Jag har varit dålig på att förklara varför jag har mycket lab.burar, så jag var tvungen att försöka beskriva lite mer. Det är svårt dock. Orden gör motstånd o bråkar med mig.

Tusen tack för uppmuntran. Det är guld värt. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-30 08:24
#51

#3. "Känns föga värdigt att sätta honor med ungar i sämre burar än de andra, de är ju inga avlesmaskiner heller…"

Det är litegrann det här som jag är ute efter. Möss är varken avelsmaskiner eller fabriksdjur! Vi är privatpersoner som valt våra djur som sällskapsdjur eller hobby!

Vi ska inte behandla våra djur på samma vis som de olika stordrifterna gör! DET är inte värdigt! Det är inte värdigt oss som människor!!

Inte ens om det bara är "små möss" som det gäller.

Och jag tycker att VI ALLA - jag med!!! - ska tänka till omkring det här. Inte bara en gång, utan ofta. Igen och igen. För det är lätt att tappa bort sig, med de här små djuren som faktiskt överlever det mesta, för att de är överlevnadskonstnärer.

ariama
2012-05-30 08:33
#52

Man vänjer sig så lätt - och glömmer bort att djuren är individer, nya individer hela tiden, som inte alls vänjer sig.

En liten sann anekdot som exempel:

En man gick på en brygga nån stans i främmande land. På brygggan satt en annan man med sin fångst av kräftor. Endast kräftstjärtarna var av intresse, så han vred av stjärtarna på de levande djuren och kastade resten tillbaka i havet.

Man nummer ett frågade: "Är det där snällt mot kräftorna?"

Man nummer två svarade: "Dom vänjer sig."

Det är ett typiskt exempel på mänsklig dumhet, som är vanligare än man tror, även om den inte uttrycks så här direkt. Den som vant sig, var givetvis mannen som utförde handlingen och blivit blind för djurens lidande.

Det här återkommer, i mindre tydlig form, i djurfabrikerna, på forskningslabben, i slakterier, ja överallt där stordrift förekommer. Det är mänskligt! Därför ska vi tänka efter, för även tankeverksamhet är en mänsklig förmåga!!

Vattnadal
2012-05-30 16:36
#53

Jag har nästan alltid honor med ungar i stora petboxar, de håller minimåttet för 5 möss, eller i labburar av den stora storleken.

Att honor med ungar bor i såna burar, är för att där kan inte små ungar rymma. Jag har haft ungar som rymt ur safari, pga gallret. Även rymningar ur dunor, då de kan klämma sig ur om de tar sig till taket. Jag haft ofta saker hängande i taken, eller hjul (jo, jag är så hemsk att jag har hjul oxå) som de gräver igen och klättrar på då de står stilla. Jag upplever inte alls att honorna mår sämre dagrna innan ungarna föds, eller de första 4 v heller. De har fullt upp med att vara mamma. De är inte alls lika rörliga, klättriga od. Ungarna behöver en säker bur, och då gör jag så.

Jag har även en del hangrupper i stora labburar. Detta för att det blir enklare att städa. Men mest faktiskt för att då har jag hundsäkra burar. De burar som står på nedersta hyllan direkt man kommer in i djurrummet, är stora labburar. Hundarna som slinjer in, kan då säkert kika på mössen. En sån bur skulle inte ens gåp upp, om en hund skulle råka ha ner den.

Nu har jag inte hundarna i djurrummet obevakat, men ändå. Det är annat folk hos mig ibland, och slarvar nån med dörren, är det skönt att veta att inget händer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Minoth
2012-05-30 20:00
#54

Det är lätt att säga att mössen trivs.. 
Mössen är som sagt såna överlevare så dom kan uppfattas att trivas var som helst egentligen…
Stäng in dom i en liten låda och dom kan ha samma beteende som någon som bor i ett stort terrarium.

Så bara för att mössen ser ut att må bra, äter, är friska, betyder inte det att det boendet man har är optimalt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Mea_K
2012-05-30 20:13
#55

Men då är ju frågan, kan man någonsin få till det "ultimata" boendet egentligen? med tanke på att man alltid kan förbättra och ge mer yta och mer grenar och liknande för dem att klättra på..

Annons:
Minoth
2012-05-30 20:25
#56

#55 nej det ultimata finns nog inte :) förutom i naturen. 
Men en labbur enligt mig, då har man inte ens ansträngt sig, tyvärr!

Vill man göra så bra som möjligt, ja då får man faktiskt ha stora utrymmen!!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Vattnadal
2012-05-30 21:00
#57

Nu är det väl olika, men när jag har haft möss som inte trivs i bur, så rymmer de, tuggar galler, klättrar i taket eller utövar andra stereotypier. Jag har under många generationer avlat på möss som trvis i bur, som även är lugna och lätthanterliga.

Visst skulle kanske mössen uppskatta mer att få vara lösa i hela huset. Men det fungerar injte. Jag har de burar som fungerar bäst för mig och mina möss. Här finns bra många fler än 20, och då jag behöver ha många för att kunna bedriva en seiös avel, så har jag löst det så gott jag kan, med inte helt frisk kropp och utan massor av pengar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2012-05-31 07:01
#58

#55. "Men då är ju frågan, kan man någonsin få till det "ultimata" boendet egentligen? med tanke på att man alltid kan förbättra och ge mer yta och mer grenar och liknande för dem att klättra på."

Ja, jag anser det!! (att man kan få till det ultimata boendet).

Precis som Grodan säger: Vi har tammöss, inte vildmöss.  Och som både Grodan och Elin säger, man avlar på dem som trivs i bur.

Alla möss klarar inte av att leva i bur, eller har svårare för att finna sig tillrätta. Dessa möss märks! Som Elin säger: De kommer aldrig riktigt till ro.

Jag har haft några sådana, och dem har jag tagit bort. Det är synd om dem, de är inte tammöss och inte vildmöss, de är fångade mellan två världar.

Jag förespråkar inte burar stora som hus, fyllda med olika aktiviteter Flört! Lagom är bäst!!

Och det är just LAGOM jag tycker att vi alla ska tänka till om, när det gäller ALLA våra möss! Vad anser vi vara "lagom"?

För mig är "lagligt" riktigt illa!!

Avelsdjur i mängd i små burar tycker inte jag är okej. För mig är inte det kärlek till djuren! Det kan vara kärlek till aveln, kärlek till en färg, kärlek till ett projekt - men omtanken om varje individs BEHOV, vilket jag definierar som kärlek, finner jag inte alltid.

För mig är alltså "kärlek" att se till motpartens behov i minst lika hög grad som att se till sina egna behov.

Som aammE skriver, är inte heller jag ute efter att döma eller fördöma. Jag skriver mina åsikter. Och jag HOPPAS att de bidrar till bättre liv för tammöss överlag. Hoppas kan man ju alltid. Skrattande

Det ser i alla fall bättre ut idag, överlag, än för 6 år sedan, då flera uppfödare hade olagligt små burar…

Jag tycker inte att det finns någon ursäkt för det! (fortfarande enbart "åsikter".)

ariama
2012-05-31 07:11
#59

Sedan undrar jag, om små burar, för små burar, olagligt små burar, blir okej om man har "rätt ursäkt" för det, eller "rätt förklaring"? Obestämd

(nu pratar jag inte "tillfällighetsvis", som någon vecka eller så)

Fortfarande inget personligt mot någon!!! Det är fria lösryckta tankar bara!! Kyss Sådana där tankar som jag inte kan låta bli att tänka Flört och så säger jag dom.

Mea_K
2012-05-31 07:23
#60

Håller med dig Ariama :) speciellt det gällandes kärleken till självaste individen och inte aveln eller en färg, tycker heller inte om att vissa kan "proppa" in en massa möss i små burar endast för att det är lagligt.

Jamen så länge som det är åsikter som kan påverka och få ägare till möss att tänka till och ge dem det bättre så är alltid åsikter bra :)

Men borde inte lagomt få skifta från möss till möss? alltså hur de bäst trivs? med tanke på att vissa möss mår toppen, utan att bara spela att de mår toppen, på en mindre yta medans någon annan mår lika toppen fast behöver då större uta? Är så iaf med mina två hanar o.O

#57 Ja det kanske de gör, verkar ju fullt logiskt att man skulle flytta om man tex inte trivdes så ^^ Nja lösa i huset tror jag faktiskt inte att de skulle uppskatta, fast då är ju frpgan hur mycket möbler och hur mycket "naken" yta man har å, men skulle nte heller kunna ha mina möss lösa i lägenheten, tänk om man skulle råka trampa på en eller att katten skulle få tag i någon… Usch nej, de får klara sig med akvariet tills jag hittar något större :)

#56 haha jag skulle görna vilja se den som byggde en bur runt naturen för sina egna möss ;)

Tsunamis
2012-05-31 10:53
#61

Att ta in nya individer hela tiden för att kunna para ut på bara för att kunna erbjuda sina befintliga djur 3ggr så stora burar är som uppfödare inte rimligt och det är så man får in smittor, olika icke-kompatibla bakteriefloror och risken att slå ut hela besättningen(eller för all del de nya djuren) är alldeles för hög. Speciellt med möss som tampas med dessa problemen något enormt. Alla här inne som föder upp har någon gång fått dödsfall pga olika bakteriefloror som inte funkat det är liksom inget hittepå. Här hjälper karantän men det hjälper långt ifrån i alla lägen.

Jag har sagt min åsikt och den är ingalunda unik när det gäller avelsresultat och avelsbas + antal burar som bottnar i storleken på burar så jag tackar för mig Tungan ute

MvH  Tsunamis

[aammE]
2012-05-31 11:43
#62

#61 Fast har man inte plats så kanske man inte ska avla.

Annons:
Vattnadal
2012-05-31 12:17
#63

#62 Jag anser jag att jag har plats. Jag anser att mina djur mår bra. Jag har lagliga burar, några av dem ganska precis, andra mycket större.
Vill ni att jag ska sluta avla, för att jag inte har storav terrarier till mina möss, säg till, så lämnar jag sajten och fortsätter glatt att avla och sköta mina djur bra, men håller mig härifrån så slipper ni se mig. Glad

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2012-05-31 12:39
#64

#58 Precis. Du förstod när jag skrev att jag har tammöss och inte vildmöss.Kyss

#62 Jag tycker att har man plats, tid och ork att ha lagliga burar. Klarar av att mata och sköta om sina djur väl. Städa 1-2 ggr i veckan så är det helt ok. Man bör också var uppmärksam på hur mössen mår.

Om man däremot stänger in mössen i precis lagliga burar och låter dem sitta där i smuts, bakterier och elände och matar dem dåligt ja DÅ ska man inte ha djur.

Jag vet flera ormmatsuppfödare som har mössen olagligt små burar och städar på tok för sällan (en städar bara en gång om året!!!) och har på tok för många i en bur. Då gråter man, när man ser det.

#63 Nääää, du ska va här. Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2012-05-31 12:58
#65

#62 Så du väljer att ignorera min poängtering att ta in nya djur innebär sjukdom och eventuell död för nya eller tom. alla ens djur?

Du bör nog tänka till vad du säger i din tråd för just nu börjar jag tappa tålamodet. Vill ni att jag också slutar skriva bara för att jag inte låter mina springa fritt eller 100L per 3-4 möss så säg till för då gör jag det också.

Jag informerar på ett sakligt sätt hur uppfödare resonerar, och dem som känner mig så har jag en liten gerbiluppfödning och inte påbörjat någon uppfödning på möss än och sannerligen inte i större skala och kommer inte någonsin ha det.

MvH  Tsunamis

axilur
2012-05-31 13:30
#66

Fast det är ju en diskussion. Ingen vill väl att någon lämnar forumet för att man ser på saker olika heller. Kyss

/Anneli

Vattnadal
2012-05-31 14:11
#67

#64 Jo, men jag tycker inte att det är kul att få höra att jag kanske inte skulle avla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tsunamis
2012-05-31 14:21
#68

#67 instämmer. Det finns bra sätt att säga någonting på och det finns dåliga sätt. Själv har jag inte varit något annat än hövlig och gett resonemang i den ena sidan av diskussionen sen är det upp till andra att respektera att det finns vettiga argument och respektera någons åsikt framförallt.

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-05-31 18:29
#69

#65 Jag behöver dig här. Kyss

#66 Kyss

#67 Nä, sånt är aldrig kul att höra. aammE skrev "Fast har man inte plats så kanske man inte ska avla."

Observera ordet kanske där… Flört Och uttalandet är hennes åsikt. Hon måste få ha en egen åsikt precis som du och jag har våran.

#68 Ja, tyvärr är det så att alla inte kan uttrycka sig bra i skrift. Jag vet flera som skriver inlägg som kan uppfattas som väldigt otrevliga medans de som personer är mycket trevliga. Det bara är så att vissa inte kan skriva på ett ödmjukt sätt.

Det är trist, men inget man ska fästa sig så mkt vid.

Jag tycker att dina bidrag i diskussionen är mkt bra. Du har pekat på mängder av saker som jag själv glömt och jag är också glad att inte ensam stå i blåsvädret när lab.bursälskare skall halshuggas… heheKyss (och detta var jättedåligt uttryckt och härmed är diskussionen på väg i rännstenen igen MEN som Sajtvärd tycker jag det är ok… diskussioner är bra och de brukar kunna utvecklas mkt intressant… dock är det givetvis inte bra om folk tar åt sig personligen, så gör inte det…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-05-31 19:49
#70

Woops! Djupa andetag! Kyss

INGEN ska lämna forumet! ALLA måste få säga vad vi tycker, eller? Visst MÅSTE det kunna gå att diskutera denna fråga, utan att den blir så infekterad att folk försvinner!

ALLA aspekter är viktiga!!

Jag skrev någonstans, att man inte behöver hundar och hästar i 100-tal för att avla. Det var en tanke bara. Och såna tål att tänkas i alla fall! Tankar är inte automatiskt detsamma som verklighet! Och tankar är inte farliga… Skrattande

Tsunamis ger ett av flera bra svar på varför man behöver möss i hundratal för att avla Flört. Man kan inte skicka iväg en musa på betäckning, eller anlita vetrinär för insemination Tungan ute. Vi är rädda om våra möss, lånar inte gärna ut hanar hur som helst, eller skickar iväg honor. Smittor är en reell risk för musuppfödare.

När det gäller möss, musuppfödning, kärlek till mössen, kärlek till sin avel, osv, så finns det så MÅNGA aspekter att kunna tänka tankar omkring.

Om Elin skulle sluta avla (vilket hon tack-och-lov inte har ngn tanke på), för att jag tar upp frågan om burstorlek,  skulle jag bli FÖRTVIVLAD!!!

Du är en av Sveriges bästa musuppfödare!! Och det är Grodan också!! Om ni slutar med möss - hemska tanke - usch, såna tankar låter sig inte tänkas Förvånad!

De duktiga, seriösa, kunniga, erfarna musuppfödare som finns, är "livsviktiga" för tammusen och sällskapsmusen i Sverige, anser jag!!! Och jag anser också att ni har förmågan att SE hur era möss mår och trivs!!!

Pronto!

Skrattande

(Men tänka vill jag, i alla fall!!!)

enbartmalin
2012-05-31 20:34
#71

ariama: Du tar upp att hundar och hästar inte avlas på i 100-tal.

Det är ganska dumt att jämföra av flera olika anledningar:

1) Dessa djur är betydligt dyrare att hålla
2) En häst och hund går dräktig betydligt längre än en mus, det GÅR inte att avla som på möss.
3) Du kan omöjligt ha plats för så många näår dom är så stora

Jag kan garantera dig att: Hade det gått att avla på dom som det går med möss hade det gjorts.

Vill även påpeka att jag inte anser att det BÖR vara så här, bara påpekar att det faktiskt ÄR så.

Hälsningar Malin

Grodan
2012-05-31 20:49
#72

#70 Kyss

Och du är faktiskt otroligt viktig. Du är skitbra för musSverige med dina tankar, värderingar och ditt kämpande för musens värde.

Mer hinner jag inte skriva nu.

Flyttlass 1 går imorgon. Jag vet inte när jag kommer in igen.

Om denna tråd spårar ur får Tsunamis låsa den tills jag är på plats igen.

Kram på er.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2012-05-31 22:39
#73

#70 Det är inte för att frågan om burar tas upp. Det är helt OK för min del att det diskuteras. Jag är även medveten om att en del av mina burar är lagliga, men inte mer.

Jag blir bara redigt sur, en riktig bitterfitta, när folk anser att jag inte sköter djuren och kanske inte ens borde få avla. Visst skulle jag kunna skaffa en massa plastbackar, som är billiga, och trava såna i mängder. Men jag SER djuren bättre i burar där man ser in mer än om man kapar ett hål i dem eller lyfter av locket. Labburarna ser jag mössen väldigt bra genom, och får kontakt med dem. Safariburarna samma sak, går ett varv, pratar med djuren, behöver inte lyfta fram alla burar och öppna för att kolla till om det ser OK ut varje gång jag går in till dem. Litar inte heller på att dessa skulle vara rymningssäkra.

Terrarier går bort för min del, då de är på tok för tunga. Hade akvaruier och terrarier förr, men min kropp klarar inte av att lyfta så tungt…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2012-05-31 22:45
#74

#73 Precis. Lab.burar är så bra. Man SEEEEEEEEEEEER mössen. Om man nu inte råkar ha fullt med tidningspapper i dem som jag var tvungen att ha i vintras när det var såååå kallt…

Jag kan inte hjälpa det, men jag älskar lab.burar. Har alltid gjort. Drömmer om stora hyllsystem…med lab.burar

Mitt sista inlägg för nu. Sköt er, vänner.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2012-05-31 22:46
#75

Det är ju bara att blåsa genom gallret, så vaknar de och kommer fram! Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[TomasH]
2012-05-31 23:00
#76

Jag får klåda bara av att se en del "terrarium" då det med all säkerhet är svårt att hålla riktigt rent. Jag tänker direkt OHYRA! Möss luktar starkare än de flesta andra så burar skall vara lätta att få riktigt rena annars blir det en sanitär olägenhet. Vi som varit med i museriet i många år har sett flera unga och positiva människor som tyvärr slutat med möss ganska snart pga att det börjat stinka om djuren. Lättstädat ska det vara! Sen tycker jag att storleken på buren inte är lika viktig som antalet möss i samma bur. Jag har honor 2 och 2 eller 3 och 3. Jag har miniduna som bur just nu men har haft labblådor förut

Man kan ha möss av olika anledningar, t.ex. vill Amaira ha möss som små hundar, någon annan kanske har sin mus som sin bästa vän (det hade jag när jag var tonåring) medan jag, som har hundar som keldjur/sällskap, har mina möss för att de är fina att se på, roliga att avla på samt för att de, för det mesta, är trevliga djur. Jag låter inte mina möss gå lösa i våningen och visar de att de inte trivs i burarna jag har, avyttrar jag dem då de inte har det temperamentet jag vill ha.

Mig får ni gärna ifrågasätta då det knappast skulle få mig att sluta avla/skriva…

Annons:
StillaSinnet
2012-05-31 23:36
#77

Storskaling avel behövs anser jag, och då är jag glad över att det är kunnigt folk som pysslar med det och inte bara grossister som vll tjäna pengar. Var skulle annars alla linjer ta vägen?

Amaira: visst har vi väl diskuterat detta tidigare på olika ställen, att man måste ha en bred avelsbas att plocka ur om man ska kunna avla målinriktat. sedan må det vara hälsan, temprementet, färgen, teckningen eller alltihop som står i fokus för aveln. Ett syfte med parningarna ska man ha och ett mål med sin avel. Syftet ska inte vara för att sälja eller se vad det blev, tycker jag.

Jag har presonligen mina möss i första hand för min egen skull. Jag måste ha flera linjer i samma färg/teckning för att kunna linjeavla lagom och ha möjlighet att utavla då och då, och jag vill inte stå där en dag och vara beroende av att någon annan har det jag behöver, eller rent av INTE har det jag behöver, så linjen dör ut.

Om jag har 150 möss så är kanske 70st i ålder att gå i avel och av dem är det kanske hälften som är bra nog i mina ögon, om ens det. De som inte duger får ändå vara kvar. De är sällskap åt de andra. Låt säga att 35 möss är bra nog att avla på och jag fokuserar på blått, svart, sö cr, splash, tricolor och pearl. Det blir ca 6 avelsmöss i vardera variant. kanske två hanar och 4 honor. Det är egentligen inte så mycket när man bryter ner det så.

Jag har begränsat med plats och får rätta kullarna efter det, så enklet är det.

jag har inte så mycket labburar, i första hand därför att jag inte har råd att köpa dem. Jag har de där lådorna Elin inte gillar med nätad framsida. De får man byta ut då och då men de är billiga att skapa.

Jag har terrarier också, 6 stora. Däremot inreder jag aldrig med träsaker. jag vill kasta efter en vecka och sätta in nytt, så här blir det mest kartonger, strimlat papper, hushållspapper och gamla kläder (till hängmattor). Precis som Tomas uttrycker det så får jag klåda av att se trä, rep, korgar och andra pryttlar i terrarier…jag vet vad som kan gömma sig där.

Jag är inne mycekt sällan på nätet en period. Jag kommer kanske inte att titta in i tråden igen, men lycka till med ert tänk och med diskussionen.
Var bara vida i ert bemötande.
Det finns inte bara ETT rätt, även om det ibland uppfattas så :)

-L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Toxxic
2012-06-01 04:50
#78

Jag är ju en av dom som har en massa trägrejer osv. Jag har även terrarium och plastbackar där man ser djuren ordentligt (flängde stan runt när jag skulle köpa lådorna då jag ville att de skulle vara genomskinliga). Skulle jag av någon anledning misstänka ohyra så får jag väl skicka in trägrejerna i ugnen för upphetting då.

axilur
2012-06-01 08:23
#79

#78 Ja, för oss med så få möss i jämförelse så har vi ju ingen anledning att få hjärtsnörp över trägrejer eller saker utifrån. Vi kan kolla dem väl hela tiden och ganska lätt utesluta ohyra ed. Har man hundratals möss och dessutom avlar så förstår jag att det kan vara förödande.

/Anneli

Vattnadal
2012-06-01 08:58
#80

#79 Fast oftast är de de med ett färre antal möss som har ohyra. Eller rättare sagt de som inte haft möss mer än något år.

Det kan ta något år med möss, innan man kan läsa dem rätt. Innan man kan se ohyra, märka om något är fel. Vissa har rätt blick tidigt, andra kanske aldrig får den. Jag har sett en hel del som domare, och ibland blir jag chockad att musens ägare missat tumörer, såriga fötter, att musen fullkomligen dräller av ohyra och sår. Jag försöker utbilda utställare när jag dömer, försöker att alltid vara trevlig och förklara.

Ohyra är jobbigt att få in, men det får man bort. Värre saker kan man få in med nya djur ed, sånt som slår ut massor av djur. Det kan lika gärna drabba någon som bara har 3 möss, som en som har 300 möss.

När det gäller burar, fördömer jag bara den som har olagliga burar, där ingår både storlek och saknaden av berikning.
Ett stort fint terrarium med bara bottenströ, en vattenflaska och pellets är i mina ögon sämre än en safaribur med bara strö, hjulet (som ingår, stort, saknar klämrisker od), ett hus och bomaterial och hel säd och hela frön. Safariburen har minimåttet, den har skyddande plast och ändå galler att klättra på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2012-06-01 10:19
#81

Ni har massor med poänger!! Allihopa. Kyss Kram på er!

Jag har fortfarande "tankar" - vet inte riktigt hur jag ska formulera dem bara.

På något vis tycker jag, att vi som avlar, inte bara "avlar" utan även föregår med exempel på hur man avlar, hur man håller möss, vad som är okej, osv.

För människor "tittar och lär". Människor (liksom barn) gör inte som de blir tillsagda, utan som andra GÖR.

Och jag önskar förebilder som inte bara försvarar sitt eget mushållande (särskilt de sämre delarna av det) - utan i lika hög grad visar hur det bör vara när det är BRA. Kyss

Jag återkommer till det här ämnet, gång på gång. Små burar, hanar ihop, osv. Därför ATT!!! Jag ser … (med egna levandes ögon i verkliga livet). Och jag tycker inte alltid om vad jag ser. Ibland mår jag till och med illa av att "se".

Jag ser, jag har sett, jag drar slutsatser. Jag försöker förändra, på ett vänligt vis som får folk att tänka efter, inte bara "ta för givet". Som får folk ("allmänheten", köpare, vid-sidan-om-tittare) att ifrågasätta i stället för att lära sig fel.

Jag vill inte gå till attack, angripa, eller hänga ut folk. Men jag VILL försöka ändra attityder. En sådan grundläggande attitydsförändring, kan betydda väldigt mycket, på sikt, för mössens välmående.

Kyss

Vi som avlar kunnigt och seriöst och kärleksfullt - är inte bara uppfödare, utan även förebilder!! Och det är en mycket viktig del av verksamheten, som jag tycker att vi behöver tänka till en gång extra över. Av den enkla orsaken, att det idag faktiskt blir fel några gånger för mycket, i våra föredömen…

Vi avlar, folk köper. Vad SER våra köpare? Hur förstår dom det? Vad blir "okej" utifrån vad de ser? Hur TOLKAR våra köpare eller besökare, det de ser hos oss uppfödare, och hur kan vi bli tydligare i att förmedla rätt budskap?

axilur
2012-06-01 10:41
#82

#80 Ja, så kanske det är. Det var bara en tanke. Jag tänkte att man kanske på samma sätt inte är så rädd för att få in smitta om man har en enstaka mus, och därför inte "får klåda" av att se "träsaker, rep, korgar och andra pryttlar" i terrarium. Men vi som har få möss kanske istället tenderar att blir för orädda…?

/Anneli

enbartmalin
2012-06-01 10:48
#83

#76 Jag har inga problem med att rengöra mina?
Visst är det lättare med pytte små lådor som bara går att vända upp och ner, men det är just det, lättare bara.

Så var ser du svårigheterna i det? Och ohyran?

Hälsningar Malin

Annons:
Tsunamis
2012-06-01 10:56
#84

Håll nu tonen hövlig annars behöver jag låsa tråden i väntan på Grodan…

MvH  Tsunamis

[greywitch]
2012-06-01 11:22
#85

Hej Glad
Jag har min uppfödning på mitt egna vis, så som jag trivs med det för jag vet att mina djur har det bra, bra för mig är att de har stora burar, terrarier, visst jag har några mindre terarrier också som är lagliga men enligt mig för små, de är för mig enbart tillsvidare burar tills jag hittar fler större terrarier att flytta över mössen till, samma med dunaburar och backar. Jag har en princip….vet ej hur länge jag kan hålla den, men värt att testa…..ingen mus eller musflock ska flytta till mindre bostäder hos mig, har de en gång fått bo i större terrarie är det den storleken eller större som gäller. Okej givetvis ruckar även jag på den principen om någon mus blir sjuk eller på annat vis inte kan bo kvar i flocken.

Eftersom möss älskar att ligga på hög och sova så tycker inte jag att det är fel att ha många möss ihop i ett jätte stort terrarie även om måtten då inte skulle tänkas vara lagliga till varje individ, men tankemässigt blir det lagligt ändå eftersom möss inte sitter var och en på "sin" yta, utan oftast ligger de i hög och är det då någon som vill utforska "världen" utanför högen så är utrymmet gigantiskt för den musen.

Jag har besökt en del större uppfödare under årens lopp…ingen nämnd, ingen dömd….detta är bara mina personliga reflektioner, ingen av de jag besökt har på något vis brustit i sin djurhållning, men alla hade de väldigt olika djurhållning. Jag dömer aldrig andra, jag tar till mig hur andra håller sina djur och tänker hur jag vill ha det hos mig, inte mer än så.

Någon har ett helt rum fullt med just labburar, där var många möss tillsammans i varje bur, de har hus och en del berikning.
en annan har många dunaburar staplade på varandra, alla djuren har det urmysigt i sina burar, rivet tidningspapper, hus, skålar….ja massor av berikning.nån har mössen i backar, vackert staplade i hyllor, hus, berikning, rent och snyggt, andra har mössen i lite olika burar så som terrarier och backar, mycket berikning och inte så många möss i varje.

Alla dessa uppfödare plus andra som skriver här och lägger ut bilder, tittar jag och tänker mig in i skulle jag vilja ha mina möss i såna burar, med den berikningen, osv osv Ibland har jag tänkt aha…kan man göra så….vad smart osv. Men ALDRIG att jag dömt någon hur de håller sina möss i jämförelse med mina, det är upp till var och en hur de vill hålla sina möss, man kan bara dela information om hur ens egna möss har det och hoppas att man kanske kan förändra något till det bättre för någon mus, uppfödare eller musinnehavare.
Ingen ska lämna siten på grund av att de känner sig påhoppade, ingen ska behöva känna sig kränkta på grund av vad andra tycker/anser.

Jag vill kunna se alla mina terrarier och kunna studera mössen mer ingående, för mig är ju inte avel enbart avel…..jag vill utforska och lära mig mer om musens beteende, i både tam och lite vildare form.
Mitt musrum är vad man kan kalla tungarbetat på grund av mina val av burar, hur jag har de osv. Men det är mitt val, så som jag känner att mina möss mår bäst av, jag tillbringar gärna timmar i musrummet och rengör terrarier, flyttar ihop möss till parningar, kikar på nyfödda, osv osv. Försöker hela tiden förbättra både hos mössen och för att underlätta för mig vid städning och matning….jag har alla terrarier, backar, akvarier i hyllor längs väggarna, så vid matning börjar jag vid ett terrarie och fixar sedan hela den väggen klart, innan jag går på nästa vägg :) Detta fungerar för mig, jag är så dödligt rädd att missa mata i något terrarie. Numera har jag ju då ett eget rum till alla gnagare, där inga hundar eller katter får komma in, men jag är ändå noga med att stänga och regla alla terrarierna, är så rädd om mina djur och vill inte att något ska hända som jag kunnat förhindra genom att stänga till om dem.

I framtiden, snart hoppas jag, ska där finnas ett bord i mitten av rummet som jag ska ha lekplatsen på, alla tillbehör till den är införskaffade, bordet ska även tjäna som avställningsyta av burkar, hink jag delar ut maten ifrån och vattentillbringarna så jag ska slippa använda golvet/pallar för det. Så nu handlar det om att finna ett lämpligt bord som är högt, avlångt och inte så brett.

mer på gång är att alla terrarier ska få övervåningar, har en del praktiska saker att lösa med det innan det kan bli verklighet.

[aammE]
2012-06-01 11:26
#86

Jag har 70 möss, inga avelsburar, några riktigt stora terrarier och ett gäng plastbackar. ALLA går på väl tilltagna mått, jag har INTE problem med ohyra, jag har INTE problem med Rossel eller andra smittor ö.h.t.

Jag är alltså ett fantasidjur, det går inte att ha det som jag om man är uppfödare. Betyder det att jag inte är uppfödare? Eller vadå?

Littlem
2012-06-01 12:00
#87

Jag hade tänkt hålla mig utanför för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva och blir lite irriterad av att vissa ska dömma.

Jag har inte heller några akvarier eller terrarier til mina möss. Jag har haft. Men jag tycker det är för jobbigt vid städning nu när jag har en trasig axel. Jag kör på dunaburar, gallerburar och några enstaka labburar. Det är guld o kunna tömma buren i en sopsäck o enkelt bära den till badrummet för att skrubba ur. Ett terrarie är svårare att gnugga rent i hörn. Jag VET för jag har ca 50 reptiler i terrarium. Det är tilräckligt med jobb med dem (de behöver ju dock inte helt urstädat veckovis). Vissa anser väl att jag inte borde ha så mycket djur om jag nu har ont och inte "orkar" städa. Men mina djur ger mig så mycket glädje och ork att de ibland är det enda som får en att orka fortsätta. Egoistiskt, visst kasnke. Men alla som vill ha djur i bur för sin egen skull är ju isåfall egoistiska. Det är inte många djur som skulle välja bo i bur hos en människa om de fick välja.

Jag har många gånger fått höra att jag borde sälja av mina djur för folk tycker det är mkt jobb. Jag tycker inte det, om jag får ha det enkelt och lättstädat. Med det sagt inte att jag vill ha djuren i små tomma lådor högvis.

Folk får gärna hälsa på och kolla på mina djur och se om de tycker de verkar lida av sitt boende. I min drömvärld skulle jag gärna ha maxidunor till alla möss och gigantiska terrarium full av inredning till mina andra djur. Men jag har inte högvis med pengar och plats. Men jag vill njuta av mina vackra/trevliga djur (utan att de ska gå trångt).

Vill nån dömma, så gör det. Jag bryr mig faktiskt inte. Jag vet att mina djur mår bra och jag mår inte dåligt när jag ser deras burar/terrarium.

ariama
2012-06-01 12:09
#88

KyssSkrattande Sedär Greywitch och aammiE, det går ju!  Det är inte omöjligt!

Lugn aammiE. Såklart du är uppfödare. Du behöver inte försvara dig, VI behöver inte försvara oss. Det räcker med att VISA att det är möjligt. Kyss Sakta, sakta sprider sig sådant som ringar på vattnet. Det är möjligt …

Jag hade en gång en annan uppfödare på besök, som vid första anblicken utbrast spontant: Men du är ju ingen uppfödare! Antagligen för att jag just då inte hade mer än ca 20 möss (i somras).

Men jag vill nog kalla mig för uppfödare i alla fall. Skrattande

ariama
2012-06-01 12:18
#89

Littlem, vi skrev samtidigt. Kyss

Det viktiga är att vi tänker efter hur vi har våra djur, och då alla enskilda individer. Och kommer till slutsatsen, att alla ens djur har det BRA!

Sedan vill jag protestera lite mot det här "Det är inte många djur som skulle välja bo i bur hos en människa om de fick välja."

Bur, eller inhägnad, sak samma. De flesta husdjur har begränsningar (utom katter), och de flesta husdjur skulle inte alls må bra av att släppas ut i det fria, de skulle troligtivs inte ens överleva utan dö en sakta plågsam död.

De flesta husdjur är domesticerade och anpassade till ett liv ihop med människan.

Fast, jag vet, det var inte så du menade. Flört Du vet också vad jag pratar om.

Vattnadal
2012-06-01 12:20
#90

Uppfödare är man från det att man tar en kull, om vi går efter vad JBV säger. Då blir rekommendationerna regler som måste följas.

Visst behöver inte NI försvara er, men VI måste, känns det som. Vi som i VI som har +100 djur, som avlar mycket, VI som av olika anledningar väljer bort svårstädade burar.
Det känns ganska ofta som att jag blir påhoppad och anklagad för att inte sköta mina djur bra på mus.ifokus nu för tiden. Kan inte ni som anser att ni sköter era djur mycket bättre acceptera att mina djur mår bra? Inte bara "bra så att de överlever" utan bra.
Jag har en bra bit över 40 burar hemma. Jag har hanar tillsammans, men om de inte trvis ihop, delar jag dem. Jag ger hel säd, fast mössen hellre vill ha krossad. Dumt va? Flört

Jag avlar inte för att sälja. Säljer säkert mindre möss än många andra som avlar långt mindre. Jag avlar och behåller det mesta. Jag tar inte gärna in nytt, men måste ibland. Jag älskar musen som art, och jag älskar musen som individ. Däremot försöker jag sätta musen som art före individen ibland, annars blir det för jobbigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
axilur
2012-06-01 12:21
#91

Jag förstår inte riktigt vad ni läser som inte jag uppfattar här… Obestämd

Tycker ingen har hoppat på någon i den här tråden, jag ser bara olika uppfattningar i en diskussion. Tycker inte heller att tonen är särskilt hård eller dömande.

/Anneli

Littlem
2012-06-01 13:13
#92

Alla ser ju olika på saker. Jag förstår att Elin känner sig påhoppad och utpekad. Jag har bott hos Elin och vet att hennes möss mår kalas. Nu har jag inte vart hemma hos så många som har möss. Men Elins möss trivs i sina burar, de är glada och pigga och nyfikna. Jag är inte partisk. Jag har vart hos folk som inte sköter sina djur bra men håller dem inte om ryggen bara för jag känner dem (nu pratar jag inte om just musfolk utan folk som har djur överlag).

Jag vet att tråden var för att väcka tankar. Men tycker med att det blir så att de som har råd/plats/ork/lust att ha stora terrarium/akvarium/hembyggda burar ses som lite bättre än de som har "vanliga" burar.

[greywitch]
2012-06-01 14:58
#93

#92 citat Men tycker med att det blir så att de som har råd/plats/ork/lust att ha stora terrarium/akvarium/hembyggda burar ses som lite bättre än de som har "vanliga" burar.

Hoppas att ingen uppfattade mitt långa inlägg så på något vis, jag förtydligade flera gånger att jag dömer ingen, jag personligen skulle inte välja något annat sätt att ha mina möss på än större burar/terrarier i den mån tillgången/ekonomin tillåter det, och jag är en stor uppfödare av möss +100, men säljer inte många heller liksom någon annan skrev, jag föder mest upp för min egen del, att ha bra individer att avla vidare på.

Jag skulle sluta avla mina möss om jag inte kunde ge de det jag tycker de ska ha hos mig. Hmmm den meningen kan missuppfattas så jag tar om det….

JAG skulle sluta avla MINA möss om JAG inte kunde ge de det JAG tycker de ska ha hos MIG, därmed inte sagt att jag inte kan tänka mig att sälja möss till andra som väljer att ha andra sorts burar, alla får ha det precis så som dom vill, så länge jag får ha det som jag vill så är jag nöjd, men visst önskar jag att alla möss får det så bra som möjligt i sina liv. Glad

Jag kan tycka att många lägger in alldeles för mycket berikning i sina burar/akvarier, men det borde jag kanske starta en annan tråd om Obestämd

StillaSinnet
2012-06-01 16:07
#94

#91 nej, jag förstår att du inte kan höra klangen av beskyllning, men det finns inte så många på musifokus som använder sig av racksystem med minimått. Vi som har det så känner oss träffade och vi är kanske en handfull. Elins reaktion är fullt förståelig och jag ställer mig bakom det. Hade jag haft råd hade jag bytt ut mina hemmagjorda plastbackar till labburar för jag tycker inte de med godkända mått är så illa alls. Betydligt bättre än dunor tex.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[TomasH]
2012-06-01 17:28
#95

Jag ställer mig också bakom Elin till 100% hon kan ju dessutom visa upp ett lyckat avelsresultat (både i petclass och standard, år efter år) till skillnad mot många andra. Visst räknas man som uppfödare bara man tagit en kull men att ställa sig upp och slå sig för bröstet och skrika: "-se vad jag är en duktig uppfödare och ni andra är dåliga" utan att någonsin kunna visa upp sitt eget "lyckade" resultat, eller kanske inte ens vara med i intresseföreningen/uppfödarföreningen för möss ser i mina ögon konstigt ut. Men uppfödare är man såklart!

Jag skulle aldrig ha möss eller råttor i ett så svårstädat ställe som i ett terrarium/akvarium, hur sanerar ni silikonkanterna i veckorna? Jag har ju liksom Lottiz och Maya många reptiler (fast de äter inte möss vill jag poängtera innan jag blir hängd av nån) och vet hur svårt det är att få helt rent i terrarierna.

Ville bara berätta om en händelse (angående akvarium) som hände när jag stod i Svemus (egentligen SRS) monter på zoomässan i Borlänge på slutet av 80-talet: jag hade en liten hörna med möss och sålde även djur till besökarna (man trodde mer gott om folk på den tiden), en liten pojke köpte sitt livs första husdjur, två musflickor, och jag rådde honom att gå till akvarieaffärens monter och köpa ett akvarium där de kunde bo varvid hela mässan stannade upp och 100 kullor och masar vände sig mot mig och gapade och en av dem sa: "-va? lever möss under vatten?"…

[greywitch]
2012-06-01 17:40
#96

jaha Flört Nu känner jag mig träffad Flört jag städar mina terrarier som såhär, lyfter bort dörrglasrutorna, har en kattlådespade och gräver ur allt spån, sen dammsuger jag bort det sista, efter det tar jag och skurar ur terrariet med ljummet vatten och lite granna diskmedel, samt en disksvamp. efter det tar jag min ångapparat och ångar alla hörn, lister, kanter och rutor, skålar diskar jag i diskhon med varmt/ljummet vatten och lite diskmedel, sen kör jag även över de med ångapparaten och JA det är jobbigt och tidsödande, men det är ändå MITT val. :) Dock städar jag inte de större terrarierna en gång i veckan för det är onödigt då de inte ens är skitiga, hanmus kiss som ofta kan bli på kanterna/rutorna torkar jag av med en barntvättlapp lite då och då för fräschhetens skull. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lamina
2012-06-02 12:49
#98

Har låst upp tråden igen och det är fritt fram att fortsätta diskussionen, om man kan hålla en saklig ton.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
2012-06-02 13:02
#99

Ang rengöring av terrarier/akvarier så skulle jag vilja inflika att det beror på antal, storlek, hur man bor… Alla har ju helt olika förutsättningar även där.

Själv bor jag med badkar, hade väldigt få möss och akvarier som fick plats i badkaret och gick att bära utan att ryggen tog stryk. Kände jag för en grundlig sanering var det bara att låta de stå i badkaret över natten.

It ain't all black and white helt enkelt. En labbur är inte alltid dålig, ett terrarie är inte alltid dåligt, en duna är inte alltid dålig… Det beror på vad man gör med de.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

enbartmalin
2012-06-02 13:37
#100

Alltså, idag finns det hur många rengörings produkter som helst. ;)
Det här med ohyra tror jag kan kvitta så länge du städar ordentligt och inte har djuren i en tygkassel.

När det gäller labb burar, jag personligen finner dom inte ett dugg tilltalande.
Jag förstår varför dom används och så länge man gör miljön(Oavsett bur) tilltalande för djuren, stimmulerande, uppfinningsrik, miljöberikning osv osv så tycker jag att valet av bur kvittar.

Vill dock tillägga att max antalet möss på minsta ytkravet är ooootroligt litet.
Minsta måttet är knappt lagom för 2 möss, det är påtok för litet, Även där vill jag tillägga, oavsett bur!
Hur mycket inredning och miljöberikning du än har finner jag det inte försvarbart att ha 5 möss på minsta ytkravet.

Hälsningar Malin

UlrikaD
2012-06-02 14:15
#101

Jag har alltid haft terrarium, aldrig haft problem med vare sig Rossel eller ohyra. Städa går ju om man anstränger sig lite.

Jag lägger hellre ner mer tid på städning för att kunna ha kvar mina terrarium. Både jag och mössen trivs väldigt bra med dem.

KråkansFåglar
2012-06-03 22:25
#102

Jag håller möss i både plastbackar och terrarium… Och mitt tycke är att dem trivs bättre i terrarium och det är så mycket roligare, för jag ser dem myscket bättre, trots att lådorna är transparenta.  Dock är Lådorna mycket lättare o bekvämare att städa!

Jag gillar båda! Fattar inte vart den har spårat ur!?! Som uppfödare så får man ju faktiskt ta ris och ros :) just move on! :)

Mår både du och djuren bra av ditt "hållande" så kör på! Sen ska man inte vara rädd att ta emot tips och alltid försöka göra tillvaron bättre! :)

www.krakansfaglar.n.nu

kent
2012-06-03 23:19
#103

jag <3 mina labb burar…finns inte bættra burar for avel.

ella99bella
2012-06-04 16:48
#104

En sak jag inte fattar är varför man gör skillnad på avelsmöss och sällskaps möss. Tex den buren passar till avel men jag skulle inte ha den till sällskaps möss. Alla möss förtjänar väll lagom stora burar varesig (stavning?) dom används i avel eller inte? Jag kan inte mycket om möss men jag tycker att det är konstigt!Tyst

Mvh/Ellen<3Glad

Annons:
Vattnadal
2012-06-04 17:00
#105

Jag har ungefär samma storlek burar som jag hade när jag började med möss i början av 90-talet. Faktsikt större burar tom.

Skillnaden att jag då hade många akvarium/terrarium av glas, och kroppen klarar inte längre av att städa dem, då de är tunga och otymplga. Har dessutom ca 40 burar nu, och de som står långt upp måste vara lätta att lyfta ner från hyllplanen. De som står långt ner måste vara stabila och hyfsat hundsäkra.

Tror ingen här håller sina avelsmöss sämre än de har sina sällskapsmöss, om nu någon gör skillnad. Det skiljer dock en hel del mellan olika musägare.
En skillnad kan ju vara att en hona med ungar måste flytta till en egen bur, som måste vara rymningssäker och lätt att hålla koll på hona och ungar. Jag gör ofta så att hanen får bo kvar med honan under ungarnas första 3-4 v, och sen flytta med sönerna till en egen bur. De får inte de största burarna då, eftersom dessa inte är rymningssäkra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ella99bella
2012-06-04 17:09
#106

#105 Tack nu förstår jag lite mer! ;)

I "hamstervärlden" så har många uppfödare små lådor med lite bottenmaterial och lite inredning för att få plats och ha råd med uppfödning. Jag är inte helt säker på vad jag tycker om det…Obestämd

Mvh/Ellen<3Glad

Lamina
2012-06-04 17:12
#107

Vill faktiskt inte lägga mig i diskussionen som sådan, men har ett tillägg angående dethär med att labburar tar mindre plats. En labbur med samma bottenyta som en duna tar mindre plats än dunan, då dunan har irriterande kanter som sticker ut runtom. Det är ingen större skillnad, men har man många burar så gör det skillnad. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vattnadal
2012-06-04 17:16
#108

#106 Uppfödning kostar, så enkelt är det. Man får dra in på utgifter genom att köpa in större mängd av strö och foder, samla inredning hos bekanta via toarullar, äggkartonger od. Det behöver inte bli tråkigt bara för att man har många.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

gulzebra
2012-06-04 17:26
#109

#106: Fast mycket av det tycker jag verkar komma från okunskap. När jag höll på med hamster för några år sen iaf så var det en del debatter kring det, det var näst intill så man blev påhoppad om man hade "för mycket" prylar i en hamsterbur och då ofta från en del uppfödare. En hamster med en massa rörsystem utanför buren med en massa burar att röra sig mellan blev utsatt för djurplågeri exempelvis. Argumentet då var att hamstern inte fick plats att springa, utan en tanke på att hamstrar är bytesdjur som inte vill ha en massa öppna ytor.

På den tiden var det dock en annan Sajtvärd (som var en av de som var mot att ha mer än matskål och hjul typ) som hade hamster iFokus och på den tiden var det öht väldigt "korrupt" om man säger så, sa man nånting som inte passade sajtvärden så åkte man ut varesig man brutit mot reglerna eller inte. Samtidigt var sajtvärden godkänd uppfödare och som vanligt ser folk upp till uppfödare, "är man uppfödare så är man kunnig" osv osv. Jag kan tänka mig att det där lever kvar lite än hos en del, men nog börjar det väl bli bättre hoppas jag?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

UlrikaD
2012-06-04 17:27
#110

#106 Vet du det säkert?

Bara för att man har många djur behöver inte det betyda att varje djur inte har det minst lika bra som hos de som endast har ett djur.

Så jag reagerar lite när man säger så. Har aldrig hört talas om att någon skulle snåla på bottenmaterialet för att de har många djur. Isåfall har jag verkligen missat någonting.

ella99bella
2012-06-04 17:29
#111

#108 Jag har sett många uppfödare där djuren har haft det underbart men vissa verkar tycka att dom är avelsdjur och då kan man behandla dom hur som helst.

Mvh/Ellen<3Glad

Annons:
Vattnadal
2012-06-04 17:33
#112

Avelsdjur måste skötas bra för att få bra avkommor. I alla fall på de djur jag föder upp. Man har massor att ta hänsyn till för att få fram bra djur.
Det är däför jag tycker att utställningar är så bra, där får man se om man är hemmablind, eller om djuren är bra, mår bra och ser bra ut, i andras ögon med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

UlrikaD
2012-06-04 17:39
#113

#111 "vissa verkar tycka att dom är avelsdjur och då kan man behandla dom hur som helst."

Jag förstår inte riktigt inlägget. Avelsdjur tar man hand om och sköter om på bästa sätt. Annars blir de inga bra avelsdjur. Och bra avelsdjur är bra sällskapsdjur till att börja med.

Så varför skulle folk behandla avelsdjur annorlunda, och sämre än andra djur? Det går liksom inte riktigt ihop.

gulzebra
2012-06-04 17:42
#114

#112: I grunden håller jag med dig där, men det beror ju på vad man räknar som bra avkommor också. Visst kan man föda upp möss under hemska förhållanden men ändå få fram möss som är bra enligt standarden exempelvis… Eller föda upp i hemska förhållanden och satsa på sällskapsmöss genom att avla på hög stresströskel så de inte blir så stressade av det och så småningom får fram bra sällskapsmöss också, trots att de kan födas upp under vilka hemska förhållanden som helst typ. Nåja inte svält då kanske men du fattar nog vad jag menar.

Exempelvis har jag en råtta här hemma som räddades från sin uppfödare samma dag som en kullbror dog av svält, 30 gram tung vid 5 veckors ålder. Hon sköttes inte bra, men hon blev ändå en bra avkomma ur ett rent sällskapsdjursperspektiv. Skulle jag däremot vilja ställa ut henne och försöka få hem något fint standardpris så hade hon passat bättre i en soptunna.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2012-06-04 17:44
#115

http://www.youtube.com/watch?v=-L58NPPQ5eI Det här får man väl se som bra avkommor egentligen, de har ju fått sällskapsrävar liksom. Men är de uppfödda under bra förhållanden?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

KråkansFåglar
2012-06-04 19:00
#116

#115    uscha….  hemska förhållanden o hemska beteenden…. Jag blev själv stressad av att de på filmen…

Dem labburar jag har sett har vart för låga för min smak…. visst jag har några tillfälliga mindre lådor hemma som är 35cm höga… men jag vill gärna att dem ska vara 50-60cm höga. Tänk vad de kan få klättra o ha sig då! Har fler terrarier på ingång! :)

www.krakansfaglar.n.nu

Magda
2012-06-04 19:07
#117

jag har alltid tänkt att avelsburar = grossist modell med många djur ihop tryckta i varje bur så som jag sett på många många djuraffärer. Det har liksom varit den bilden som dykt upp i huvudet när någon säger avelsbur/labb bur. Men jag måste säga att denna bilden hare förändrats en hel del nu när jag hör om hur ni med många djur har det med era avelsburar.. Jag har märkt att jag har svårt med mina akvarier nu när min värk blivit värre och ju mer jag läser om dem så inser skulle nog kunna tänka mig att prov någon av de större modellerna och se om det passar mig.. Man kan ju inte veta om man inte provat. Jag skulle bli jätteglad om ni som har sådana skulle vilja lägga upp bilder på några av era och hur ni har det med inredning och så..

Minoth
2012-06-04 19:23
#118

#117 men det finns ju lättare saker än akvarium/terrarium utan att behöva vara labburar. Det jag är så emot i labburar är höjden! duna burar i samma storlek fast mer höjd är mycket bättre isf! Eller hammarplastlådor, dom finns i alla möjliga storlekar och väger nästan ingenting.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Magda
2012-06-04 19:40
#119

#118 men fanns de inte i olika storlekar/ höjd? Eller är det jag som läst fel.. Det jag tycker låter bäst är att de är hållbara och lättstädade.. Har tyvärr varit med om olyckor med dunor och de är inte så hållbara tyvärr..

Minoth
2012-06-04 19:47
#120

#119 nej kanske är dunor inte så hållbara. Dom kan spricka om man tappar dom. Men plastlådor är jättehållbara :) 

De finns olika storlekar men alla är låga i höjd. Den allra största har väl mer höjd men den har för brett mellan galler

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Magda
2012-06-04 19:47
#121

jag har nämlig några akvarier som jag tycker är förr små och tanken jag fick var väl mest om det fanns labbburar som var större än de så skulle de kanske funka på den hyllan..

Magda
2012-06-04 19:54
#122

#120 ja det kommer antagligen att bli plastlådor i olika storlekar, har ett par st som funkar bra. De är ju billiga med.. Tyvärr så var den ena sådan inte så hållbar *s* men jag fick nog bara ett måndags exemplar eller så var det fel sort..

ajanki
2012-06-04 19:58
#123

#120 Det beror på vad du menar med för låga? För låga för minimimåtten eller för låga för din smak?

En av dom större labburarna som inte är för brett galler för möss är ganska höga, inte lika hög som en duna kanske men bra mycket högre än minimåttet.

Men jag kör bara duna och gabberburar, det är mina absoluta favoritburar!!

Minoth
2012-06-04 20:13
#124

#123 ja för mig måste de va minst 35 cm högt, annars tycker jag inte man kan ha tillräckligt med strö och samtidigt bra inredning

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ajanki
2012-06-04 20:39
#125

#124 Det går ju att bygga på höjden ändå men jag förstår hur du menar!

Gick och kollade på labburen och den var inte så hög 22 cm.

Annons:
StillaSinnet
2012-06-05 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Så här såg en av mina avelsburar ut för ett år sedan. Nu har jag tagit bort hjulen och bytt ut all plastinredning till papphus/äggkartonger/rör mm som går att förstöra om man vill det, och som byts ut vid städningen. jag har även gått över till alspån. Berikningsmaterial förutom gnagandet på papp är bomaterial i form av strimlatpapper, hushållspapper osv. I taken hänger oftast en populär hängmatta.

Jag tror absolut att en labbur kan fylla exakt samma funktion

En avelsbur är alltså den bur där honan och hanen bor tillfälligt under parning och där honan ibland går kvar medan hon diar sina små.

Avelsdjuren är mina bästa djur. De som visar på bra hälsa, bra temerament, bra storlek/typ och får fina meriter på utställningar i både ST och PC.  Dessa djur står mig så klart mycekt varmt om hjärtat och jag är mycket noga med att de mår bra. jag vill poängtera det iom att någon ifrågasatte skillnaden på sällskapsmöss och avelsmöss.

Avelsmöss är så bra sällskapsmöss att jag tar beslutet att jag måste låta generna gå vidare.
Det är alltså möss som gått som sällskapsmöss tills de är ca 5 månader som yngst och därefter få ingå i aveln eftersom de visar att de platsar där.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ella99bella
2012-06-05 17:35
#127

#113 Det är det jag undrar över: varför folk kan tycka det är okej med små burar  till avelsdjur men inte till djur som man bara har som sällskap. Men har bara sett det när det handlar om smådjur.Informationen jag fick från vattnadal fick mig att förstå lite men jag tycker fortfarande att  många uppfödare har små  burar men det kanske beror på okunskap?

Mvh/Ellen<3Glad

gulzebra
2012-06-05 17:47
#128

#127: Skillnaden är väl antalet djur egentligen. Har man bara en bur med möss så har man större möjligheter att ge de mycket plats, jobbig rengöring är inte lika farligt, osv. Att avelsdjur oftast bor mindre än sällskapsdjur behöver ju inte nödvändigtvis alltid innebära att avelsdjuren bor för smått, utan kan lika gärna betyda att sällskapsägarna bara gett sina sällskapsdjur lite extra lyx liksom.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

StillaSinnet
2012-06-05 21:09
#129

#127 små burar eller för små burar, i din eller lagens mening?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
2012-06-05 21:34
#130

**Jag hoppas inte det finns någon här inne som tycker att minimåtten för möss är rimliga!?

Första gången jag såg måtten för möss var jag förfärad och tänkte " VEM har så små burar till ett levande djur"
Det är skamligt små burmått. Detta är ju för att mössen används i labb. Hade dom höjt ribban hade dom fått byta allla sina burar.
Och de går ju inte, det är ju trots allt "bara möss"

**

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

StillaSinnet
2012-06-05 21:43
#131

#127 jag har försökt vara tydlig med att de mindre burarna är tillfälliga och används just vid parning eller till ensamgående hanar. Det är vid parning mina djur är AVELSDJUR sedan är de sällskapsdjur igen. Att två möss går i en mindre bur än vad 5 mös gör är ju inget konstigt…tycker du det?

#130 Nej, det är förmodligen ingen alls som tycker lagen har rimliga mått. SVEMUS har helt andra rekommendationer som vi strävar efter att alla anvnder som minimått.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

gulzebra
2012-06-06 00:37
#132

#130: Vad jag vet har labb helt egna regler och behöver inte följa L80 såvida det inte skett någon ändring de senaste åren. Att måtten är små beror alltså inte på att möss används i labb, utan de har väl små mått bara för att JBV inte ställer tillräckligt höga krav på djurägare helt enkelt, precis som med alla andra djur…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
ariama
2012-06-06 12:09
#133

#115. Bra! Ett utmärkt exempel på att "bra förhållanden" och "bra produktion" inte alltid behöver gå hand i hand.

Nu talar jag inte om en enda musuppfödare!!!:  INGEN ska ta åt sig, för det går inte, jag jämför inte. Jag tar nu upp en tanke/åsikt/erfarenhet som jag haft i herrans många år. Det har inte med någon av er att göra, det är bara "allmän fakta" om djurfabrikshållning. Släpp alla personliga tankar nu Kyss :

När det gäller mjölkkor som hålls som fabriksdjur, så är de friska, "välmående", äter bra, producerar mer och bättre mjölk än någonsin i världshistorien, får friska och bra kalvar som är lika bra, eller bättre, än föräldradjuren. De funkar ju inte som fabriksdjur annars.

Men. De står bundna inomhus, dag ut och dag in, år efter år (det korta liv som de är högproducerande, sedan går de till slakt). För att kunna producera mjölk måste de först kalva. Och efter kalvningen producerar de endast bra med mjölk en begränsad tid, så de måste betäckas (insemineras) igen, och igen, och få kalvar ett antal gånger innan de anses ha gjort sitt.

De får aldrig träffa sina kalvar. De kalvar bundna, och kalvarna tas ifrån dem utan att kon ens får nosa på dem (inte knyta några band).

Kalvarna växer upp i små kättar, och tjurkalvarna går till slakt medan kvigorna antingen går till slakt eller insamineras och blir nya mjölkkor.

Fakrikörenas försvar är, att djuren givetvis mår UTMÄRKT, för de är stora, friska, fina, förökas sig utan problem, osv. MEN - är det ett värdigt liv dessa fabriksdjur får? KAN DET försvarar i annat än ekonomiska termer?

Jag ger ETT exempel på ETT fabriksdjur, jag kan ge flera, och gräsligare också.

Med detta jämför jag INTE med någon av er!!! Jag påtalar bara, att det inte alltid går att sätta likhetstecken mellan bra och värdiga förhållanden för tamdjur, och deras hälsa, utseende och reproduktion.

I övrigt tror jag inte att någon här, känner annat än "avsky" inför hur dessa kossor i exempelt får leva sina liv. Kyss

gulzebra
2012-06-06 15:11
#134

#133: Just när det gäller kor så är de dock inte så friska som det sägs, utan extremaveln har gett hälsoproblem som en ökning av juverinflammation exempelvis men sålänge korna producerar mycket mjölk så är de ju ändå bra ur den synvinkeln. Precis som att minkarna på en minkfarm är bra för att de har fin päls trots att de lever i i stort sett den värsta misär man kan tänka sig och broilerhöns är bra för mängden kött trots att just den där mängden kött bryter benen på de…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2012-06-09 20:34
#135

Det här är en bra tråd. Har varit hela tiden. Det är trevligt att se hur mycket ni engagerar er i frågan. Väldigt många av er skriver också otroligt bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Algotgardens
2012-06-10 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Alla här vill sina djur väl, vi har labburar (största modellen) på jobbet och vi har sällan beteendestörningar på dem, trots att de sitter på absoluta minimummått. De är SJUKT lätta att städa så jag kan förstå att det är en anledning till att ha sådana om man har många och om man kan göra en god miljö för SINA möss i dem. Jag känner ju inte era möss, alls, så jag kan varken säga BU eller BÄ om någonting ang. deras mående, alla möss är individer precis som vi.

Vet bara att jag har köpt möss från personer med avelsburar och att de har haft fint temperament, även direkt efter transport.

Det enda jag inte tycker är en godtycklig anledning är att de tar lite plats, just för att då har man, enligt MIN personliga åsikt, kanske ine tillräckigt med plats för avel. Men som sagt, det kan jag inte heller säga någonting om, egentligen.
Var ej min mening att skapa kaos, utan endast få svar på min fråga. Glad

(Kolla jag använde en GUL SMILY! Har bestämt mig för att veeeerkligen försöka uttrycka mig ordentligt och framförallt TREVLIGT för att ej skapa missförstånd, jag är en glad och trevlig person IRL kan jag lova, ska försöka få det att skina igenom mer. Flört)

Ber hjärtiligt om ursäkt till ALLA som tagit illa vid sig och känt sig utpekade, det var ej min mening alls. Hoppas att ni förstår.

Grodan
2012-06-10 18:08
#137

#136 Wow. Vad fint! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
2014-10-12 21:09
#139

Kommer ihåg den här tråden. Jag tycker att den är jätte viktig! Den är faktiskt jäkligt läsvärd. MÅNGA tänkvärda ord, har lärt mig mycket av den här tråden. Hur jag ser på saker! Puttar upp denhär!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Alana82
2014-10-12 23:16
#140

Mycket intressant diskussion :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
2014-10-16 17:39
#141

#139 Kul. ❤️Berätta gärna kortfattat vad du anser är viktigt och vad du lärt dig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jossa5
2014-10-16 18:54
#142

Mycket bra åsikter och tankar! 
Har fått tänka om lite angående labburar jag med. Har alltid tänkt labbur=grossistavel, tråkiga, tomma burar, med ledsna djur. Men har ju hört mycket annat i denna tråd, och jag har ju även varit hos Vattnadals och sett hennes burar och djur. 

Älskar trådarna där folk visar upp sina burar/djurrum, det är så inspirerande och roligt att se hur alla har det. 
Men oavsett vad man har för bur till sina djur (så länge dom är lagliga och djuren mår bra) så måste man ju komma ihåg att vi alla har olika förutställningar! Vad som funkar för vissa funkar ju inte alls för andra. 
Och vad jag har kunnat utläsa av tiden jag varit med här på mus.ifokus så är alla mån om sina djur, oavsett om man har två små möss i ett stort terrarium, eller om man har +100 djur i diverse burar.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Minoth
2014-10-16 19:32
#143

Numera när jag har tagit några kullar har jag haft burar som varit i storlek med en labbur storlek 3, MEN bara till honor som haft kull tills de blivit ungefär 3 veckor..

Jag är faktiskt fortfarande ganska mycket emot att man har så små burar till möss, typ 4 är rätt bra storlek men det är ju ändå det faktum att de är så himla låga…
Jag ska nog köpa mig några storlek 4 nu ändå och ha till honor med ungar just. för jag tycker 3orna är för små. Det blir skitit alldeles för fort med så liten bottenyta och en hona med ungar både kissar och bajsar mer än normalt. 

Jag har återvänt till det jag startade med när jag skaffade möss, och det är öppna burar, och jag går nog aldrig tillbaka igen. Hade stängda burar ett tag, samlor med nät. Men de känns otroligt onödigt nu när de är så extremt mycket mer praktiskt och givande för mössen att ha öppna burar. 

Däremot har jag ju delvis ändrat uppfattning om labburarna just till honor med ungar då. Hundmat kan ligga i taket vilket gör att musmamman alltid har tillgång till färsk mat som inte riskerar att bli kissad på. Jag önskar bara att de fanns fler med upphöjt tak! Har inte ett en enda typ 4 än med upphöjt, endast 3orna.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Emouse
2014-10-16 19:37
#144

Precis som #142 så tyckte jag till en början att avelsburar var hemska och innehöll sorgsna djur. Jag har helt ny syn på saker och ting. Jätte starkt och modigt att ni står på er om vad ni tycker och använder och inte ger efter! Det beror helt på vad vi gör med burarna. Står burarna tomma med ett litet hus är ju inte roligt att se, och inte kul att leva i heller för den delen. Jag skulle själv aldrig stoppa in mina möss i en liten bur, men jag tycker inte det är fel om andra gör det och ser till att mössen är glada!

Kul att se att folk har olika tankar och idéer!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: