Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 789 ggr
Aztrya
5/30/12, 8:39 PM

Mushane säljes.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick för några månader sen nu hem en jättefin mus pojke på okänd ålder. Han heter Zeus, och är inte helt handtam. Han bits inte, men har lite problem med att bli upplockad. Anledningen till att jag säljer honom är för att jag känner att jag inte har vad som krävs för att ge honom ett bra hem. :(
Varken finansiärt eller med kunskap.

Han är en sidenmus(Tror det hette så), och jag tror han skulle behöva besöka en veterinär, då han har ett hål i örat. (Det började som ett litet hudproblem, som blev bättre, och sen plötsligt blev mycket sämmre igen). Han är dock aktiv och äter som han ska.

Om du är intresserad kan jag nås på 0736-20775, eller Kitti_kat_night@hotmail.com

Pris är 200 kronor,

Annons:
Mice
5/30/12, 8:51 PM
#1

Oj, 200 var dyrt med tanke på att han måste till veterinären för flera hundra också. Varför åker inte du till vetten med honom själv och säljer honom först när du vet att han är frisk?

Aztrya
5/30/12, 8:55 PM
#2

Jag har inte råd att ta honom till veterinären. :(

Det är därför jag säljer honom. Sitter i en finansiär knipa som får mig att inse att han kommer få det bättre på annat håll.

Stylle
5/30/12, 8:56 PM
#3

Håller med Mice en frisk hona/hane från en uppfödare kostar ju vanligtvis mellan 50-100 kr

Aztrya
5/30/12, 8:59 PM
#4

Den som hade honom innan mig berättade dock att han gick på 2000 när hon köpte honom, då det bara finns typ… 20 stycken i hela sverige.

UlrikaD
5/30/12, 9:07 PM
#5

Jag tror tyvärr du blivit lurad lite.

Om musen behöver till veterinären och du inte har råd, omplacera honom då för en symbolisk summa till någon som kan ta honom i stället.

[ElisabethYL]
5/30/12, 9:11 PM
#6

Är tyvärr benägen att hålla med UlrikaD, om du inte har råd att ta honom till veterinären är det väl viktigare att hitta ett hem där den nya ägaren tar honom till veterinären än att få ut pengar för honom?

Att det bara skulle finnas 20 i hela sverige känns lite osanorlikt, med tanke på att en mushona får flera ungar åt gången och kanske 2-4 kullar under sitt liv…

Annons:
Aztrya
5/30/12, 9:16 PM
#7

Det viktiga är ju självklart att han kommer till någon som kan ge honom ett bra hem och ta honom till en veterinär. Det var mest att utifrån den informationen jag fått var han riktigt dyr, så jag tyckte 200 var en bra summa.

Men… 25 kronor då? 50 så får man med 'terrariet' eller vad man ska kalla det som han bor i (Det är för litet egentligen tycker jag men har inte haft tid eller plats att bygga en egen bättre)

axilur
5/30/12, 9:16 PM
#8

Håller med ovanstående, men… hål i örat? Förvånad
Kan du inte fota så att man får se hur det ser ut?

Så fin han var.

/Anneli

[TomasH]
5/30/12, 9:20 PM
#9

"Sidenmus" är ett påhittat namn på en satinmus eller en siames, det har vi läst om här på MIF förut. Som de ovan sagt kostar en frisk mus med stamtavla från en Svemusregistrerad uppfödare ca 150:- och säljer man en sjuk mus för 200:- kan det hända att man blir betraktad som lurendrejare.

Gå till veterinären med musen eller ge bort den!

[ElisabethYL]
5/30/12, 9:22 PM
#10

#8 Har haft en kanin som haft hål i örat innan han kom… Det har de eg inte så ont av när det är läkt, bara man ser till att hålla ärret mjukt…

#7 Glad Förstår mycket väl att du utgår ifrån den informationen du har fått, det skulle jag med ha gjort om jag var dig..

Aztrya
5/30/12, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bästa jag lyckades ta, han rörde sig en hel del.

Aztrya
5/30/12, 9:44 PM
#12

#9: Du behöver inte vara ohyffsad, jag har aldrig ägt möss förrut :(

Littlem
5/30/12, 10:06 PM
#13

Hmm, tråkigt att fler blir lurade av "sidenmöss".  Men det är ju inte ditt fel, svårt att veta om om man inte är så insatt!

Det var ett stort hål. Tycker tyvärr inte killen ser helt frisk ut på första bilden,  blek o burrig i pälsen. Har han nått gammalt ärr på rumpan?  Det ser grått ut där.

Är han stressad o rädd kan de ju va för han inte riktigt mår bra.

Annons:
Aztrya
5/30/12, 10:11 PM
#14

Fläcken på rumpan as far as I know bara hans päls som är sådan. Har som sagt bara ägt honom några månader, och jag har ingen koll på något innan det.

Så han verkar riktigt sjuk? :( För isåfall kommer jag att avliva honom så fort jag kan, vill inte att han ska vara sjuk och plågas… han är så fin och underbar till personlighet, för när man väl får upp honom gillar han att springar fram och tillbaka mellan händerna och över armarna lite sådär…

jag gillar hono jätte mycket och vill bara hans bästa.

Littlem
5/30/12, 10:14 PM
#15

Riktigt sjuk vet jag inte men som sagt, hans allmäntillstånd ser inte helt ok ut på bild. Och det där med att han är rädd i buren för han kanske mår dåligt är bara en chansning. Har ju haft msös som börjat tugga morrhår t.ex när de börjat få en tumör. Misstänker att det ibland slår ut i nått när de blir sjuka.

Hur beter han sig annars?  Är han pigg och undersöker saker i buren, äter/dricker som han ska och så?

Hittar du nån som vill ta hand om honom för en symbolisk summa är det väl inte fel att sälja honom. Men hittar man inget bra hem så ser jag inget fel o avliva honom på ett smärtfritt och snabbt sätt. En död mus lider inte.

Aztrya
5/30/12, 10:21 PM
#16

Han är pigg, håller mig vaken under nätterna med att kraffsa runt i buren, Sover, äter, dricker, springer fram till 'väggen' när man kommer nära och vill titta på en… han älskar ven sitt musgodis min mamma köpte honom.

Han beter sig inte som om han vore sjuk. Iaf inte vad jag skulle kalla sjuk, men… som sagt… har aldrig ägt möss innan så jag vet inte hur en sjuk mus beter sig.

Vad skulle det kosta med ett besök hos veterinären för att kolla upp honom? Är det inte för dyrt kanske jag kan lyckas skrapa ihop pengarna på något sätt…

Littlem
5/30/12, 10:26 PM
#17

Ok, ja men då ltåer det ju som han är aktiv. Mår de inte bra burrar de ofta ihop sig i nått hörn o rör sig inte gärna. Går de brukar de gå hopkurade med kutig rygg.

Ja, tyvärrär ju inte alla veterinärer så kunniga om möss. Men en grundavgift går väl på runt 3-400 och sen beror de ju på vad de kommer fram till.

Men är han pigg så ser jag ingen mening med att du ska åk till vet med honom. Du har ingen muskunnig i din närhet som kan komma o kika på honom?

Aztrya
5/30/12, 10:28 PM
#18

Vad jag vet så har ingen i min omgivning ägt möss innan. Kanske någon i göteborgs trakten som kan tänka sig komma förbi och kolla på honom? Vill ju ge honom den bästa chansen jag kan, han betyder en hel del för mig.

Littlem
5/30/12, 10:39 PM
#19

Ja lite musfolk finns de runt GBG. Bara hoppas de läser o kan hjälpa dig :)

Aztrya
5/30/12, 10:43 PM
#20

Hoppas det. Kanske till och med kan ge honom ett nytt,bättre hem… jag bryr mig inte om pengana egentligen. Jag vill bara vara säker på att han hamnar hos någon som tar väl hand om honom, och kan uppdatera mig om hur han har det :(

En snabb fråga bara… hon jag införskaffade honom hos sa att hanar som går i samma bur bråkar, därför skaffade jag aldrig en till för att ge honom sällskap. Men är det faktiskt så?

Annons:
Littlem
5/30/12, 11:00 PM
#21

Hanar kan gå ihop, men aboslut inte alla, och kanske inte för alltid. Oftast behöver de vara avlade på temperament för att funka bra. Annars om man har öga för att känna efter o se vilka som kasnke funkar ihop.

Aztrya
5/30/12, 11:03 PM
#22

Ah. Aight, makes sense :)

Well, om jag någon gång känner mig självsäker nog så kanske jag börjar fundera på att skaffa möss igen.

Då självklart efter mycket undersökande. :)

[aammE]
5/30/12, 11:37 PM
#23

Jag kan väl komma förbi och kika beroende på var du bor, tar med mig plasthandskar, ohyremedel och handsprit. :)

Det där är förövrigt en helt vanlig siamestecknad mus, vi har över 20st här hemma och säljer avkommorna för 150kr/st… Tråkigt att du blev lurad! :C

Aztrya
5/30/12, 11:39 PM
#24

Jag bor en liten bit ifrån eketrägatan. Skulle det funka?
Är ytterst tacksam, vill ju som sagt det bästa för pojken.

[aammE]
5/31/12, 12:06 AM
#25

#24 Jadå, det fungerar. När?

Itchy
5/31/12, 12:35 AM
#26

kan det vara den där "uppfödaren" som annonserade ut sina "siamesiska sidenmöss" som lurat på dej denna (förövrigt söta) mus ??

You can't spell Bitchy without Itchy

Aztrya
5/31/12, 6:05 AM
#27

#25: När kan du? Har ganska mycket tid. :)

#26: Nej. Kanske att den förra ägaren blev lurad på det sättet, men i fallet av hur Zeus kom till mig är via en bekant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: