Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 682 ggr
[aammE]
2012-06-01 15:06

Mus utan en framtass!

Igår hittade jag en liten tjej på jobbet som saknade en framtass, tog hem henne och nu sitter hon i karantän med en av hennes kompisar i mitt kök… Kan hon leva ett föga normalt liv utan att lida eller bör jag avliva henne? (det ser nästan helt läkt ut) Min hjärna säger avliva men hjärtat tycker att jag skall ge henne en chans, hon äär ju så snäll och go.

Hon lär ju dessutom vara dräktig, känns inte helt ok att avliva en hona med ungar i magen MEN kan hon ta hand om dem när de väl kommer?

Annons:
UlrikaD
2012-06-01 15:09
#1

Har aldrig haft en mus utan framtass men både en hamster och en chinchilla. Båda har klarat sig alldeles utmärkt.

Det beror väl på hur hon går om det ser ut att vara jobbigt för henne, eller om hon går som vanligt och kompenserar det med de andra tre benen.

Vet ju att möss håller sin mat med framtassarna, så det kanske kan bli problem. Chillor gör ju likadant men min klarade sig jättebra med att hålla med bara en tass.

Se hur hon beter sig helt enkelt. Jag hade inte avlivat om hon såg ut att klara sig bra.

Vattnadal
2012-06-01 15:27
#2

Hon kommer inte att bli lika bra på att klättra, kan få kompensera på något vis när hon ska putsa sig, skala mat ed. Har dock sett 3-benta möss förr, och de verkar fungera fint.

Det där med dräktig kan ju vara värre. Avliva inte en mus med foster i magen, om du inte gör det på ett sätt så att du avlivar fostren samtidigt, alternativ tar ut dem och avlivar dem.

Frågan är om lärt sig att fungera fint med bara 1 framtass, då borde hon klara av att föda och vårda ungar oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ajanki
2012-06-14 11:18
#3
Upp till toppen
Annons: