Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 732 ggr
ariama
6/2/12, 9:57 AM

Vill bara säga en sak.

Lås gärna den här tråden också (på MIN begäran!  GladKyss). Och KRAM på er allihopa!!

Jag vill bara säga en sak, och jag vill säga den så förtvivlat gärna! Och det handlar om min tråd där jag tar upp burstorlek till diskussion.

Ni som försvarar er, ni har missat mitt budskap och mitt syfte, totalt! Och motverkar det dessutom.

Först av allt, jag tycker om er!!!!! Himlans mycket!!!!! Varenda en av er!!! Jag tycker dessutom att ni är oerhört snälla, goa, duktiga, erfarna, kunniga, kunskapshungriga, VIKTIGA uppfödare och viktiga för mössen i Sverige! Hur skulle det se ut om ni försvann?? Hemska tanke, jag vill inte ens tänka den!!!

Sedan tycker jag, att det är viktigt att tänka över hur vi håller våra möss. Och det tycker jag TROTS att jag uppskattar, beundrar, och tycker om er som personer och uppfödare.

Det ena tar inte bort det andra! Och det går fortfarande att förbättra - PÅ SIKT - hur man tänker omkring hur man håller möss. Med förändrade attityder, dyker andra och nya lösningar upp. Med tiden!!

Lösningar som inte fungerar ett dugg sämre än dagens Glad, både praktiskt, hygieniskt och tidsmässigt. Kanske till och med platsmässigt.

Annons:
ariama
6/2/12, 10:11 AM
#1

"Motverkar syftet" skrev jag här ovan. Med det menar jag, att ingen ÄR utpekad!!! För detta handlar inte om personer utan om attityder i samband med mushållning.

Nu har Sveriges bästa uppfödare slagit sig ihop och protesterar mot det jag skriver. Deras budskap blir: Det är okej att ha många möss i små burar, de trivs utmärkt och inget behöver någonsin förändras.

Det blir kontentan av det hela, och jag tycker det är så synd.

Min allra första mus fick jag från djuraffär 1968. Jag fick också en musbur till henne. Hon var ensam, det var meningen att hon skulle leva sitt liv i den lilla lådan jag fick, som var av plåt på alla sidor, utom upptill där det var ett tätt galler som kunde skjutas åt sidan.

"Buren" var ungefär 2 dm lång, drygt 1 dm bred, och höjden var något under 2 dm. Däri fanns en liten stålsnurra (springhjul), och en mindre del var avskärmad med en plåtvägg med ingångshål, samt plåtttak som kunde skjutas åt sidan. Detta var själva boet.

Så var det fullständigt okej att ha möss 1968. (musen fick sedan sällskap hos mig, och bodde ALDRIG i plåtlådan)

När jag dök upp i SVEMUS 2005 - 2006, hade flera uppfödare möss i olagligt små burar. Och ingen sa ett knyst om det, de var ju UPPFÖDARE, och uppfödare har vissa behov, för att kunna avla bra möss.

Frågan om små burar - eller stora (man behöver inte bara protestera, man kan även gå före och visa att "det är möjligt", och man kan väcka tankar på många olika vis - har jag tagit upp åtskilliga gånger genom åren.

Och kanske kanske? Vem vet? Har jag bidragit med någon tanke som gör, att de olagliga burarna försvunnit. Kanske inte helt, överallt, alltid, men i stort.

Förändrats har det gjort i alla fall, sedan 2006. Med eller utan min medverkan.

Och DET är mitt syfte!! Att väcka tankar, att förändra attityder, ÖVER TID!!

Förändring går aldrig snabbt, det är processer, och processer tar tid. Sakta, sakta verkar de, och åstadkommer förändring, och framåtskridande.

[TomasH]
6/3/12, 2:00 AM
#2

Men näe, ingen har sagt att det är ok med många möss i små burar. Vi tycker bara olika om vad för storlek på burarna som är ok. Hur mycket man än diskuterar kommer den ena parten tycka om mindre burar än den andra… Vem ska få vara chef och bestämma vilka som är ok?

ariama
6/3/12, 9:55 AM
#3

"ingen har sagt att det är ok med många möss i små burar"

Bra! Skrattande

"Vem ska få vara chef och bestämma vilka som är ok?"

Jordbruksverket? Flört Med attitydförändringar förändras regelverk.

Den lilla plåtlådan 1968 var fullt accepterad och laglig och såldes i djuraffärer.

Jag pratar fortfarande om attitydförändringar och processer över tid. Och jag tycker fortfarande att många lagliga och accepterade sätt att hålla möss, inte är ok. Det kan fortfarande bli bättre.

Bestämma kan jag dock inte. Däremot kan jag använda mig av en urgammal metod - för tal och åsikter är fria i Sverige - och göra som romaren Cato (ca 150 f.Kr.) som avslutade alla sina tal i senaten, oavsett innehåll, med "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras"

Vad jag vet, förstördes Kartago till slut. Skrattande Cool

StillaSinnet
6/3/12, 11:50 AM
#4

Det som skrivs sätts på pränt. Det som har sagts är svårt att få förlåtet, om man är plump. Det är grunder man bör beakta i forum. MITT ord är inte en vedertagen sanning. Det JAG tycker stämmer aldrig med alla andra, och jag kan inte förändra någon mer än mig själv.

Att låtsas som det man skriver är det rätta för alla ger folk med osäkerhet ännu större tvekan, det vill säga nybörjare. Det uppfattar jag som manipulation. Det som ska påverka är vetenskap med hänvisningar var man kan läsa fakta. Att delge sina egna erfarenheter tycker jag bör tas med en nypa salt, precis som man även ska ta all statestik med en nypa salt. Vad lutar sig erfarenheten/statestiken på för grunder? Hur kvaltitativ är undersökningen/erfarenheten? vilka jämföresler görs? man kanske inte kan jämföra resultatet på en skola i en liten kommun med låg socioekonmisk situation mot skola i en storstad med välutbildarde och eknomiiskt oberoende invånare? Man kanske inte kan jämföra BMI på männiksor i Uganda och USA?

Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att inlägg har olika budskap från skrivaren och olika tolkningar från mottagaren, och vi ska alla vara källkristiska.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
6/3/12, 12:00 PM
#5

Glad

ariama
6/3/12, 12:09 PM
#6

Äsch! Jag skulle nog inte svarat med ett smil här ovanför.( Det var plumpt är jag rädd för)

Det jag menade/menar (med smil-gubben) är bara att jag varit här, sett, läst, och begrundar. Kyss

Annons:
StillaSinnet
6/3/12, 12:24 PM
#7

En glad smiley lättar upp, i mina ögon Kyss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: