Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1527 ggr
[greywitch]
2012-06-02 20:35

Burmått VS berikning

Storlek på bur gentemot antal möss….vad är måtten?

Om man nu ponerar att man har tillåtet mått och tillåtet antal möss, men väljer att överbelamra buren med massor av klättersaker, hus, pinnar, skålar, etc etc

Hur stor yta har man då kvar av tillåtet mått?

Det jag vill peka lite på med denna tråden är att man i mina ögon "kan" överberika en musbur likaväl som att man kan underberika den.

Det finns ett ordspråk som säger lagom är bäst och där håller jag fullstädigt med.

Finns här någon mer som har reflekterat över detta, eller är jag tämligen ensam om den tanken?

Sen funderar jag på OM det finns någon vetenskaplig studie på hur musen mår av att ständigt få sin egenhändigt ommöblerade bo och buryta raserad av människor, det pratas ju en del om att musen blir stressad av att ha för lite att göra, men kan den även bli stressad av att ha för mycket att göra?

Fritt fram för diskussioner. Glad

Annons:
gulzebra
2012-06-02 21:11
#1

Mja, överbelamrat kan det säkert bli, men jag tror det krävs rätt mycket för det. Möss är ju bytesdjur som inte vill ha en massa öppna ytor, såvida man inte använder sig av någon typ av hyllplan då så de faktiskt kan utnyttja en öppen yta utan att oroa sig för att något rovdjur kommer ovanifrån.

När jag hade möss hade jag ofta samma "bas-inredning" sas som ofta stod långa perioder på samma ställen, och la till provisorisk inredning utöver det. Jag upplevde inga problem med rastlöshet eller tristess hos de iaf, men frågan då är väl egentligen vad som egentligen räknas som gammalt bekant. Ströet byter man ju ut, plastgrejer rengörs, osv. Det är ju inte mycket som behåller dofterna, och rengöra måste man ju…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

L8sson
2012-06-02 23:37
#2

Jag har massor av olika pinnar och träsaker i frysen, så varje gång jag städar så byter jag ut saker. De jag hade i buren åker in i frysen, så det frå fräsha och nya saker. Men inte för mycket saker i buren. Nu har jag väldigt stort för mina grupper men jag vill iallafall ha så alla möss kan gå och gömma sig olika ställen. Så om jag har 5 möss i ett akvarium så har jag 5 olika bo så alla får varsitt om de vill det  :)

Jag tycker man ska variera, ibland har de inte så mkt ibland har de mer. Iböand bor de mindre ibland bor de större för att när de går från lite/litet till mer/större så uppskattar dom det såå mycket. Berikning på sitt sätt..

[TomasH]
2012-06-03 02:03
#3

Jag ställer alltid hus, hjul, matskål och toalåda på samma ställe efter jag städat 2 ggr i veckan. Förhoppningsvis blir de inte alltför förvirrade…

Toxxic
2012-06-03 05:41
#4

Vad är för mycket berikning då? Har någon något exempel?

ariama
2012-06-03 09:41
#5

Jag märker på mina möss, att de är en smula "hemma-kära".

Det största intresset möss har är - liksom hos människor - insyn och skvaller om andra möss Skrattande. Ingen av mina möss kan någonsin motstå att undersöka doften av andra möss. Får de möjlighet vill de absolut gå in i de andra mössens burar - meddan de andra förstås inte ska gå in i deras burar.

När jag gör rent, händer det att jag byter bur (och tvättar den användna senare). Då får de andra mössen undersöka den "smutsiga" buren, och de bara älskar det!!

Ska mössen sova på en främmande plats, föredrar de andras sovbon!

När jag har en helt rengjord och nyinredd bur, brukar några andra möss få ta en runda där först. Både för att vara lite vana vid "nya intryck och miljöer", men också för att det ska lukta lite mus när de rätta mössen flyttar in.

Helt rengjorda burar med inredning som inte doftar mus, är mina möss först lite misstänksamma mot, men de undersöks. Ganska snart tycker de dock att platsen var tråkig, och kommer och vill hem.

Det jag vill säga är, att jag tror att man kan stressa mössen, genom att inte låta dem ha ett "hem" som är deras eget. Som extrem-exempel: Får mössen en helt ny bur varje dag, med helt ny inredning, och väl regjord (alla musdofter borta på nytt) så kanske några möss kan vänja sig, men flertalet skulle nog inte må så bra!

Som Tomas gör, tror jag är ett exempel på bra rengöring, som mössen blir förtrogna med.

Så som de flesta sköter sina möss, med rengöring och berikning, är jag övertygad om att det funkar bra.

Men som Greywitch skriver, lagom är bäst. För mycket och för litet skämmer allt.

[greywitch]
2012-06-03 10:33
#6

Jag kan inte annat än att hålla med i att jag brukar sätta tillbaka hus, skålar osv på samma plats om jag gör någon annan ändring av buren samtidigt, nästa gång kanske jag ändrar skålarna men låter då bon och annat vara på samma plats. Jag har märkt att mössen inte alls mår bra av att man tömmer och rengör allt, men ska testa ditt förslag ariama om att låta några andra möss ge lite doft innan man sätter tillbaka originalmössen vid stor rengöringen.

Hur märker jag då att mössen inte mår bra av total renstädning? jo jag ser att de inte orkar/vill leta upp någonstans att boa, de lägger sig gärna i ett hörn helt öppet, men efter några dagar så börjar de boa in sig och väljer bättre sovplatser och gnager och bäddar och har sig. Tänker mig då att kanske kan möss bli stressade av att man städar för ofta, att man ändrar inredningen för ofta.

Sen har jag reagerat på att mössen springer omkring väldigt mycket vid ändring i buren, kan till och med bli slagsmål, en del har jag läst anser att de då är glada över det nya, men jag är inte alls lika säker på det, jag tänker att de istället är stressade av förändringen, kunde mössen välja så skulle de aldrig vilja ha rengjort eller ändrat i buren mer än det de själva ändrar, tror jag. men så kan man ju inte ha det tyvärr.

Många tankar, jag fortsätter att studera mina olika möss och lär mig varje individs beteende jämfört med förändringen. Möss är mycket intressanta djur Glad

Annons:
ariama
2012-06-03 11:16
#7

att de då är glada över det nya, men jag är inte alls lika säker på det, jag tänker att de istället är stressade av förändringen"

Jag har också tänkt liknande tankar. Att tolka djurs olika beteenden är inte lätt!

Själv försöker jag komma ihåg att vara öppen, och inte "stänga till" om en tolkning. Det är ändå bara gissnngar, mer eller mindre kvalificerade.

Ska jag vara riktigt filosofiskt, så, vem kan tänka och sätta sig in i hur det är att vara mus? Ingen! För de har helt andra sinnesintryck av sin värld, andra signaler som ger andra (för oss främmande) bilder i hjärnan.

Vi kan bara gissa, och försöka föreställa oss utifrån vår sida av saken. Och det tror jag ändå att många kan göra på ett vis som "duger" tillräckligt mycket för att det hela ska funka mellan människa och husdjur.

Ofta, inte alltid. Se bara på världens alla missförstådda hundar, som anses dumma och farliga, medan det i praktiken är ägarna som är "dumma och farliga" i kombination med sin hund. Flört

[greywitch]
2012-06-03 11:34
#8

men om man tänker sig hur möss är i det fria, är det inte så att de väljer samma gångar, hämtar mat på samma plats osv i alla fall mössen som kommer in i mitt hus väljer alltid samma beteende. Det borde väl gå att överföra tankarna på deras sätt till våra tammöss……alltså när man bara tänker bon, matplats och berikning. Möss är ju ingalunda några dumma djur, snarare tvärtom de är jäkligt smarta och tar sin in överallt, gömmer sig otroligt bra, hittar mat överallt osv.

StillaSinnet
2012-06-03 11:35
#9

Jag har tänkt på detta med överberikning en del, men mets när det gäller tjocka ströbäddar som gör att höjden i buren kryper. hur förhåller sig lagen till det? Vi skriver ofta om minsta tillåtna höjd…men är det invändiga eller utvändiga mått? Möss kan gräva, det är jag helt medveten om, men jag vet att hyllplan tex inte får räknas in. Får då tjock ströbotten räknas in?

När det gäller reptiler så räknar vi inre måtten och får då ta bort platsen som alla klippor tar. Ofta tillverkas tjocka frigolitväggar som naturklippor och de krymper måtten i terrarierna vilket man måste tänka på när man inreder till reptiler. Visst måste det vara samma med gnagare?

Jag lägger in kartonger som vissa förvandlar till konfetti på något dygn. När det är gjort har ströbädden växt en massa och deras hus finns inte mer. Mössen kruper då ner i stöt och boar i en grop. Det innebär att jag måste tömma, fylla på lagom och sätta in ett nytt hus.

Andra möss bygger inuti kartongen och vårdar den. Gnager ett hål här och där och fyller det med bomaterial. Då kan buren få stå några fler dagar, tänker jag. Men…egentligen är det samma mängd papp i buren… Ja, det är verkligen något att fundera kring.

#5 dina svar är så långa att jag ibland har svårt att hitta kontentan.

Jag hittade den till slut, tror jag…

Det jag vill säga är, att jag tror att man kan stressa mössen, genom att inte låta dem ha ett "hem" som är deras eget. Som extrem-exempel: Får mössen en helt ny bur varje dag, med helt ny inredning, och väl regjord (alla musdofter borta på nytt) så kanske några möss kan vänja sig, men flertalet skulle nog inte må så bra!

var kommer storleken och inredningen in? Eller hänvisar du inlägget som svar till #4 kanske?

#6 vad är att städa för ofta då, om man räknar i tid? Jag städar honburar ungefär med 7-10 dagars mellanrum medan hanarna får städat var 5-7 dag. Är det för tätt? de får alltid tillbaka "sin" bur med burens doft men med ny inredning och oftast diskade matskålar. Mina hanar luktar inte nämnvärt mycekt, men jag har en del stinkisar…urk!
Så vet jag att några nu tänker; det berorpå hur många möss men har i buren. Och ja, det stämmer. men man ska också ha en burstorlek som rättar sig efter mössens mängd och då går det ofta på ett ut. Däremot blir burar med bebisar i smutsiga snabbt och där vill man inte störa för mycket första veckan. Därefter städar jag oftare men spar boet för att lugna honan och få ungarna trygga.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[greywitch]
2012-06-03 12:17
#10

#9 Det där med att städa för ofta är ju min tanke bara så inte sätter jag nåt mått på det, jag kollar inte ens hur ofta jag städar hos mina eftersom jag inte gör det efter något schema…..mössen talar om när det är dags att städa hos de, man ser när ströet ökat i mängd till för mycket precis som du skrev, är för mycket bajspluttar i spånet eller det luktar (jag har ett extremt luktsinne, snäppet vassare än hundar).

En del terrarier behöver inte städas alls ofta då de mössen går på toaletten….hittills har de använt sig av flying saucers (snurrhjul), de är jätte lätta att spola av varje dag, men jag ska testa mig fram med olika toaletter till de mössen som vill vara så renliga av sig.

andra terrarier, burar eller akvarier får man städa ofta på grund av kondens, lukter osv.

Jag städar inte i onödan eftersom jag har min teori att mössen blir stressade av att man ändrar där för ofta, sen tycker jag det är så intressant att studera mössen och deras olika beteende och jag har märkt att de ändrar sitt beteende radikalt vid städningen och några dagar efter den, vilket stör mig en del och får mig att känna mig elak som rubbar deras invanda miljö.

Sen testar jag även lite olika strö för att hitta det som passar mina möss, mina burar, mig i långa loppet, både vad gäller lukt, uppsugningsförmåga, grävbarhet osv.

Samtidigt testar jag vilka skålar, vattenflaskor osv som passar bäst och fungerar bäst. jag är nog en testande människa kan man säga, men annars får jag ju inte veta för andra har ju sina egna känslor/teorier/erfarenheter om vad som passar de.

[greywitch]
2012-06-03 12:19
#11

Jag brukar försöka städa burar som ska innehålla bebisar strax innan bebisar föds, för att slippa störa där innan bebisarna kan springa omkring själva.

StillaSinnet
2012-06-03 12:22
#12

#10 Jag har inte påträffat tex barbering peciellt ofta hos mina möss förrän nu när jag hade kvalsterangreppet och får nu vara mycket påhittig för att avleda deras beteenden…det är vid sådanan tillfällen jag får lov att testa nytt, annars går mycket på rutin här, efter mössens krav så klart :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[greywitch]
2012-06-03 12:24
#13

#12 Ja men precis kanske lugnar sig med allt när ordningen blir återställd.

Annons:
Toxxic
2012-06-03 21:44
#14

Idag har jag gjort om i tjejernas terrarium. Inte städat men bytt inredningen. Jag kan faktiskt inte tolka deras reaktion som något annat än ren nyfikenhet. De har spenderat senaste timman med att klättra runt och utforska.

Toxxic
2012-06-04 18:36
#15

För övrigt är jag fortfarande intresserad av vad som är för mycket berikning..

ajanki
2012-06-04 19:45
#16

Eftersom möss älskar att klättra, gräva, bygga om i sin bur så tror inte jag att man kan överberika åt dom om man nu inte skulle fylla buren med stenhårda grejer eller saker som dom inte kan rubba eller krypa över/under. Mösen tar mycket mindre plats än man tror, och överberika åt möss tror jag inte man kan göra, hur skulle man göra då? Även om dom sitter i ett stort terrarie så är det ju trängre för dom än om dom skulle bo i naturen.det går ju relativt fort för dom att kolla inredningen där dom bor, så mycket olika saker för dom i buren tror jag bara är bra!!!

Jag märker inget av att mina möss inte gillar när jag bytt åt dom, tycker mest det ser ut som om dom är nyfikna och gillar att utforska dom nya grejerna, däremot så har jag alltid matskål, vattenskål, husen och eventuellt hjul på samma plats.

enbartmalin
2012-06-04 20:14
#17

Jag har aldrig sett några som helst stress beteende av för mycket inredning eller att byta ut inredningen helt.
Tvärtom, mössen blir pigga, glada, nyfikna och väldigt roade av det.

Jag tror snarare det är vi själva som blir stressade av att inte kunna se mössen, inte dom :)

Jag har däremot sett möss som är stressade av för lite inredning.

Hälsningar Malin

Velinga1984
2012-06-04 22:05
#18

Jag har haft möss för kort tid för att säga om mina möss är stressade, lugna osv. Men jag upplever dom som nyfikna när inredningen ändras, dessutom försöker jag sätta aktivering och sovmaterial i första hand. Jag vill att mina möss använder både kropp och hjärna i sin bur och det väljer också berikningen i buren. Ibland har mina möss fullt med berikning, på gränsen till för mycket och ibland lite mindre beroende på hur mycket jag tror att jag kommer hålla på med dom under den kommande veckan.

Vattnadal
2012-06-04 22:25
#19

Man kan nog erbjuda för mkt berikning. Det ska ju vara valfritt för musen, inte ett tvång. Om man tex varje dag skulle byta ut bomaterialet, så att de måste ordna nytt genom att riva papper, bädda och pyssla, så är det inte valfritt. Om man ger dem nytt utan att ta bort det gamla, så kan de välja att boa med det.

Om man placerar vattnet så att de alltid måste klättra massor, eller maten i en labyrint, dagligen kladdar ner mössen med olja som de måste putsa bort, ed. DÅ är det för mkt.

Berikning bör vara naturtroget, i bra balans, oregelbundet, valfri och tillräcklig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Toxxic
2012-06-05 13:30
#20

#19. Jag håller med dig, men jag tolkar frågeställningen som att det gäller burinredning, att för mycket inredning är att överberika. Jag har frågat trådstartaren 2 ggr nu vad som är "för mycket" men får inget svar.

Annons:
ajanki
2012-06-05 13:49
#21

#19 Håller också med dig men tolkade precis som Toxxic att det var om burinredning.

Vattnadal
2012-06-05 14:43
#22

Man kan ju inte likställa burinredning med berikning, då all inredning inte är berikning.

Självklart kan man ha för mycket inredning i en bur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
2012-06-05 16:38
#23

#20 Jag tycker att för mycket är när de inte får några tomma ytor alls att jaga varann, par sig på, eller bara leka på. Jag vet att möss tycker om små skrymslen, men inte hur trångt och tätt som helst. Om jag har massor med kartonger i en enda röra så kan det ändå vara så att de vill vistas på "taket" där det är fritt och öppet. Det har en del att göra med deras inre trygghet tror jag.

Jag har upplevt att rädda möss vill ha mycket bråte att gömma sig i och är då helt omöjliga att få kontakt med i stora terrarier eller fyllda utrymmen. de kommer inte fram självmant och om man ska ta ut dem blir en en evig jakt. Allt i buren måste tömmas och den rädda musen är ännu räddare för mig när det är över. Dessa möss passar inte mig och som tur är så är de lätträknade i mina linjer.

Jag vill ha trygga möss som tycker om att exponera sig och som inte behöver överfyllda burar att gömma sig i.
Lagom inredda burar för mig är ett kartonghus med pappersfyllnad som bomaterial coh berikning. Ett rör att springa i eller gnaga sönder, som hos mig  är i papp (hushållsrullar eller långa papprör från tygrullar) men lika väl kan vara av plast för de som tycker det är kul att diska. Jag tycker också om hängmattor där de ofta sover, också ett bevis på att de inte behöver gömma sig när de vilar, även om alternativet finns. Enkla hängmattor av tygstuvar eller gamla sönderklippta klädtrasor som kasseras efter ett par veckor. I stora terrarier gör jag allt i dubbel upplaga eftersom jag har fler möss där och de då kan välja om de vill boa alla ihop eller några i ett annat hörn. Många möss är för mig alltid max 10 men gärna 4-5 som max när de blir vuxna (över 5månader).

Jag skrev att detta är lagon för mig. Jag hoppas så klart mina möss håller med. Det jag ser är att de mår bra genom att deras pälsar är fina, de parar sig, får vackra ungar, äter, leker och de vinner i både standard och PC. De som trivs bäst går i avel och på så sätt blir det ett selektivt avlande på de som anpassar sig bäst för den här typen av inredning.

Jag använder matskål för det mesta, men strör över lite bredvid. Jag använder inga hjul alls. Har provat flying sausers men vet inte vad jag tycelr än…ja har EN sådan i gång just nu. De andra ligger i en kartong.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[greywitch]
2012-06-05 18:42
#24

Bäst att jag talar om att jag är med ifall någon tycker jag är för tyst….Jag tycker det är väldigt intressant med hur trådar svänger fram och tillbaka och nya små frågeställningar dyker upp lite här och var, därför är jag tyst och läser, begrundar och njuter av er kunskap. Glad

[greywitch]
2012-06-05 18:45
#25

#4skrivet av Toxxic
Vad är för mycket berikning då? Har någon något exempel?

#15skrivet av Toxxic
För övrigt är jag fortfarande intresserad av vad som är för mycket berikning..

#20skrivet av Toxxic
#19. Jag håller med dig, men jag tolkar frågeställningen som att det gäller burinredning, att för mycket inredning är att överberika. Jag har frågat trådstartaren 2 ggr nu vad som är "för mycket" men får inget svar

Här kommer det efterfrågade svaret Glad
Jag förstod inte att dina frågor var ställda till mig personligen då det inte fanns någon hänvisning till just mig. Meningen… Har någon något exempel tolkar inte jag heller som ställd till mig personligen, såvida jag inte blivit omdöpt till någon?!! (Ironi). Skrattande

Hade jag vetat vad som är "för mycket", hade jag aldrig behövt starta denna tråden.
Min första frågeställning gällde storlek på bur gentemot antal möss, nästa frågeställning var, om man har för mycket berikning och då menar jag allt ifrån inredning och annat som tar plats ifrån burmåtten, vad gäller fria ytor, och vad man då har kvar av tillåtet/önskat mått på buren, sen sist frågar jag OM det finns någon vetenskaplig studie på om en mus blir stressad av att ha för mycket att göra.

Så för att ge ett personligt svar på din fråga, är väl att om man har för mycket inredning och annat som tar plats ifrån burens fria ytor så anser jag att man har berikat/inrett för mycket och inte längre håller lagenliga mått.

Sen har jag inte kunnat fortsätta så bra efter min egen frågeställning eftersom ingen har angett de rätta måtten på bur gentemot antal möss, ingen har heller svarat på vad som blir kvar i mått efter inredning/berikning, ingen har heller kunnat peka på någon vetenskaplig studie om detta. :) Hoppas du blir nöjd med mina svar och nästa gång kan du antingen kalla mig vid namn eller skriva trådnumret som i trådstart är #0, så förstår jag att du menar mig personligen. Kyss

KråkansFåglar
2012-06-06 02:05
#26

hmm ja hur ska man skriva….

om jag tar ett exempel: ett  45x45x45 terrarie till 4-5 möss, två toarullar (varav en kankse är fylld med godsaker), hemma gjort kräcker i valfri form, upphängd hirskolv, 2 sovhus med hö/papper på och en bunt grenar som placeras upprätt lite var stans så dem kan klättra. Själv gräver jag ned/strör ut maten överallt i buren.

Ja ett sånt litet terrarie som detta är minimum för mig. Och mer inredning kommer inte in. Och den "bur-aktiveringen" fungerar här.  Men mitt mål är att hitta större terrarier senare! Bara ekonomin blir mer stabil.

och angående burstädning. Varför möss ev börjar bråka efter en rejäl burstädning kan ju bero på att det luktar som ett nytt ställe, att rangen i gruppen kan ändras eftersom det är på "okänd mark".
Jag har inte heller något speciellt schema när jag städar utan allt beror på hur många möss det är  samt hur mycket det luktar. För det ska ju ändå hålla sig fräscht. Städade i början väldigt grundligt (dvs skurade) men inte nu längre. För det blir knappt smutsigt ändå. och jag tycker mina möss har blivit lite friskare, men det kanske bara är jag…

www.krakansfaglar.n.nu

ariama
2012-06-06 11:41
#27

Glad  amaira was here  (jag läser också, och begrundar, har inget att tillägga)

Annons:
MaaariaS
2012-06-06 19:36
#28

Jag har inte haft möss speciellt länge, men jag är en av dom som har mycket saker i mössens bur(även i mina andra smådjursburar)

 Jag tycker att det verkar som att mössen uppskattar att ha mycket saker i deras bur.Igår så fick mössen städat och även flera nya trollhassel grenar i deras bur och efter ett litet tag så hörde jag ett himla liv från buren och såg en av mössen försöka få bort en av grenarna och då tog jag bort den grenen och satte den på en annan plats och sen vart det tyst och hon fortsatte att nyfiket springa och kolla allt annat istället för att försöka få bort den grenen som stod fel,det tog jag som ett tecken att hon/dom var nöjda med inredningen.

Just nu har jag en inredning till dom som både jag och dom (verkar) gilla. Så nu har dom haft inredningen på samma plats ett tag, förutom att jag tar in grönt utifrån + lite mer grenar ibland.Men även när jag har haft andra inredningar så har jag hela tiden  haft hörnhusen,matskålar och vattenflaska på samma ställe, så att dom vet vart det viktigaste finns.

Jag har och kommer ha mycket saker i mina bur/burar så länge dom inte uppvisar nått stereotypiskt beteende för JAG anser att man ska försöka ge sina djur det mest naturliga hem dom kan få.

Jag tycker det är bättre att ha många saker, än mindre saker. Men om det är rätt eller fel vet jag inteGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Grodan
2012-06-09 20:29
#29

Jag har inte läst allt utan slänger bara in en tanke när jag träffade på några meningar om att man inte ska städa för ofta.

Hur ofta som skall städas beror på en mängd olika faktorer

  • vilka burar man har
  • hur många möss man har i den
  • vad man har för bottenmaterial
  • vad man har för luftfuktighet
  • vad man har för omgivning (har man t ex grannar som klagar på lukt när det gått 3 dagar utan städning?)

Vad jag själv märkt är att möss inte tycker om att leva i skitig bur och det kan dessutom vara hälsovådligt för dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-04-26 15:05
#30

Intressant tråd😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: