Annons:
Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 674 ggr
Velinga1984
6/12/12, 8:53 AM

Vila i frid Sally-Rally

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

09.20 är det dags för Sally att sluta sin tid. Mina första möss köptes i mars 2012, och det dröjde inte länge förrän jag hörde missljud från Sally vid stress. Rosslet förvärrades och antibiotika sattes in,  Sally blev bättre för ett tag. Men i helgen började Sally rossla igen, sen ett tag tillbaka har hon börjat med att stressa upp sig vid varje rengöring av buren, piska svans vid minsta förändring i buren och attackera de andra i buren. Burkompisar som hon bott med i minst 3 månaders tid, bara att inse att min Sally-Rally inte mår bra.

Min Sally-Rally som gjort såna framsteg; från en rädd skrikandes liten mus till en mus som själv söker kontakt med matte. Min underbara Sally-Rally som trampat in i mitt hjärta med raketfart den senaste tiden. Sov gott min älskade lilla musvän Kyss

Annons:
ajanki
6/12/12, 9:05 AM
Grodan
6/12/12, 10:10 AM
#2

Vad tråkigt och så kort tid du fick ha henne. Det låter som om hon har det bättre där hon är nu, i mushimlen. Alla möss förtjänar att få bo i hem där ägaren kan se hur de mår. Du har inte haft möss länge, men du förstår dem väl.

Stor kram


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
6/12/12, 11:21 AM
#3

Tack, det värmer för beslutet känns jobbigt än. Innerst inne vet jag ju att det är för hennes bästa men idag orkade jag inte följa med på sista färden. Veterinären fick gå iväg med henne medan jag väntade, min underbara Sally som fattas mig redan. Jag hoppas verkligen att mina flickor mår bättre av detta beslut och att det inte sätter igång nåt mer bråk för då känns beslutet meningslöst.

Det är tack vare musifokus som jag lär mig om mina möss varje dag, att observera dom och sedan läsa om olika beteende/hälsa osv här som gör att min muskunskap utvecklas. All heder till er som kämpar på för underbar och lättläst information KyssKyss

Grodan
6/12/12, 4:48 PM
#4

#3 Det förstår jag verkligen. Det är ett oåterkalleligt beslut och jag anser inte att du kunde göra något annat. Hon hade ju så många problem som du beskriver i #0. Jag skulle inte gjort på annat sätt själv.

Hade hon endast haft rosslet skulle du kunnat medicinera, det är sant, men medicinering kräver flera saker för att lyckas. Först måste du hitta en bra veterinär. Har du tur och ekonomi kanske du kan ta ett litet prov för att ta reda på vilka bakterier som är inblandade och få rätt antibiotika på en gång. Men detta kan vara på tok för svårt. Ta prov på en mus kräver en envis och kunnig veterinär, därför att man fortfarande även på SVA anser att musen måste dö för att man ska kunna ta prov. Vilket jag absolut inte håller med om. Det tas prov på andra smådjur utan att de behöver dö, så varför inte även på möss? Och i andra länder klarar man det. Så nej. Där ligger Sverige efter.

Vanligast är alltså att veterinären får gissa vilket preparat som skall sättas in och då kan det ju bli fel. Man sätter gärna in ett bredspektra som Baytril (Enrofloxacin) eller Terramycin (Oxitetracyklin) el dyligt. Tyvärr tar inga mediciner bort mycoplasma utan man kan endast bekämpa infektionerna i luftvägarna samt andra närvarande bakterier som ex Pasteurella.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
6/12/12, 5:37 PM
#5

#4 Hon hade gått på en 10 dagars kur med Baytril tidigare som uppenbart inte hjälpte i längden. Jag ångrar inte mitt beslut, för hennes och de andra flickornas skull så var det bästa jag kunde göra för dom. Jag hoppas som sagt bara att min flock får vara lugn hädanefter.

Grodan
6/12/12, 5:40 PM
#6

#5 Ja, tyvärr fungerar ju inte Baytril alltid. Eller ens någon antibiotika…

Det hoppas jag med. Och att de får vara friska.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Velinga1984
6/12/12, 5:45 PM
#7

#6 Tack, det hoppas jag med för idagsläget är jag stamkund hos veterinären Flört

Grodan
6/12/12, 5:47 PM
#8

#7 Näääääää… är det sant? Men… fasiken… Ska vi prata om det i annan tråd kanske? Detta är ju din minnestråd för Sally-Rally…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: