Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 761 ggr
Silver1
2012-06-18 15:51

Sökes: Medverkande i nytt barnprogram åt SVT!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

”Snoffe, Döden & Jag” är ett barnprogram som handlar om tankarna barn har när deras husdjur blir sjukt och dör. I programmet låter vi barnen dela med sig av sina känslor och ger dem möjlighet att ordna en fin och värdig begravning.Vi söker nu medverkande till programmet och kanske är du eller känner någon i din närhet mellan 8-12 år som har ett sjukt eller gammalt djur? Hör i sådana fall av dig till: info@dokumentarministeriet.com

Mer info finner du på: svt.se/snoffedodenochjag

Hälsningar

Lina
Dokumentärministeriet

Annons:
Minoth
2012-06-19 10:44
#1

En fin och värdig begravning till ett SJUKT djur är inte att dra ut på det och spela in något. Det är att gå till vetrinären direkt och avliva det. 

Och att utstätta ett SJUKT eller väldigt gammalt djur för  stressen att medverka i ett program är ju väldigt dumt 

Så jag hoppas verkligen inte ni kommer ha några sjuka och gamla djur med i programmet….

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Lamina
2012-06-19 13:17
#2

#1 Tycker du låter lite väl negativ i ditt inlägg. Obestämd Tänk på att mus iFokus ska vara ett forum där alla ska känna sig välkomna och väl bemötta. För övrigt så har Silver1 fått tillstånd av Grodan att skriva här.

Djur kan vara sjuka och döende på så många sätt, och det är inte säkert att dom mår så dåligt än att det är dags för dom att somna in eller att dom inte skulle klara av att någon kom och filmade dom.

Jag kan ta ett par hundar och en råtta som exempel. Min kära mor har en hund, en tik, som ska få somna in till hösten. Hon är bara 9 år gammal, men drabbades av höftledsartros för några år sen. Nu, efter många års behandlingar och en del inte allt för roliga vintrar, är det uppenbart att hon inte kommer orka en till. Alltså ska hon få njuta av en sommar till och sedan få somna in på ett värdigt sätt. Men hon är ändå en glad hund med en del ork kvar, och skulle bara bli glad åt att det kom en massa trevliga människor som ville filma henne (och ge henne godis Tungan ute) Nu finns det ju inga barn i familjen, så hon är tyvärr ingen kandidat ändå, men en bra poäng.

Simon, en hund min farmor hade när jag var liten, var min absolut bästa vän (efter katten Pussi då, som följde mig överallt, frivilligt). Han fick cancer och det fanns inte så mycket att göra för honom. Några månader senare fick han somna in, och det var något av det värsta som hänt i hela mitt liv. Han skulle inte heller haft något emot att någon kom och filmade honom, han var livsglad ända in i slutet. För övrigt drabbades han bror av samma sak flera år senare, men han tillhörde min syster och hennes familj, vilket inkluderade en liten son på bara en 3-4 år som sörjde den hunden liksom jag sörjde Simon.

Och just det, råttan. Hon tillhörde min systerson, men bodde hos och sköttes om av mig. Han älskade den lilla råttan och hon var alltid den första han frågade efter när han kom hem till oss. Men Weed, som hon hette, var en sjuk liten råtta. Redan bara några månader gammal började hon rossla, och runt halvåret fick hon snedskalle. Snedskallen fick vi bot på med hjälp av medicinering, men rosslet blev aldrig riktigt bra. Både jag och systersonen (som för övrigt var i rätt ålder för att medverka i programmet då) visste att vi skulle behöva låta henne somna in när rosslet blev för mycket. Och hon vart mycket riktigt inte mer än 1½, men även hon glad och människokär in i det sista.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2012-06-19 13:50
#3

Silver1! Bra initivativ! Det är alltid svårt när ens käraste djur blir gamla, sjuka, och/eller dör. Många frågor och tankar dyker upp. Hur förhåller man sig till det?

Jag är säker på att det kommer att bli ett värdefullt program! Kyss

Silver1
2012-06-20 10:07
#4

#1 Jag håller med dig. Att utsätta ett djur för onödig stress är något vi inte vill göra. Därför har vi gjort precis som Lamina säger att vi söker djur som är sjuka, kommer att dö, men att vi inte vet när än. De djur som akut måste avlivas är därför inte aktuellt att filma.

Aranea
2012-06-20 10:49
#5

#1 Min hund är sjuk men hon behöver inte avlivas för det. Förmodligen kommer den dagen komma när vi måste göra det, men den dagen är inte här än på länge trots hennes allvarliga sjukdom.

Ketang
2012-06-20 14:27
#6

Jag reagerar på två saker. Ett; att utsätta gamla/sjuka djur för onödig stress är bara korkat enligt mig. Sista tiden i livet ska vara lugn och behaglig…

Två; att filma BARN i denna sårbara situation dom faktiskt befinner sig i tycker jag är sjukt om något. Min treåring och jag begravde en av våra möss för ett par veckor sedan och jag skulle ALDRIG utsätta henne för den stress och obekväma situation som ett tv team ger ens när hon inte mådde dåligt… men att filma barn som är så ledsna och sårbara förstår jag verkligen inte vitsen med alls….

Djur har alltid gått bort i alla tider. Föräldrar lär sina barn att hantera sorgen… inte ett barnprogram….

Annons:
Silver1
2012-06-20 14:44
#7

#6 Vad bra att du var med och stöttade din treåring i den svåra perioden. Fler föräldrar borde lära sig av ditt exempel. Vad vi har märkt när vi spelar in det här programmet, är att många föräldrar länge duckar för det faktum att deras barn faktiskt har en sorgeprocess och därför slarvar med att ta sina barn igenom den. Så som att ordna begravning mm. Barnen blir helt lämnade i sin sorg och då tror vi att program som detta kan betyda något för de som tittar.

Programmet produceras även i samabete med proffesionella barnpsykologer med sorgbearbetning som huvudsyssla och allt programinnehåll görs enligt deras riktlinjer.

Ketang
2012-06-20 14:51
#8

#7 Tack. Jag förstår tanken och den är nog god i grunden. Men jag förstår inte hur föräldrar kan utsätta sina barn för det. Jag hade aldrig låtit ett tv team filma min dotter när hon står med gråten i halsen och säger att hon vill gräva upp musen igen för hon klarar inte av att den ska ligga ute i trädgården helt ensam under natten och kanske frysa om det blir kallt….

Silver1
2012-06-20 15:01
#9

#8 Jag förstår och respekterar dina känslor till fullo. Det är hjärtskärande att läsa det du har skrivit. Det finns dock föräldrar, och framförallt barn som vill vara med och dela den svåra perioden då det hjälper andra i samma situation. Att visa på att det är okej att vara ledsen och sörja när man mist en nära vän och att våga prata om svåra ämnen som döden. 

Men vi är alla olika och har rätt att uttrycka sorg på olika sätt.

Camillhe
2012-06-20 18:31
#10

Tycker det är en jättebra satsning av er Silver1 och tror det kan hjälpa många barn att hantera sin sorg.

Hoppas ni hittar barn och djur som kan göra serien.

Grodan
2012-06-23 16:41
#11

Jag hoppas nu inte det kommer till några svåra strider här i denna tråd. Kontakta mig i så fall.

Jag tänker såhär när det gäller möss och barn. Det går så fort med möss. När barnen upptäcker att deras möss är sjuka så kan de sällan göra något. De måste med ilfart till veterinären. Inte alltid står föräldrar bakom det beslutet. Tyvärr är det ofta föräldrar inte vill lägga pengar på veterinär och medicin. Barnet får då söka på internet efter hjälp och kommer ofta hit. Det är sällan vi kan göra något. Vi hänvisar ju till veterinär. Vi har många trådar här som bevittnar detta. Barnet gör vad det kan, men oftast dör faktiskt musen.

Jag har inte barn själv, men jag vet att de har svårt med sorg. De sörjer så mycket, så intensivt och så länge.

Och jag tror att ett program där man får prata om det, se andra i samma situation, faktiskt är bra.

En sak som inte tas upp är sveket från föräldrarna. Det är ett svek att inte kunna åka till veterinären med djuret. Att säga att de inte har råd eller vad de nu säger.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: