Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 15827 ggr
Exoticas
2012-06-23 00:34

INSEKT HJÄLP!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BÅDE JAG OCH MIN SAMBO ÄR LIVRÄDDA FÖR KRYP.

Sen stog hunden och skällde och skällde och skällde i köket. gick ut och tittade men ingen utan för. Då hör jag ett surrande… Tittar upp och ser att någonting ENORMT har tagit sig in i lampan.

Jag står och hoppar på stället och min sambo gömmer sig bakom en tidning…. i hallen….

Tillslut kommer jag på att om jag häller ner någonting i lampan så kanske han blir slö… Börjar med diskmedel det fungerade inte. Så körde ner massor av rapsolja…. det gjorde honom riktigt slö och han dog =(

Så jag fick ner lampan med den stora saken i… och när jag får se att det är en VIT SVART GETING LIKNANDE SAK PÅ MINST 7CM DÖR JAG LITE INOMBORDS springer skriker och gråter samtidigt som jag kastar ut lampan genom ytterdörren!

VAD KAN DET VARA FÖR KRYP! Nu vågar ingen av oss gå in i lägenheten snart xD

Ni får en kass bild tagen med zoom i mörker på 3 meters avstånd!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
[dynamitella]
2012-06-23 00:36
#1

En vanlig bålgeting. Relativt fredliga, tills de blir arga :) Jag hade också tagit död på den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5lgeting

Exoticas
2012-06-23 00:37
#2

Nej den är inte gul

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[dynamitella]
2012-06-23 00:38
#3

Nähä? Det ser ut så på bilden.

Vi har inga så stora getingar här i sverige, som inte är bålgetingar. Inte vad jag vet iaf.

Exoticas
2012-06-23 00:38
#4

och bålgetingar blir bara 3,5 cm!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[dynamitella]
2012-06-23 00:41
#5

Då är det kanske en annan art då.

För såhär stora getingar har jag stött på flertalet gånger: http://static2.devote.se/gallery/big/20101029/3063eabd05ebdce42de24a2c941d172a.jpg

Har alltid trott att det var "vanliga" bålgetingar :)

Om du googlar "stor/enorm/jätte"-geting så ser du att massvis med folk sett getingar upp till 6-7 cm runtom i sverige. Så det är inget helt omöjligt. Den var säkert bara ute och scoutade. Inte ute efter att bygga bo i din lampa.

Lamina
2012-06-23 01:03
#6

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Exoticas
2012-06-23 01:09
#7

LAMINA den såg ut som en av dom =O fast ENORM!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
2012-06-23 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den rumpan =(

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
2012-06-23 01:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

han han han uäääääääk!

Vad heter han på svenska =O

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Lamina
2012-06-23 01:14
#10

Hmm… Ja, enligt Wikipedia så finns det en hel drös med olika getingarter i norden. Jag har bara gått igenom dom sociala getingarna (vespinae) för att se om någon verkar passa på din beskrivning. Men det finns en lista på wikipedia, så om du verkligen vill veta så kan du ju söka artnamnen på google (bilder) för att se om du hittar något som passar. Är det inte en social geting kan du iaf sova lugnt utan att oroa dig för att det finns fler i närheten.

Kan ju mycket väl vara någon slags geting som normalt inte finns i Sverige, men som flyttat hit p.g.a. värme eller nått. Eller bara kommit vilse.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2012-06-23 01:16
#11

Taksnyltgeting? Den blir inte mycket större än 2cm.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2012-06-23 01:17
#12

Och jag glömde, länken till wikipedias lista: http://sv.wikipedia.org/wiki/Geting#Arter_som_f.C3.B6rekommer_i_Norden

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Exoticas
2012-06-23 01:19
#13

2 cm då är det inte rätt =( han är gigantisk!!!!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Lamina
2012-06-23 01:39
#16

Hmm… Ja, jag måste iaf rasta hund nu. Men hojta till om du hittar nått. Annars kan man väl säkert skicka in den nånstans och fråga. Men jag vet inte vart… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Exoticas
2012-06-23 01:42
#17

#16 Jag skulle aldrig ens gå i närheten av den om jag så ens blev betald :'( den ligger i lampan utanför dörren =( jag kan inte gå uuut buuuuhhhuuu

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Lamina
2012-06-23 01:50
#18

Den är död och kan inte skada dig. Använd en bajspåse eller nått? Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Exoticas
2012-06-23 03:16
#19

#18 det hade vart en sak om han var mosad. men han går inte att mosa….. jag har stängt in han i en burk och sedan i en påse som vi grävde ner

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ariama
2012-06-23 07:14
#20

Det är en bålgeting! Skrattande Jag ser det på fotot, och det stämmer på din beskrivning. Och så är det en hon Kyss, inte en han Flört.

Hon har kommit in i misstag, hon vill verkligen inte vara i ert kök! Inte bara för att hon blir dödad där, utan för att hon inte har något att göra där.

Bålgetingar är stora, vackra, och snälla! Kyss Hon hade aldrig en tanke på att skada er!! Hon ville ut, men fastande i det enda som hon såg som ett ljus som kunde leda ut. Lampan.

"Är man stor (stark) måste man vara snäll", sa Bamse Flört, och bålgetingar har läst Bamse. (Eller så kanske det är Bamse som tagit efter bålgetingarnas filosofi, vem vet?)

Bålgetingar är inte så vanlliga, men de ökar i landet, som tur är. Såg en senast i går i trädgården, hon var verkligen enorm!*lycka* Och surrar gör de, med ett dovt ljud.

Man kan till och med stå utanför deras bo, nära, och betrakta dem, utan att de gör något. De är verkligen fredliga! Men börjar man riva i boet, förstöra det, då försvarar de sig givetvis. De kan stickas!

Bona bygger de helst i ihåliga träd, ibland i någon stor fågelholk, och mer sällsynt i hus (inte inomhus förstås).

Annons:
ariama
2012-06-23 07:33
#21

Och så, inte minst: Beklagar och förstår er rädsla för kryp. *kramar*

Tycker också att det är så synd! "Krypen" är inte bara ofarliga, de är oftast även mycket vackra, och oerhört intressanta. Men det tråkigaste är givetvis, att det begränsar ens liv, eftersom "kryp" är överallt närvarande.

Vet du, att skräck för kryp är mycket enkelt att bota?!!! Jag vet, bara tanken är vidrig, men det är sant! Och att slippa undan en skräck, är en FRIHET i livet!!

Nå, det väljer ni ju själva, men om du skulle vilja, så läs gärna t.ex. här:

http://www.aftonbladet.se/halsa/psykestress/article10473338.ab

eller här

http://www.netdoktor.se/psykiatri/?_PageId=166415

StillaSinnet
2012-06-23 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

jag har en bra bild på en otroligt vacker bålgetinghona som tyvärr hittades död hos oss. den hade röda ögon Skrattande

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lamina
2012-06-23 15:15
#23

Nej, usch och fy, getingar är det värsta jag vet! Humlor och bin går bra. Men kommer det en geting så springer en som en gasell och skriker som en barnunge. Så jäkla glad att jag aldrig haft med bålgetingar att göra, skulle drömma mardrömmar veckor efteråt. Obestämd

Fast jag tycker lite synd om getingar som råkar hamna inne hos mig. Stackars jag vågar inte gå nära nog att slå ihäl dom, utan tar till vad spray jag kan hitta… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Exoticas
2012-06-23 19:22
#24

Den är inte gul och det är väl bålgetingar? =O hon är brun och vit! och minst 7 cm lång. tog upp hela botten på en sås burk, en stor sås burk =(

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
2012-06-23 19:24
#25

för den delen var den stenhård försökte trampa på den så att den skulle bli lite mer död så att jag vågade fota den men det gick inte att mosa den inte ens när jag la hela min vikt på den o.O

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

StillaSinnet
2012-06-23 20:52
#26

Vi kan enas om att det är en stekel ;)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Camillhe
2012-06-23 21:34
#27

Jag tror det är en av de muterade bålgetingarna från hungerspelen ;)

Annons:
Grodan
2012-06-23 22:35
#28

#27 hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2012-06-23 23:43
#29

Tips från coachen - ni som är rädda, skaffa fjärilshåv. Då kan ni på behörigt avstånd leda de ut genom närmsta dörr eller fönster Skrattande

//Zebra som visserligen inte är rädd, men inte gärna går nära heller och vägrar försöka döda de ifall det misslyckas och asen blir förbannade Oskyldig

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2012-06-24 18:15
#30

Jag dödar sällan nyttodjur. Fruktflugor tog jag kål på förra sommaren, för att jag inte förstod nyttan de gjorde i lägenheten…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
2012-06-26 02:48
#31

"Vilda" kryp går jag inte alls ihop med >.<

springer skriker och gråter om en humla eller geting närmar sig mig, så den här bjässen som dessutom var INNE I MITT HEM FAST VI HÅLLER ALLA FÖNSTER OCH DÖRRAR STÄNGDA FÖR ATT INTE FÅ IN KRYP. När solen ligger på så är det knappt luft att andas för mig, det enda rum som har öppet är ett rum som släpper in luft i sovrummet där råttorna bor. det fönstret är dessutom täckt med dubbla myggnät.. Paranoid… nej då ;)

Råttrummet har blivit mitt Mekka, där är det en skön temperatur och självklart mysiga råttor! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Tsunamis
2012-06-26 09:49
#32

Jag är uppfödd på landet jovisst men jag skulle också reagera som du tror jag…. uaaaaaa

MvH  Tsunamis

axilur
2012-06-26 14:28
#33

Jag skulle aldrig klara av att döda dem. Om jag av misstag trampar på en snigel ute så att skalet går sönder så börjar jag nästan grina. Får så otroligt dåligt samvete!

Det finns en gångväg utanför huset jag bor i som är överbemyrat. Där hoppar jag i princip hage mellan myrorna för att inte råka mosa dem, även fast jag tycker att de är ganska äckliga. Mamma är likadan, räddar humlor som fastnat i fönster eller svänger tvärt åt sidan med bilen om det går en snigel på vägen. Ibland stannar hon bilen och flyttar snigeln till vägkanten istället, om hon inte har bråttom. Det gör jag med om jag ser en snigel på en stig, så att ingen annan trampar på den. Haha.

Oskyldig

/Anneli

Upp till toppen
Annons: